היא שיחתי כתב:שאלה בפשטות לשון המשנה
ידוע הוא כי כל פרי וירק שנשתנה ממראיתו וצורתו הקודמת ברכתו היא שהכל
ואם כן מדוע אומרת המשנה כי פירות האילן ברכתן העץ חוץ מיין שהוא הגפן, הלא לכאו' היה לה לומר שכל מיצי הפירות ברכתן שהכל חוץ מיין
וכן כל מיני פרי האדמה שעובדו ושונו ברכתם שהכל חוץ מפת שהיא המוציא
?
גם בתוס' כאן כתבו שזה דין דרבנן.היא שיחתי כתב:ראיתי כותבים בשם הצל"ח דהסברא דצריך לברך אינה חיוב דאורייתא אלא מכח הסברא תיקנו רבנן ואין דבר הבא מסברא דין דאורייתא
ולא הבנתי האם יעלה על הדעת שהמוציא מחבירו עליו הראיה אינו דין דאורייתא? והלא נלמד הוא מסברא דמאן דכאיב ליה כאיבא!
ארי במסתרים כתב:גם בתוס' כאן כתבו שזה דין דרבנן.היא שיחתי כתב:ראיתי כותבים בשם הצל"ח דהסברא דצריך לברך אינה חיוב דאורייתא אלא מכח הסברא תיקנו רבנן ואין דבר הבא מסברא דין דאורייתא
ולא הבנתי האם יעלה על הדעת שהמוציא מחבירו עליו הראיה אינו דין דאורייתא? והלא נלמד הוא מסברא דמאן דכאיב ליה כאיבא!
ולעצם שאלתך, אולי יש לחלק דרק בדיני ממונות הדין דאו' נקבע ע"י הסברא משא"כ בשאר דינים.
היא שיחתי כתב:ראיתי כותבים בשם הצל"ח דהסברא דצריך לברך אינה חיוב דאורייתא אלא מכח הסברא תיקנו רבנן ואין דבר הבא מסברא דין דאורייתא
ולא הבנתי האם יעלה על הדעת שהמוציא מחבירו עליו הראיה אינו דין דאורייתא? והלא נלמד הוא מסברא דמאן דכאיב ליה כאיבא!
גאולה בקרוב כתב:וזה לשון הצל"ח:
"ומה שכתב הגאון בעל פני יהושע דכיון דמסיק דסברא הוא ממילא הוא מן התורה, דהרי אשכחן שאמרו הא למה לי קרא סברא הוא, שמע מינה שסברא מועיל כמו קרא.
ואומר אני שזה שייך רק בדין מן הדינים כמו בכתובות דף כ"ב [ע"א] מנין שהפה שאסר הוא הפה שהתיר, ובבבא קמא דף מ"ו ע"ב מנין להמוציא מחבירו עליו הראיה וכו', שבאלו המקומות מקשה הגמרא קרא למה לי סברא הוא, אבל לומר על דבר שהוא מסברא שהוא חשוב מצוה דאורייתא, זה לא שמענו. ואם הדבר כן לחנם נכתבו כל המצות שהם שכליות, ועוד שסברא זו שאסור ליהנות מעוה"ז בלא ברכה סברא זו שייכא בכל באי עולם, וא"כ יהיה ברכת הנהנין חובה גם על בני נח, אתמהה. אלא ודאי הכוונה הוא שכיון שהוא סברא לכך תקנו חכמים ברכות הנהנין".
לייטנר כתב:היא שיחתי כתב:שאלה בפשטות לשון המשנה
ידוע הוא כי כל פרי וירק שנשתנה ממראיתו וצורתו הקודמת ברכתו היא שהכל
ואם כן מדוע אומרת המשנה כי פירות האילן ברכתן העץ חוץ מיין שהוא הגפן, הלא לכאו' היה לה לומר שכל מיצי הפירות ברכתן שהכל חוץ מיין
וכן כל מיני פרי האדמה שעובדו ושונו ברכתם שהכל חוץ מפת שהיא המוציא
?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים