מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דחיית חתונה בשל הקורונה

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אפריל 22, 2020 11:25 pm

הרב זאב לנשים פעם היה יותר שכל מהיום בטוח. [איני מן המקניטים]

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי כתבן » ד' אפריל 22, 2020 11:32 pm

זאב ערבות כתב:
כתבן כתב:
זאב ערבות כתב:
כתבן כתב:ספר מהרי"ל (מנהגים) הלכות עירובי חצירות
וספר לנו מעשה שאירע לפניו אשר מתה מושלת המדינה ולכבודה צוה המושל שלא לנגן בכל המדינה אותה השנה בשום כלי שיר. ואירע להיות נישואין בישוב א' תחת ממשלתו תוך אותה השנה, ושאלו ממהר"י סג"ל אם לעשות נישואין בלי כלי זמר. והי' הרב מורה להם שלא יעשו הנישואין בלי כלי זמר דהוא עיקר השמחה של חתן וכלה, וכן עיין בתוס' בסוף מסכת ביצה באלפס. ואם אי אפשר במקומם ילכו למקום שאפשר. וכן עשו שהלכו ג' פרסאות מעיר עייפינשטיין לק"ק דמגנצא ועשו שם הנשואין בכלי זמר.

וכאן הבן שואל את כל המדברים גבוהה גבוהה: למה לא הסביר המהרי"ל לחתן ולכלה שהשכל צריך לגבור על הרגש, והכל שטויות, כי העיקר זה לקיים פו"ר ולא החתונה?

טענה טובה, בפרט שלא לכולם יש את אותה מנת משכל. אך לדברי המהרי"ל כיצד גזרו חזל שלא יהיה תזמורת בחתונות בירושלים. האם הם לא ידעו את דבריו שזה עיקר השמחה של חתן וכלה?

לא הבנתי - מע"כ פורך את הוראת המהרי"ל מהנהגת חכמי ירושלים?! גם הוא לא התחנך נכון בסמינר?! לא קרא מספיק סיפורים על רבניות דגולות?!

האם גם אתה במקניטים? נראה שיש איזו קבוצה בפורום שאני מעצבן אותם או משהו כזה והם רוצים לשים אותי במקומי. מצדי זה בסדר אך שיצפו לקבל אש חזרה.
לגוף הערתך. מה קשה להבין בהערה שלי? לדברי המהרי"ל אין לעשות נשואין בלי כלי זמר דהוא עיקר השמחה של חתן וכלה, אז כיצד חז"ל גזרו על כלי זמר בחתונות בירושלים - דבר שנשמר כמדומני עד היום אם זה עיקר השמחה? כלומר יש מציאות של לעשות חתונה בלי כלי זמר אפילו שניתן ללכת למקום אחר.
בקשר לשכל, המהרי"ל כנראה ידע את מנת המשכל של הנשים בדור שלו ושאין עם מי לדבר, אך כעת יש לנו נשים משכילות שלמדו בסמינר ורכשו עוד כל מיני מקצועות ומן הסתם הן חכמניות כבנות צלפחד שאצלן השכל גבר על הרגש, הלא סוף סוף רוב הנשים מופקדות היום על פרנסת והנהלת הבית בכדי שבעליהן יוכלו ללמוד ללא הפרעה, הלא כן? ואם תאמר לי שאני סרקסטי, אענה לך נכון, גם לי מותר.

אני חוזר ושואל את מע"כ, מנין ההמצאה שחז"ל גזרו לא לנגן בירושלים? זו תקנה בת מאה וחמישים שנה, של רב קהלת האשכנזים דאז, רבי מאיר אוירבך זצ"ל בעל האמרי בינה.
ובכל מקרה שאלתי היתה, מה בעצם התכוונת לטעון. האם אתה מתכוין לשאול קושיא על כך שהמהרי"ל ראה לנכון להתחשב בצורך של החתן והכלה בכלי זמר, ואתה רוצה שמכח קושיא זו נבין שהצדק עם הגישה "השכלית" שלך, ולא עם הגישה "הרגשית" של המהרי"ל?!

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אפריל 22, 2020 11:40 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:הרב זאב לנשים פעם היה יותר שכל מהיום בטוח. [איני מן המקניטים]

מנין לך הבטחון הזה? מן הסתם היו פה ושם איזה נשים משכילות, אך ברובן הן היו בורות ולא ידעו אפילו קרוא וכתוב. האם ידוע לך משהו על חכמתה של בת הגרע"א - אשת החתם סופר?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אפריל 22, 2020 11:41 pm

לא נ"ל שמהרי"ל פוסק הלכות ע"פ רגשות.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אפריל 23, 2020 12:21 am

כתבן כתב:
זאב ערבות כתב:
כתבן כתב:
זאב ערבות כתב:
כתבן כתב:ספר מהרי"ל (מנהגים) הלכות עירובי חצירות
וספר לנו מעשה שאירע לפניו אשר מתה מושלת המדינה ולכבודה צוה המושל שלא לנגן בכל המדינה אותה השנה בשום כלי שיר. ואירע להיות נישואין בישוב א' תחת ממשלתו תוך אותה השנה, ושאלו ממהר"י סג"ל אם לעשות נישואין בלי כלי זמר. והי' הרב מורה להם שלא יעשו הנישואין בלי כלי זמר דהוא עיקר השמחה של חתן וכלה, וכן עיין בתוס' בסוף מסכת ביצה באלפס. ואם אי אפשר במקומם ילכו למקום שאפשר. וכן עשו שהלכו ג' פרסאות מעיר עייפינשטיין לק"ק דמגנצא ועשו שם הנשואין בכלי זמר.

וכאן הבן שואל את כל המדברים גבוהה גבוהה: למה לא הסביר המהרי"ל לחתן ולכלה שהשכל צריך לגבור על הרגש, והכל שטויות, כי העיקר זה לקיים פו"ר ולא החתונה?

טענה טובה, בפרט שלא לכולם יש את אותה מנת משכל. אך לדברי המהרי"ל כיצד גזרו חזל שלא יהיה תזמורת בחתונות בירושלים. האם הם לא ידעו את דבריו שזה עיקר השמחה של חתן וכלה?

לא הבנתי - מע"כ פורך את הוראת המהרי"ל מהנהגת חכמי ירושלים?! גם הוא לא התחנך נכון בסמינר?! לא קרא מספיק סיפורים על רבניות דגולות?!

האם גם אתה במקניטים? נראה שיש איזו קבוצה בפורום שאני מעצבן אותם או משהו כזה והם רוצים לשים אותי במקומי. מצדי זה בסדר אך שיצפו לקבל אש חזרה.
לגוף הערתך. מה קשה להבין בהערה שלי? לדברי המהרי"ל אין לעשות נשואין בלי כלי זמר דהוא עיקר השמחה של חתן וכלה, אז כיצד חז"ל גזרו על כלי זמר בחתונות בירושלים - דבר שנשמר כמדומני עד היום אם זה עיקר השמחה? כלומר יש מציאות של לעשות חתונה בלי כלי זמר אפילו שניתן ללכת למקום אחר.
בקשר לשכל, המהרי"ל כנראה ידע את מנת המשכל של הנשים בדור שלו ושאין עם מי לדבר, אך כעת יש לנו נשים משכילות שלמדו בסמינר ורכשו עוד כל מיני מקצועות ומן הסתם הן חכמניות כבנות צלפחד שאצלן השכל גבר על הרגש, הלא סוף סוף רוב הנשים מופקדות היום על פרנסת והנהלת הבית בכדי שבעליהן יוכלו ללמוד ללא הפרעה, הלא כן? ואם תאמר לי שאני סרקסטי, אענה לך נכון, גם לי מותר.

אני חוזר ושואל את מע"כ, מנין ההמצאה שחז"ל גזרו לא לנגן בירושלים? זו תקנה בת מאה וחמישים שנה, של רב קהלת האשכנזים דאז, רבי מאיר אוירבך זצ"ל בעל האמרי בינה.
ובכל מקרה שאלתי היתה, מה בעצם התכוונת לטעון. האם אתה מתכוין לשאול קושיא על כך שהמהרי"ל ראה לנכון להתחשב בצורך של החתן והכלה בכלי זמר, ואתה רוצה שמכח קושיא זו נבין שהצדק עם הגישה "השכלית" שלך, ולא עם הגישה "הרגשית" של המהרי"ל?!

מחילה, אכן שגיתי וזו לא תקנת חז"ל ומיוחסת לרב מאיר אויערבאך, אך עיינתי בספר שלמי שמחה - הלכות ופסקים מהגרש"ז פרק מ"ח (חלקו מובא בקובץ) והדבר לא כ"כ פשוט שכן שם מובא שזה היה מקובל בכל א"י שלא היה כלי זמר בחתונות אלא רק שירה בפה... ומביא מספר שערי ירושלים שזה בגלל החורבן כמאמר חז"ל ויתכן שזה מה שנשאר לי בזכרוני מאז שקראתי את הדברים. ומביא שם עוד דבר מעניין שממש נוגע לנו כעת מספר בית חתנים פרק יז שגזרו בעקבות מגפת החולירע בשנת תרכ"ה... משמע מזה שבשעת מגפה אסור לנגן בכלי שיר בחתונות וראוי לעיין בקובץ.
הבעיה במה שמובא במהרי"ל זה שהמלכות אסרה לנגן מסיבת מות המושלת באותו מקום והיה ניתן לעשות במקום אחר, לא צריך בשביל זה חכמה מרובה וניתן היה בקלות להתחשב ברגשות, אך מה היו עושים נניח אם זה היה קורא במלכות רוסיא והיה נצרך לנסוע 3000 ק"מ בכרכרה (לא היו עוד רכבים ורכבות), האם גם היה מתחשב ברגש של הנערה? האם הכלה היתה מסכימה לנסיעה כזו רק בשביל שיהיה כלי זמר בחתונתה? אם אכן לא היתה מוותרת ומתעקשת לנסוע 3000 ק"מ בכרכרה למקום שמותר, הייתי מייעץ לחפש כלה אחרת שיש לה יכולת חשיבה ריאלית בהתאם למצב ולנתונים. וזאת גם הגישה שלי, צריך לנתח כל מצב ואת הנתונים הקיימים ולהחליט בהתאם, כמובן שצריך להתחשב ברגש (הלא זה מה שמלמדים את החתנים בהכנות לחתונה, הלא כן?), אך לפעמים הרגש כ"כ חזק שלא נותן לשכל לעשות מה שצריך לעשות. אז לדוגמא השבוע היה יום השואה, ולמרבה הצער להרבה היה הזדמנות לברוח אך לא עשו זאת בגלל הרגש שלא רצו לעזוב את בני משחתם והרגש אמר להם שהכל יעבור ולא יקרה דבר, ממש בדיוק כמו עם הקורונה כעת.
קבצים מצורפים
Document 18.pdf
(2.49 MiB) הורד 192 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אפריל 23, 2020 12:29 am

כתבן כתב:ספר מהרי"ל (מנהגים) הלכות עירובי חצירות
וספר לנו מעשה שאירע לפניו אשר מתה מושלת המדינה ולכבודה צוה המושל שלא לנגן בכל המדינה אותה השנה בשום כלי שיר. ואירע להיות נישואין בישוב א' תחת ממשלתו תוך אותה השנה, ושאלו ממהר"י סג"ל אם לעשות נישואין בלי כלי זמר. והי' הרב מורה להם שלא יעשו הנישואין בלי כלי זמר דהוא עיקר השמחה של חתן וכלה, וכן עיין בתוס' בסוף מסכת ביצה באלפס. ואם אי אפשר במקומם ילכו למקום שאפשר. וכן עשו שהלכו ג' פרסאות מעיר עייפינשטיין לק"ק דמגנצא ועשו שם הנשואין בכלי זמר.

וכאן הבן שואל את כל המדברים גבוהה גבוהה: למה לא הסביר המהרי"ל לחתן ולכלה שהשכל צריך לגבור על הרגש, והכל שטויות, כי העיקר זה לקיים פו"ר ולא החתונה?

מעניין, היום פתחו אשכול זה בענין מדת הפרסה viewtopic.php?f=17&t=50452

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' אפריל 23, 2020 12:40 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
לבי במערב כתב:
גל של אגוזים כתב:שמעתי על הרבי מגור שליט"א שאמר לדחות מועד חתונת נכדו (או נכדתו?) שנועדה לחודש סיון הבעל"ט. אולי ס"ל דמעלת 'ברוב עם' עדיף מ'זריזין מקדימין'.

מטבע הדברים, במשפחות ראשי ופרנסי העם - צמצום שכזה קשה הרבה יותר; ולו מצד הציבור בלבד.

להלכה קיי"ל זריזין מקדימין גובר יש יבי"א גבי מילה ע"ז.


אחי יקירי, בצער רב הננו לגלות אזנך דבר חדש, כי בעוה"ר לא הכירו אחב"י האשכנזים המטומטמים במרן היבי"א כפוסק הדור שבכל מילי קי"ל כוותיה.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 23, 2020 4:08 am

זאב ערבות כתב:
כתבן כתב:
. . וכן עשו שהלכו ג' פרסאות מעיר עייפינשטיין לק"ק דמגנצא ועשו שם הנשואין בכלי זמר . .
מעניין, היום פתחו אשכול זה בענין מדת הפרסה viewtopic.php?f=17&t=50452
כמובן, בהא מר כי אתרי', וכוונת המהרי"ל (לכאו') ל'מייל', ולא לפרסא הרומית או (להבדיל) התנאית...

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אפריל 23, 2020 4:15 am

לבי במערב כתב:
זאב ערבות כתב:
כתבן כתב:
. . וכן עשו שהלכו ג' פרסאות מעיר עייפינשטיין לק"ק דמגנצא ועשו שם הנשואין בכלי זמר . .
מעניין, היום פתחו אשכול זה בענין מדת הפרסה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=50452
כמובן, בהא מר כי אתרי', וכוונת המהרי"ל (לכאו') ל'מייל', ולא לפרסא הרומית או (להבדיל) התנאית...

יבואו חכמי הפורום יפלפלו בענין לאיזה פרסא מתכוין המהרי"ל.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' אפריל 23, 2020 4:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 23, 2020 4:20 am

אין מה להתפלפל בזה יותר מדאי... והנלע"ד כתבתי.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי מעיין » א' מאי 10, 2020 8:30 pm

לבי במערב כתב:
דרומי כתב: . . להשקיע פחות בחתונה עצמה ואז באופן טבעי ה'שבע ברכות' יהיו יותר שמחים ומעניינים (למרות שבאמת גם ה'שבע ברכות' אינו אלא מנהג ואין בזה חובה כלל כידוע).

וכפי שאכן הי' נהוג בעבר, ובמידה מסוימת - שמחת וחגיגת ה'שבע ברכות' היתה שווה לחתונה עצמה...

