מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היתר מכירה

הלכות שמיטת קרקע ושמיטת כספים. מאמרים לעיון והורדה.
אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אפריל 15, 2015 4:14 pm

כל דצריך כתב:1.א. לשיטתו של "השמיטה כמצותה" הדברים ברורים, אך לדעת גדולי עולם רבים אין איסור "לא תחנם" בגוי שאינו עובד ע"ז ולא כשהמכירה נעשית לטובת ישראל.
ב. ולקנות יבול מנוכרים בארץ זה לא מחזק את ישיבתם בקרקע ואין בזה איסור "לא תחנם"?!
2. ראשונים ואחרונים רבים דעתם שאין קדושה בפירות שביעית וכאמור בדבריי מבחר מהם מפועים ביבי"א וב"מצוות הארץ בהלכה ובאגדה".


א.דעת השמיטה כמצותה הוא שיש הרבה דברים בדפוסים שהיו משמע שאין איסור לא תחנם, אבל לאמיתו גירסא זו היה מחמת הצנזור, ואילו ראו האחרונים את הגירסא האמיתית ברמב"ם היו חוזרים. ומה שכתב ע"ז בספר ילקוט יוסף מהדורה חדשה שבכגון דא קיימי דברי החזו"א שאין משנים ההלכה ע"פ כת"י הביא אותי לידי גיחוך ממש...

ב. היבול נכרי ע"פ רוב הוא מהמוסלמים, ולשיטתם בלא"ה אין לא תחנם. עכ"פ מניין לך לחדש איסור חדש שאסור לעשות סחורה עם הגוי משום לא תחנם.

ג. דברי הגרשז"א שאמר להם מותרים באכילה מיירי לענין איסור שמור ונעבד בפירות, אבל לגבי ספיחים החמיר מאוד, והיום שהעבודה נעשה ע"י ישראל אין שום ספק שלדעת הב"י יש איסור גמור של ספיחין. ועדות של כל תלמידיו הם עומדים נגד שמועות שמובאים בספרי המתירים.

ד. ולענין אם המתירים רבו על האוסרים ג"ז יש בידך טעות. שהמתירים לשעבר לא יתיר היום. המציאות אינו כמו שהיה. הספרדים שהתירו כבר כתב בספר שמיטה כהלכתה להגר"מ שטרנבוך שאין ספק שיהיו מראש האוסרים בזה"ז, שהם תמכו ההיתור בזה ששהלטון שייך לגוי וכו', ומה זה קשור להיום.
תמצא אף אחת שיש בידו הסבר למה אין איסור ספיחין ולמה מותר לישראל לעבוד בקרקע, כי כל הפוסקים לשעבר לא התירו את זה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 15, 2015 4:37 pm

שלוש הערות:
א. העובדה היא שרכישת ירקות ופירות מהגויים מגדילה את שטחי החקלאות ומכסות המים שלהם ויש בזה בודאי חשש לא תחנם
ב. השנה המכירה לא היתה למוסלמי אלא לגוי השומר ז' מצוות בני נח כי ה' ציוה וכדברי הרמב"ם בעניין הגדרת חסיד אומות העולם
ג. המתירים לפני מרן הראי"ה נחלקו בעניין מלאכת ישראל ויש התירו ויש שאסרו

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' אפריל 15, 2015 4:46 pm

בברכה המשולשת כתב:שלוש הערות:
א. העובדה היא שרכישת ירקות ופירות מהגויים מגדילה את שטחי החקלאות ומכסות המים שלהם ויש בזה בודאי חשש לא תחנם

לדבריך יהיה אסור לרכוש שום דבר שהוא מהגוי.
ומעולם לא שמענו שיהיה אסור לסחור ולנהל משא ומתן עם הנכרי בכל השנים, מחמת שבכסף שהוא ירויח הוא יוכל לרכוש עוד קרקעות, אלא התורה ציוותה שלא למכור קרקעות לנכרי, ואין לנו אלא מה שציוותה תורה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 15, 2015 4:51 pm

מחולת המחנים כתב:
בברכה המשולשת כתב:שלוש הערות:
א. העובדה היא שרכישת ירקות ופירות מהגויים מגדילה את שטחי החקלאות ומכסות המים שלהם ויש בזה בודאי חשש לא תחנם

לדבריך יהיה אסור לרכוש שום דבר שהוא מהגוי.
ומעולם לא שמענו שיהיה אסור לסחור ולנהל משא ומתן עם הנכרי בכל השנים, מחמת שבכסף שהוא ירויח הוא יוכל לרכוש עוד קרקעות, אלא התורה ציוותה שלא למכור קרקעות לנכרי, ואין לנו אלא מה שציוותה תורה.


כנראה שלא הסברתי טוב- רכישת פירות וירקות (ודוק תוצרת חקלאית ממש!! רק עליה דברתי מהטעם המובן מתוכן הדברים) מהגויים ימש"ו מגדילה את שטח החקלאות ומכסות המים לא בגרמא (כמו בכסף) אלא במישרין ממש

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אפריל 15, 2015 9:51 pm

איך מסבירים הצתירים למה לא עשו היתר מכירה בזמן התנאים, הלא מבואר בכ"מ שהיה שעת הדחק?

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי וירטואלי » ד' אפריל 15, 2015 9:59 pm

אב בבינה כתב:
ג. דברי הגרשז"א שאמר להם מותרים באכילה מיירי לענין איסור שמור ונעבד בפירות, אבל לגבי ספיחים החמיר מאוד, והיום שהעבודה נעשה ע"י ישראל אין שום ספק שלדעת הב"י יש איסור גמור של ספיחין. ועדות של כל תלמידיו הם עומדים נגד שמועות שמובאים בספרי המתירים.


http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=302 מפורש בדבריו גם על איסור ספיחין.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אפריל 15, 2015 10:22 pm

וירטואלי כתב:
אב בבינה כתב:
ג. דברי הגרשז"א שאמר להם מותרים באכילה מיירי לענין איסור שמור ונעבד בפירות, אבל לגבי ספיחים החמיר מאוד, והיום שהעבודה נעשה ע"י ישראל אין שום ספק שלדעת הב"י יש איסור גמור של ספיחין. ועדות של כל תלמידיו הם עומדים נגד שמועות שמובאים בספרי המתירים.


http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=302 מפורש בדבריו גם על איסור ספיחין.

לא התיר ספיחין, אלא כתב שהמנהג להתיר הכלים שנתבשלו בו הספיחים של היתר מכירה, וכלומר המחמרים שלא להשתמש בהיתר מכירה לא מחמירים מעיקר הדין אלא לחומרא. ואמנם לכאו' מיירי בזמן שהיה מקום להקל באיסור ספיחין, כמו ההיתר של אז שדנו האחרונים להתיר בתנאי שלא יעבוד ישראל, אבל אם העבודה נעשית ע"י ישראל כתב הגרשז"א במעדני ארץ סוף סי' ט' שנראה למעשה שהם אסורים מדין ספיחים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 15, 2015 10:24 pm

אב בבינה כתב:איך מסבירים הצתירים למה לא עשו היתר מכירה בזמן התנאים, הלא מבואר בכ"מ שהיה שעת הדחק?


יעויין במ"ש מרן הגר"ש ישראלי במאמרו השמיטה במהלך הדורות, הקדמה לספר בצאת השנה, ירושלים תשי"ט. ומשם לספר קטיף שביעית של מכון התורה והארץ

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אפריל 15, 2015 10:51 pm

בברכה המשולשת כתב:
אב בבינה כתב:איך מסבירים הצתירים למה לא עשו היתר מכירה בזמן התנאים, הלא מבואר בכ"מ שהיה שעת הדחק?


יעויין במ"ש מרן הגר"ש ישראלי במאמרו השמיטה במהלך הדורות, הקדמה לספר בצאת השנה, ירושלים תשי"ט. ומשם לספר קטיף שביעית של מכון התורה והארץ


לא מצאתי שם הסבר למה בימי הש"ס לא עשו המכירה, רק ראיתי אריכות לברר את ההשקפה של המכירה

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 16, 2015 7:28 am

יעויין בפרק ד של המאמר שעוסק בעיקר בשאלה זו

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ה' אפריל 16, 2015 3:55 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין בפרק ד של המאמר שעוסק בעיקר בשאלה זו

הוא כותב שרק במיטה דרבנן שיי תקנה זו, ולא עשו כן בזמן החכמים כיון שלא ניחא להם לעשות עצות להפקיע עצמם ממצות שמיטה.
אבל ניתן לבעל דין לומר שלא השתמשו בזה מחמת שאין כזה היתר. דהלא ברור שהיה שעת הדחק גדול בזמן חז"ל כמו שהביא הגרש"י מהרבה מקומות, ואף במדרש מבואר שלא היו להם מה לאכול, וא"כ מה ראו אנחנו יותר מאלו. וגן מבואר בסנהדרין שהרבה כן עבדו שדותיהם בשביעית, ולמה לא עשו להם החכמים תקנה ע"י מכירה לאלו שלא עמדו במדריגה זו של נסיון?

כל דצריך
הודעות: 109
הצטרף: ה' אפריל 02, 2015 9:38 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי כל דצריך » ה' אפריל 16, 2015 9:01 pm

אב בבינה כתב:
כל דצריך כתב:1.א. לשיטתו של "השמיטה כמצותה" הדברים ברורים, אך לדעת גדולי עולם רבים אין איסור "לא תחנם" בגוי שאינו עובד ע"ז ולא כשהמכירה נעשית לטובת ישראל.
ב. ולקנות יבול מנוכרים בארץ זה לא מחזק את ישיבתם בקרקע ואין בזה איסור "לא תחנם"?!
2. ראשונים ואחרונים רבים דעתם שאין קדושה בפירות שביעית וכאמור בדבריי מבחר מהם מפועים ביבי"א וב"מצוות הארץ בהלכה ובאגדה".


א.דעת השמיטה כמצותה הוא שיש הרבה דברים בדפוסים שהיו משמע שאין איסור לא תחנם, אבל לאמיתו גירסא זו היה מחמת הצנזור, ואילו ראו האחרונים את הגירסא האמיתית ברמב"ם היו חוזרים. ומה שכתב ע"ז בספר ילקוט יוסף מהדורה חדשה שבכגון דא קיימי דברי החזו"א שאין משנים ההלכה ע"פ כת"י הביא אותי לידי גיחוך ממש...

ב. היבול נכרי ע"פ רוב הוא מהמוסלמים, ולשיטתם בלא"ה אין לא תחנם. עכ"פ מניין לך לחדש איסור חדש שאסור לעשות סחורה עם הגוי משום לא תחנם.

ג. דברי הגרשז"א שאמר להם מותרים באכילה מיירי לענין איסור שמור ונעבד בפירות, אבל לגבי ספיחים החמיר מאוד, והיום שהעבודה נעשה ע"י ישראל אין שום ספק שלדעת הב"י יש איסור גמור של ספיחין. ועדות של כל תלמידיו הם עומדים נגד שמועות שמובאים בספרי המתירים.

ד. ולענין אם המתירים רבו על האוסרים ג"ז יש בידך טעות. שהמתירים לשעבר לא יתיר היום. המציאות אינו כמו שהיה. הספרדים שהתירו כבר כתב בספר שמיטה כהלכתה להגר"מ שטרנבוך שאין ספק שיהיו מראש האוסרים בזה"ז, שהם תמכו ההיתור בזה ששהלטון שייך לגוי וכו', ומה זה קשור להיום.
תמצא אף אחת שיש בידו הסבר למה אין איסור ספיחין ולמה מותר לישראל לעבוד בקרקע, כי כל הפוסקים לשעבר לא התירו את זה.

לגבי רבני הספרדים, מגדולי הרבנים הספרדים הם מראשי המתירים בדורות האלו: הגרע"י, הגר"מ אליהו, הגר"מ לוי, הגר"מ מזוז, ועוד, שמצטרפים ליש"א ברכה ורבי מאיר פניז'ל ועוד מהדור הראשון של היתר המכירה (אף שהבסיס החל מ"שמן המור" (רבי מרדכי רוביו שהיה ראב"ד חברון) 175-150 שנים קודם לכן. כך או כך, שרואים שגדולים ספרדיים לא מעטים מהדור האחרון לא ראו הבדל מהותי בין אז להיום.
נערך לאחרונה על ידי כל דצריך ב ה' אפריל 16, 2015 11:49 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ה' אפריל 16, 2015 9:39 pm

לגבי רבני הספרדים, מגדולי הרבנים הספרדים הם מראשי המתירים בדורות האלו: הגרע"י, הגר"מ אליהו, הגר"מ לוי, הגר"מ מזוז, ועוד.

וגם מגדולי רבני ספרדים הם מראשי האוסרים: הגרב"צ אבא שאול בספרו אור לציון על שביעית [ושם בעמוד כ' יש עדות שכן דעת הגאון ר' עזרה עטיה, ואמנם ידעתי גם ידעתי שהגרע"י יש עדות אחרת משמו], הרב יהודה צדקה ז"ל [ספר עטה אור שביעית ח"ג סי' יד], הגרי"ח סופר [עי' ישורון חלק כ' עמוד תצא], הרב עמנואל טולדינו [כתב ספר עטה אור הנ"ל נגד המכירה].

וכן יש קול קורא נגד המכירה שנחתם ע"י הגר"ש בעדני, הגר"ש כהן, והגאון רבי יעקב יוסף [ידוע שחלק על אביו בזה] וכן חתם על זה הגאון רבי מרדכי אליהו ז"ל. ועל אף שכבודו מביא איזה סיפור שמשמע שהרב מרדכי אליהו לא החמיר לענין הכלים, מ"מ א"א לומר שהוא היה מראשי המתירים. הקול קורא נדפס בראש ספר שמיטה כמצותה.

וכאמור שברור מאוד שדעת רבני הספרדים הקדמונים ודאי נגד המכירה של היום, עי' מה שהאריך בזה הגאון ר' משה שטרנבוך בקובץ המצורף
דעת רבני ספרדים על המכירה.PDF
ספר שמיטה כהלכתה להגר"מ שטרנבוך
(569.33 KiB) הורד 338 פעמים

כל דצריך
הודעות: 109
הצטרף: ה' אפריל 02, 2015 9:38 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי כל דצריך » ה' אפריל 16, 2015 11:45 pm

אב בבינה כתב:
לגבי רבני הספרדים, מגדולי הרבנים הספרדים הם מראשי המתירים בדורות האלו: הגרע"י, הגר"מ אליהו, הגר"מ לוי, הגר"מ מזוז, ועוד.

וגם מגדולי רבני ספרדים הם מראשי האוסרים: הגרב"צ אבא שאול בספרו אור לציון על שביעית [ושם בעמוד כ' יש עדות שכן דעת הגאון ר' עזרה עטיה, ואמנם ידעתי גם ידעתי שהגרע"י יש עדות אחרת משמו], הרב יהודה צדקה ז"ל [ספר עטה אור שביעית ח"ג סי' יד], הגרי"ח סופר [עי' ישורון חלק כ' עמוד תצא], הרב עמנואל טולדינו [כתב ספר עטה אור הנ"ל נגד המכירה].

וכן יש קול קורא נגד המכירה שנחתם ע"י הגר"ש בעדני, הגר"ש כהן, והגאון רבי יעקב יוסף [ידוע שחלק על אביו בזה] וכן חתם על זה הגאון רבי מרדכי אליהו ז"ל. ועל אף שכבודו מביא איזה סיפור שמשמע שהרב מרדכי אליהו לא החמיר לענין הכלים, מ"מ א"א לומר שהוא היה מראשי המתירים. הקול קורא נדפס בראש ספר שמיטה כמצותה.

וכאמור שברור מאוד שדעת רבני הספרדים הקדמונים ודאי נגד המכירה של היום, עי' מה שהאריך בזה הגאון ר' משה שטרנבוך בקובץ המצורף
דעת רבני ספרדים על המכירה.PDF

נקול קורא הזה מזויף כי יש לי חיבור של הרב אליהו של השמיטה שבו הוא תומך בהיתר המכירה, ומכאן תלמד על הקול קורא בכללו! וגם לגבי הקדמונים, הרי היסוד להיתר הוא רבי מרדכי רוביו הספרדי מלפני כ-300 שנים והרחיבו לגבי היישוב בארץ בכללו היש"א ברכה והרב פניז'ל בהמשך מלפני כ-125 שנים. וה"ישועות מלכו" כותב שרבני הספרדים התירו את מכירת הקרקעות לגוי וההיתר פשוט. וכן אמר הרב אוירבך לרבנים הראשיים לישראל בזמנו שחכמי הספרדים התירו את היתר המכירה גם שלא בשעת הדחק.
כך או כך גדולי עולם לא מעטים אז והיום תמכו ותומכים בהיתר המכירה ואין לזלזל בזה גם אם מחמירים, וכבוד התורה חשוב לא פחות מכבוד השמיטה!

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ה' אפריל 16, 2015 11:57 pm

בספרו של הגאון ר' מרדכי אליהו זצ"ל ספר מאמר מרדכי על שביעית כתב בפירוש שאין לנהוג בהיתר מכירה לכתחילה כי אם בשעת הדחק, ואף בשעת הדחק כתב שיש להתיר בצירוף דרכי היתר אחרים כדוגמת אוצר בי"ד, וגם יש לנהוג קדושה בפירות היתר מכירה.

שוב עיינתי בקול קורא וראיתי שאינו דן אלא על ענין לא תחנם, ולכן אינו ראיה זה שהתיר ר' מרדכי אליהו היתר מכירה דיעבד, שאולי סבר שעצם המכירה אסור, אלא שבדיעבד חל המכירה.
PRINTpage.pdf
הקול קורא מספר שמיטה כמצותה
(123.28 KiB) הורד 356 פעמים

עכ"פ אפי' אם אמת הדבר שהוא מיקל, א"א לומר שהוא ראש המתירים.
הרי היסוד להיתר הוא רבי מרדכי רוביו הספרדי מלפני כ-300 שנים והרחיבו לגבי היישוב בארץ בכללו היש"א ברכה והרב פניז'ל בהמשך מלפני כ-125 שנים.

כמה פעמים צריך לחזור על אותו הנקודה? אין דמיון לההיתר של אז לההיתר של היום, ותו לא מידי
והרב אוירבך עולם לא התיר המכירה, רק התייחס לזה שהיו אלו שהתירו ולכן להציל מעבירה עדיף לעשות המכירה משלא לעשות.

ולכן ודאי המתירים בזה"ז הם בגדר מיעוט שבמיעוט, כי פשוט וברור שאין לדמות ההיתר שנהגו לפני קום המדינה לזמנינו, וע"פ הוראת רבני ספרדים של אז ודאי יהיה אסור היום.
ואף הוכחתי שלדעת מרן הב"י אפי' עם המכירה יש להירקות דין ספיחין, ואיני יודע שום תשובה ע"ז [וביביע אומר לא הביא את הכס"מ כלל].
קבצים מצורפים
kol korei.PDF
(107.16 KiB) הורד 342 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' אפריל 17, 2015 1:14 am

כנגד היש"א ברכה והראשון לציון שהתירו היו כמה מגדולי הספרדים שהתנגדו עוד בזמנו להיתר המכירה, ובהם: הסבא קדישא מהרש"א אלפנדרי, רבי יוסף ידיד הלוי, ורבי שאול סתהון מארם צובא - ארגנטינה.
היתרו של בעל שמן המר איננו ראיה לכאן, שהרי לא התיר כלל עבודת הקרקע ע"י ישראל.

שרוליק
הודעות: 198
הצטרף: ד' דצמבר 12, 2012 8:01 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי שרוליק » ו' אפריל 17, 2015 10:52 am

לא יודע אם כבר הסבירו או לא - לא היה לי כח לקרוא.

האם אפשר להסביר לי מה ההבדל בין חמץ מכור לגוי להיתר מכירה?

כל דצריך
הודעות: 109
הצטרף: ה' אפריל 02, 2015 9:38 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי כל דצריך » ו' אפריל 17, 2015 2:57 pm

אב בבינה כתב:בספרו של הגאון ר' מרדכי אליהו זצ"ל ספר מאמר מרדכי על שביעית כתב בפירוש שאין לנהוג בהיתר מכירה לכתחילה כי אם בשעת הדחק, ואף בשעת הדחק כתב שיש להתיר בצירוף דרכי היתר אחרים כדוגמת אוצר בי"ד, וגם יש לנהוג קדושה בפירות היתר מכירה.

שוב עיינתי בקול קורא וראיתי שאינו דן אלא על ענין לא תחנם, ולכן אינו ראיה זה שהתיר ר' מרדכי אליהו היתר מכירה דיעבד, שאולי סבר שעצם המכירה אסור, אלא שבדיעבד חל המכירה.
PRINTpage.pdf

עכ"פ אפי' אם אמת הדבר שהוא מיקל, א"א לומר שהוא ראש המתירים.
הרי היסוד להיתר הוא רבי מרדכי רוביו הספרדי מלפני כ-300 שנים והרחיבו לגבי היישוב בארץ בכללו היש"א ברכה והרב פניז'ל בהמשך מלפני כ-125 שנים.

כמה פעמים צריך לחזור על אותו הנקודה? אין דמיון לההיתר של אז לההיתר של היום, ותו לא מידי
והרב אוירבך עולם לא התיר המכירה, רק התייחס לזה שהיו אלו שהתירו ולכן להציל מעבירה עדיף לעשות המכירה משלא לעשות.

ולכן ודאי המתירים בזה"ז הם בגדר מיעוט שבמיעוט, כי פשוט וברור שאין לדמות ההיתר שנהגו לפני קום המדינה לזמנינו, וע"פ הוראת רבני ספרדים של אז ודאי יהיה אסור היום.
ואף הוכחתי שלדעת מרן הב"י אפי' עם המכירה יש להירקות דין ספיחין, ואיני יודע שום תשובה ע"ז [וביביע אומר לא הביא את הכס"מ כלל].

הרב אוירבך כתב ב"מעדני ארץ" שיסודותיו של היתר המכירה בהררי קודש, כלומר התייחס אליו בחיוב, וסוף סוף אמר לקיימו, כלומר תומך בו בפועל. ואף הרב יהודה עמיחי ממכון התורה והארץ בא לפני הגרש"ז באחת בשנות השמיטה ושאלו האם לקיים את היתר המכירה לפי מה שכתב ב"מעדני ארץ" שבו הסתייגות מפסקה אחת בהיתרו של הראי"ה, או לקיים את היתר המכירה לפי היתרו של הראי"ה והשיב הגרש"ז שלא לשנות דבר מהיתרו של הראי"ה.

גם מאז קום המדינה ועד היום ישנם גדולי תורה שתמכו ותומכים את היתר המכירה, ולכן אין לזלזל בהיתר זה גם אם לא מקבלים אותו.

לגבי מה שהבאתי שביבול נוכרי יש בפועל "לא תחנם" לא פחות ממה שטוענים נגד היתר המכירה, זה לשיטת אלו הטוענים שיש בהיתר המכירה איסור לא תחנם, אך כמובן שסבפועל אין בכל מקרה לא תחנם שאין איסור זה חל בנוכרים שאינם עובדי ע"ז ולא כשהמכירה נעשית לטובת ישראל.
ומבחינת העיקרון מפני שקניית הפירות מהגויים מחזקת את אחיזתם בארץ לכן אפשרי שיהיה איסור לא תחנם במסחר עם הגויים (כפוף לתנאי האיסור).
בכל מקרה, ישנה בעיה חמורה בקניית פירות מערבים בארץ שאינה קיימת ביבול היתר המכירה והיא החשש הגדול שישתמשו בכסף שמקבלים לקניית נשק נגד יהודים והרב עובדיה מסיבה זו העדיף יבול היתר המכירה על יבול נוכרי כפי שכתב במכתב ואמר בהרצאותיו. אמנם ביבול חו"ל אין בעיה כזו.
דבר שלישי הדברים הטובים ביותר בשנת השמיטה הם דברים שגם מחזקים את החקלאים היהודיים שומרי המצוות וגם אין בהם בעיה של שמיטה והם יבול של אוצר בי"ד שנעשה כהלכה ומאזורים שלא נחשבים כא"י מבחינת דיני המצוות התלויות בארץ כמו דרום הערבה. לא יבול חו"ל ולא יבול נוכרי אינם כאלו ולכן אלו שקונים בגלל השמיטה יבול של לא יהודים ובוודאי מה שנקרא יבול נוכרי, עושים בכל מקרה שלא כדין אם יש להם אפשרות לקנות מאחת משתי האפשרויות האלו במחיר טוב ולא מוגזם (ומחיר יבול דרום הערבה והבקעה הם מחירים טובים בכל מקרה).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אפריל 17, 2015 3:45 pm

גבי מה שהבאתי שביבול נוכרי יש בפועל "לא תחנם" לא פחות ממה שטוענים נגד היתר המכירה, זה לשיטת אלו הטוענים שיש בהיתר המכירה איסור לא תחנם, אך כמובן שסבפועל אין בכל מקרה לא תחנם שאין איסור זה חל בנוכרים שאינם עובדי ע"ז ולא כשהמכירה נעשית לטובת ישראל.
ומבחינת העיקרון מפני שקניית הפירות מהגויים מחזקת את אחיזתם בארץ לכן אפשרי שיהיה איסור לא תחנם במסחר עם הגויים (כפוף לתנאי האיסור).


הרעיון שאין איסור זה חל בנכרים שאינם עובדי ע"ז היינו במוסלמים, הוא הסתמכות על ספק דעה אחת, ולכתוב את זה כדבר פשוט הוא קצת עזות ועיין בחזו"א.

צריך להביא מקור שגוי הגר בא"י אסור לסחור איתו בכל עניין כי זה מחזק את אחיזתו בארץ, ובעיני זה ממש אזיל בתר איפכא, שאיסור גמור שאין בו ספק של לא תחנם אתה מתיר בקלות ומצד שני ממציא איסורים חדשים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אפריל 17, 2015 3:53 pm

נקול קורא הזה מזויף כי יש לי חיבור של הרב אליהו של השמיטה שבו הוא תומך בהיתר המכירה, ומכאן תלמד על הקול קורא בכללו!


מה הכוונה יש לך חיבור? כתב יד או מודפס? ואם זה כתב יד למה אתה מצפה, עם כל הכבוד ויקר לך בתור חבר הפורום, שנאמין לאדם אנונימי שטוען שיש בידו כתב יד של הרב מרדכי אליהו יותר מאשר למשהו שנמדפס בחיי הרב אליהו.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אפריל 17, 2015 4:58 pm

אוצר החכמה כתב:הרעיון שאין איסור זה חל בנכרים שאינם עובדי ע"ז היינו במוסלמים, הוא הסתמכות על ספק דעה אחת, ולכתוב את זה כדבר פשוט הוא קצת עזות ועיין בחזו"א
הרעיון הזה מפורש בשו"ת הרשב"א (א,ח), ואם כי יש חולקים לא משום כך הפך הדבר ל"ספק דעה אחת", ועי' בחולקים על החזו"א. מכל מקום, כבר הזכירו לעיל שבזמננו כלל לא מכרו לישמעאלי, אלא לגוי שקבל עליו מצוות ב"נ כחסיד אוה"ע שלדעת החזו"א עצמו איסור לא תחנם בו תלוי במחלוקת רמב"ם-ראב"ד (וגם בדעת הרמב"ם כלל אין זה מוכרח כחזו"א ששיך בו לא תחנם רק משום שאיננו מקבלים ג"ת בזה"ז).

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ו' אפריל 17, 2015 5:50 pm

א- בענין החילוקים בין ההתיר מכירה למכירת חמץ ראשית כל, כל הטענות שכתבתי הם האיסור ספיחין בדבר שנעבד ע"י ישראל בקרקע של גוי, וכן איסור לא תחנם, וע"ז פשוט שאין הנידון משום הערמה אלא משום הלכות שמיטה לחוד ולא שייכים כלל למכירת חמץ.
ואם אמנם בדיני הערמה ידוע מש"כ בזה מרן הגר"ח קנייבסקי [בדרך אמונה סוף פ"ה] לחלק עוד ג' חילוקים. ביניהם שבחמץ אמרינן מחומר איסור בל יראה גומר ומקנה החמץ לגוי, וכאן נוח יותר לקיים מצות שמיטה מבאמת ליתן את הקרקע לגויץ. עי' ב
דרך אמונה.PDF
(495.01 KiB) הורד 303 פעמים

וגם ידוע דעתהגרי"ש שכיון שאמרינן במכירת חמץ שמחמת חומר האיסור גומר ומקנה, לחילונים שבכלל לא שומרים איסור חמץ אין שום תוקף למכירתם כי אין אומדנא שגמר והקנו החמץ. וה"ה כאן לחילונים שחתמו למכור הקרקע בהיתר מכירה ובכלל לא איכפת להם האיסור אין שום אומדנא בעולם שגמר והקנה בליבו.

ב- בדעת מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל יש כאן שני נידונים. האחד אם כדאי להרבנות לעשות המכירה להציל את עובדי השדות מאיסור חמור. והשני הוא אם מותר לאכול מזה שמכרו. כנראה שסבר הגרש"ז בנידן הראשון שהוא כדאי לעשו המכירה על הצד כל דדהוא שהוא יציל אפי' אחד מהאיסור, אף שהודה שאינו אלא דעת יחיד בראשונים שאין איסור לא תחנם, [מ"מ אם יש איסור אולי סבר כדעת החזו"א שאין המכירה חל משום שליח לדבר עבירה, ויש לציין שכן דעת רוב מנין ובנין של האחרונים כמבואר בקה"י למס' ב"מ סי' ט"ז, ודלא כמו שכתב ביביע אומר] . ובספר שמיטה כמצותה עמוד ל' איתא בשם חותנו שדעת הגרש"ז היה שלהחילונים המכירה לא חל כלל וכלל, רק לאלו ששומרים מצות יש מקום לומר שגמר והקנו. אבל לנידון ב' אם הוא מותר לקנות כתב בספר הנ"ל בשם תלמידו הגר"א נבנצל שהורה להלכה למעשה שאפילו לתלמידי ישיבת מרכז הרב אסור לאכול מההיתר מכירה מאיסור ספיחין, וכ"כ בספרו מעדני הארץ סי' ט'.

אחימעץ
הודעות: 126
הצטרף: ה' פברואר 19, 2015 12:26 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אחימעץ » ו' אפריל 17, 2015 5:54 pm

אב בבינה כתב:א- בענין החילוקים בין ההתיר מכירה למכירת חמץ ראשית כל, כל הטענות שכתבתי הם האיסור ספיחין בדבר שנעבד ע"י ישראל בקרקע של גוי, וכן איסור לא תחנם, וע"ז פשוט שאין הנידון משום הערמה אלא משום הלכות שמיטה לחוד ולא שייכים כלל למכירת חמץ.
ומה תענה למי שעושה המכירה שלא ע"י שליחות [אלא ע"י מכירה לרב המוכר, או למי ששומר שבע מצוות, וכן אינו עובד אלא ע"י גוי?
אב בבינה כתב:וגם ידוע דעתהגרי"ש שכיון שאמרינן במכירת חמץ שמחמת חומר האיסור גומר ומקנה, לחילונים שבכלל לא שומרים איסור חמץ אין שום תוקף למכירתם כי אין אומדנא שגמר והקנו החמץ. וה"ה כאן לחילונים שחתמו למכור הקרקע בהיתר מכירה ובכלל לא איכפת להם האיסור אין שום אומדנא בעולם שגמר והקנה בליבו.

ולפי"ז מי שסומך על מכירת בתי הדין שאינם עושים כהגרי"ש זצ"ל, למה לא יסמוך על ההיתר?

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ו' אפריל 17, 2015 6:22 pm

ג- כל הטענות שכתבו שאסור להחזיק את הגוים בשביעית שיגרום לחיזוק ישיבתם בארץ, אף שאינני מבין את הטענה מבחינת מציאותי, שאיך הסחורה מחזק ביותר את ישיבתם בארץ, הם קונים יותר קרקע? ואם כן אז הבעיה הוא שיש אלו שמוכרים להם הקרקע. ובטענת שאולי הם יקנו נשק בכספיהם, אי משום הא יהיה אסור לקנות דלק וכל מוצר שנעשה על ידיהם לא רק בשנה השביעית. ומבחינת רוחני מתנגדי היתר מכירה טוענים שהמכירה גורם לה"נשק", דתנן בפ"ה דאבות שדבר בא לעולם על זלזול השביעית.

ד- בענין איסור לא תחנם אם יש במוסלם או לא יש להאריך, וכן יש להאריך בדעת הרשב"א בשו"ת [שכתב בעוד כמה מקומות שיש איסור אם אינו גר תושב עי' ח"א סי' סח וסי' נט, ועי' חידושי לע"ז דף סד, וכן בתורת הבית הקצר בית החמישי שער א], אלא שיש כללי הפסק, ורוב מנין ובנין של הראשונים והאחרונים פסקו להלכה שיש איסור על מוסלם [ויש שהקילו מחמת טעות הדפוס ברמב"ם עי' לעיל], וכן הוא דעת מרן הב"י [חו"מ סי' רמט] ולא ידעתי איך היביע אומר עזב את הכלל שלו שההלכה כמרן הב"י אפי' נגד אלף אחרונים, שאפי' את"ל שדעת הרשב"א להקל מ"מ ראה מרן את הרשב"א ואפי"ה לא פסק כן.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אב בבינה » ו' אפריל 17, 2015 6:26 pm

אחימעץ כתב:ומה תענה למי שעושה המכירה שלא ע"י שליחות [אלא ע"י מכירה לרב המוכר, או למי ששומר שבע מצוות, וכן אינו עובד אלא ע"י גוי?

כבר כתב בדרך אמונה שאם מכר אחד בלא שליח שהמכירה חל דיעבד, אלא שכבר כתבתי שעדיין יש על הירקות איסור ספיחין
ולפי"ז מי שסומך על מכירת בתי הדין שאינם עושים כהגרי"ש זצ"ל, למה לא יסמוך על ההיתר?

משום איסור ספיחין כנ"ל, ואמנם זה לאו דוקא דעת הגרי"ש בלבד, שכבר טען הגרשז"א כן לענין היתר מכירה כמבואר בשמיטה כמצותה עמוד ל''

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אפריל 17, 2015 6:48 pm

גם כאשר בשמיטה הקודמת עשו המכירה שלא ע"י שליחות, וגם כאשר המכירה אינה לישמעאלי, וגם כשעבודת הקרקע בלא"ה אינה ע"י ישראל גם בשאר שנים בזמננו ברובא דרובא של המקומות, משנה לא זזה ממקומה והמ"י (והארכתי במק"א).

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ברזילי » ש' אפריל 18, 2015 9:35 pm

אכן, לציוניו אין קשר לענין לא תחנם כלל, כמבואר למעיין. לא ישבו בארצכם אינו שייך אלא בעע"ז, כמפורש ברמב"ם ועוד (וגם בחזו"א). האם יש מקום לחלק בין מתנת חנם לחניה בקרקע, איני יודע (במזבח אדמה כתב דווקא להפך שרק בקרקע המנהג להקל, אבל לא במתנת חנם), אבל הפשטות היא שאם הרשב"א כותב להדיא שאין בישמעאלים לא תחנם לענין מתנת חנם ה"ה לענין חניה, וכך הבינו כו"כ אחרונים וגם נהגו להקל כן למעשה ולמכור לישמעאלים בתים וקרקעות כבר לפני מאתיים וחמשים שנה ויותר.

ברור שעדיין דעת רוב הראשונים אינה כך, ולהקל על פי סברה זו בפני עצמה עדיין יש בו חידוש ואינו פשוט (אם כי, כאמור, כבר עשו מעשה כן גדולי א"י) אבל לקרוא "ספק דעה" לשיטה שסמכו עליה להלכה זו הפרזה גדולה. כפי שהזכרת, בענין המכירה צרפו עוד סברות להקל, ובזמננו עוד הגדילו עשה למכור לגוי שקבל עליו ז' מצוות, שעדיף טפי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ש' אפריל 18, 2015 9:55 pm

לא ישבו בארצכם אינו שייך אלא בעע"ז, כמפורש ברמב"ם ועוד (וגם בחזו"א).


בחזון איש כתוב במפורש להיפך.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ברזילי » ש' אפריל 18, 2015 10:12 pm

לא ראיתי כעת, אבל יש מספיק אחרונים שהבינו ההפך בדעת הרמב"ם

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 19, 2015 8:54 am

מספר הערות:
א. כבר כתבתי לעיל שהשנה המכירה לא היתה למוסלמי אלא לגוי השומר ז' מב"נ כהגדרת הרמב"ם בהל' מלכים.
ב. על הלא תחנם בקניה תוצרת חקלאית מגוי (גם בשאר שני שבוע!!)- הסברתי לעיל.
ג. דעת מרן הגר"מ אליהו זצ"ל הלא היא בהרחבה בספרו מאמר מרדכי על שביעית, והיא מורכבת הרבה יותר ממה שנאמר לעיל לשני הצדדים.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ברזילי » א' אפריל 19, 2015 9:59 am

תשובה של ר' אשר וייס בענין מכירת דירה לישמעאלי במקום הצורך (והרואה יראה כי כל סניפי ההיתר שלו נלקחו היישר מהדיון על היתר המכירה בשמיטה, אף שהוא דן על מקרה אחר):
http://www.torahbase.org/?p=4428

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 19, 2015 10:36 am

אני תמה מה מצאו ברשב"א הזה. הלא אין הרשב"א מדבר על זמנו שיש לדון במי דיבר אלא על קושיה בסוגיה, איך המשנה אומרת שולח אדם ירך לנכרי והלא יש בזה איסור מתנת חינם.
ועל זה תירץ השואל לנער ששאלו שאפשר לתרץ שני תירוצים או בגוי שאינו עובד ע"ז, והכוונה היא דהיינו גר תושב, או שגמל אל מה שנתן לו ואינה מתנת חינם.
ועל זה ענה הרשב"א שנכון הדבר שצריך להעמיד כך את שני התירוצים, כי לגר תושב אפשר לתת כמבואר במקרא מלא שדבר הכתוב, וכ"ש לר' מאיר שמותר לתת לגוי יש להעמיד שגומל על מה שקדם (שעדיין נקרא נתינה אבל לא מתנת חינם).

והרשב"א לא נחית בכלל לדון שיש כאן עוד סוג היתר.

ואח"כ ממשיך הרשב"א ומביא שיש עוד היתר מצד מתנת חינם שמצפה לטובה ממנו או משום דרכי שלום ובפשטות על זה הביא את דברי הגמרא בשדר קורבנא, ומשמע קצת, אע"פ שיש לדחות, ששם ההיתר דווקא משום דרכי שלום, ואע"פ שידעו ביה שאינו עובד עבודה זרה וא"כ הוא יש לדייק מדברי הרשב"א להיפך שאסור בסתם גוי שאינו עובד ע"ז ואינו גר תושב.

ואע"פ שאפשר לפרש את הרשב"א אחרת דהיינו שכוונתו דלר' מאיר העניין הוא משום שאינו עובד עבודה זרה, דהרי הוא גוי ואינו גר תושב. לענ"ד לא משמע כן מדבריו, כי אם כל החידוש הוא כן, מה רצה במה שאמר מקרא מלא דיבר הכתוב, הלא המקרא מלא הוא בגר תושב וכל הראייה היא רק מר' מאיר ומה רצה באמרו שסתם משנה ר' מאיר, אבל לפי מה שביארתי מה שרצה באמרו סתם משנה הוא להוכיח את עניין הגמול.

אבל גם אם אפשר לפרש כן כיוון שאפשר גם לפרש את הרשב"א כנ"ל, איך הם תמהים על הב"י ושאר אחרונים שלאו כתבו כן, עד שהם אומרים שאילו ידע הב"י את דברי הרשב"א לא היה אומר כן ובזה דוחים דבריהם, ובזה עוד יותר פלא שהוא ספר שהיה בידי הב"י ולהבנתם צריך לומר שאישתמטתיה דברי הרשב"א, וכולי האי כשאפשר לתרץ בשופי כנ"ל.

ועוד יותר קשה לי, עד שאתם שואלים מהרשב"א הלא יש ראייה שאין עליה תשובה מר' מאיר שאמר אחד ואחד זה בנתינה, ואם התירוץ הוא בגומל, הלא גם זה אפשר לפרש ברשב"א כנ"ל.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ברזילי » א' אפריל 19, 2015 11:47 am

אוצר החכמה כתב:אני תמה מה מצאו ברשב"א הזה. הלא אין הרשב"א מדבר על זמנו שיש לדון במי דיבר אלא על קושיה בסוגיה, איך המשנה אומרת שולח אדם ירך לנכרי והלא יש בזה איסור מתנת חינם.
ועל זה תירץ השואל לנער ששאלו שאפשר לתרץ שני תירוצים או בגוי שאינו עובד ע"ז, והכוונה היא דהיינו גר תושב, או שגמל אל מה שנתן לו ואינה מתנת חינם.
ועל זה ענה הרשב"א שנכון הדבר שצריך להעמיד כך את שני התירוצים, כי לגר תושב אפשר לתת כמבואר במקרא מלא שדבר הכתוב, וכ"ש לר' מאיר שמותר לתת לגוי יש להעמיד שגומל על מה שקדם (שעדיין נקרא נתינה אבל לא מתנת חינם).

והרשב"א לא נחית בכלל לדון שיש כאן עוד סוג היתר.
זה לא עוד סוג היתר, אלא הגדרת ההיתר הראשון, שאינו (כדבריך) בגר תושב שקבל עליו ז' מצוות בפני בי"ד דווקא, אלא בכל גוי שאינו עע"ז, וכלשונו של הרשב"א (שלו סבר כדבריך היה לו לקצר ולכתוב "גר תושב", ולא "גוי שאינו עובד ע"ז").
אוצר החכמה כתב:ואח"כ ממשיך הרשב"א ומביא שיש עוד היתר מצד מתנת חינם שמצפה לטובה ממנו או משום דרכי שלום ובפשטות על זה הביא את דברי הגמרא בשדר קורבנא, ומשמע קצת, אע"פ שיש לדחות, ששם ההיתר דווקא משום דרכי שלום, ואע"פ שידעו ביה שאינו עובד עבודה זרה וא"כ הוא יש לדייק מדברי הרשב"א להיפך שאסור בסתם גוי שאינו עובד ע"ז ואינו גר תושב.

ואע"פ שאפשר לפרש את הרשב"א אחרת דהיינו שכוונתו דלר' מאיר העניין הוא משום שאינו עובד עבודה זרה, דהרי הוא גוי ואינו גר תושב. לענ"ד לא משמע כן מדבריו, כי אם כל החידוש הוא כן, מה רצה במה שאמר מקרא מלא דיבר הכתוב, הלא המקרא מלא הוא בגר תושב וכל הראייה היא רק מר' מאיר ומה רצה באמרו שסתם משנה ר' מאיר, אבל לפי מה שביארתי מה שרצה באמרו סתם משנה הוא להוכיח את עניין הגמול.
לפי ההבנה שלך בפירוש הרשב"א לגמרא, העיקר חסר מן הספר. הרי רצונך לומר שההיתר של רב יהודה ושל רבא היה דרכי שלום, ואם כן למה טרחו שניהם להדגיש ידענא ביה וכו' (שלשיטתך כלל אינו סיבה להתיר) ולעומת זאת את ההיתר האמיתי לא גילתה הגמרא והשאירה אותו לספקולציה של דרכי שלום או גומלים. ההבנה הפשוטה בגמרא היא להפך, שידענא ביה הוא סיבת ההיתר. לכן, נראה שהפירוש בדברי הרשב"א הוא שיש שני מהלכים להתיר כפי שכתב השואל - או שהאיסור נאמר רק בעע"ז (ועל זה הוסיף שאת המשנה אפשר היה להעמיד גם לפי ר"מ, שלדידיה כלל לא נאמר האיסור של מתנת חינם, אבל בגמרא גבי רב יהודה ורבא אין בזה די), או שיש היתר אחר משום דרכי שלום וגומלים וכדומה, והגמרא שהביא בסוף חוזרת לענין ראשון, או שלכל הפחות היא רק מדגימה שיש אופני היתר ולכל תירוץ שנאמר היא תתפרש בהתאם.
אוצר החכמה כתב:אבל גם אם אפשר לפרש כן כיוון שאפשר גם לפרש את הרשב"א כנ"ל, איך הם תמהים על הב"י ושאר אחרונים שלאו כתבו כן, עד שהם אומרים שאילו ידע הב"י את דברי הרשב"א לא היה אומר כן ובזה דוחים דבריהם, ובזה עוד יותר פלא שהוא ספר שהיה בידי הב"י ולהבנתם צריך לומר שאישתמטתיה דברי הרשב"א, וכולי האי כשאפשר לתרץ בשופי כנ"ל.

ועוד יותר קשה לי, עד שאתם שואלים מהרשב"א הלא יש ראייה שאין עליה תשובה מר' מאיר שאמר אחד ואחד זה בנתינה, ואם התירוץ הוא בגומל, הלא גם זה אפשר לפרש ברשב"א כנ"ל.
מר' מאיר אין ראיה כל כך לדינא, שהרי הלכה כר' יהודה. וכנראה הרשב"א מביא את שיטתו רק כדי לתרץ עוד תירוץ על המשנה של שולח אדם ירך, דאיכא לאוקמיה כר"מ שחולק לגמרי על כל הענין של מתנת חינם וכנ"ל, אבל את הגמרא ברב יהודה כבר אי אפשר להעמיד כך, ולכן מוכח כתירוץ קמא שבעע"ז אין איסור גם לדידן.
---

מ"מ לעיקר הענין, ודאי יש מקום לדון בדברי הרשב"א לכאן ולכאן כדרכה של תורה, אבל הצגת הנושא כאילו המתירים לא יודעים מה הם שחים היא ממש ליזיל בתר איפכא - יש מסורת ארוכה של פסק להיתר על פי שיטת הרשב"א הזו, וכדרך הפוסקים בכל מקום, מסורת הפסק וסוגיין דעלמא מכריעים גם כשיש קושיות חזקות הרבה יותר מהנ"ל, מגמרא ומסברא. על החזו"א אין כאן הערה שכן דרכו בכ"מ שלא להשגיח בדברי האחרונים ובסוגיין דעלמא בדרך כלל, אבל דרך זו היא המחודשת ולא להפך.

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' אפריל 19, 2015 12:06 pm

פנימי כתב:[ולאחר שהרגע"י זצ,ל מתווכח הלכתית הוא כותב שמהיות טוב העבירו בכנסת חוק מיוחד שהמכירה של הקרקע בשמיטה תחול גם על פי חוק אע"פ שלא מעבירים בטאבו


איני מבין כ"כ גדול במשפטים. אולם נראה כי באם הגוי באמת יבוא לקנות את כל הקרקעות, הבג"ץ יבטל את החוק, כי זה נוגד חוק יסוד "חופש העיסוק". או "כבוד האדם וחירותו".

חוקר_ומקובל
הודעות: 114
הצטרף: ש' יולי 05, 2014 10:25 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי חוקר_ומקובל » א' אפריל 19, 2015 12:16 pm

ישראל אליהו כתב:
פנימי כתב:[ולאחר שהרגע"י זצ,ל מתווכח הלכתית הוא כותב שמהיות טוב העבירו בכנסת חוק מיוחד שהמכירה של הקרקע בשמיטה תחול גם על פי חוק אע"פ שלא מעבירים בטאבו


איני מבין כ"כ גדול במשפטים. אולם נראה כי באם הגוי באמת יבוא לקנות את כל הקרקעות, הבג"ץ יבטל את החוק, כי זה נוגד חוק יסוד "חופש העיסוק". או "כבוד האדם וחירותו".
אבל כל עוד לא ביטל אולי יש לזה תוקף, כמו גיוס בני ישיבות שהיה בתוקף עד שעלה לרצון לפניהם לבטלו.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ברזילי » א' אפריל 19, 2015 12:25 pm

אין שום קשר לא לחופש העיסוק ולא לכבוד האדם או לחירותו, כמובן, וגם לגופו של ענין אינני יודע למה הבג"ץ (או כל אדם אחר) צריך להיות מוטרד מזה שהקונה הנכבד (שהוא גוי כשר, חסיד אוה"ע) יעשיר את קופת המדינה בכך שיגייס כסף ויממש את העסקה לגבי כל הקרקעות שנמכרו (בשמיטה קודמת המדובר היה בכ-7% מקרקעות המדינה), בדיוק כפי שמכרו את תנובה לסינים. אני באופן אישי אהיה מאד מרוצה מזה, אולי יורידו מיסים.

מכל מקום, התוקף המשפטי של מכירת הקרקעות לכה"פ איננו נופל מזה (ואפילו עולה על זה) של היתר עיסקה ומכירת חמץ הנוגעים לאיסורי תורה, שמנהג רוב ככל ישראל בכל מקומות מושבותיהם לסמוך עליהם.

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' אפריל 19, 2015 12:37 pm

מכירת תנובה לסינים היתה ברצון והסכמת תנובה. אולם אם בעלי הקרקעות יתנגדו למכירה, זה יהיה נוגד חוק יסוד.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' אפריל 19, 2015 12:43 pm

ברזילי כתב:אין שום קשר לא לחופש העיסוק ולא לכבוד האדם או לחירותו, כמובן, וגם לגופו של ענין אינני יודע למה הבג"ץ (או כל אדם אחר) צריך להיות מוטרד מזה שהקונה הנכבד (שהוא גוי כשר, חסיד אוה"ע) ...

רמאית עצמית מאד אופייני למזרחי. נראה אותם סומך בממונם על קבלתו שלא לגנוב.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ברזילי » א' אפריל 19, 2015 12:45 pm

ישראל אליהו כתב:מכירת תנובה לסינים היתה ברצון והסכמת תנובה. אולם אם בעלי הקרקעות יתנגדו למכירה, זה יהיה נוגד חוק יסוד.
אין שום קשר לחוקי יסוד. מי שמכר כנגד רצונו, המכירה בטלה בגלל פגם מהותי בחוזה. כמובן, זה לא נוגע לעניננו שהרי בעלי הקרקע מוכרים מרצונם החופשי. הטענה שעשויה להטען היא אחרת - שהמכירה אינה אלא לצרכים דתיים, ואולי אין לה תוקף משפטי (שוב, אין כל קשר לשום חוק יסוד, זו טענה בדיני קניינים). בטענה כגון זו כבר דנו לאורך ולרוחב בענין מכירת חמץ והיתר עסקה וכו' לפחותמזן החת"ס והלאה וסוגיין דעלמא להקל בזה הלא הוא בספרתם

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי ברזילי » א' אפריל 19, 2015 12:47 pm

חובב_ספרים כתב:
ברזילי כתב:אין שום קשר לא לחופש העיסוק ולא לכבוד האדם או לחירותו, כמובן, וגם לגופו של ענין אינני יודע למה הבג"ץ (או כל אדם אחר) צריך להיות מוטרד מזה שהקונה הנכבד (שהוא גוי כשר, חסיד אוה"ע) ...

רמאית עצמית מאד אופייני למזרחי. נראה אותם סומך בממונם על קבלתו שלא לגנוב.
תנוח דעתך, גם עליך (שאתה כנראה חרדי כשר ומהודר, לפי סגנונך) לא הייתי סומך שלא תגנוב את ממוני, אחר שאיני מכירך באופן אישי. כמובן לכל בר דעת, אין זה מדיני קבלת גר-תושב שכל ישראל צריכים להאמינו להפקיד ממונם אצלו וכו'.


חזור אל “וזה דבר השמיטה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים