מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ידיעה נגד עדים להתיר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אברכון
הודעות: 92
הצטרף: ג' מאי 08, 2012 10:40 pm

ידיעה נגד עדים להתיר

הודעהעל ידי אברכון » ג' אוקטובר 23, 2012 3:34 pm

מה הדין אם שנים העידו על חתיכה מסוימת שהיא חלב, וב"ד פסקו על פיהם, אולם אני לעצמי יודע בוודאות שהחתיכה הזאת שומן והיא מותרת, או שיש חזקת היתר לחתיכה ועדים העידו שהיא חלב ואסורה, אולם אני יודע בוודאות מוחלטת שהעדים שקרנים או פסולים לעדות, האם אני יכול להרשות לעצמי לאכול את החתיכה הזאת, או שכבר היא נאסרה מחמת העדים ואע"פ שלידיעתי היא מותרת אולם התורה חייבה אותי להתנהג כאיסור בגלל העדים ?

אני חייב מקורות לדין זה, לא לשפוט לפי ההגיון !

בברכה המשולשת
הודעות: 14418
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ידיעה נגד עדים להתיר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 23, 2012 6:19 pm

כמדומני שיש על כך בשערי יושר

תוכן
הודעות: 6358
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ידיעה נגד עדים להתיר

הודעהעל ידי תוכן » ג' אוקטובר 23, 2012 7:57 pm

בשביל מה צריך פסק בית דין, אם שנים העידו אז העדות עדות גם בלי פסק בית דין. מה עוד שלא צריך שנים, שהרי עד אחד נאמן באיסורים. ואם אתה רוצה לדון דוקא כשבית דין טעו, הרי משנה מפורשת היא, הורו בית דין כו' וידע אחד מהם שטעו, וכבר דנו על דין טעות בית דין כל הראשונים והאחרונים.

היא שיחתי
הודעות: 3513
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ידיעה נגד עדים להתיר

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' אוקטובר 23, 2012 8:58 pm

אזלינן לפי ידיעה דידיה
זה או משנה או ר"ש בטהרות ואולי תוספתא ויותר נ"ל שהר"ש מביא תוספתא שאם יודע שטהור מותר לו לעשות לפי ידיעתו כנגד עדים

השאלה היא האם בי"ד כופים אותו לעשות על פי העדים וג"ז מבואר שם תחפש תיבת "עדים" בטהרות או בר"ש שם אפשר שתמצא

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: ידיעה נגד עדים להתיר

הודעהעל ידי גוראריה » ד' אוקטובר 24, 2012 12:36 am

הרי בתרי אומרים מת בעלה ותרי אומרים לא מת, דההלכה שנשארת בחזקתה, עכ"ז אם אומרת ברי לי ונישאת לא' מעדיה לא תצא. [כתובות כב]

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: ידיעה נגד עדים להתיר

הודעהעל ידי כרם » ד' אוקטובר 24, 2012 12:43 am

גוראריה כתב:הרי בתרי אומרים מת בעלה ותרי אומרים לא מת, דההלכה שנשארת בחזקתה, עכ"ז אם אומרת ברי לי ונישאת לא' מעדיה לא תצא. [כתובות כב]


הנידון שלנו לכאו' אינו דומה, כי תו"ת עושה ספק, ואנו בספק הולכים אחר החזקה, והיא אומרת ברי לי וא' מעדיה אומר ברי לי, הרי אין להם ספק.
והדומה לנידון שלנו הוא עד א' והאשה אומרים מת, וב' עדים אומרים לא מת, ונישאת לעד א' זה, האם תצא?

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: ידיעה נגד עדים להתיר

הודעהעל ידי ערער בערבה » ד' אוקטובר 24, 2012 9:33 am

מעט מר"מ הרשומים אצלי בענין:
בכור שור יבמות פ"ז, הובא בפת"ש יו"ד קכ"ז ס"ז,
חוו"ד סי' קפ"ה ב'
חזו"א הל' קידושין סי' נ"ט ס"ק ל"ט

אברכון
הודעות: 92
הצטרף: ג' מאי 08, 2012 10:40 pm

Re: ידיעה נגד עדים להתיר

הודעהעל ידי אברכון » ד' אוקטובר 24, 2012 3:27 pm

תודה רבה לכל המשיבים, בסוף מצאתי חומר על נושא זה עקב הבאת דברי התוספתא כאן ע"י "היא שיחתי" (תודה ענקית!) , ולכאו' נחלקו בדבר זה הרמב"ם והראב"ד בפי"א משגגות, ועי' באמרי בינה הל' שחיטה סי' ב' שכתב שצריך לחשוש לעדים שאולי הוא טעה אולם היכא שידוע לו בוודאות לכו"ע יכול לעשות מה שחושב, והבכור שור הביא ראי' לזה מהרמב"ם ביסודי התורה שצריך לילך אחר נבואת משה רבינו בגלל שזה הוי בראיה גמורה, וצריך ליישב את הרמב"ם בשגגות לפי"ז. ובפרי יצחק גם מסתפק בדין זה.

ועי' בספר המפתח על הרמב"ם מה שהביאו בזה.

אשרינו שיש כאן תלמידי חכמים ברמה גבוהה.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: ידיעה נגד עדים להתיר

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ד' אוקטובר 24, 2012 5:30 pm

למיטב הבנתי (וכך קיבלתי ממו"ר שליט"א), כשהאדם לעצמו ודאי שהוא חייב ורשאי לנהוג לפי מה שהוא יודע (בין להקל ובין להחמיר), אך אנו לא נאמין לו שהוא יודע אחרת מהעדים ונכוף אותו לנהוג כדברי העדים (ולענ"ד אפשר לבאר בזה את דברי הרמב"ם הנ"ל (פי"א משגגות ה"ח), מבלי להידחק כפ"ת הנ"ל (יו"ד סי' קכז ס"ק ז) שזהו מדרבנן.

נידון קצת דומה - אשה שאמרה שהיא טמאה ושוויא אנפשיה חתיכא דאיסורא (שמהני אפילו כנגד עדים, עי' פ"ת יו"ד סי' א ס"ק יח וש"נ למשל"מ ועוד), והיא יודעת שלא נטמאה, שבפשטות אע"ג שגבי בעלה איננה נאמנת, מ"מ מותר לה לומר לו שטבלה (בשקר), וודאי שאם טובלת איננה רשאית לברך (כמש"כ בטהרת הבית ובשו"ת משנה הלכות חי"ג סי' קמא הובא ביביע אומר ח"י יו"ד סי' יח, וכן קיבלתי ממו"ר שליט"א; ודלא כמש"כ בשו"ת רב פעלים ח"א יו"ד סי' לב ולז ע"ש).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים