מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כמה בירורים ושאלות

חיפושי מקורות וכדומה
חד ברנש
הודעות: 5797
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

כמה בירורים ושאלות

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 22, 2023 9:46 am

כמה בירורים ושאלות בעניינים שונים, ואע"פ שיש מהם שהם לכאורה דברים פשוטים שאינם זקוקים למקור כתוב ומפורש, אני לצערי יש לי חולשה למקורות כתובים, ואשמח לעזרת חכמי הפורום:

1. היכן מצאנו בראשונים או בפוסקים שיש לומר בשמחה את הברכות (ברכות המצוות או כל ברכות). יש את הפסוק הכללי: "תחת אשר לא עבדת את ה"א בשמחה ובטוב לבב" אבל זה לא מספיק עבורי.

2. היכן נתפרש שלשון 'טעימה' היא טעימה מועטת, פחות מכזית. [הרב משנ"נ כתב לי (באישי): מסתמא דברו ע"ז בעלי הכללים, ויל"ע בשד"ח וכו.'.
לפו"ר - מצאנו טעימה ביותר מכזית. למשל מטעמת אי"צ ברכה - ברכות יד, א. כד טעים בר בי רב ועייל לכלה - סוכה כו, א.
ומצאנו טעימה בפחות מכזית (אפי' פחות, לא בדוקא פחות) בשבועות כו, א - שלא אוכל אסור בכזית, שלא אטעום בכל שהוא. עכ"ל הגאון, ואשמח לעזרה נוספת]


3. אלו ראשונים הסוברים ששיעור אפיקומן הוא פחות מכזית? כן הבינו מ'ספר החינוך', מצוה כא, המציין שיש לאכול אפיקומן "מעט מצה", וכן איתא באחד מסימני הסדר שנדפסו לאחרונה. ודרושים לי מקורות נוספים.

4. מקור בראשונים שמזיגת הכוס הרביעי בליל הסדר היא אחרי אמירת פסוקי 'שפוך חמתך', כמנהגנו היום. הראשונים הידועים לי כותבים שיש למזוג את הכוס קודם 'שפוך חמתך'. עי' ויגד משה, עמ' רנב, ויש להוסיף על מקורותיו עוד המון מקורות.

5. היכן מצאנו בראשונים או בפוסקים שיש לומר את ההלל בליל הסדר בזמרה ובנעימה? בנוגע להלל שבבית הכנסת (בלילות הפסח) מפורש כן במסכת סופרים, כ ז, ולכאורה ה"ה גם בהלל שבסדר, אבל עדיין ההיקש לא כ"כ מוכרח, ועי' ויגד משה, עמ' רנט.

6. היכן נזכר בראשונים חובת אכילת אפיקומן בקטנים (משום חינוך כמובן)?

מחולת המחנים
הודעות: 3252
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: כמה בירורים ושאלות

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' פברואר 22, 2023 1:14 pm

חד ברנש כתב:היכן נתפרש שלשון 'טעימה' היא טעימה מועטת, פחות מכזית.

עיין טושו"ע או"ח סי' ר"י וסי' תקס"ז.

הבאר ההיא
הודעות: 512
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: כמה בירורים ושאלות

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ד' פברואר 22, 2023 1:20 pm

1. יש לגבי חייב לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה, אבל זה לא לגבי כל הברכות.

סופר-סתם
הודעות: 464
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: כמה בירורים ושאלות

הודעהעל ידי סופר-סתם » ד' פברואר 22, 2023 2:18 pm

חד ברנש כתב:4. מקור בראשונים שמזיגת הכוס הרביעי בליל הסדר היא אחרי אמירת פסוקי 'שפוך חמתך', כמנהגנו היום.

ככל הידוע לי נוהגים למזוג קודם שפוך חמתך.

חד ברנש
הודעות: 5797
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: כמה בירורים ושאלות

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 22, 2023 3:47 pm

תודה רבה לכולם.
ואודה גם על העתיד.

וברשותכם בירור נוסף:
7. האם מצאנו קשר בין עריכת הסדר כהלכתו לפרנסה ברווח, עשירות וכדומה?

כדכד
הודעות: 8443
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כמה בירורים ושאלות

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 22, 2023 10:58 pm

סופר-סתם כתב:
חד ברנש כתב:4. מקור בראשונים שמזיגת הכוס הרביעי בליל הסדר היא אחרי אמירת פסוקי 'שפוך חמתך', כמנהגנו היום.

ככל הידוע לי נוהגים למזוג קודם שפוך חמתך.

כמה הגדות בביתי
בחלק כתוב כך ובחלק כתוב כך
והמסקנה היא שיש בזה מנהגים שונים ולפיכך כל אחד כתב את המנהג הידוע לו

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: כמה בירורים ושאלות

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ה' פברואר 23, 2023 3:59 am

בענין מזיגת הכוס לפני שפוך חמתך כבר העיר ע"ז בהערות להגש"פ פסח דורות שבראשונים מבואר דלא כהחיי אדם.
בענין אמירת ההגדה בשמחה ובעליזות עי' בריטב"א בסדר ההגדה "חייב אדם לומר ההגדה בנעימה ובקול רם בכל כוחו". וע"ע באזהרות הרשב"ג ל"ב "ולמוד נאמנה לבנים ברננה", ועי"ש בזוהר הרקיע לרשב"ץ דהיינו סיפור יצי"מ שצ"ל ברננה כמ"ש פקע איגרא עי"ש שהביא ג"כ מאזהרות הר"י אברגלוני "חירות ליל שימורים לגמור בם רננים", ועי' בזוהר בא דף מ,ב.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2956
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: כמה בירורים ושאלות

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' פברואר 24, 2023 1:31 pm

חד ברנש כתב:3. אלו ראשונים הסוברים ששיעור אפיקומן הוא פחות מכזית? כן הבינו מ'ספר החינוך', מצוה כא, המציין שיש לאכול אפיקומן "מעט מצה", וכן איתא באחד מסימני הסדר שנדפסו לאחרונה. ודרושים לי מקורות נוספים.

כתב ר' דויד יצחקי בהערות על מאמר חמץ לרשב"ץ הערה 879
במחזור ויטרי סי' עב (עמ' 285) כתב: "וכל אכילה שיש בה ברכה לא תהא בפחות מכזית" - ומשמע דכורך שאין בה ברכה כמו שכתב שם, אין צריך כזית. ואף על פי דגם אפיקומן צריך כזית, מ"מ י"ל דכיון שהיה ראוי לברך עליו על אכילת מצה, אי לאו משום שכבר מילא כריסו ממצה (כמו שכתב שם), ולכן גם הוא צריך כזית. ולא נראה שסובר שאפיקומן אין צריך כזית.

כלשון זה איתא גם בספר הפרדס לרש"י סי' קלב, סידור רש"י סי' שפח, איסור והיתר לרש"י סי' מא.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בברכה המשולשת ו־ 30 אורחים