עמוד 5 מתוך 13

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 3:37 pm
על ידי גימפעל
WhatsApp-Image-2020-07-26-at-13.42.37.jpeg
WhatsApp-Image-2020-07-26-at-13.42.37.jpeg (269.26 KiB) נצפה 5814 פעמים

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 9:22 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
סוף סוף נראה שיש מי שהתעורר, קיבלתי כעת
בתוך כך מגיש "מהדורת הבוקר" ברדיו קול חי בצלאל קאהן פרסם הבוקר (ראשון) בתכניתו מתווה שכתב הרב יוסף וויס, מרבני ישיבת 'פינקל החדשה' לפתיחת 'זמן אלול' בישיבות.

על פי המתווה שמציע הרב וויס, כל הבחורים, למעט בעלי רקע רפואי, יחזרו למתחמי הישיבות, ידביקו ויידבקו וכך יחזרו לבתיהם לחג הסוכות עם נוגדנים ויפתחו את זמן חורף ללא חשש.

לדבריו, אחרי שבחודשי הקיץ הבחורים ברובם לא היו בהיכלי הישיבות, לפתוח את זמן אלול ללא על התלמידים בהיכלי התורה, זה פיגוע רוחני וחינוכי.

הרב ווייס מציע להשאיר את הבחורים בעלי הרקע הרפואי מחוץ למתחמי הישיבות, שיהיו סגורים לחלוטין במתכונת של 'סגר' ורבני הישיבות יתנהלו מול התלמידים בתוך קפסולות, בניתוק פיזי מתלמידיהם.


ואני מוסיף שאני יודע שכך המליץ גם אחד מיועצי הרפואה המפורסמים בציבור החרדי (לא, לא פירר...).

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 9:40 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
דרופתקי דאורייתא כתב:סוף סוף נראה שיש מי שהתעורר, קיבלתי כעת
בתוך כך מגיש "מהדורת הבוקר" ברדיו קול חי בצלאל קאהן פרסם הבוקר (ראשון) בתכניתו מתווה שכתב הרב יוסף וויס, מרבני ישיבת 'פינקל החדשה' לפתיחת 'זמן אלול' בישיבות.

על פי המתווה שמציע הרב וויס, כל הבחורים, למעט בעלי רקע רפואי, יחזרו למתחמי הישיבות, ידביקו ויידבקו וכך יחזרו לבתיהם לחג הסוכות עם נוגדנים ויפתחו את זמן חורף ללא חשש.

לדבריו, אחרי שבחודשי הקיץ הבחורים ברובם לא היו בהיכלי הישיבות, לפתוח את זמן אלול ללא על התלמידים בהיכלי התורה, זה פיגוע רוחני וחינוכי.

הרב ווייס מציע להשאיר את הבחורים בעלי הרקע הרפואי מחוץ למתחמי הישיבות, שיהיו סגורים לחלוטין במתכונת של 'סגר' ורבני הישיבות יתנהלו מול התלמידים בתוך קפסולות, בניתוק פיזי מתלמידיהם.


ואני מוסיף שאני יודע שכך המליץ גם אחד מיועצי הרפואה המפורסמים בציבור החרדי (לא, לא פירר...).


לגבי המתווה של הג"ר יוסף וייס שליט"א, מצו"ב שני הגליונות האחרונים שמוציא לאור מדי שבוע - "עינינו גל", אשר בו הרחיב על פרטי המתווה:

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 9:41 pm
על ידי זאב ערבות
דרופתקי דאורייתא כתב:סוף סוף נראה שיש מי שהתעורר, קיבלתי כעת
בתוך כך מגיש "מהדורת הבוקר" ברדיו קול חי בצלאל קאהן פרסם הבוקר (ראשון) בתכניתו מתווה שכתב הרב יוסף וויס, מרבני ישיבת 'פינקל החדשה' לפתיחת 'זמן אלול' בישיבות.

על פי המתווה שמציע הרב וויס, כל הבחורים, למעט בעלי רקע רפואי, יחזרו למתחמי הישיבות, ידביקו ויידבקו וכך יחזרו לבתיהם לחג הסוכות עם נוגדנים ויפתחו את זמן חורף ללא חשש.

לדבריו, אחרי שבחודשי הקיץ הבחורים ברובם לא היו בהיכלי הישיבות, לפתוח את זמן אלול ללא על התלמידים בהיכלי התורה, זה פיגוע רוחני וחינוכי.

הרב ווייס מציע להשאיר את הבחורים בעלי הרקע הרפואי מחוץ למתחמי הישיבות, שיהיו סגורים לחלוטין במתכונת של 'סגר' ורבני הישיבות יתנהלו מול התלמידים בתוך קפסולות, בניתוק פיזי מתלמידיהם.


ואני מוסיף שאני יודע שכך המליץ גם אחד מיועצי הרפואה המפורסמים בציבור החרדי (לא, לא פירר...).

ומי יתן את הדין אם לאחד הבחורים יש בעיה לא ידועה וכעת יפגע? בקולר מי תלוי הדבר? ומי אמר לך שיפתחו נוגדנים? ומי ערב לך שכאשר יחזרו לבתיהם הקורונה לא תתפרץ החוצה וידביקו את בני ביתם? נניח אלו שנדבקו קרוב ליום כיפור. ומי ערב לך שכל זמן אלול 40 יום עד אחרי יו"כ לא יעזבו את מתחם הישיבה?
בקיצור יש כאן בעיה ולא תוכל למצוא דרך להחזיר בחורים לישיבה בלי סיכונים והשאלה כמה קורבנות פוטנציאלים מוכנים להקריב עבור כך.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 10:07 pm
על ידי נוטר הכרמים
ר' זאב, אף אחד לא בא לתת דין, מותר להגיש המלצות לפני אלו שמופקדים על הישיבות ועל לומדיהם.
מי שמחליט - יתן את הדין על כל החלטה שהיא, בשל כך - הוא מופקד על ההחלטה.

אני קורא את הדברים הנכוחים של ר' יוסף וייס, ותוקף אותי מוסר כליות.
הנה, דברי חכמים בנחת נשמעים.
מחד, הוא מעמיד בתוקף את חומרת המצב,
מאידך, הוא לא מכה על חזה של אף אחד,
והעיקר, הוא נותן כיוון של פיתרון.
בשפה ברורה ובנעימה.

גם אם לא יצליח הדבר,
יש כאן שיח יפה ונורמטיבי.

מה חבל, שאיבדנו את המנגינות הללו, וגם את האמון ההדדי.

"על צוארינו נרדפנו, אוי, כי שנאת חנם רדפנו".

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 10:18 pm
על ידי עליך עיננו
על המתווה הנ"ל אפשר אולי לבאר קצת ברוח התקופה...את מאמר ריב"ז לאספסינוס "תן לי יבנה וחכמיה" הרי שם הוא הבין שנגזרה הגזירה לגבי בית המקדש..וביקש להציל לפחות את החכמים שיהיה תקומה אחרי החורבן!!
צריך לתת את הדעת שעפ"י הטבע הקורנה בינתים לא תעלם מתוכנו בתקופה הקרובה..
וצריך לעשות הכל שיבנה וחכמיה לא ילכו לאבדון ח"ו!

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 10:41 pm
על ידי מבולבל
מה רע במתווה המסיכות וריחוק של כשתי מטר בין איש לרעהו? מתווה מצוין, אפשר להציגו בנחתכדי שיתקבל בלבבות כולם.

עיקרי המתווה:
1. כל אחד ואחד מבני הישיבות ואברי הכוללים ובני משפחותיהם,יחבוש מסיכת פה ואף במקומות סגורים
2. לערוך הסברה, שעיקרה העניין שאי הנעימות שבחבישת המסיכה ייעלם ע"י ההרגל. כמו כן תיערך הסברה על אי הנעימות הנגרמת בהדבקות במחלה והכנס הסביבה לבדוד.
3. ישתדלו כולם לדבר זה עם זה רק ממרחק של כשתי מטר. גם ברחובה של עיר.
4. יתפצלו להרבה מניינים בכדי לשמור על מרחק. במידת הצורך יתארגנו מניינים במקומות נוספים.
5. כל אחד ואחת, יקפיד לשים לב להרגשת גופו ואם חלילה מרגיש לא טוב יבצע בדיקה פשוטה ועד אז ימעט ככל האפשר במפגש אפילו עם בני ביתו.
6. מי שקשה עליו הנהגות אלו, יש לחזקו ולעודדו בחשיבות הדבר. ע"י שנסביר לו שזה מתווה מיוחד להצלת עולם התורה.
7.אפשר גם במידת הצורך ובמינון נכון להביא דוגמאות על הכאב שבמחלה, כגון: נזקים לנשים הרות וכדומה.
8. ח"ו מלפרסם מתווה זה בחתימת רבנים או רופאים.
ולשומעים יונעם.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 10:48 pm
על ידי נוטר הכרמים
בדיחותא זה דבר טוב, אולי לא בתשעת הימים,
אבל דיון ענייני הוא כזה המתייחס למתווה שהוצע כאן - תחילה, ולא מסיט באומנות את הנושא.

הרי ההבדל בין המתוים והנסיבות הוא פשוט,
אלו שנמנעים מקיום כל ההוראות במלואם הוא משום שלא השתכנעו די שבקיום ההוראות דייקא הינם ניצולים מקורונה,
מאחר שלפחות עד לפני שבועיים לא ראו הבדל ניכר בין הקבוצות. לכן, גם כאשר יש נדבקים
(אני כעת בבידוד, ל"ע, וממתין לתשובה על בן משפחה),
עדיין אין זה מכריח את קיום המתווה.
לעומת זאת, המצב הנוכחי של הישיבות והקפסולות לכולי עלמא רחוק מלהיות מספק,
ולא נשוב למנות את כל החסרונות,
וממקום זה דייקא באה ההצעה.
ומבפנים.
(ר"י וייס הוא מגדולי המטיפים לאמונת חכמים ולדביקות במרנן ורבנן,
בעיקר - הגר"ח קניבסקי שליט"א).

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 10:58 pm
על ידי מבולבל
לא דובר על קפסולות. מתווה זה הוא מתווה חדשני שלא נוסה כלל. ומעמיד בסיכון קטן ביותר להיכנס לבידוד.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 11:03 pm
על ידי העמק דבר
אשרי יושבי ביתך כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:סוף סוף נראה שיש מי שהתעורר, קיבלתי כעת
בתוך כך מגיש "מהדורת הבוקר" ברדיו קול חי בצלאל קאהן פרסם הבוקר (ראשון) בתכניתו מתווה שכתב הרב יוסף וויס, מרבני ישיבת 'פינקל החדשה' לפתיחת 'זמן אלול' בישיבות.

על פי המתווה שמציע הרב וויס, כל הבחורים, למעט בעלי רקע רפואי, יחזרו למתחמי הישיבות, ידביקו ויידבקו וכך יחזרו לבתיהם לחג הסוכות עם נוגדנים ויפתחו את זמן חורף ללא חשש.

לדבריו, אחרי שבחודשי הקיץ הבחורים ברובם לא היו בהיכלי הישיבות, לפתוח את זמן אלול ללא על התלמידים בהיכלי התורה, זה פיגוע רוחני וחינוכי.

הרב ווייס מציע להשאיר את הבחורים בעלי הרקע הרפואי מחוץ למתחמי הישיבות, שיהיו סגורים לחלוטין במתכונת של 'סגר' ורבני הישיבות יתנהלו מול התלמידים בתוך קפסולות, בניתוק פיזי מתלמידיהם.


ואני מוסיף שאני יודע שכך המליץ גם אחד מיועצי הרפואה המפורסמים בציבור החרדי (לא, לא פירר...).


לגבי המתווה של הג"ר יוסף וייס שליט"א, מצו"ב שני הגליונות האחרונים שמוציא לאור מדי שבוע - "עינינו גל", אשר בו הרחיב על פרטי המתווה:



אם יש ראש ישיבה שמוכן לקחת את הסיכון שאחד מתלמידי ישיבתו חו"ח יפגעו כתוצאה מהמחלה ( הרי בתוך כמה מאות בחורים תמיד ימצא אחד שיקבל זאת בצורה קשה ) הוא פשוט לא מבין על מה הוא מקבל אחריות - אם אחד מהבחורים יפגע קשה או יהפוך לצמח או שמא יסבול מסכיזופרניה כתוצאה מהקורונה - האם הוא באמת יקח אחריות ? יש לו ביטוח רפואי ? כלומר האם יש ראש ישיבה שמוכן לתת ערבות של 3,000,000 ש"ח מכיסו הפרטי למקרה שבחור יפגע - או שמבחינתו הבחורים הם לא יותר מבשר תותחים בלי שום לקיחת אחריות אישית - היש מישהו בבית מתתיהו ותפרח שלקח אחריות אישית על כך שפתחו בניגוד להוראות וגרמו להדבקה נרחבת ? אין !
להציע רעיונות זה נחמד לתת ביקורת זה כיף אבל לקחת אחריות אין מי שמוכן לקחת
אגב - הפוליטקאים דווקא כן לוקחים ( או מקבלים ) אחריות שהרי במקרה שיכשלו הם ישלמו במחיר יקר בקלפי - ולכן הם ינסו להנהיג בצורה הטובה ביותר את ההתמודדות עם הקורונה - אם אצלנו יהיו 500 מתים בגלל הנהגה רשלנית ופושעת של רב/ אדמו"ר מסויים - האם ישלמו על כך מחיר ?? לא!

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 11:07 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
אותו ראש ישיבה שהסכים לסגור את הישיבה שלו, ולסכן רוחנית, לדורות, את הבחורים שלו, בודאי יהיה מוכן לקחת על עצמו סיכון גשמי, אחרי שיברר הנתונים היטב כמובן.
אם הוא מוכן לקחת ע"ע רק נזק רוחני בסגירת הישיבה, אבל לקחת ע"ע נזק גשמי רחוק בהרבה יותר, הוא פוחד, אינני יודע אם ראוי הוא לכהן כראש ישיבה.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 11:17 pm
על ידי נוטר הכרמים
הרב העמק דבר,

ראשית, אולי אתה לא מתמצא, ב"ה,
אבל ישנם רבנים ואדמורי"ם שלוקחים אחריות על ניתוחים וטיפולים כאן ועכשיו בעלי סיכון גבוה,
לחיים או להיפך ח"ו, ומאי שנא?

שנית, הרי המציאות הוכיחה ששייכת הידבקות גם עם קפסולה,
וגם עם כל הזהירויות וההחמרות, יש לי כבר כמה בני משפחה כאלו.
כפי שהיה בסורוצקין, נו, אם היה קורה משהו, האשם על מי היה מוטל?
אין לדבר סוף.

שלישית, 500 מתים... אתה לא מגזים קצת?

הנושא הוא שקלול הנתונים.
יתירה מזו, ראש הישיבה יכול להצהיר שהוא לא לוקח אחריות וכל אחד לוקח אחריות על עצמו,
כמו שמי שנכנס לבית מלון, הבעלים לא לוקח עליו אחריות.
מי שלא רוצה - שלא יבוא.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 11:55 pm
על ידי לב להבין
'

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 11:57 pm
על ידי איש גבעות
מתווה חדשני שעלה במוחי:
יותר לישיבות לנהוג כפי הבנתם, אך המדינה תסיר אחריות כלכלית ממצבם הבריאותי של התלמידים ושל אלו שידבקו מהם בוודאות, והישיבות או התלמידים יצטרכו לממן מכיסם את עלות הטיפול הרפואי/מלוניות וכדו' במידה ויזדקקו לו.
שמעתי שבאוסטריה הנהיגו זאת לגבי חדרי כושר.
מה דעתכם?

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: א' יולי 26, 2020 11:58 pm
על ידי זאב ערבות
נוטר הכרמים כתב:ר' זאב, אף אחד לא בא לתת דין, מותר להגיש המלצות לפני אלו שמופקדים על הישיבות ועל לומדיהם.
מי שמחליט - יתן את הדין על כל החלטה שהיא, בשל כך - הוא מופקד על ההחלטה.

אני קורא את הדברים הנכוחים של ר' יוסף וייס, ותוקף אותי מוסר כליות.
הנה, דברי חכמים בנחת נשמעים.
מחד, הוא מעמיד בתוקף את חומרת המצב,
מאידך, הוא לא מכה על חזה של אף אחד,
והעיקר, הוא נותן כיוון של פיתרון.
בשפה ברורה ובנעימה.

גם אם לא יצליח הדבר,
יש כאן שיח יפה ונורמטיבי.

מה חבל, שאיבדנו את המנגינות הללו, וגם את האמון ההדדי.

"על צוארינו נרדפנו, אוי, כי שנאת חנם רדפנו".

הרב הנוטר,אתה תמיד מסתכל על דברי במשקפים שחורות! אני מתיחס לשורה הזאת בהודעה שפורסמה כאן ולפיה כל הבחורים ידביקו ויידבקו וכך יחזרו לבתיהם לסוכות עם נוגדנים ויפתחו את זמן החורף ללא חשש.
ועל זה אני כותב שיש פה כל מיני הסתברויות, ידביקו וידבקו, יחזרו לבתיהם ויפתחו זמן חורף ללא חשש. ןמעיר שמנין לך שהכל ילך כ"כ חלק? ומה יקרה עם בחור שלא ידועה אצלו בעיה יפגע? מי ערב לך שיפתחו נוגדנים? מי ערב לך שלא יעזבו 40 יום את מתחם הישיבה? תמיד יש איזה בחורים חכמולוגים שלא מצייתים להוראות. ומה יקרה עם אחד הבחורים חוזר לביתו ומדביק את הוריו? זה כל מה שכתבתי, ואתה מיד מבין מדברי שאני נגד פתיחת הישיבות וכו' וכו' (ושילכו לצבא ולעבודה...) ולא דובים ולא יער. כנראה לא הפנמת שהקורונה הזו אינה כשאר וירוסים שהתרגלנו אליהם והיא משנה צורה וכל פעם מגלים בה בעיות חדשות והנה חשבו שכמו שבכל קיתץ רגיל תעלם עם וירוס השפעת ובמקום זאת חזרה במלא עוצמתה ומי ערב לך מה יהיה אתה עד זמן אלול וויו"כ וסוכות וזמן אלול. עכשיו השאלה כמה יקרים לך חיי אדם: כל המאבד נפש אחת מישראל... אם אתה (או ר' יוסף וייס) אומר שצריך לפתוח את הישיבות באלול ויהי מה ושידבקו וידביקו... נניח שבאמת פורצת המגפה בישיבה, לא רק שלא ילמדו, אלא יסגרו את הישיבה על מנעול ובריח! וישלחו את כולם למלוניות.
הנקודה היא שאין לך רוח הקודש לדעת כיצד יתפתחו הענינים וזה לפי דעתי חוסר אחריות. כל ילד הוא יקר ובא בעל הרעיון ואומר ככה בשויון נפש ידביקו וידבקו?
אני כותב את דברי מתוך אחריות לכל ילד וילד ומדבריך משמע שהעיקר שהישיבה תפתח אפילו הדבר יגבה קורבנות.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:18 am
על ידי איש גבעות
דרופתקי דאורייתא כתב:סוף סוף נראה שיש מי שהתעורר, קיבלתי כעת
בתוך כך מגיש "מהדורת הבוקר" ברדיו קול חי בצלאל קאהן פרסם הבוקר (ראשון) בתכניתו מתווה שכתב הרב יוסף וויס, מרבני ישיבת 'פינקל החדשה' לפתיחת 'זמן אלול' בישיבות.

על פי המתווה שמציע הרב וויס, כל הבחורים, למעט בעלי רקע רפואי, יחזרו למתחמי הישיבות, ידביקו ויידבקו וכך יחזרו לבתיהם לחג הסוכות עם נוגדנים ויפתחו את זמן חורף ללא חשש.

לדבריו, אחרי שבחודשי הקיץ הבחורים ברובם לא היו בהיכלי הישיבות, לפתוח את זמן אלול ללא על התלמידים בהיכלי התורה, זה פיגוע רוחני וחינוכי.

הרב ווייס מציע להשאיר את הבחורים בעלי הרקע הרפואי מחוץ למתחמי הישיבות, שיהיו סגורים לחלוטין במתכונת של 'סגר' ורבני הישיבות יתנהלו מול התלמידים בתוך קפסולות, בניתוק פיזי מתלמידיהם.


ואני מוסיף שאני יודע שכך המליץ גם אחד מיועצי הרפואה המפורסמים בציבור החרדי (לא, לא פירר...).

כותב המתווה מתבסס על ההנחה שבתוך ארבעים ימי זמן אלול יספיקו רובם הגדול של הבחורים להידבק וגם להחלים.
את מיעוט הבחורים שעדיין לא יחלימו הוא מציע להשאיר גם בבין הזמנים בישיבה.
השאלה היא האם אכן זה מה שיקרה?
נניח לרגע שרק ארבעים או שלושים אחוז יספיקו להחלים עד יום הכיפורים הבעל"ט, תרחיש סביר לחלוטין בהתחשב בזמן שלקח לתלמידי הישיבות להידבק בזמן קיץ.
האם הישיבות והבחורים אכן ערוכים להישאר כל חגי תשרי בישיבה ללא קשר לעולם החיצון?
ואם זה יימשך גם לתוך חודש חשוון?
חייבים לתת את הדעת גם על הכשלים האפשריים במתווה החדשני של הרב וייס.

חייבים גם לקחת בחשבון שבמידה ועולם הישיבות כולו ייעשה זאת, היינו עשרות אלפי בחורים, ייתכן בהחלט שאחוז כלשהוא יישלם על כך בחייו!! (לצורך העניין, אפילו מאית האחוז מעולם הישיבות זה קרוב למנין בחורים)
ואחוז כלשהוא יסבול בוודאות מסיבוכים רפואים כלל לא פשוטים.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 3:55 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אם אכן לא מדובר על סיכוי גבוה של סיכון הבחורים הצעירים, ובהתחשב בהסכנה הפיזית בהשארם הביתה, אולי יש לקחת בחשבון את המתווה החדשה שהועלה למעלה. אני לא אומר שיש לקבל אותה, צריכים לדעת את חוות דעתם של הרופאים, אבל אם היו מחזיקים את הבחורים בישיבה לחודשיים שלמים למשל, כך שאחרון הנדבקים לא יהיה באפשרותו להדביק את אחרים, למה לא לעשות את זה?

ואולי חידוש אחר. אם יש קמפוסים מחוץ לעיר, אולי לתת לכל ישיבה תקופה של חודשיים להשתמש בה, ולאחמ"כ לחזור להקמפוס הרגיל. אני לא מכיר כ"כ את המציאות בארץ, אם יש כאלה דברים שם שאפשר לגייר ולהשתמש בתור ישיבה, אבל אם אפשר להחזיק את הציבור ההיא שם, נגיע למצב שהצעירים לא מדביקים כלל, משום שכולם הודבקו כבר.

מסתמא יש נתונים אחרים שאני לא מכיר, וסוף הפסק חייב להיות ביד אנשי משרד הבריאות וחכמי הרופאים, אבל יש בזה ענין, אולי.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 4:45 am
על ידי זאב ערבות
בכיר במשרד הבריאות ל'קו החרדי' על מתווה חדש שפורסם ב'קול חי' לאלול: "רעיון הדבקת הצעירים נפוץ בעולם אך הוא עם סיכונים. מתוך עשרות אלפי בני ישיבות שיידבקו, אחוז מסויים יאושפז עם חשש לנזק רפואי ארוך טווח. ואחוז מסויים, אם כי קטן מאוד, צפוי למות לפי התקדימים בעולם. כמו כן ישנו חשש לגבי היכולת של בחורי הישיבות להישמר בבידוד מוחלט בלי לגרום להדבקת אחרים חלילה".

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 8:15 am
על ידי בברכה המשולשת
הסיכון לאדם פחות מגיל 50 ללא מחלות רקע, הוא, נכון לנתונים העדכניים- 0.015% (זאת אומרת 15 מתוך 100,000)

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 10:01 am
על ידי אש משמים
אש משמים כתב:שאלה לי לאלו הרוצים שכל הישיבות יפתחו כסידרם: מי מוכן לקחת את האחריות המלאה על החולים, היתומים, ההורים השבורים, האחים האבלים, המצב הכלכלי, השידוכים וכו' וכו' של אותם שהמחלה תפגע בהם?! גם להם יפתחו איזה 'קרן' וישכחו מהם אחרי יומים?! זה לא חוכמה לזעוק זעקות שבר בלי לקחת טיפת אחריות על התוצאות!
מי שבאמת כואב לו כאב התורה הק' הוא מי שמסתכל על כל התמונה ויודע את גודל האחריות שבדבר. יש כאן אדם אחד שמוכן לתת לי את הפרטים שלו כדי שיבוא לסייע למשפחה קורסת בגלל המחלה ששיתקה את כולה? יש כאן מי שמוכן לקחת על עצמו את החזקת משפחה אחת שתיפול כלכלית בגלל המחלה?
כשיפנו אלי אותם אנשים יראי שמים ויתחייבו לקחת אחריות על משפחות אותם בחורים יהיה אפשר לדבר איתם על פתיחת ישיבות לאותם בחורים.

לצערי הרב לא התקבלה אפילו פניה אחת של התחייבות ללקיחת אחריות והושטת עזרה לאלו העתידים להיפגע ע"י המתווים וההצעות אבל אלו ממשיכים להיזרק בחלל כאילו מדובר בחפיסות במבה ולא בבני אדם עם משפחות שלמות.
כנראה שלשלוף הצעות בשילוב שיטת ה'סמוך' זה קל ועושה רושם טוב של דאגה לרוחניות צעירי הצאן. אני מעדיף את הדרך הקשה של לקיחת אחריות על כל אחד גם כאשר המחיר הוא ללמוד בבית ובחצר או בישיבה ע"פ כל כללי הזהירות.
את גזירת הקורונה לא גזר ביבי וזו לא 'מתקפת G5', הקב"ה הביא לנו ניסיון של קיום חיי רוח וקדושה כיחידים ולא כקבוצה, עבודה פנימית ואמיתית ופחות חיצונית וחברתית, ישנו אתגר חשוב ומרומם בקנית מעלות רוחניות ללא לחץ חברתי אלא ע"י עבודה עצמית.
ברור שלא כולם יכולים לעמוד בדרישה הזאת כי היא קשה ולא פשוטה, אבל זו גזירת שמים! נכון, עלינו להתאמץ ולמצוא פיתרון שיכלול את כולם ויחזיר את עולם הישיבות לסידרו אבל כל עוד אין צורה שזה אפשרי בלי לגרום נזק ובלי שיש מי שלוקח את האחריות לנזקים, צריך לנסות להתמודד עם המציאות כפי שהיא.
אני מקווה שדברי לא יתפסו כ'קרירות' בעבודת ה' או כבעל אג'נדת 'סגירת הישיבות' אלא כביטוי לכובד משקל האחריות שבדבר וכמה קשה להחזיר את החיים למסלולם במצב הנוכחי.
אסיים בדברי הגמ' "ודמע תדמע ותרד עיני דמעה כי נשבה עדר ה' אמר ר' אלעזר שלש דמעות הללו למה אחת על מקדש ראשון ואחת על מקדש שני ואחת על ישראל שגלו ממקומן ואיכא דאמרי אחת על ביטול תורה בשלמא למאן דאמר על ישראל שגלו היינו דכתיב כי נשבה עדר ה' אלא למאן דאמר על ביטול תורה מאי כי נשבה עדר ה' כיון שגלו ישראל ממקומן אין לך ביטול תורה גדול מזה."
בעז"ה ישמע ה' תפילותינו ויראה בדימעותינו וישוב ה' ויבנה בית מקדשינו ויחזרו ישראל למקומן.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 10:33 am
על ידי מלבב
בברכה המשולשת כתב:הסיכון לאדם פחות מגיל 50 ללא מחלות רקע, הוא, נכון לנתונים העדכניים- 0.015% (זאת אומרת 15 מתוך 100,000)

זה כולל גם גיל מבוגר, בסביבות גיל 20 זה הרבה פחות.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 10:36 am
על ידי בברכה המשולשת
מלבב כתב:
בברכה המשולשת כתב:הסיכון לאדם פחות מגיל 50 ללא מחלות רקע, הוא, נכון לנתונים העדכניים- 0.015% (זאת אומרת 15 מתוך 100,000)

זה כולל גם גיל מבוגר, בסביבות גיל 20 זה הרבה פחות.


נכון מאוד, אני פשוט הבאתי נתונים שרלוונטיים גם לאברכים, לרמי"ם צעירים וכו'.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 10:37 am
על ידי מלבב
העמק דבר כתב:[

אם יש ראש ישיבה שמוכן לקחת את הסיכון שאחד מתלמידי ישיבתו חו"ח יפגעו כתוצאה מהמחלה ( הרי בתוך כמה מאות בחורים תמיד ימצא אחד שיקבל זאת בצורה קשה ) הוא פשוט לא מבין על מה הוא מקבל אחריות - אם אחד מהבחורים יפגע קשה או יהפוך לצמח או שמא יסבול מסכיזופרניה כתוצאה מהקורונה - האם הוא באמת יקח אחריות ? יש לו ביטוח רפואי ? כלומר האם יש ראש ישיבה שמוכן לתת ערבות של 3,000,000 ש"ח מכיסו הפרטי למקרה שבחור יפגע - או שמבחינתו הבחורים הם לא יותר מבשר תותחים בלי שום לקיחת אחריות אישית - היש מישהו בבית מתתיהו ותפרח שלקח אחריות אישית על כך שפתחו בניגוד להוראות וגרמו להדבקה נרחבת ? אין !
להציע רעיונות זה נחמד לתת ביקורת זה כיף אבל לקחת אחריות אין מי שמוכן לקחת
אגב - הפוליטקאים דווקא כן לוקחים ( או מקבלים ) אחריות שהרי במקרה שיכשלו הם ישלמו במחיר יקר בקלפי - ולכן הם ינסו להנהיג בצורה הטובה ביותר את ההתמודדות עם הקורונה - אם אצלנו יהיו 500 מתים בגלל הנהגה רשלנית ופושעת של רב/ אדמו"ר מסויים - האם ישלמו על כך מחיר ?? לא!

הסיכון לבחורים בני 20 לחלות קשה עם נזקים קשים לתווך ארוך הוא אפסי.

כפי שאנחנו רואים המחלה ממשיכה להתפשט בלי אפשרות לעצור אותה, אז גם אם נסגור את הישיבות הבחורים לאט לאט ידבקו במקומות אחרים בסיכון וידביקו אחרים, אם נסגור אותם בישיבות לפחות הם לא ידביקו אחרים בסיכון.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 11:28 am
על ידי חיים שאול
וכל זה בהנחה שיש נוגדנים שישארו, מה שבכלל לא בטוח

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 1:53 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הרב אש בשמים - אתה שואל שאלה שאין עליה תשובה. מהו ה'לקיחת אחריות' הזה שאתה מדבר עליה? איך מודדים אותה? איזה ברכה מברכין עליה? זה מצות עשה שהזמן גרמא? מחויב שבועה שאינו יכול לישבע? שיריה ניכרין? מה זה בכלל?

אני לא רואה שצריכים לפתוח או לסגור, אבל שאלות באויר כמין אלה אין להם מקום בדיון.

אם זה הדבר שצריכים לעשות להפחית את הסיכון, אין אחריות על זה. אם מישהו ימות, אין זה אלא שכך נגזר עליו. אם אין צריכים לעשות את זה, אז יש אחריות על זה ואם מישהו ימות ממנה, הרי הוא באשמתו. הכל מתחיל עם השאלה 'מה צריכים לעשות', ולא 'מי לוקח אחריות'.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:03 pm
על ידי שש ושמח
דפח"ח.
ויש להוסיף - איננו ילדים קטנים, וכל אדם אחראי לעצמו. ראש ישיבה איננו האפוטרופוס על נפשות ישראל [גם אם מתפקידו לחנך, ובפרט שהרבה פעמים אינו מתיימר להיות מחנך ואינו אלא מוסר שיעורים ומדריך בדרכי הלימוד], אם הוא החליט לסגור הישיבה הרי האחריות מוטלת על הבחורים והוריהם שימנעו מבטלה והוללות, אם הוא החליט לפתוח הישיבה עדיין האחריות מוטלת על הבחורים והוריהם להחליט האם לבוא לישיבה, ועד כמה להזהר.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:15 pm
על ידי אש משמים
לא הבנתי מה לא ברור ולכן אחדד את שני החלקים.

א. חייב להיות אדם כלשהו שלוקח אחריות על החלטות כבדות משקל. במצב שאין מי שלוקח אחריות נהיה קטסטרופה של רעיונות והצעות מהמותן שלא צריך לתת עליהם דין וחשבון. אדם שמוכן לשאת בתוצאות של רעיונותיו ממילא יחשוב יותר ויבדוק יותר. לכל גוף במערכת יש את המנהל/אחראי שיועמד למשפט במקרה של ליקויים או קבלת החלטות שגויות ובלי זה לא שייך שתהיה מערכת טובה מתפקדת.

ב. עצם לקיחת האחריות אומרת לקחת בחשבון את כל התרחישים האפשריים ולראות שיש למערכת אפשרות להתמודד עם כל תוצאה שתהיה. למשל, כשבוחנים אפשרות של 'הדבקת עדר' צריך לבדוק מה כח הסיבולת והיכולת של ביתי החולים האחיות כמות מיטות וכו'. צריך לבדוק את היכולת של גופי הכלכלה לתפקד תחת לחץ של מאות אלפים חולים קשה. צריך לבדוק האם גופים כמו חברת חשמל ומים יכולים להמשיך לתפקד כשרוב העובדים חולים וכן ע"ז הדרך, צריך כמובן לחשב היטב את הרווח הגדול שיצא מכך שכולם יודבקו בבת אחת.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:19 pm
על ידי מלבב
חיים שאול כתב:וכל זה בהנחה שיש נוגדנים שישארו, מה שבכלל לא בטוח

בנתיים אף אחד לא חלה פעמיים.
וזה שע"י סגירת הישיבות התפשטות המחלה תיעצר זה כן בטוח? כמעט בטוח שלא, והמחלה תמשיך להתפשט עם ההגבלות והמסיכות ונהיה בסוף קרח מכאן וקרח מכאן.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:40 pm
על ידי שש ושמח
אש משמים כתב:לא הבנתי מה לא ברור ולכן אחדד את שני החלקים.

א. חייב להיות אדם כלשהו שלוקח אחריות על החלטות כבדות משקל. במצב שאין מי שלוקח אחריות נהיה קטסטרופה של רעיונות והצעות מהמותן שלא צריך לתת עליהם דין וחשבון. אדם שמוכן לשאת בתוצאות של רעיונותיו ממילא יחשוב יותר ויבדוק יותר. לכל גוף במערכת יש את המנהל/אחראי שיועמד למשפט במקרה של ליקויים או קבלת החלטות שגויות ובלי זה לא שייך שתהיה מערכת טובה מתפקדת.

ב. עצם לקיחת האחריות אומרת לקחת בחשבון את כל התרחישים האפשריים ולראות שיש למערכת אפשרות להתמודד עם כל תוצאה שתהיה. למשל, כשבוחנים אפשרות של 'הדבקת עדר' צריך לבדוק מה כח הסיבולת והיכולת של ביתי החולים האחיות כמות מיטות וכו'. צריך לבדוק את היכולת של גופי הכלכלה לתפקד תחת לחץ של מאות אלפים חולים קשה. צריך לבדוק האם גופים כמו חברת חשמל ומים יכולים להמשיך לתפקד כשרוב העובדים חולים וכן ע"ז הדרך, צריך כמובן לחשב היטב את הרווח הגדול שיצא מכך שכולם יודבקו בבת אחת.

א. אין שום הגיון בהנחה ש"חייב להיות מישהו שלוקח אחריות על החלטות כבדות משקל". צריך כל אדם לנהוג כחכמתו או לסמוך על החכמים ממנו וכפי שנוהגים בכל שטחי החיים. אם אני אומר לאדם שמותר לנסוע ברכב אני אחראי לדאוג ליתומיו אם יקרה לו משהו?
כמובן זה לא סותר שצריך לשקול בכובד ראש ולקחת בחשבון את כל הנתונים.
ב. גם במציאות לא קיים בשום מקום לקיחת אחריות כמו שאתה מתאר. לא בציבור החרדי וגם לא בציבור הכללי [חוץ מקטסטרופות עצומות שאז "עורפים ראשים" בין למי שאשם ובין למי שלא]
ג. גם בהנחה שצריך מישהו שייקח אחריות, הרי צריך מישהו שייקח אחריות גם על סגירת הישיבות, אלו שיכולים להחליט על סגירתם יכולים גם להחליט על פתיחתם.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:44 pm
על ידי העמק דבר
לא משנה מה יעשו בסוף - האם יש לקיחת אחריות ? האם בתפרח ובית מתיתיהו לקחו אחריות על אי שמירת הכללים שהביאה לתוצאות עגומות ?
במקביל אין ספק שלכל ראשי הישיבות יש אחריות על הבחורים גם כשא"א לחזור לסדרי ישיבה , ישיבות שהצליחו ללמוד עם הבחורים גם מרחוק בימי הסגר עד לג בעומר - שבועות הצליחו מאד ברישום , כלומר ראש ישיבה שלא יקח אחריות רוחנית על הבחורים - זה לא יוסיף לו ברישום ולהפך ולכן המצב דווקא טוב - הורה שחושב שהישיבה של בניו לא מתפקדת בגלל הקורונה ואף לא מרחוק אמור לדעת מה לעשות מכאן ולהבא...
אבל באחריות על הגשמיות של הבחורים אין ראש ישיבה שלקח אחריות על הבחורים גם כשסיכן אותם - שלא לדבר על סיכון הציבור , ללמדך שקשה עליהם טהרת כלים יותר משפיכות דמים...וש"מ שפיכות דמים הוא דזל ושוב האם בתפרח ובית מתיתיהו ועוד ישיבות לקחו אחריות ??
ואם בהמשך יקרה מקרה ר"ל ??
יש ראשי ישיבות שכנראה חשוב להם יותר השם והמיתוג של הישיבה יותר מבריאותם של הבחורים - והרי אם הבחורים ילמדו במסגרות קטנות סמוך לבתיהם ,שם "ישיבה" מה יהא עליו ??
כלומר ת"ת יהיה במסגרות הללו אבל לא "ישיבה"
האם בשביל שיהא "ישיבה" על כל חשיבותו העצומה צריך לסכן בחורים ??
בפונביז' פתחו באופן לא רשמי ביהמ"ד בירושלים בני ברק וקריית ספר לבחורים , יש מסגרת אבל אין פנימיה והחשש מהדבקה בגלל שיש יותר מרווח -קטן יותר
לדעתי זה מה שהישיבות צריכות לעשות
בל נשכח כי א"א לישון עם מסכה ובחורים ישנים לכה"פ 8 שעות ... בחדר סגור וצפוף
מתווה הקפסלות הוכיח את עצמו אם שומרים על כל הכללים ברגע שמתרופפת השמירה הסיכוי להדבקה עולה מאד , הישיבה היחידה שהוכיחה את עצמה עד עכשיו במתווה היא אור ישראל , האם ישיבות אחרות יכולות לעמוד בכך ?

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:49 pm
על ידי איש גבעות
גם ישיבת חברון הוכיחה את עצמה.
600 בחורים למדו במתווה הקפסולות ואף אחד לא נדבק.
שמרו שם על כל הכללים בצורה נוקשה מאד.
לי ידוע על בחור שהעביר חפץ מיד ליד מבעד לגדר והורחק מהישיבה.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:58 pm
על ידי העמק דבר
איש גבעות כתב:גם ישיבת חברון הוכיחה את עצמה.
600 בחורים למדו במתווה הקפסולות ואף אחד לא נדבק.
שמרו שם על כל הכללים בצורה נוקשה מאד.
לי ידוע על בחור שהעביר חפץ מיד ליד מבעד לגדר והורחק מהישיבה.

לפי משרד הבריאות היה מקרה של חולה קורונה מאומת בישיבה

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 3:20 pm
על ידי עליך עיננו
העמק דבר כתב:לא משנה מה יעשו בסוף - האם יש לקיחת אחריות ? האם בתפרח ובית מתיתיהו לקחו אחריות על אי שמירת הכללים שהביאה לתוצאות עגומות ?
במקביל אין ספק שלכל ראשי הישיבות יש אחריות על הבחורים גם כשא"א לחזור לסדרי ישיבה , ישיבות שהצליחו ללמוד עם הבחורים גם מרחוק בימי הסגר עד לג בעומר - שבועות הצליחו מאד ברישום , כלומר ראש ישיבה שלא יקח אחריות רוחנית על הבחורים - זה לא יוסיף לו ברישום ולהפך ולכן המצב דווקא טוב - הורה שחושב שהישיבה של בניו לא מתפקדת בגלל הקורונה ואף לא מרחוק אמור לדעת מה לעשות מכאן ולהבא...
אבל באחריות על הגשמיות של הבחורים אין ראש ישיבה שלקח אחריות על הבחורים גם כשסיכן אותם - שלא לדבר על סיכון הציבור , ללמדך שקשה עליהם טהרת כלים יותר משפיכות דמים...וש"מ שפיכות דמים הוא דזל ושוב האם בתפרח ובית מתיתיהו ועוד ישיבות לקחו אחריות ??
ואם בהמשך יקרה מקרה ר"ל ??
יש ראשי ישיבות שכנראה חשוב להם יותר השם והמיתוג של הישיבה יותר מבריאותם של הבחורים - והרי אם הבחורים ילמדו במסגרות קטנות סמוך לבתיהם ,שם "ישיבה" מה יהא עליו ??
כלומר ת"ת יהיה במסגרות הללו אבל לא "ישיבה"
האם בשביל שיהא "ישיבה" על כל חשיבותו העצומה צריך לסכן בחורים ??
בפונביז' פתחו באופן לא רשמי ביהמ"ד בירושלים בני ברק וקריית ספר לבחורים , יש מסגרת אבל אין פנימיה והחשש מהדבקה בגלל שיש יותר מרווח -קטן יותר
לדעתי זה מה שהישיבות צריכות לעשות
בל נשכח כי א"א לישון עם מסכה ובחורים ישנים לכה"פ 8 שעות ... בחדר סגור וצפוף
מתווה הקפסלות הוכיח את עצמו אם שומרים על כל הכללים ברגע שמתרופפת השמירה הסיכוי להדבקה עולה מאד , הישיבה היחידה שהוכיחה את עצמה עד עכשיו במתווה היא אור ישראל , האם ישיבות אחרות יכולות לעמוד בכך ?

חכמים הזהרו בדבריכם!! קבעת ששפיכות דמים הוא דזל..על מי כוונתך האם מותר כך לכתוב בציבור על גדולי ראשי הישיבות?? האם הוכחת אותם קודם כדי לומר עליהם לשון הרע? (לשיטתך כמובן)
ועכשיו לעצם הנושא...פשוט לקרוא ולא להאמין יושבים פה ת"ח מכל המינים והעדות שגדלו בישיבות הקדושות וגדלו על מאמרי חז"ל של תורה מגנא ומצלא.. כל העוסק בתורה יסורים בדלים הימנו..ומציל את העולם ועוד מאות לאלפים של מימרות על כח התורה וקדושתה וכוחה להציל את הרבים והיחיד מכל גזרות קשות ורעות!
ועתה נשאל כל אחד מהת"ח דכאן האם כל המימרות הנ"ל היו בגדר מליצה בעלמא???
האם זה היה רק שהיינו צעירים והיום זה לא שייך??
האם זה רק שהכל הולך טוב אבל באמת בשעת ניסיון אינו כך??
הרי פשוט וברור שר"ע שהיה מקהיל קהילות ברבים והיה כאן יותר מסכנת נפשות והיה ברור לו שיתפס מ"מ אמר להם אני מעדיף להתפס על דברי תורה!!!!!
וכי הוא לא לקח אחריות על בני הישיבה??????
האם לא הכניס אותם לסכנה ומ"מ לא היה לו שאלה שכך צריך לעשות!
ויאמר הקורא מה אתה מדמה בין גזירת הרומאים לקורונה?
נכון זה לא דומה כ"כ מכמה טעמים.אבל דבר אחד בטוח שלימדו אותנו חז"ל שעל לימוד תורה לא מתפשרים כ"כ מהר!!
ומותר לקחת סיכונים!!!
ואם משתדלים לעשות איך שצריך בלי לחץ ובלי גוזמאות אף אחד לא יתן את הדין חס ושלום לומר כך!!!
וסתם שאלה לסקרנות..הרי גם בשעת הסגר במצב הכי גרוע שום קהילה או רב לא הסכים לסגור מקווה נשים !!
ולמה? הרי יש כאן ודאי ספק וכו' אלא מה? אף אחד לא רצה לקחת את האחריות על המכשולות שיהיו כתוצאה מכך!!
ופשוט וברור שהנזק של אי פתיחת הישיבות הוא כאלף מונים יותר מהנזק שיכל לגרום על אי פתיחת המקואות ומי שקצת מתעסק עם בני ישיבות במצב דידן יוכל להבין כוונתי
המצב ממש ממש קשה!!
ומי יאמר הילד איננו ואנה אני בא!
אז לפחות שיש מתווה תנו לרבנים ולעוסקים בקודש להציל כמה שאפשר
ושנזכה להתנחם בבנין ירושלים במהרה בימינו!!!

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 3:28 pm
על ידי אש משמים
שש ושמח כתב:
אש משמים כתב:לא הבנתי מה לא ברור ולכן אחדד את שני החלקים.

א. חייב להיות אדם כלשהו שלוקח אחריות על החלטות כבדות משקל. במצב שאין מי שלוקח אחריות נהיה קטסטרופה של רעיונות והצעות מהמותן שלא צריך לתת עליהם דין וחשבון. אדם שמוכן לשאת בתוצאות של רעיונותיו ממילא יחשוב יותר ויבדוק יותר. לכל גוף במערכת יש את המנהל/אחראי שיועמד למשפט במקרה של ליקויים או קבלת החלטות שגויות ובלי זה לא שייך שתהיה מערכת טובה מתפקדת.

ב. עצם לקיחת האחריות אומרת לקחת בחשבון את כל התרחישים האפשריים ולראות שיש למערכת אפשרות להתמודד עם כל תוצאה שתהיה. למשל, כשבוחנים אפשרות של 'הדבקת עדר' צריך לבדוק מה כח הסיבולת והיכולת של ביתי החולים האחיות כמות מיטות וכו'. צריך לבדוק את היכולת של גופי הכלכלה לתפקד תחת לחץ של מאות אלפים חולים קשה. צריך לבדוק האם גופים כמו חברת חשמל ומים יכולים להמשיך לתפקד כשרוב העובדים חולים וכן ע"ז הדרך, צריך כמובן לחשב היטב את הרווח הגדול שיצא מכך שכולם יודבקו בבת אחת.

א. אין שום הגיון בהנחה ש"חייב להיות מישהו שלוקח אחריות על החלטות כבדות משקל". צריך כל אדם לנהוג כחכמתו או לסמוך על החכמים ממנו וכפי שנוהגים בכל שטחי החיים. אם אני אומר לאדם שמותר לנסוע ברכב אני אחראי לדאוג ליתומיו אם יקרה לו משהו?
כמובן זה לא סותר שצריך לשקול בכובד ראש ולקחת בחשבון את כל הנתונים.
ב. גם במציאות לא קיים בשום מקום לקיחת אחריות כמו שאתה מתאר. לא בציבור החרדי וגם לא בציבור הכללי [חוץ מקטסטרופות עצומות שאז "עורפים ראשים" בין למי שאשם ובין למי שלא]
ג. גם בהנחה שצריך מישהו שייקח אחריות, הרי צריך מישהו שייקח אחריות גם על סגירת הישיבות, אלו שיכולים להחליט על סגירתם יכולים גם להחליט על פתיחתם.

א. אם אתה האדם שכלל העם נותן בך את האמון והסמכות לבנות כבישים ובנית אותם בצורה מסכנת חיים ודאי שעליך לדאוג ולשאת בכל התוצאות!!
האדם שאחראי על פתיחת הישיבות ואמון האנשים בו, חייב לקחת אחריות ולשאת בתוצאות! אוי לנו אם מקבלי ההחלטות לא יתנו את הדין על החלטותיהם.
ב. בודאי שישנה לקיחת אחריות! כל החלטות משמעותיות בעלות תוצאות חמורות נחקרות ונשפטות. עצם זה שאדם יודע שיתכן ויועמד לדין על מעשיו גורם ישוב דעת ורצינות רבה. (הציבור החרדי אכן לקוי מאוד בענין לקיחת אחריות והמגפה הזאת הוכיחה את זה בצורה קשה ואכמ"ל)
ג. סגירת הישיבות לא הורגת אף אחד. מקסימום היא מאתגרת את ההורים והילדים במציאות רוחנית פנימית ולא כמוסכמה חברתית. אני מאמין שיש מי שהפיק מהזדמנות זאת הרבה תועלת רוחנית.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 3:32 pm
על ידי דרומי
איזהו חכם הלומד מכל אדם.

כנראה הגיע הזמן שעולם הישיבות ילמד מאחינו ה'מתנחלים' שמותר לקחת סיכון מסויים בשביל הערכים שמאמינים בהם.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 3:42 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
אש משמים כתב:ג. סגירת הישיבות לא הורגת אף אחד. מקסימום היא מאתגרת את ההורים והילדים במציאות רוחנית פנימית ולא כמוסכמה חברתית. אני מאמין שיש מי שהפיק מהזדמנות זאת הרבה תועלת רוחנית.


שתהיה בריא, הלוואי וכך היה המצב. ולא, אינני חולק שיש שהתעלו מהמצב, אלא על הרישא של דבריך כביכול "אף אחד לא מת" (רוחנית), וכאילו אינו אלא אתגר בלבד.

כדאי להזכיר שוב, המציאות היא שהבחורים, חלק גדול מהם אם לא רובם, לא שומרים על הכללים.
כעת השאלה היא כזו, האם עדיף שלא ישמרו על הכללים בחוף ים או בשאר מקומות (לפני כמה ימים הייתי ברחביה בשעות הערב, ונקלעתי בדרכי להפגנת השמאל, מאות אנשים ללא מסיכות וכו', ואויש, שלא תדעו כמה בחורי ישיבה!! מה הם עושים שם?? ברור הרי שלא באו להפגין נגד נתניהו, הם באו משיעמום וחוסר מסגרת), או בישיבה.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 3:56 pm
על ידי אש משמים
עליך עיננו כתב:חכמים הזהרו בדבריכם!! קבעת ששפיכות דמים הוא דזל..על מי כוונתך האם מותר כך לכתוב בציבור על גדולי ראשי הישיבות?? האם הוכחת אותם קודם כדי לומר עליהם לשון הרע? (לשיטתך כמובן)
ועכשיו לעצם הנושא...פשוט לקרוא ולא להאמין יושבים פה ת"ח מכל המינים והעדות שגדלו בישיבות הקדושות וגדלו על מאמרי חז"ל של תורה מגנא ומצלא.. כל העוסק בתורה יסורים בדלים הימנו..ומציל את העולם ועוד מאות לאלפים של מימרות על כח התורה וקדושתה וכוחה להציל את הרבים והיחיד מכל גזרות קשות ורעות!
ועתה נשאל כל אחד מהת"ח דכאן האם כל המימרות הנ"ל היו בגדר מליצה בעלמא???
האם זה היה רק שהיינו צעירים והיום זה לא שייך??
האם זה רק שהכל הולך טוב אבל באמת בשעת ניסיון אינו כך??
הרי פשוט וברור שר"ע שהיה מקהיל קהילות ברבים והיה כאן יותר מסכנת נפשות והיה ברור לו שיתפס מ"מ אמר להם אני מעדיף להתפס על דברי תורה!!!!!
וכי הוא לא לקח אחריות על בני הישיבה??????
האם לא הכניס אותם לסכנה ומ"מ לא היה לו שאלה שכך צריך לעשות!
ויאמר הקורא מה אתה מדמה בין גזירת הרומאים לקורונה?
נכון זה לא דומה כ"כ מכמה טעמים.אבל דבר אחד בטוח שלימדו אותנו חז"ל שעל לימוד תורה לא מתפשרים כ"כ מהר!!
ומותר לקחת סיכונים!!!
ואם משתדלים לעשות איך שצריך בלי לחץ ובלי גוזמאות אף אחד לא יתן את הדין חס ושלום לומר כך!!!
וסתם שאלה לסקרנות..הרי גם בשעת הסגר במצב הכי גרוע שום קהילה או רב לא הסכים לסגור מקווה נשים !!
ולמה? הרי יש כאן ודאי ספק וכו' אלא מה? אף אחד לא רצה לקחת את האחריות על המכשולות שיהיו כתוצאה מכך!!
ופשוט וברור שהנזק של אי פתיחת הישיבות הוא כאלף מונים יותר מהנזק שיכל לגרום על אי פתיחת המקואות ומי שקצת מתעסק עם בני ישיבות במצב דידן יוכל להבין כוונתי
המצב ממש ממש קשה!!
ומי יאמר הילד איננו ואנה אני בא!
אז לפחות שיש מתווה תנו לרבנים ולעוסקים בקודש להציל כמה שאפשר
ושנזכה להתנחם בבנין ירושלים במהרה בימינו!!!

אחר הסיחרור מריבוי סימני השאלה והקריאה אענה לך.
פשוט וברור שגדול"י תמיד שקלו היטב את הדברים ולקחו אחריות מלאה על כל תוצאה שהיא.
כל המימרות על גודל כח התורה וכו' לא קשורים כי הוא זה. תורה מונחת בקרן זווית וכל הרוצה יבוא ויטול. אין שום מניעה ללמוד תורה. מה גם שצריך ללמוד כל מאמר כזה בעצמו לעומק כמו שצריך.
טהרת נשים תלויה בצורה מוחלטת בטבילה ואין כמעט שום מניעה בלקיימה משא"כ בפתיחת הישיבות שאין הכרח ללמוד דווקא שם ובהמוניות שיש שם.
אף אחד לא עוצר את הרבנים מלמצוא פתרונות כולם מאוחדים בדעה אחת שלימוד התורה הוא הערך העליון ביותר, השאלה היא רק האם לעשות זאת בפזיזות תוך סיכון או בצורה אחראית ובטוחה.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 3:58 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אש משמים כתב:לא הבנתי מה לא ברור ולכן אחדד את שני החלקים.

א. חייב להיות אדם כלשהו שלוקח אחריות על החלטות כבדות משקל. במצב שאין מי שלוקח אחריות נהיה קטסטרופה של רעיונות והצעות מהמותן שלא צריך לתת עליהם דין וחשבון. אדם שמוכן לשאת בתוצאות של רעיונותיו ממילא יחשוב יותר ויבדוק יותר. לכל גוף במערכת יש את המנהל/אחראי שיועמד למשפט במקרה של ליקויים או קבלת החלטות שגויות ובלי זה לא שייך שתהיה מערכת טובה מתפקדת.

ב. עצם לקיחת האחריות אומרת לקחת בחשבון את כל התרחישים האפשריים ולראות שיש למערכת אפשרות להתמודד עם כל תוצאה שתהיה. למשל, כשבוחנים אפשרות של 'הדבקת עדר' צריך לבדוק מה כח הסיבולת והיכולת של ביתי החולים האחיות כמות מיטות וכו'. צריך לבדוק את היכולת של גופי הכלכלה לתפקד תחת לחץ של מאות אלפים חולים קשה. צריך לבדוק האם גופים כמו חברת חשמל ומים יכולים להמשיך לתפקד כשרוב העובדים חולים וכן ע"ז הדרך, צריך כמובן לחשב היטב את הרווח הגדול שיצא מכך שכולם יודבקו בבת אחת.

אני מסכים אתך מאה אחוז, שעניינים ציבוריים, דהיינו ענין הנוגע לכלל הציבור, כשמעשה כל אחד נוגע לחבירו וחבר חבירו, אסור לו לאדם לסמוך על עצמו ו'לקבל אחריות' על עצמו. צריכים אנשים המבינים את הציבור ולוקחים את כלל הציבור לתוך משקל השאלה להחליט בזה. ובינתיים אין לנו אלא המערכת הפוליטית הקיימת העושה את זה.

אבל זה לא קשור לדבריך. מישהו העלה צד שאפשר לפתוח את הישיבות באופן שכמעט ואין לה סיכוי להזיק את הציבור, ועל הציבור לשקול אם היא מוכנת לקחת את הסיכון הזה. הצעה זה לא הכרעה, זו רק הצעה וצריכים לשקול כפי הענין. אתה אמרת שצריכים מישהו ש'יקבל אחריות' על תוצאות, ואחריות זו איני יודע מה טיבו. מה צריכים לעשות עם האחריות הזה? הבן אדם 'מקבל אחריות' הזה, במה תתבטא קבלה זו? כאשר יש תאונת דרכים ע"י אדם שנהג כפי החוק, האם אמר מישהו מעולם שצריכים מחוקקי החוק לשלם להיתומים? האם הכוונה שלך שלא יקבלו ויאשרו את המתווה הזה אלא ע"י גורמים במשרד הבריאות שיאשרו אותו? כן, ברור. מי אמר שלא? אבל הסיכוי שיצא בחור אחד עם נזק לחיים עדיין איננו על אחריותו, הוא לא מוכן לשלם עבורו ואינו חייב לשלם עבורו, ועדיין קבל את האחריות עליו.

בקיצור, אני מסכים להמסקנא שלך, ולא להדרך שהגעת אליה.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 4:06 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
https://www.kolhalashon.com/new/Media/P ... e=29939925
מדקה 54 דברים נוראים מעבד ה'.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ב' יולי 27, 2020 4:47 pm
על ידי אש משמים
!
הופסק פינוי חולי הקורונה לבית החולים שערי צדק בירושלים, בשל תופס שיא העומד על יותר ממאה אחוזים - תוצאת המגפה ההולכת ומתפשטת.

כזכור, מאז פרוץ הנגיף בישראל, החשש הגדול ביותר שהובע על ידי גורמי בריאות בכירים היה מקריסתם של בתי החולים בישראל, כפי שאירע למשך כחודשיים באיטליה ובמדינות נוספות.

היום, עם העליה בעומס חולי הקורונה בבתי החולים בירושלים, הודיעה הנהלת מד"א בעיר לנהגי האמבולנסים ולכוננים כי בית החולים הדסה עין כרם "סגור לקבלת חולים, פרט למקרי טראומה מצילי חיים".

"כמו כן, כלל בתי החולים בירושלים לא מקבלים חולים וחשודים לקורונה", נכתב עוד במייל המנהלתי של מגן דוד אדום.

בהמשך פרסם בית החולים הדסה הבהרה, לפיה הוא "ממשיך לקבל חולי קורונה וחולים רגילים", וכי רק הבוקר, "עקב עומס נקודתי בחדר המיון בעין כרם - שיצר צוואר בקבוק בטיפול בחולים - ההנהלה ביקשה ממד"א לווסת חולים הזקוקים לאשפוז לבית החולים שבהר הצופים".

"לאחר התייצבות המיון, הודיע מנהל הדסה עין כרם למד"א כי ניתן להמשיך ולפנות חולים להדסה עין כרם, ואכן המיון בבית החולים ממשיך לקבל חולים כרגיל", נמסר עוד מ'הדסה'.


מי שמבין את משמעות הפרסום הנ"ל מבין את גודל האחריות שבפתיחת עולם הישיבות כסידרו.