מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"מעמיד ומקשה"

חיפושי מקורות וכדומה
במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

"מעמיד ומקשה"

הודעהעל ידי במסתרים » ב' מרץ 04, 2024 6:57 pm

מהיכן לשון זה?

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: "מעמיד ומקשה"

הודעהעל ידי מעיין » ב' מרץ 04, 2024 10:22 pm

איני יודע אבל כנראה יש לו שייכות עם זה.

כתב בקיצור כללי התלמוד (והוא ליקוט מהגאון ר' יהודא ארי' לייב בן הג"ר יוסף שמואל מקראקא), נדפס בסוף מסכת ברכות, מצדדי דברי המבוא התלמוד
כתב בת"ח ש"ג פ"ב כלל יז דרך ראשי ישיבות לעשות המקשה חכם (ג) לתת לו סברא נכונה, אבל למתרץ מנהגם לומר כל הדוחה דוחה בקש, כ"כ בש"י, והביא קצת ראיה מן התוספות והרמב"ן בשיטתו בב"ב דף יז יש טועים ואומרים דדרך הגמרא להקשות כי היכי דתחוור שמעתתא אע"ג דליכא ראיה לאקשויי מיניה, וזה אינו כלום שאין דרך הגמרא להקשות אא"כ מחוורא שמעתא טפי כפי דעת המקשה וזהו הפך כלל הנ"ל, וצ"ל דהוא מחלוקת הפוסקים, והוסיף ש"י בשם התוס' דמגילה דף כו ד"ה ואמאי והרמב"ן בתשו' סימן רכ"ט שהמקשה לא דק, ובשיטתו בב"ב דף צ דאורחא דגמרא למיפרך כל דהו, ושנראה שחולק עם התוספות דלעיל שצריך לעשות המקשה חכם, גם הביא שהדוחה דוחה בקש, ובכה"ג הביא משם הר"ן דאע"ג דאורחא דגמרא לדחות בכל שהוא אע"ג דנדחה הסיוע לא נדחית הראיה, עכ"ל. (ול"נ ליישב הדעות הנ"ל דכל מקום מי שרוצה לחדש דבר או הבעל שמועה או המקשן צריך שיהיה לו דבר ברור בראיות ברורות דאם לא כן יש לדחות בקש לבעל הסברא).

ובהגהות יעב"ץ שם
(ג)האשכנזים עושים בהפך ואומרים סתם מקשן ע"ה, ור"ל שאם היה יודע לא היה מקשה, והמכוון בזה שעושה עצמו כאינו יודע כדי לעמוד על השורש והאמת, ואמנם בשאלות מסופקות י"ל שבאמת מחסרון ידיעה הוא ששאל השואל, אבל המקשה לבטל דברי רבו וחברו ושגדול ממנו ושקדים אליו ודאי שיקשה בכח בסברא חזקה וראיה עצומה, ובמקום שרוצה אמורא לפשוט בעיא אז סוגיא היא לדחות ראיתו בכל מה שיוכל משום יגדיל תורה ויאדיר עד שמתברר הענין כהוגן ,ופעמים אומר מהכא לא תפשוט אע"פ שלא נדחית הראיה לגמרי ודעת לנבון נקל שיש לכל הדרכים הללו פנים, ואין לך דבר שאין לו מקום בחלוף סוגיות.

עוד שם בקיצור כללי התלמוד
כתב בש"י נתיב הקושיא בפ' הבונה דף קד מקשה בגמרא מהא דרבי ירמיה מנצפך צופים אמרום, וסובר המקשה דמנצפך דאמר רבי ירמיה הם הפתוחות, וכתב רש"י שם על זה יש מקשים סוגיא זו על סוגיא דמגילה דמקשה מהא אר' ירמיה וסובר שם המקשה על הסתומים, ואין זו קושיא שכן דרך הגמרא המקשן מהפך הסברא כאן כדי שיקשה, ובמקום אחר מהפכו לפי הקושיא, ואי הוה בעי התם לתרוצי כי אתמר דרבי ירמיה בפתוחין הוה מתרץ ליה אלא שינויא מעליא שני ליה התם, והכא נמי והביא טעם לזה בשם רש"י ריש מגילה ומשם הרשב"א בשחיטת חולין שכן דרך הגמרא להקשות דבר שאינו עד דטרח ומעמידה על בוריה, כי לפעמים לא ידע עיקר הדבר ופירושה ומהפך הקושיות כדי שתתברר לו היטב מתוך הויכוח להעמיד הסוגיא על מכונה.


ועיין בלשון אבנ"ז אהע"ז סי' קנ"ט אות טו
ויש ליישב בדוחק שמעתי להקשות לא שמעתי.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: "מעמיד ומקשה"

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מרץ 05, 2024 8:41 pm

יישר כח.

אני רואה שמשתמשים בזה בבהמ"ד דנן כדבר רגיל, אבל באוצה"ח כמעט שאיני מוצא אותו.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים