מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הלכות שמיטת קרקע ושמיטת כספים. מאמרים לעיון והורדה.
עושה חדשות
הודעות: 11224
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 19, 2022 2:45 pm

אשמח לקבל הפניות ומ"מ לנושא זה, מה הגדרים של מקח והלוואה לגבי שמיטת כספים.
בנוגע לאיסור ריבית, (שהוא ג"כ שייך מדאו' רק בהלוואה ולא במקח), האריכו האחרונים לבאר מה נחשב הלוואה ומה מקח או שכירות,
אבל לא ראיתי שם ברור אם הגדרים הם כלליים או שצריך לדון כל נושא לגופו.

פלוריש
הודעות: 1829
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי פלוריש » א' יוני 19, 2022 11:41 pm

עושה חדשות כתב:אשמח לקבל הפניות ומ"מ לנושא זה, מה הגדרים של מקח והלוואה לגבי שמיטת כספים.
בנוגע לאיסור ריבית, (שהוא ג"כ שייך מדאו' רק בהלוואה ולא במקח), האריכו האחרונים לבאר מה נחשב הלוואה ומה מקח או שכירות,
אבל לא ראיתי שם ברור אם הגדרים הם כלליים או שצריך לדון כל נושא לגופו.
אולי יועיל:

עושה חדשות
הודעות: 11224
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 20, 2022 10:07 am

יש"כ.
אפרט יותר את שאלתי. הנה החוו"ד בסי' קסא כ' שהמלווה סאה חיטים בעד סאה דוחן, אין בזה איסור ריבית מדאו', כיון דהוי כמקח ולא כהלוואה, מכיון שמחזיר מין אחר ממה שלקח. כעת יש לשאול האם כ"ה הדין גם לענין שמיטת כספים דבכה"ג לא ישמט.

יעקל
הודעות: 592
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי יעקל » ו' ספטמבר 02, 2022 2:38 pm

הידוע למישהו שבארץ אשכנז במיוחד אצל בני משפ' באמבערגער (צאצאי ה"רב" מוירצבורג) ואויערבך (מצאצאי הנחל אשכול) נהגו לפסוק שבזה"ז שמיטת כספים מדרבנן כך ששם לא נהגו להשתמש בפרוזבול ?

עושה חדשות
הודעות: 11224
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 21, 2022 2:28 pm

האם "פסיקה" נשמטת? [אם יש לו, אם יצא השער], או דהוי כמקח ולא כהלוואה.

עריכה: שו"ר דברי הגר"מ לובין ב'אהלי-שביעית' גליון 43.

כדכד
הודעות: 6698
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 22, 2022 12:13 pm

יעקל כתב:הידוע למישהו שבארץ אשכנז במיוחד אצל בני משפ' באמבערגער (צאצאי ה"רב" מוירצבורג) ואויערבך (מצאצאי הנחל אשכול) נהגו לפסוק שבזה"ז שמיטת כספים מדרבנן כך ששם לא נהגו להשתמש בפרוזבול ?

הקשר בין חלקי המשפט לא ברור.
אם לא פוסקים ששמיטה בזה"ז דרבנן אי אפשר להשתמש בפרוזבול.
הלל תיקן פרוזבול דייקא משם ששמיטת כספים בזה"ז דרבנן.
ועוד, וכי משפחות הנ"ל לא חששו לאיסורי דרבנן?

עזריאל ברגר
הודעות: 11267
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 22, 2022 1:11 pm

כדכד כתב:אם לא פוסקים ששמיטה בזה"ז דרבנן אי אפשר להשתמש בפרוזבול

מחלוקת ראשונים, האם ה"הפקר בית דין הפקר" שהוזכר בסוגיא זו הוא על השמיטה או על הפרוזבול.

כדכד
הודעות: 6698
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 22, 2022 4:21 pm

אנא תלמודא ידענא גיטין לו.
"הלל התקין פרוסבול.... ומי איכא מידי דמדאורייתא משמטא שיעית והתקין הלל דלא משמטא? אמר אביי בשביעית בזה"ז ורבי היא... ותקינו רבנן דתשמט זכר לשביעית... עמד והתקין פרוסבול"...
אח"כ דנה הגמרא בהפקר ב"ד הפקר אבל לפי איך שנסביר את הגמרא על הפקר ב"ד הגמ' שלפני כן תולה את אפשרות תקנת הפרוסבול בכך ששמיטה דרבנן בזה"ז

עזריאל ברגר
הודעות: 11267
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 22, 2022 5:28 pm

כדכד כתב:אנא תלמודא ידענא גיטין לו.
"הלל התקין פרוסבול.... ומי איכא מידי דמדאורייתא משמטא שיעית והתקין הלל דלא משמטא? אמר אביי בשביעית בזה"ז ורבי היא... ותקינו רבנן דתשמט זכר לשביעית... עמד והתקין פרוסבול"...
אח"כ דנה הגמרא בהפקר ב"ד הפקר אבל לפי איך שנסביר את הגמרא על הפקר ב"ד הגמ' שלפני כן תולה את אפשרות תקנת הפרוסבול בכך ששמיטה דרבנן בזה"ז

אינני זוכר בעל-פה את מחלוקת הראשונים, וייתכן שיש להם גירסא שונה בגמרא (יכול להיות שבתוספת של "אלא" וכיו"ב משתנה כל הסוגיא).

כדכד
הודעות: 6698
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גדרי הלוואה ומקח לענין שמיטת כספים

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 22, 2022 10:35 pm

אכן
צודק מר
חידושי הרשב"א מסכת גיטין דף לו עמוד ב
רבא אמר הפקר ב"ד הפקר. אקושיא קמייתא דאקשי' ומי איכא מידי דמדאורייתא משמטא שביעית ומתקני דלא תשמט קאי, ואוקמה אפי' כרבנן דפליגי עליה דרבי לומר דשמיטה בזמן הזה דאורייתא ואפ"ה אתא הלל והתקין פרוזבול דהפקר ב"ד הפקר כדדריש לה מקראי ואזיל, והכא נמי אפקורי אפקר הלל ממונו של לוה לגבי מלוה ומגבי ליה וכן פרש"י ז"ל דאקושיא קמייתא קאי, ומינה שמעי' דכח ב"ד יפה להפקיר ממון מזה ולזכותו לזה אפי' קודם שבא לידו, וכן מוכח מקרא דאלה הנחלות אשר נחלו דמה אבות מנחילין ואומרים שדה פלוני לפלוני וזכה בו מיד ואף קודם שבא לידו אף ראשים מנחילין לכל מי שירצו ואומרין ממון ראובן יהא לשמעון וזוכה בו שמעון מעתה.


חזור אל “וזה דבר השמיטה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד