מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

חיפושי מקורות וכדומה
צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 19, 2024 6:32 pm

כך ראיתי מביאים מניחום אבלים של הר"א בידרמן אצל הרבי מויז'ניץ, שבתוה"ד אמר לו הרבי ששמע מהגאון רבי ישראל מילר דומ"ץ ויזניץ שמוזכר ברמב"ם שבעת שאבל יושב שבעה, יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב.

האם יודע אי מי היכן מוזכר דבר כ/זה ברמב"ם?

מרחביה
הודעות: 885
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי מרחביה » ב' פברואר 19, 2024 7:00 pm

(מקומו באשכול זה - viewtopic.php?t=56098 )

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 19, 2024 7:17 pm

מרחביה כתב:(מקומו באשכול זה - viewtopic.php?t=56098 )

רק באם אכן לא נמצא מקורו ברמב"ם.
כמובן שעל פניו זה מתמיה ביותר, ואולי אינו אלא עיבוד לרעיון [שאינו מהרמב"ם] שנתלה בלשון הרמב"ם באיזה אופן, ולכן שאלתי.
באם אכן לא נמצא מקורו, ו/או נדע מהיכן נולד הרעיון הזה בשם הרמב"ם, אזי אפשר יהיה להעבירו לאשכול ההוא.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' פברואר 19, 2024 7:30 pm

אומרים גם, ששיכורים ביום פורים "בידו כח להשפיע ברכות לרוב".
ולשניהם אותו מקור...

כעת קופת העיר תשווק את הסגולה הבאה: תרום 180 ש"ח ועשרה אבלים שיכורים יתפללו עליך.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 19, 2024 7:35 pm

הרב ישראל מילר שליט"א דומ"ץ ויז'ניץ הוא אדם רציני ות"ח גדול,
ואת הדברים אמר בשמו יהודי גדול ונאמן.
ובאם נאמרו הדברים [שניהם] בזמן ניחום אבלים הפומבי אזי מן הסתם גם הוקלטו.
לכן בעיניי לא מדובר בסתם שמועה, ואני בהחלט מעוניין לדעת את מקור הדברים ו/או השתלשלותם.
אם יש כאן מישהו שמכיר את / מקורב לרבי ישראל מילר ויכול לשאול אותו, אשמח ואודה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 19, 2024 7:36 pm

חד ברנש כתב:תרום 180 ש"ח ועשרה אבלים שיכורים יתפללו עליך.

אוי זה טוב... צחקתי מאד. יישר כוח.
[ואין לטעון שלא שייך אבל שיכור, דבפורים נוהג אבלות שבעה בצנעא ומותר בשתיית יין].

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' פברואר 19, 2024 7:40 pm

צופה_ומביט כתב:הרב ישראל מילר שליט"א דומ"ץ ויז'ניץ הוא אדם רציני ות"ח גדול,
ואת הדברים אמר בשמו יהודי גדול ונאמן.
ובאם נאמרו הדברים [שניהם] בזמן ניחום אבלים הפומבי אזי מן הסתם גם הוקלטו.
לכן בעיניי לא מדובר בסתם שמועה, ואני בהחלט מעוניין לדעת את מקור הדברים ו/או השתלשלותם.
אם יש כאן מישהו שמכיר את / מקורב לרבי ישראל מילר ויכול לשאול אותו, אשמח ואודה.

גם הרמב"ם הוא אדם רציני מאוד, וקשה לי להאמין שהוא אמר כזה דבר.
ה'סגולה' עצמה מבוססת כנראה על "לב נשבר ונדכה א'להים לא תבזה", והאבל נשבר לבו בקרבו ותפילתו יותר מקובלת.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 20, 2024 10:07 am

צופה_ומביט כתב:
חד ברנש כתב:תרום 180 ש"ח ועשרה אבלים שיכורים יתפללו עליך.

אוי זה טוב... צחקתי מאד. יישר כוח.
[ואין לטעון שלא שייך אבל שיכור, דבפורים נוהג אבלות שבעה בצנעא ומותר בשתיית יין].

כל אבל שאינו אונן מותר בשתיית יין וע' פ"ק דכתובות שהיו דווקא משקים יין לאבלים משום תנו שכר לאובד.
לגבי האמירה עצמה זה באמת מוזר שדווקא הרמב"ם יאמר את זה. אולי טעות בהשתלשלות השמועה?

חיס
הודעות: 1398
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי חיס » ה' פברואר 29, 2024 11:00 am

צופה_ומביט כתב:כך ראיתי מביאים מניחום אבלים של הר"א בידרמן אצל הרבי מויז'ניץ, שבתוה"ד אמר לו הרבי ששמע מהגאון רבי ישראל מילר דומ"ץ ויזניץ שמוזכר ברמב"ם שבעת שאבל יושב שבעה, יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב.

האם יודע אי מי היכן מוזכר דבר כ/זה ברמב"ם?



הרב ישראל מילר שליט"א אמר לרבינו שליט"א את דברי הרמב"ם בהלכות אבל פרק ז' הלכה ו' וזה לשונו:
כהן גדול חייב בכל דברי אבילות אלא שאסור לו לקרוע בגדיו למעלה ולגדל פרע ולצאת אחר המטה
וכל העם באין לנחמו לביתו וכשמברין אותו כל העם מסובין על הארץ והוא מיסב על הספסל
ואומרין לו כשמנחמין אותו אנו כפרתך והוא אומר להם תתברכו מן השמים
ואם רצה לנחם אחרים הממונה ממצעו בתוך העם ואומר להם תנוחמו. עד כאן לשון הרמב"ם.

לכאורה הרי הכהן גדול תמיד בירך את כלל ישראל ולמה צריך הרמב"ם לומר בהלכות אבלות "תתברכו מן השמים" ?
אלא כנראה כשהכהן גדול יושב שבעה יש לו יותר כח לברך להשפיע לרוב. עכ"ד דבריו.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 29, 2024 12:05 pm

ייש"כ!

נו, אכן מכאן ועד ל"מוזכר ברמב"ם שאבל שיושב שבעה יש בידו כוח להשפיע ברכות" המרחק עצום ורב עד מאד.

א. מדובר רק בכהן גדול. [והגר"י אמר זאת לרבי דוקא]. בשאר אבלים לא מוזכר דבר כזה ברמב"ם שם. א"כ אין זה עניין ב"ישיבת שבעה", אלא בכהן גדול, ולכל היותר "כהן גדול כשיושב שבעה", וכלומר ש[גם לפי הווארט הזה]האבלות שבעה מועילה רק למי שבלא"ה יש לו כוח לברך - להגדיל כוח ברכותיו. [במקרא מצינו שדוד המלך בירך את העם. האם כשישב שבעה (התאבל על בנו) ג"כ מצינו שבירך את העם - ועכ"פ יותר מהרגיל?].
ב. זה לא "מוזכר ברמב"ם" אלא הערה [שיש לעיין עד כמה היא הערה] בלשון הרמב"ם ורעיון של הגר"י לבארו [כמדומה בדרך "ווארט"].
ג. האם הכה"ג "בירך תמיד את ישראל"? חוץ מברכת כהנים שהוא חייב. איני יודע.
ד. כמדומה מצינו עוד שבמעמדים פומביים / רבי עם - ובפרט כשהכה"ג היה במרכזם - הוא היה מברך את הקהל. [גם בתנ"ך רואים כן, אצל מי שלא היה כה"ג]. אולי יש להראות מכאן את כוחו של הכה"ג לברך באופן כללי, אולי את זכות הרבים, אולי את כוח היום/המעמד לברכה, ואולי זה מדרכי המידות הטובות ודרך ארץ, האהבה והאחדות, או מדרכי ההנהגה והשררה, וכיו"ב. אבל להוציא מכאן שאבלות שבעה נותנת כוח לברך - צע"ג.
ה. כשמנחמים מישהו - הוא בדר"כ עונה. הוא לא מתעלם. כך הוא מדרכי הנימוס והמידות הטובות. לרוב: "אמן", ומצוי: "ברוך תהיה". ובזמני קדם העניין הזה לענות למי שמברך אותך או מאחל לך משהו - היה ממוסד ובעל נוסחאות קבועות, כל שכן כשמדובר במלך, נשיא או כהן גדול. כל מי שמכיר את שיגם ושיחם של יהודי תימן האותנטיים מכיר את המציאות הזו, שכמעט לכל מאורע ועסק יש איזו ברכה של אחד לחברו - וחברו עונה לו בנוסח מותאם לעניין. [יש רב שעונה לשאלות הלכתיות ברדיו (שמעתי מהשכנים, באמת), ובסיום כל תשובה הוא מברך את הפונה "ברוך תהיה", כל שכן כשהלה מודה לרב על התוכנית ועל התשובה. האם נוכיח מזה שלבעל תוכנית ברדיו יש כוח להשפיע ברכות לרוב?]. אמנם אני מסכים שלא מצינו ברמב"ם שכשמנחמים אדם רגיל [שגם לזה כתב הרמב"ם נוסח קבוע: "תנוחם מן השמים" (רמב"ם אבל יג, ב)] הוא עונה משהו, אלא רק בכהן גדול מוזכר שהוא עונה כנ"ל, ומשמע שזהו עניין מיוחד לכהן גדול. [וכנ"ל באות א]. (ולהלן אות ז יבואר מה המיוחד כאן באמת: לא הכהן גדול, אלא נוסח הניחום שאומרים לכהן גדול).
ו. שאלה נגדית: הרמב"ם לא כתב שהכה"ג פותח ומברך את הקהל, או שמברך את ישראל בכלל, או מתפלל עליהם במיוחד בכל ימי השבעה. אלא הכה"ג מברך במפורש את המנחמים אותו - ורק אחרי שניחמו אותו [כך מפורש ברמב"ם]. ואם מצד יושבו שבעה יש בידו כוח להשפיע ברכות לרוב, מדוע שלא יברך את כל כלל ישראל [וכל השבעה]? מבואר/מפורש ברמב"ם [וזה בוודאי דיוק לא פחות חזק מהדיוק של הגר"י, וכמדומה עוד יותר] שהעניין כאן אינו "כוח הכהן גדול לברך בימי השבעה" אלא מתלא תליא ומישך שייכא לניחום שמנחמים אותו, וזהו מענה לניחום שניחמו אותו.
ז. וזהו העיקר: כוונת הרמב"ם פשוטה בתכלית לכאורה: באותו המשפט כתב הרמב"ם מתחילה שמנחמים כהן גדול בנוסח יחיד ומיוחד [אפילו למלך לא מזכיר הרמב"ם שאומרים כך]: "ואומרין לו כשמנחמין אותו אנו כפרתך". כשמנחמים כהן גדול לא אומרים לו רק את נוסח הנחמה הרגיל "תנוחם מן השמים", אלא - כשמנחמים אותו - המנחמים אומרים לכה"ג "אנו כפרתך"! כלומר: "עלי יבוא כל רע הראוי לבוא על נפשו" (רש"י קידושין לא, ב). [בפשטות אומרים כן רק לכה"ג כי הוא המכפר על ישראל תמיד בעבודתו, וכמו מחזירים לו טובה ע"כ כעת כשעוברת עליו רעה והוא עצמו צריך לכפרה. וכמו"כ בהיותו המכפר תמיד על ישראל רואים ברעה שעוברת עליו כעת דבר שגם הוא כפרה על ישראל, ואומרים לו ניקח אנו על עצמנו את הכפרה, ולא תצטרך אתה לכפר עלינו ביסורים שאתה עובר]. והרי זה כאילו קיללו עצמם בפניו עבורו, במסירות נפש לקחת על עצמם את הראוי לבוא עליו, בגודל תודתם ורוממותם לו. ופשוט שהכהן גדול מחזיר ועונה לעומתם: "תתברכו מן השמים". הן כתודה והכרת הטוב על מסירות נפשם עבורו, והן פשוט לומר להם: חס ושלום, לא יבוא עליכם שום דבר רע [ובוודאי לא עבורי ותחתיי], אלא עוד תתברכו מן השמים. [עניין ה"ברכה" כאן (מלבד מה שהוא מילות תודה הפשוטות אצל אדם נעלה, וכמו "ברוכים תהיו" וכיו"ב) היא או כניגוד והיפוך לקללה שקיללו עצמם, או שבשכר זאת עוד תתברכו יותר ויותר]. כך נראה פשוט כביעתא בכותחא, ואין כאן שום הערה ודיוק, לענ"ד.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי במסתרים » ה' פברואר 29, 2024 12:11 pm

צופה_ומביט כתב:
מרחביה כתב:(מקומו באשכול זה - viewtopic.php?t=56098 )

רק באם אכן לא נמצא מקורו ברמב"ם.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 29, 2024 12:15 pm

אני לא חושב. סוכ"ס העניין כאן הוא דיוק בלשון הרמב"ם, ואנו דנים על הדיוק הזה האם יש להוכיח ממנו משהו / את מה שתולים בו.
ובפרט שכנראה הגר"י אכן לא תלה ברמב"ם יותר מאשר "כשכהן גדול יושב שבעה יש לו יותר כח לברך".
האשכול ההוא עוסק בשמועות פורחות "בשם הרמב"ם".

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' פברואר 29, 2024 1:53 pm

חיס כתב:
צופה_ומביט כתב:כך ראיתי מביאים מניחום אבלים של הר"א בידרמן אצל הרבי מויז'ניץ, שבתוה"ד אמר לו הרבי ששמע מהגאון רבי ישראל מילר דומ"ץ ויזניץ שמוזכר ברמב"ם שבעת שאבל יושב שבעה, יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב.

האם יודע אי מי היכן מוזכר דבר כ/זה ברמב"ם?



הרב ישראל מילר שליט"א אמר לרבינו שליט"א את דברי הרמב"ם בהלכות אבל פרק ז' הלכה ו' וזה לשונו:
כהן גדול חייב בכל דברי אבילות אלא שאסור לו לקרוע בגדיו למעלה ולגדל פרע ולצאת אחר המטה
וכל העם באין לנחמו לביתו וכשמברין אותו כל העם מסובין על הארץ והוא מיסב על הספסל
ואומרין לו כשמנחמין אותו אנו כפרתך והוא אומר להם תתברכו מן השמים
ואם רצה לנחם אחרים הממונה ממצעו בתוך העם ואומר להם תנוחמו. עד כאן לשון הרמב"ם.

לכאורה הרי הכהן גדול תמיד בירך את כלל ישראל ולמה צריך הרמב"ם לומר בהלכות אבלות "תתברכו מן השמים" ?
אלא כנראה כשהכהן גדול יושב שבעה יש לו יותר כח לברך להשפיע לרוב. עכ"ד דבריו.

אם כן - אין הדבר שייך לרמב"ם אלא לרבי יהודה הנשיא מחבר המשנה (סנהדרין פרק ב' משנה א')!

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 29, 2024 2:37 pm

יישר כוח הרב עזריאל.
ואכן ברש"י [והביאו ברטנורא] שם מבאר כמו שכתבתי:
"אנו כפרתך - בנו תתכפר אתה ואנחנו תחתיך לכל הראוי לבא עליך".
וממילא פשוט בתכלית מדוע הוא עונה לדבריהם: "התברכו מן השמים".
ועוד יש להוסיף:
לא משמע כ"כ שאומרים לו רק "אנו כפרתך", דהיכן עיקר הניחום בזה? אלא שאומרים לו כלכל אדם: "תנוחם מן השמים" ומוסיפים "אנו כפרתך". וזהו שכתבה המשנה "וכשהוא מתנחם מאחרים, כל העם אומרין לו אנו כפרתך", ובלשון הרמב"ם יותר חד וברור: "ואומרין לו כשמנחמין אותו אנו כפרתך". וכאמור, לשון הניחום עצמו שאומרים לו [כלכל אדם] כולל את המילים: "[תנוחם] מן השמים", ולכן [אחרי שהוסיפו לו "אנו כפרתך", ובמענה לכך] כשהוא עונה להם "התברכו" אומר גם הוא "מן השמים".
והכל בריר ושריר בס"ד בלי שום קושי ודוחק.

עוד, בתפארת ישראל שם מסביר מדוע למלך לא אומרים כך:
"משא"כ במלך אי אפשר שיאמרו לו כן, מדאין יוצא אחר המטה כלל, וכלקמן".
ו"ניחום אבלים" בנוסח הכתוב במשנה, הוא רק בזמן השורה, לאחר מכן בימי השבעה יושבים עם האבל ומכבדים אותו ומשוחחים איתו, וזהו ניחומו, ושם כבר אין נוסח ניחום מסוים, כך משמע ברמב"ם שם בפרק יג, וכך מוכח כאן בתפארת ישראל, דאל"כ בוודאי שיש לכתוב כ"ז במשנה ורמב"ם גם לגבי מלך שהרי ינחמו אותו בשבעה.
ונמצא שהכהן הגדול אומר כן רק למנחמים אותו בנוסח המסוים הכתוב במשנה [רק] לניחום בשעת השורה.
וזו עוד הוכחה שא"א כלל לומר/להכניס כוונות כהנ"ל ברמב"ם כאן.
שכן [בנוסף לכל מה שכבר כתבנו לעיל] אם יש לכה"ג כוח לברך יותר כשהוא אבל, מדוע כל מה שהוא מוסיף ברכה לאנשים היא רק בשורה, ורק כחלק מנוסח ניחום ומענה קבוע שאומרים רק אז? ולא מברך את הקהל / המנחמים / כלל ישראל בכל ימי השבעה?
אלא פשוט וברור ומוכרח ברמב"ם שאין זה אלא נוסח המענה של הכה"ג למנחמים אותו בשורה בנוסח המסוים "אנו כפרתך", וכמשנ"ת, ותול"מ.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 29, 2024 3:02 pm

חיס כתב:הרב ישראל מילר שליט"א אמר לרבינו שליט"א את דברי הרמב"ם בהלכות אבל פרק ז' הלכה ו' וזה לשונו:
כהן גדול חייב בכל דברי אבילות אלא שאסור לו לקרוע בגדיו למעלה ולגדל פרע ולצאת אחר המטה
וכל העם באין לנחמו לביתו וכשמברין אותו כל העם מסובין על הארץ והוא מיסב על הספסל
ואומרין לו כשמנחמין אותו אנו כפרתך והוא אומר להם תתברכו מן השמים
ואם רצה לנחם אחרים הממונה ממצעו בתוך העם ואומר להם תנוחמו. עד כאן לשון הרמב"ם.

לכאורה הרי הכהן גדול תמיד בירך את כלל ישראל ולמה צריך הרמב"ם לומר בהלכות אבלות "תתברכו מן השמים" ?
אלא כנראה כשהכהן גדול יושב שבעה יש לו יותר כח לברך להשפיע לרוב. עכ"ד דבריו.

גם התשובה שענה הר"א בידרמן לרבי מוזרה לפי זה. הוא ענה שלרבי יש כוח לברך גם בלי להיות אבל.
והרי כל המקור הוא בכהן גדול, וכל הדיוק מתחיל ממה שכהן גדול מברך את ישראל תמיד, וכל ההוכחה היא ש[לאותו אחד שיש לו כוח לברך]יש לו כוח יותר גדול לברך כשהוא אבל / יושב שבעה.
ובכן מה תשובה ענה הר"א בידרמן?
ומזה משמע שהדברים לא נאמרו לו כבמקורם, אלא בנוסח שלכל אדם יש כוח לברך בשבעה. וצ"ע.
וגם כך עדיין לא יובן, כי סוכ"ס למי שבלא"ה יש כוח לברך - בשבעה יש כוח יותר, ויש לפלפל.
ואף שתשובת הר"א בוודאי לא נאמרה בדרך לימוד ועיון ומסקנה וכו', ומן הסתם נאמרה כדרך כבוד וכו', עכ"ז שיחת חולין של ת"ח צריכה תלמוד, וזה אנו עושים כעת.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 29, 2024 4:28 pm

.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ה' פברואר 29, 2024 5:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' פברואר 29, 2024 4:44 pm

צופה_ומביט כתב:באגב לגמרי,
יושם לב באיזה לשון דיברו אל הכהן הגדול, צורת הדיבור הפשוטה אצל חז"ל ובזמנם: לא [בגוף שלישי] "אנו כפרת הכהן הגדול", לא [בגוף שני רבים] "אנו כפרתכם", אלא [בגוף שני יחיד] "אנו כפרתך", כאחד האדם.
יש לזה עוד דוגמאות בחז"ל, אבל על של עתה באתי.

לכאורה כן הוא בלשון הקודש, וגם בדיבורי תלמיד לרבו כמובן (שלום עליך רבי), אבל לא בארמית, שבה נהוג לדבר דרך כבוד בלשון נסתר ותוך שימוש בתואר "מר".
ויעויין ברכות כז, ב:
שאני רבי ירמיה בר אבא דתלמיד חבר הוה, והיינו דקאמר ליה רבי ירמיה בר אבא לרב מי בדלת, אמר ליה אין בדילנא ולא אמר מי בדיל מר.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 29, 2024 4:54 pm

מעניין.
אולי קשור לגמרא בסנהדרין כד, א:
אמר ר"ל פה קדוש יאמר דבר זה תני עדו איני והאמר עולא הרואה את ר"ל בבית המדרש כאילו עוקר הרים וטוחנן זה בזה אמר רבינא והלא כל הרואה ר"מ בבית המדרש כאילו עוקר הרי הרים וטוחנן זה בזה הכי קאמר בא וראה כמה מחבבין זה את זה כי הא דיתיב רבי וקאמר אסור להטמין את הצונן אמר לפניו ר' ישמעאל בר' יוסי אבא אהתיר להטמין את הצונן א"ל כבר הורה זקן אמר רב פפא בא וראה כמה מחבבין זה את זה דאילו רבי יוסי קיים היה כפוף ויושב לפני רבי דהא ר' ישמעאל בר' יוסי ממלא מקום אבותיו הוה והיה כפוף ויושב לפני רבי וקא אמר כבר הורה זקן א"ר אושעיא מאי דכתיב (זכריה יא, ז) ואקח לי (את) שני מקלות לאחד קראתי נועם ולאחד קראתי חובלים נועם אלו ת"ח שבארץ ישראל שמנעימין זה לזה בהלכה חובלים אלו ת"ח שבבבל שמחבלים זה לזה בהלכה (זכריה ד, יד) ויאמר (אלי) אלה [שני] בני היצהר העומדים וגו' ושנים זיתים עליה יצהר אמר רבי יצחק אלו ת"ח שבא"י שנוחין זה לזה בהלכה כשמן זית ושנים זיתים עליה אלו ת"ח שבבבל שמרורין זה לזה בהלכה כזית (זכריה ה, ט)

וכלומר אולי משום שת"ח שבבבל היו קשים וחובלים ומרורים זה לזה בהלכה עצמה מתוך הריתחא דאורייתא, לכן הקפידו שהדיבור והפניה תהיה בדרך כבוד דוקא.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' פברואר 29, 2024 5:02 pm

ולפי זה יש לבדוק בלשון הירושלמי.

הענין נדון גם כאן.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בשם הרמב"ם: בעת שאבל יושב שבעה יש בידו כח להשפיע ברכות לרוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 29, 2024 5:23 pm

סגי נהור כתב:הענין נדון גם כאן.

יישר כוח, אעביר את הודעתי בעניין זה לשם, ואשמח אם גם מעלתו יעשה כן, ונעביר את כל ההתכתבות בזה לשם [ככה לא נצטרך לחכות לעזרת ההנהלה].


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים