מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי היימישער » ד' אוקטובר 31, 2012 11:29 am

השאלה מתחלקת לכמה אופנים:
    1. מקום סכנה ודאי - וכגון מקום קרבות, כפר ערבי שורץ שונאי ישראל וכדו'.
    2. מקום שהכריזו עליו הרשויות כמקום סכנה ודאי - וכגון היוצא לרחוב בשעת ההוריקן ונפל עליו עץ.
    3. מקום סכנה מסופק - וכגון ארץ שהרשויות הוציאו עליה אזהרת מסע, כביש שלעיתים יורים שם וכדו'.
עוד יש לדעת אם באופן שדינו כמתאבד יקברוהו בנפרד כשאר מאבד עצמו לדעת, או שמא רק לענין חומרת העבירה דינו כמאבד עצמו לדעת?

פן נוסף של השאלה הוא:
באופן בו דינו כמתאבד, מה דינו של העושה כן וניצול - האם חייב תשובה על נסיון ההתאבדות?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' אוקטובר 31, 2012 1:51 pm

היימישער כתב:פן נוסף של השאלה הוא:
באופן בו דינו כמתאבד, מה דינו של העושה כן וניצול - האם חייב תשובה על נסיון ההתאבדות?

שאלה מעניינת,
לפני כמה שנים שח לי בחור אחד שבישיבתו היה בחור שנסע לאיזור מסוכן המועד לפיגועים, ואכן נקלע לפיגוע ירי קשה, כשחייל שישב לידו נהרג ועוד כמה נפצעו, והוא יצא בנס. הוא הסתיר זאת זמן רב מהוריו ורבניו, אך כשזה נודע לראש ישיבתו הוא גער בו קשות על כך שהינו 'מאבד עצמו לדעת' ושלח אותו לגרח"ק לבקש 'תיקון' ל'מאבד עצמו לדעת'.
אאל"ט הנוסח היה שהוא שאל את הגרח"ק מה התיקון של 'מאבד עצמו לדעת'? והגרח"ק הגיב בביטול ואמר בתמיה "אם הוא לא מת, א"כ אינו מאבד עצמו לדעת, ואם הוא מת, אין מי שיעשה את התיקון?!.... נו נו, שיקבל על עצמו שיותר לא יאבד עצמו לדעת..."

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 31, 2012 1:51 pm

למה שיהיה דינו כמתאבד, אולי הוא טיפש וחסר אחריות אבל למה מתאבד?

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי תוכן » ד' אוקטובר 31, 2012 1:52 pm

לא.
לא.
לא.

ולראיה לדבר שחז"ל אומרים שאנשים מסכנים את עצמם כדי להרויח מזונם, ואם היה נקרא מאבד עצמו לדעת, בודאי שזה היה אסור. אין צריך תשובה, כיון שלדעתו לא סיכן בעצמו, אבל מנכים לו מזכויותיו.

ופעם שאלתי ר' גדליה נדל אם יש לי לומר הגומל כשחזרתי מחו"ל, והוא ענה לי, שאם היה מסוכן, למה נסעתי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 31, 2012 1:55 pm

ופעם שאלתי ר' גדליה נדל אם יש לי לומר הגומל כשחזרתי מחו"ל, והוא ענה לי, שאם היה מסוכן, למה נסעתי.


מה הפירוש של זה, זה סותר את מה שכתבת למעלה, הרי מותר לאדם לפרש בים, ובכל אופן תיקנו לומר הגומל!

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי היימישער » ד' אוקטובר 31, 2012 2:08 pm

עשוי לנחת כתב:
היימישער כתב:פן נוסף של השאלה הוא:
באופן בו דינו כמתאבד, מה דינו של העושה כן וניצול - האם חייב תשובה על נסיון ההתאבדות?

הגרח"ק הגיב בביטול ואמר בתמיה "אם הוא לא מת, א"כ אינו מאבד עצמו לדעת, ואם הוא מת, אין מי שיעשה את התיקון?!.... נו נו, שיקבל על עצמו שיותר לא יאבד עצמו לדעת..."
לא זכיתי להבין, למה יהיה שונה דינו מזה שנסה לרצוח ולא עלתה בידו?


אוצר החכמה כתב:למה שיהיה דינו כמתאבד, אולי הוא טיפש וחסר אחריות אבל למה מתאבד?
אם הוא היה טיפש וחסר אחריות על חשבון חיי אחרים גם היית מסתכל על זה ככה? והלא השקפת התורה היא שחיי האדם אינם שלו.


תוכן כתב:לא.
ולראיה לדבר שחז"ל אומרים שאנשים מסכנים את עצמם כדי להרויח מזונם, ואם היה נקרא מאבד עצמו לדעת, בודאי שזה היה אסור.
מנין לך שבסכנה ודאית מותר להסתכן בשביל פרנסה, ושמא חז"ל דברו רק בספק סכנה?
אבל עכ"פ לספק השלישי הבאת ראיה.


תוכן כתב:אין צריך תשובה, כיון שלדעתו לא סיכן בעצמו
השאלה היתה באופן שלכו"ע וגם לדעתו האישית היה בזה סיכון?


בחיפוש בפורום מצאתי מה שכתב רחמים במקום אחר:
רחמים כתב:עיין בספר חסידים (מרגליות) סימן תרעה וז''ל:
ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש (בראשית ט' ה') אם מת אדם בפשעו כגון שמתקוטט עד שהורגים אותו עתיד ליתן את הדין שגרם לעצמו מיתה. או אם הולך למקום סכנה כגון על קרח בימות החורף אם נפל במים ונטבע. או בחורבה ישנה הלך ונפלה עליו. וכן המתקוטט עם אדם אלם ורוצח ומגזם לו וזה מחרפו ומכעיסו כל אלה עתידין ליתן את הדין שגרמו מיתה לעצמן להתקוטט עם מי שהשעה משחקת לו, או שמתקוטט עם מכשפים ומכשפות ועם מענישים ונענשים על ידם. או בני אדם שהם מועט ונלחמים גבורים ומרובים. יכול אף כמו שציוה רב ושמואל ע"ד רב אדא בר אהבה שאותו שהיה בעל ז' ראשים שנפלו לו ת"ל אך את דמכם לנפשותיכם אך חלק כיון שידעו רב ושמואל שזכותו של רב אדא בר אהבה מרובה לא קבלו אותו אמר מוטב שיכנס ולא יפול החורבה אעפ"כ הוא כעוס.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 31, 2012 2:55 pm

אוצר החכמה כתב:למה שיהיה דינו כמתאבד, אולי הוא טיפש וחסר אחריות אבל למה מתאבד?

אם הוא היה טיפש וחסר אחריות על חשבון חיי אחרים גם היית מסתכל על זה ככה? והלא השקפת התורה היא שחיי האדם אינם שלו.



לא אמרתי שהוא בסדר והוא בבחינת על חייו אינו חס אבל מאבד עצמו לדעת אינו כי לא רצה למות אלא לחיות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 31, 2012 2:57 pm

תוכן כתב:לא.
ולראיה לדבר שחז"ל אומרים שאנשים מסכנים את עצמם כדי להרויח מזונם, ואם היה נקרא מאבד עצמו לדעת, בודאי שזה היה אסור.

מנין לך שבסכנה ודאית מותר להסתכן בשביל פרנסה, ושמא חז"ל דברו רק בספק סכנה?
אבל עכ"פ לספק השלישי הבאת ראיה.


מה ההגדרה סכנוה ודאית שוודאי מת, הלא על זה לא דיברת. אגב את הראייה של תוכן הביא הנוב"י שלא לאסור צידת חיות מצד שיש בזה סכנה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 31, 2012 3:00 pm

עשוי לנחת כתב:

היימישער כתב:פן נוסף של השאלה הוא:
באופן בו דינו כמתאבד, מה דינו של העושה כן וניצול - האם חייב תשובה על נסיון ההתאבדות?


הגרח"ק הגיב בביטול ואמר בתמיה "אם הוא לא מת, א"כ אינו מאבד עצמו לדעת, ואם הוא מת, אין מי שיעשה את התיקון?!.... נו נו, שיקבל על עצמו שיותר לא יאבד עצמו לדעת..."

לא זכיתי להבין, למה יהיה שונה דינו מזה שנסה לרצוח ולא עלתה בידו?



קשה להסיק מסיפורים אבל אולי עיקר העניין היה שס"ל כמ"ש שזה לא נקרא באמת מאבד עצמו לדעת, אבל במי שאיבד עצמו באמת רק אח"כ ניצול לא היה אומר שא"צ תשובה, מהנימוק שכתבת.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי היימישער » ד' אוקטובר 31, 2012 3:10 pm

אוצר החכמה כתב:לא אמרתי שהוא בסדר והוא בבחינת על חייו אינו חס אבל מאבד עצמו לדעת אינו כי לא רצה למות אלא לחיות.
ולפי"ז גם זה שזלזל בחיי חבירו אינו רוצח כ"א פושע בדבר חמור כרציחה, שהרי לא רצה להרוג.



אוצר החכמה כתב:מה ההגדרה סכנה ודאית שוודאי מת, הלא על זה לא דיברת.
כוונתי לשני האופנים הראשונים שהבאתי
היימישער כתב:1. מקום סכנה ודאי - וכגון מקום קרבות, כפר ערבי שורץ שונאי ישראל וכדו'.
2. מקום שהכריזו עליו הרשויות כמקום סכנה ודאי - וכגון היוצא לרחוב בשעת ההוריקן ונפל עליו עץ.
ואני מסתפק בכל אחד מהם בנפרד אם באמת מותר להסתכן כהאי גוונא לצורך פרנסה, ואי אסור הסתפקתי אי הוי כמאע"ל, ועתה נ"ל כדבריך שהוא רק פושע בחייו אבל לא מאע"ל.

תוכן
הודעות: 6273
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי תוכן » ד' אוקטובר 31, 2012 3:32 pm

אוצר החכמה כתב:
ופעם שאלתי ר' גדליה נדל אם יש לי לומר הגומל כשחזרתי מחו"ל, והוא ענה לי, שאם היה מסוכן, למה נסעתי.


מה הפירוש של זה, זה סותר את מה שכתבת למעלה, הרי מותר לאדם לפרש בים, ובכל אופן תיקנו לומר הגומל!


מותר לפרוש בים אפילו שזה מסוכן ביותר, אבל אנשים עושים זאת רק בהכרח גדול, להביא פרנסה לביתם. אבל מאידך אם באמת הוא מסוכן, הרי לא היו יוצאים לבקר את ההורים בחו"ל.

למה? יש בגמרא במו"ק לגבי הבא ממדה"י שיצא להרויחא, ואינו איסור כלל, וגם לטייל לכאורה אינו איסור מצד הסכנה עיין רש"י (המפרש דידן הנדפס על הש"ס) על שיצא שלא ברשות ועיין ברא"ש שם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 31, 2012 7:32 pm

יש על נושא זה מאמר בהמעין מלפני כמה שנים. כך זכור לי.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: היוצא במזיד למקום סכנה ונהרג - דינו כמתאבד?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אוקטובר 31, 2012 8:09 pm

תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:
ופעם שאלתי ר' גדליה נדל אם יש לי לומר הגומל כשחזרתי מחו"ל, והוא ענה לי, שאם היה מסוכן, למה נסעתי.


מה הפירוש של זה, זה סותר את מה שכתבת למעלה, הרי מותר לאדם לפרש בים, ובכל אופן תיקנו לומר הגומל!


מותר לפרוש בים.


הערה לשונית: יש לומר 'לפָרֵשֹ', לשון מִפְרָשׂ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 368 אורחים