מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פותחין בכבוד אכסניא

חיפושי מקורות וכדומה
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15607
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

פותחין בכבוד אכסניא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אפריל 10, 2024 6:47 pm

קראתי לאחרונה באיזה מקום ולא זוכר היכן, דברי חכם אחד שאמר בביקורת על השימוש שעושים במימרא זו, במקום לפתוח בכבוד האכסניא מצטטים את הגמרא וכו'. משהו ברוח הזו. משהו ראה את זה ויכול לדייק ולהשלים?

יש"כ

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: פותחין בכבוד אכסניא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 10, 2024 7:20 pm

לא במענה לשאלה זו, אבל שייך לכותרת [ואולי גם קצת לשאלה]:

להעיר שהמימרות המובאות בגמרא שם סוף ברכות אינן בשבח/כבוד אותה האכסניא ששהו בה, אלא במעלת הכנסת אורחים ות"ח בכלל, [ואולי הגמרא הביאה מתוך דבריהם רק את הד"ת הנוגע לדורות, שבהם פתחו את דרשתם, ולא את הדברים המסוימים שאמרו אז בשבח אותה האכסניא? צ"ע],
וראש המדברים שם רבי יהודה פתח בכלל בכבוד תורה ודרש [ולא בכבוד אכסניא], עיי"ש במפרשים ואכמ"ל.

ומכאן אולי גם לעניין השאלה:
א. לא כ"כ הבנתי את עצם השאלה, על איזו מציאות היא מדברת. אני לא מכיר מי שמתחיל את דרשתו "פותחין בכבוד אכסניא" - ולא ממשיך ומשבח את בעלי השמחה על מה שהכינו וטרחו. [כמו"כ איני מכיר מי שפותח את דרשתו בציטוט הדרשות המובאות שם בגמרא].
ב. גם אם יש איזו מציאות כעי"ז, סוכ"ס היות שבימינו לא באמת דורשים בכבוד אכסניא [היינו בשבח הכנסת אורחים בכלל (ובכלל יל"ע עד כמה נחשבים אירועי השמחה שלנו ל"הכנסת אורחים")], אלא גם כשכבר כן עוסקים בכבוד האכסניא - משבחים כפשוטו את האכסניא המסוימת שנמצאים בה - ולא כדרשת כבוד אכסניא שבגמרא [אא"כ כנ"ל הובא בגמרא רק הד"ת ולא שאר מה שאמרו אז על האכסניא המסוימת], לכן אין כ"כ טענה ממה שמזכירים את הגמרא ולא פותחים בכבוד אכסניא, כי גם אם כן ידברו - לא ידבר בכבוד אכסניא של הגמרא, ונמצא שבכל מקרה מזכירים את לשון הגמרא שלא בהקשרו ומשמעותו.

זאב ערבות
הודעות: 8650
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: פותחין בכבוד אכסניא

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אפריל 11, 2024 3:50 am

צופה_ומביט כתב:לא במענה לשאלה זו, אבל שייך לכותרת [ואולי גם קצת לשאלה]:

להעיר שהמימרות המובאות בגמרא שם סוף ברכות אינן בשבח/כבוד אותה האכסניא ששהו בה, אלא במעלת הכנסת אורחים ות"ח בכלל, [ואולי הגמרא הביאה מתוך דבריהם רק את הד"ת הנוגע לדורות, שבהם פתחו את דרשתם, ולא את הדברים המסוימים שאמרו אז בשבח אותה האכסניא? צ"ע],
וראש המדברים שם רבי יהודה פתח בכלל בכבוד תורה ודרש [ולא בכבוד אכסניא], עיי"ש במפרשים ואכמ"ל.

ומכאן אולי גם לעניין השאלה:
א. לא כ"כ הבנתי את עצם השאלה, על איזו מציאות היא מדברת. אני לא מכיר מי שמתחיל את דרשתו "פותחין בכבוד אכסניא" - ולא ממשיך ומשבח את בעלי השמחה על מה שהכינו וטרחו. [כמו"כ איני מכיר מי שפותח את דרשתו בציטוט הדרשות המובאות שם בגמרא].
ב. גם אם יש איזו מציאות כעי"ז, סוכ"ס היות שבימינו לא באמת דורשים בכבוד אכסניא [היינו בשבח הכנסת אורחים בכלל (ובכלל יל"ע עד כמה נחשבים אירועי השמחה שלנו ל"הכנסת אורחים")], אלא גם כשכבר כן עוסקים בכבוד האכסניא - משבחים כפשוטו את האכסניא המסוימת שנמצאים בה - ולא כדרשת כבוד אכסניא שבגמרא [אא"כ כנ"ל הובא בגמרא רק הד"ת ולא שאר מה שאמרו אז על האכסניא המסוימת], לכן אין כ"כ טענה ממה שמזכירים את הגמרא ולא פותחים בכבוד אכסניא, כי גם אם כן ידברו - לא ידבר בכבוד אכסניא של הגמרא, ונמצא שבכל מקרה מזכירים את לשון הגמרא שלא בהקשרו ומשמעותו.

אולי בארץ האורחים מבינים את משמעות המלים (ללא קשר לגמרא) לומר שמודים למארחים, אך כאן בדרך כלל דורשים באנגלית ומברכים באנגלית.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים