'בעלו לא קנו' בשאר מצוות
פורסם: ג' מרץ 21, 2023 8:47 am
כ' הנוב"י - כי בודאי לפי הסברא כיון שאין עשה דוחה עשה ממילא לא קיים העשה כלל ונמצא עבר על הלאו שלא במקום מצוה, וראיה לדבר שבמקום שאין הדין נותן שידחה אפילו עבר ועשה לא קיים העשה כלל, הוא ממה שאמרו ביבמות דף כ' ע"ב ואי ס"ד חייבי לאוין מדאורייתא לחליצה רמיא ליבום לא רמיא אם בעלו אמאי קנו. הרי שאם אין עשה דיבום דוחה לאו של אלמנה אפילו בדיעבד לא קני ולא קיים מצות יבום כלל.
בדבריו מבואר שהדין האמור ביבמות שאם היה אסור לייבם אז לא התקיימה מצוות הייבום, ה"ה בשאר המצוות. (וכנראה שזה לא הדין של מצוה הבאה בעבירה). אני מחפש מקורות נוספים לנידון זה, לכאן ולכאן, האם בשאר מצוות מצינו שיפסלו כמו הא ד'בעלו לא קנו'.
בדבריו מבואר שהדין האמור ביבמות שאם היה אסור לייבם אז לא התקיימה מצוות הייבום, ה"ה בשאר המצוות. (וכנראה שזה לא הדין של מצוה הבאה בעבירה). אני מחפש מקורות נוספים לנידון זה, לכאן ולכאן, האם בשאר מצוות מצינו שיפסלו כמו הא ד'בעלו לא קנו'.