זה דבר בעתו - וארחיב קצת
אני גר בארה"ב [איני יודע הנוהג באר"י] כאן הנוהג שהחתונה נערך ברוב פאר והדר למשפחה גם שלישי בשלישי בכל הסעודה והריקודין, החבירים וידידים של החתן והמחותנים באים לריקודין והרבה אנשים משתתפים בחתונות אחר יום קשה של מלאכה ושיעורי תורה בשעה עשר וחצי בלילה לנדנד את ידי המחותן לשני' אחת ולפעמים ראשו בל עמו מריבוי המשתתפין למורת רוח של המשתתף שעלה לו לכמעט שעה להליכה הלוך ושוב - זה צורה של חתונה
ולעומת זה סעודת שבע ברכות הוא ע"פ רוב [חוץ מרביים, ועשירים] למשפחה הקרובה אותן אנשים פחות יותר בכל לילה, בלי שום חידוש, ורוב של המשפחת משועממים ואוכלים ומסתכלים על הפלאפון וכו' וכו', וא' מן הזקנים נושא דברים, על אוזן שאינו שומעת, ובזמן ברכת המזון אז חושבים הרי יש דין של פנים חדשות, אז הולכין לראות אם אין שם עובר אורח, מעניי אר"י ההולכים לקבץ מעות, ושולחים לקרוא אחריו, שישב כאן לזמן מועט, ובזה יוצאין דין פנים חדשות ועל סמך זה מברכין שבע ברכות.
לענ"ד לא על כגון זה נתקנה סעודת שבע ברכות והברכות קרובים להיות לבטלה לרוב דעות עיין בפוסקים.
וכמו בלהבדיל בניחום אבלים ל"ע, שיכולין ללמוד זה מזה שהרי שתיהם מתקנת משה שתיקן להם לישראל ז' ימי שמחה וז' ימי אבלות.
השמעת מעולם שכל המנחמים יבואו וינחמו ביום הראשון, אדרבא בימים הראשונים שאז הוא תוקף האבילות כמבואר בדברי חז"ל ג' לבכי [שזה מקור למנהג שבג' ימים הראשונים אין הולכין כמבואר בתשו' חשב האפוד מדברי האלשיך] אז לא יבואו רק משפחה הקרובה, ובמשך הימי האבילות יבואו שאר הציבור הידידים וינחמו, וזה א' מטעם הפשוטים [שידוע שהרבה טעמים בנגלה ונסתר יש בכל דברי תורה וגזירות דרבנן, ותקנותיהם, מ"מ מה דאיכא למידרש ודאי דרשינן] שנצרך לזה ז' ימים, שהאבילות תתפשט במשך ז' ימים.
וכמו כן לענינינו השמחה של נישואין מתפשט על משך ז' ימים, ובודאי שיום הנישואין היא השמחה הכי גדולה, ואז השמחה בתוקף בריקודין ומחולות וכלי זמר, אבל ידידים של המחותנים וחברים וחברות של החתן והכלה שאין קרובתם כ"כ בנפש להחתן והכלה, ודאי המקום והזמן להם לשמוח הוא בימי השבע הברכות.
ובזמנים אלו שהחתונות מצומצם במספר האנשים, אז אולי הזמן ליצא מן ה'מלומדה', ולערוך החתונות קצת יותר בצמצום, והידידים ישתתפו באמירת מזל טוב במשך ימי השבע ברכות.
ואני בעצמי שמעתי מב"ב שאחד מסגל חבורתה משיא אחד מבניו בימים אלו, והיא אינה יכולה להשתתף, וצר לה מאוד, אז אמרתי ודאי שהזמן להחזיר עטרה ליושנה, להשתתף באחד מימי השבע ברכות.
ואין הכוונה להרבות בסעודות גדולות בימי השבע ברכות, שאדרבה די לבזבוז, רק למקום ולזמן השמחה
ובודאי צריך לסדר מי שישא בעול להוצאות הסעודות, וכדומה, ולמשל אפשר לסדר שחברות של הכלה יסדרו סעודה קטנה בבית אחד מהחבירות וכדומה, או באופן אחר.
העליתי רק החומר למחשבה, וכל אחד יעשה כפי יכולתו ורצונו אבל בשים לב שהשמחה יתפשט למשך של שבעה ימים, וימשך עד מאה ועשרים שנה.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 10, 2020 8:36 pm

גא"מ.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: דחיית חתונה בשל הקורונה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יולי 28, 2020 1:17 am

קונטרס החתונה על דחיית חתונה בימי הקורונה
קבצים מצורפים
מגילת החתונה.pdf
(2.18 MiB) הורד 246 פעמים


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים