עמוד 1 מתוך 1

המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: א' יולי 14, 2024 9:46 pm
על ידי חד ברנש
בחיבור מבית מדרשם של חסידי אשכנז נכתב כן:
ואפי'לו תלמידי חכמים שדרכן ללמוד כל היום, אסור להם ללמוד בשעת תפילה... ואם ביטל תלמיד חכם תפילה עבור תלמודו, אפי'לו [למד] כל היום כולו, ואפי'לו למד מאחרים [כנראה צ"ל: ואפילו לימד אחרים], מעלה עליו כאילו לא לימד כל אותו היום.

מישהו מכיר מקבילה לדברים? ואפילו מקבילה חלקית?
ואולי מה מקור הרעיון בחז"ל?
משהו?

הקרוב ביותר שעולה בדעתי הוא הברייתא בסוטה ט סע"א: "כל הנותן עיניו במה שאינו שלו, מה שמבקש אין נותנין לו, ומה שבידו נוטלין הימנו". אבל כמובן זה רחוק...

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: א' יולי 14, 2024 9:49 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה יבמות קט, ב כל האומר א"ל אלא תורה, אפי' תורה א"ל.

הדין הנ"ל הובא במ"ב סי' ק"ו בשם הרוקח.

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: א' יולי 14, 2024 9:55 pm
על ידי חד ברנש
אתה מדהים!!!!

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: א' יולי 14, 2024 10:09 pm
על ידי מעט דבש
ובשבת י.
זמן תפלה לחוד וזמן תורה לחוד.

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: א' יולי 14, 2024 10:14 pm
על ידי חד ברנש
הרב מעט,
את זה ידעתי, מהסיבה הפשוטה, שהמאמר הזה הובא בגופו של ספר (בחלק שלא ציטטתי).

----
לעת עתה לא מצאתי את הרוקח.
חוץ מהמשנ"ב שמביא את הרוקח (וממנו ציטטוהו הרבה, ואף אחד כמובן לא ראה את הדברים במקורם)
גם בכף החיים, סי' פט אות מה, הביאו, בשם "סו"ב אות יו"ד", והוא ספרו של רי"ל פוחוביצר, דברי חכמים, חלק 'סולת בלולה', סימן פט אות י (מהדורת תנ"ג, דף כא ע"א)
רוקח12122.PNG
רוקח12122.PNG (21.94 KiB) נצפה 554 פעמים

האם לרי"ל פוחוביצר היו חיבורים בכתבי יד?

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: א' יולי 14, 2024 10:37 pm
על ידי חד ברנש
רק בעוד מקום נוסף (כך לפי החיפוש באוצר החכמה...) מצטט רי"ל פוחוביצר את מהר"א מגרמיזא, ושם הוא מביאו מ'ספר הגן [ודרך משה]', וזה הביאני לחשוד שמשם שאב רי"ל פוחוביצר את הקטע הנוכחי.
ואכן כן, כל הקטע מופיע בספר הגן, מונקטש תרנד, דף ג ע"ב:
רוקח123123.PNG
רוקח123123.PNG (140.5 KiB) נצפה 544 פעמים

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: א' יולי 14, 2024 11:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
חד ברנש כתב:בחיבור מבית מדרשם של חסידי אשכנז נכתב כן:
ואפי'לו תלמידי חכמים שדרכן ללמוד כל היום, אסור להם ללמוד בשעת תפילה... ואם ביטל תלמיד חכם תפילה עבור תלמודו, אפי'לו [למד] כל היום כולו, ואפי'לו למד מאחרים [כנראה צ"ל: ואפילו לימד אחרים], מעלה עליו כאילו לא לימד כל אותו היום.

מישהו מכיר מקבילה לדברים? ואפילו מקבילה חלקית?
ואולי מה מקור הרעיון בחז"ל?
משהו?

הקרוב ביותר שעולה בדעתי הוא הברייתא בסוטה ט סע"א: "כל הנותן עיניו במה שאינו שלו, מה שמבקש אין נותנין לו, ומה שבידו נוטלין הימנו". אבל כמובן זה רחוק...

בשבת י,א דובר להיפך, שהמסיר אזנו משמוע תורה - גם תפילתו תועבה.
אבל כבר הביאו לעיל את מאמרז"ל שם "זמן תורה לחוד וזמן תפילה לחוד". והדעת נותנת שאכן גם לצד השני אפשר לומר כך...

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: ב' יולי 15, 2024 12:15 am
על ידי עושה חדשות
חד ברנש כתב:חוץ מהמשנ"ב שמביא את הרוקח
המשנ"ב לקח את זה מהחיי אדם.

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: ב' יולי 15, 2024 12:42 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עיין ארחות יושר להגר"ח (עמ' קד).

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: ב' יולי 15, 2024 3:37 am
על ידי מה שנכון נכון
עושה חדשות כתב:
חד ברנש כתב:חוץ מהמשנ"ב שמביא את הרוקח
המשנ"ב לקח את זה מהחיי אדם.
והח"א מהבה"ט פט, יז.

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: ב' יולי 15, 2024 8:37 am
על ידי בברכה המשולשת
יש פיסקה בספר חסידים על ת"ח שזרז את הציבור באמירת פסוקי דזמרא כי ללמוד, ונענש.
ויש עוד פסקאות בכיוון כזה.

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: ב' יולי 15, 2024 11:23 am
על ידי חד ברנש
בברכה המשולשת כתב:יש פיסקה בספר חסידים על ת"ח שזרז את הציבור באמירת פסוקי דזמרא כי ללמוד, ונענש.
ויש עוד פסקאות בכיוון כזה.

נכון, וזה מה שכתבתי בהערה (ואשמח להוספות):
ספר חסידים, מ"ו, סימן תכז, ב'תוספת': "שמעתי בשם רבינו יהודה חסיד זצ"ל, שהיה רב גדול אחד ומובהק לרבים, והיה גוער בבית הכנסת כשהיו מאריכין בברכות, שהיה בדעתו למהר ללימודו, ונענש על ככה באותו עולם". ור' יצחק ב"ר שמואל דמן עכו, ממקובלי ספרד, מוסר את המעשה הבא: "מורי הרב ר' אושעיא מפדאוא נר"ו סיפר לי, בשם רבינו יהודה החסיד אשכנזי ז"ל... כי היה לו תלמיד הגון, שנפשו חשקה בתורה, חשק נפלא, עד שלא היה ישן במיטה; ואם היה אוכל, למען יחיה ללמוד, היה הספר פתוח לפניו ועיניו בו; ולא היה מתפלל מרוב אהבתו את התורה. והיה החסיד רבו מזהירו תמיד ואומר לו: עשה כל מה שתרצה באכילה ושינה, כי זכות התורה תשמרך ותחייך, אמנם בתפילה לא תפשע בה, כי היא תתבע עלבונה לפני המקום ויענשו שונאי ישראל, ועל כל פנים תהיה זהיר בתפילה, יומם ולילה, כל תפילה בעונתה. לא השגיח התלמיד על דבריו. אמרו: שלא עברו ימים מעטים שהלך לשוק לקנות דבר, וכאשר שב - מצא פרש שוכב עם בתו הבתולה, הצנועה החמודה לו, על שולחן הספרים של בית המדרש. ונתאבל על זה ימים רבים. אחר שראה ההשגחה הפרטית בביטול התפילה, חזר להתפלל כדת וכהלכה" (ספר מאירת עינים לר' יצחק דמן עכו: מהדורה מדעית, מהדורת ע' גולדרייך, ירושלים תשמא, עמ' נח). גם ר' שלמה שמחה מטרויש, שהכיר את תורתם של חסידי אשכנז באמצעות רבותיו, מתפלמס בספרו 'המשכיל' (שחיברו בשנת ה'נד, 1294) עם הדעה הסוברת שלימוד תורה חשוב מתפילה ומותר לבטל תפילה מפני תורה, הוא מאריך לסתור תפיסה זו, ומשמע שבימיו נהגו כן בפועל אי אלו בני תורה. ראה 'ענייני תפילה מ'ספר המשכיל' לר' שלמה שמחה מטרויש תלמידם של מהר"ם מרוטנבורג ורבינו פרץ', ישורון, כו (תשעב), עמ' מא ואילך. עוד על רצונם של תלמידי חכמים לעסוק בתורה בשעת התפילה, השווה גם ספר חסידים, מ"ו, סימן תתתתשעד, עמ' 485 [=ספר חסידים, מ"מ, סימן תקמו]: "וכן בתוך תפילתך, אם תסיר דברי תורה מלבך בעוד שאתה מתפלל... הקב"ה ישלם לך, תחת אחד ששכחת תזכור כמה וכמה"
.

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: ב' יולי 15, 2024 11:33 am
על ידי צופה_ומביט
מה שהבאת בסוף ההערה מספר חסידים כמובן שמקורו בגמרא הידועה ברכות לב, ב:
תנו רבנן חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת ומתפללין שעה אחת וחוזרין ושוהין שעה אחת וכי מאחר ששוהין תשע שעות ביום בתפלה תורתן היאך משתמרת ומלאכתן היאך נעשית אלא מתוך שחסידים הם תורתם משתמרת ומלאכתן מתברכת.

משתמרת היינו זכירת הלימוד [בלי חזרות רבות שלא יכולים לעשות בזמן תפילתם הארוכה].

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: ב' יולי 15, 2024 12:05 pm
על ידי חד ברנש
יפה! יישר כוח גדול!
(אבל צריך לבדוק אם הגרר"מ במקו"ח על אתר לא ציין זאת, ועוד לא הספקתי לבדוק)

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: ב' יולי 15, 2024 12:23 pm
על ידי מעט דבש
חד ברנש כתב:
ספר חסידים, מ"ו, סימן תכז, ב'תוספת': "שמעתי בשם רבינו יהודה חסיד זצ"ל, שהיה רב גדול אחד ומובהק לרבים, והיה גוער בבית הכנסת כשהיו מאריכין בברכות, שהיה בדעתו למהר ללימודו, ונענש על ככה באותו עולם".


וכן הוא באור זרוע, חלק ב, הלכות שבת מב
ואני שמעתי מפי ר"י החסיד זצ"ל שהי' רב גדול ומובהק לרבים אחד והיה גוער בביהכ"נ שהיו מאריכים בברכות שהי' בדעתו למהר ללימוד ונענש על ככה באותו עולם.

Re: המבטל תפילה כדי ללמוד - כאילו לא למד

פורסם: ב' יולי 15, 2024 2:08 pm
על ידי חד ברנש
כל קטע התוספת מקורו מאו"ז, כמצויין בגופו (ואת מקום או"ז ציין המהדיר שם, הערה ג).