מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השמטה בסוף שו"ע אורח חיים (משנה ברורה) מי ראה או שמע כזאת?

חיפושי מקורות וכדומה
גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

השמטה בסוף שו"ע אורח חיים (משנה ברורה) מי ראה או שמע כזאת?

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ה' יוני 15, 2023 7:14 am

כתב מרנא הח"ח במאמר צפית לישועה (שהוציא לאור -כנראה לראשונה- בפאלטאווא בשנת תר"ע, נמצא בה"ב ולא באוצר) פרק ג בהג"ה שניה: ועיין בסוף שו"ע אורח חיים בהשמטה שם שביררנו שם ההנהגה בענין זה, עכ"ל. חפשתי ולא מצאתי, לא בששת חלקי המ"ב באחת מהמהדורות שנדפסו בחייו (שג"כ נמצאים בה"ב ולא באוצר, וזה כבר גובל על תמוה) ולא בדקתי אם הם דפוס ראשון, ולא במהדורות השונות שפגשתי. האם ידוע למישהו על השמטה שנדפס במ"ב ח"ו סוף אורח חיים? או שמא הכוונה למקום אחר?
[לתועלת הלומדים הנני להעתיק פה את כל דברי ההג"ה, מב"א]:
וע"כ כשאנו אומרין נקוה לך לראות מהרה בתפארת עוזיך צריכין אנו להתחזק שיהיה שכיחי כהנים להקרבה והיינו**) שכל מי שהוא בן תורה ובפרט כשהוא ג"כ כהן יקבע עת מעתותיו ללמוד עניני הקודש והמקדש ובזה יהיה היכר שאנו מחכים ומצפים על התגלות כבודו בעולם ונעבוד עבודתו בכל אשר יצונו:
**)ואפילו מי שאין לו שהות או שאינו מוכשר לזה יראה עכ"פ לעשות מעמד ומצב לאחרים בעלי תורה שילמדו עניני הקודש והמקדש ויחשב על שמו ע"כ מה נאה היה אלו ימצאו איזה עשירים מנדבין מנכסיהן לקבוע במקומן או במקום אחר שיאות להם חבורת אברכים גדולי תורה שילמדו הסדר ההוא ויהיו בקיאים בכל הלכותיו (וכן עשיתי בעירי שקבעתי עשרה אברכים גדולי תורה ויראה לענין זה ושמעתי שבקרוב נעשה בירושלים עה"ק ג"כ חבורה קדושה כזו ואשרי הפונה אליהם להחזיקם) ויקדשו לזה מחצית עתותם ומחצית לשארי לימודים איש איש כחפצו ביו"ד או בח"מ וישתדלו ללמוד ההלכות אלו על בורין כי כיון שהקב"ה חושב ללמודים אלו כאלו מקיימין אותם בפועל ממש צריך להשתדל ולידע כל דבר בבירור וכמו שכתב השל"ה בספרו יש נוחלין, ובזה תהיה התועלת כפולה כי לבד מה שימצאו בישראל מופלגים היודעים בהלכות אלו הנוהגים בזמן המקדש (שיהיה במהרה בימינו) עוד זאת שת"ח העוסקים בהלכות עבודה מעלה הקדוש ברוך הוא כאלו מקריבין בפועל (מנחות ק"י) וכל זה הוא לבד מצות החזקת התורה שרבה היא מאד - ויתכן מאוד כשימצא חבורה קדושה כזו שלומדים בתמידות דיני עבודה האיש שיודע בנפשו שעבר על עון חילול שבת והוא מחויב חטאת יבקשם שילמדו עבורו דיני הקרבת חטאת וידוע מאמר חז"ל כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת או אם הוא אחד מארבעה שצריכין להודות כגון חולה שנתרפא או שהיה חבוש בבית האסורים וכה"ג ובזמן המקדש היה צריך להביא קרבן תודה ועכשיו צריך ללמוד דיני הקרבת התודה ועיין בסוף שו"ע אורח חיים בהשמטה שם שביררנו שם ההנהגה בענין הזה. ומי יתן שיהיו הכל מתבוננין בזה המאמר שאמר הש"י ומקיימין אותו, בודאי היה מתבטל כל הצרות והגירושין.

ושמא הכונה למש"כ במ"ב סי' של"ד ס"ק פ' עמש"כ בהג"ה:
ואם עבר וחילל צריך להתענות ארבעים יום שני וחמישי, ולא ישתה יין ולא יאכל בשר, ויתן במקום חטאת (פ) י"ח פשיטים לצדקה

כתב המ"ב:
(פ) י"ח פשיטים - הוא כחשבון כ"ז מעות [והוא לערך חמשה זהובים] כי כל פשיט הוא גדול וחצי פולניש וכל גדול הוא מעה וטעם לשיעור זה שכתבו הפוסקים הוא מפני שזה היה פחות שבכבשים או שבעזים באותו העת ולכך צריך ליתן שיעור זה לצדקה שהרי כשהיה בהמ"ק קיים היה חייב להביא חטאת מאלו המינים אם עשה מלאכה דאורייתא ולא יהא חוטא נשכר. ויזהר שלא יאמר שנותן זה עבור חטאת רק שיאמר שבמקום חטאת נותן זה לצדקה [ח"א] וכתבו הספרים שמהנכון שיאמר פרשת חטאת ויבין אופן הקרבתה וכבר אחז"ל כל העוסק בתורת חטאת כאלו הקריב חטאת:

אך מה ענין השמטה אצל סוף או"ח?
אודה למי שיכול להאיר עיני בזה.


גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: השמטה בסוף שו"ע אורח חיים (משנה ברורה) מי ראה או שמע כזאת?

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ה' יוני 15, 2023 7:59 am

ייש"כ גדול!!
(באמת חיפשתי בפורומנו לפני ששאלתי, חיפשתי "השמטה", ועלו יותר מארבע מאות תוצאות, אז חיפשתי בתוצאות "אורח חיים", ולא עלה דבר על השמטה זו. ומה' מצעדי גבר כוננו, שהיה לי לחפש "משנה ברורה" בתוך התוצאות, והייתי מוצא מבוקשתי. ובאמת באשכול ההוא הראו מקום להג"ה זו, אך לא בלשונה.)
לא הספקתי לעיין שם כל צרכי, אך יתכן שהתאריך למאמר צפית לישועה (שמצאתי באתר הסה"ל) תר"ע, תעזור בתיארוך התעלומה.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים