מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' דצמבר 17, 2010 2:22 am

ראיתי בגליון האחרון של מעדני אשר שהקשה איך תפסו קידושי יוסף באוסנת בלא עדי קידושין לקיום שהרי כתב רש"י במח ט שהראה שטרי אירוסין וכתובה ותירץ בשם הדברי יציב אה"ע מט דיסוד דין העדין הוא משום חב לאחריני שהם קרוביו וקרובותיה שלא יוכלו לינשא כמבואר בגיקו' סה: ולפי"ז בגיורת א"יז שייך.
ולא הבנתי דבריו חדא דיוסף אינו גר ויש לו קרובים תרתי דא"כ גר שנשא גיורת לא יצטרכו עדי קידושין להלכה ואינו נכון תלתא דאם אין לו ולה קרובין שמתו או ששוטים הם לא יצטרכו עדים וכבגרים
עוד הביא ליישב ע"פ הלכות קטנות דמועיל שאלה בקידושין אז לא הוי חב לאחריני ולא הבנתי וכי בא לחלוק על הגמ' בקידו' סה: ? רק שהוסיף דזה מהני רק לקידושין דרבנן ולא כ"כ הבנתי הסברא ולעצם הדבר זכורני שכתב שהוציאו על השאלה את השואל מבית המדרש ואח"כ החזירוהו לשאול ומ"מ וודאי דאין שאלה מועילה בקידושין
ולמעשה הדרק"ל איך קידש יוסף במצרים
ושמא באמת לא קידש ויש דין נוסף מלבד עצם הקידושין לכתוב שטרי אירוסין ונישואין עי' קידושין ט: שהם ההסכמים הממוניים ועי' בשפתי חכמים על רש"י ויש לומר שבזה הוכיח שאינם ממזרים ושלא הייתה אצלו בתורת זנות בעלמא

הבל הבלים
הודעות: 89
הצטרף: א' אוגוסט 29, 2010 11:39 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי הבל הבלים » ב' דצמבר 20, 2010 12:53 am

היא שיחתי כתב:ולא הבנתי דבריו חדא דיוסף אינו גר ויש לו קרובים


לא קשה כלל, דכל קרוביו של יוסף הם רק אחיו ואחיותיו שממילא אסורים לו
ושאר עלמא הם כגרים המותרים ושפיר לא הוי חב לאחריני ואינו צריך תו לעדים.

ומה שהקשה עוד: דא"כ כל הגרים וכו'. נמי לא קשה, דבזה שפיר יש לומר לא פליג.
משא"כ ביוסף דלא סגי בלאו הכי, וודאי דלא אמרינן לא פליג.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' דצמבר 20, 2010 2:06 am

נתכוונתי לאסנת שכלפיה הווי חב לאחריני שהרי נאסרת בקרוביו, ובפרט למדרש שבת דינה הייתה.
ומה זה "לא פליג" והא דין דאורייתא הוא, וכי נחוש מדאורייתא לקידושין?
ושמא טעיתי בכל הנ"ל כיון שאיני מונח בסוגיא דאפשר שמ"מ יש חב לאחריני שלא לקרובים מצד שאי אפשר להינשא לאשת איש ואין נראה כן בגמ' דנקטה קרובים וצ"ע בזה עוד לעת הפנאי

מתורגמן דרביה
הודעות: 2
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2010 11:12 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי מתורגמן דרביה » ב' דצמבר 20, 2010 11:16 pm

עיין בלקוטי שיחות חלק ל' פ' ויחי דן בנושא קידושי אסנת ליוסף, ומסקנתו (ע"פ דברי הרמב"ם בריש הל' אישות) שאף שקיימו האבות כל התורה כולה, מ"מ קידושי אישה לא הי' שייך קודם מתן תורה, וקידושי יוסף לאסנת לא היו אלא מחמת שהיה במצרים ערוות הארץ ורצה לתת לנישואין שלו תוקף אמיתי וקדושה וכו', ולכן עשה קידושין מעין הקידושין שלאחרי מ"ת.
את הלקוטי שיחות תוכל למצוא באתר 'אוצרו של משיח' www.otzar770.com

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי אדג » ב' ינואר 10, 2011 3:44 am

מתורגמן, אף באוצר ישנו, ולמה ממרחק יביא לחמו?

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי גם זה הבל » ג' ינואר 11, 2011 10:47 pm

א' לכאו' יש להקשות איך חלו קידושי יעקב בב' אחיות והתי' הנ"ל שייכים ג"כ פה
ב' מבו' בתלמיד הגראז"מ שסיבת הדבר דבעי' עידי קיום הוא פירסום הענין וא"כ אפשר דקודם מתן תורה אף גוי
היה שייך בזה
ג' בדרך אגדה מבו' במדרש שקידושי אדם הראשון נעשו ע"י הקב"ה והעדים היו שמים וארץ וה"ה הכא

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי יאיר » ו' ינואר 14, 2011 4:15 am

גם זה הבל כתב:א' לכאו' יש להקשות איך חלו קידושי יעקב בב' אחיות והתי' הנ"ל שייכים ג"כ פה
ב' מבו' בתלמיד הגראז"מ שסיבת הדבר דבעי' עידי קיום הוא פירסום הענין וא"כ אפשר דקודם מתן תורה אף גוי
היה שייך בזה
ג' בדרך אגדה מבו' במדרש שקידושי אדם הראשון נעשו ע"י הקב"ה והעדים היו שמים וארץ וה"ה הכא

וכן מובא במבוא תנחומא הקדום (בובר) במעשה דבת שלמה שהעדים היו מיכאל וגבריאל.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי חנבין » א' ינואר 23, 2011 1:44 pm

כמדומה שראיתי ב"תיבת גמא" עה"ת (מבעל הפרמ"ג) שתירץ, שמימות אברהם אבינו ע"ה היו שכיחים גרים.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי חנבין » א' ינואר 23, 2011 4:10 pm

מצאתי את הקטע הרלונטי - מוקף באדום.
מישהו יכול להסביר לי את ההמשך מה זה בצ"ל? (מוקף בסגול)
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (34.45 KiB) נצפה 7545 פעמים
נערך לאחרונה על ידי חנבין ב ג' פברואר 01, 2011 6:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 24, 2011 12:20 am

מצאתי עוד שתי גרסאות שונות:
1.וע"י בצ"ל - http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=40
2.ועי' בצ"ל - http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?6 ... KS&page=56 והיא כנראה הגרסה הנכונה.

ועיין בצידה לדרך - http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?7 ... ks&page=64

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 31, 2011 10:52 pm

מוקפץ.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי רחמים » ש' דצמבר 29, 2012 6:47 pm

הקשו המפרשים האיך קידש יוסף את אוסנת ללא עדים ותרצו שקידש ע''י הודאת בעל דין שהיא כמאה עדים שכל מה שבעלמא אין הודאת בעל דין מועילה בקדושין הוא משום שהוא חב לאחריני שהרי אוסר את הקרובים וכמו שאומר רש"י מסכת קידושין דף סה עמוד ב וז''ל: הכא קא חייבה לאחריני - שקרובותיה נאסרו בו וקרוביו נאסרין בה. עכ''ל, אבל כאן קרוביו של יוסף לא היו במצרים ולא נחשב חב להם.
ועוד תרצו שיש אומרים (שו''ע סי' לב בשם הנמוקי יוסף) שקדושין בכתב ידו חוששין להם משום שיש מחלוקת אם מועילים.

והנה על שני התרוצים יש מה להשיב א: אף שקרובי יוסף לא נמצאים במצרים עדיין הוא חב להם בכל מקום שהם ואיך מועילה הודאת בעל דין בזה? ב: עדיין הרי י''א שאין כתב ידו מועיל כעדים ונמצאו קדושי יוסף מועילים רק מספק?

ולכן נראה להרכיב שני התרוצים יחד ולומר כך:
תחילה עשה יוסף שטר ארוסין בכתב ידו ואז קידושיו חלו מספק כיון ‏שיש ‏מחלוקת אם קדושין בכתב ידו מועילים וכנ''ל, ואחר שהיא ‏ספק ‏מקודשת שוב אין כאן חב לאחריני דהרי במילא אסורים בה כולם מספק, ‏וא''כ שוב מועילה הודאת שניהם, ‏וע''י ההודאה גופא היא הופכת להיות ‏מקודשת בוודאי.‏

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי לייטנר » ש' דצמבר 29, 2012 7:13 pm

א. לפי דבריך, לעולם אין צורך בקידושין בעדים.
ב. מי יימר שאכן יוסף קידש את אסנת?! (רמב"ם סוף הל' מלכים).

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי רחמים » ש' דצמבר 29, 2012 7:20 pm

לייטנר כתב:א. לפי דבריך, לעולם אין צורך בקידושין בעדים.
ב. מי יימר שאכן יוסף קידש את אסנת?! (רמב"ם סוף הל' מלכים).


א: אם מקדש בכסף לא יועיל כלום ללא עדים,
ועוד אם תסמוך על הודאת בעל דין מה תעשה כאשר האישה תכחיש ;-) ? ...

ב: למה התכוונת כציינת את הרמב''ם?
בכל מקרה המקור לכך הוא מר' חיים פלטיאל בראשית מא, מ ‏
ובשעה שקראו לפני יוסף אברך היו כל בנות מצרים צועדות עלי שור ‏כדכתיב בנות צעדה עלי שור, לראות אפיו ומשליכין נזמיהם וטבעו' ובתי ‏הנפש לפני יוסף כי היכי דליהדר אפיה למחזיה שופריה ואסנת השליכה ‏עליו קמיעה שהיא מזרע יעקב ונשאה יוסף לו לאשה.‏

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי רחמים » ש' דצמבר 29, 2012 7:22 pm

עוד מקור פרקי דרבי אליעזר (היגר) - "חורב" פרק לז

ובא אל הבית וסמך ידו אל הקיר ונשכו נחש, וכשבא יעקב לארץ אחוזתו שבארץ כנען נשכו הנחש, ואי זה הוא הנחש זה שכם בן חמור שהיתה בתו של יעקב יושבת אוהלים, ולא היתה יוצאה לחוץ מה עשה שכם בן חמור הביא נערות משחקות חוצה לו מתופפות ויצאה דינה לראות בבנות הארץ המשחקות ושללה ושכב עמה והרתה וילדה את אסנת, ואמרו בני ישראל להורגה שאמרה עכשו יאמרו בכל הארץ שיש בית זנות באהלי יעקב, הביא שרץ של זהב שם הקדש כתוב בו ותלה על צוארה ושלחה והלכה, והכל צפוי לפני הב"ה /הקדוש ברוך הוא/ וירד מיכאל המלאך והורידה למצרים לבית פוטיפרע, שהיתה אסנת ראויה ליוסף לאשה, והיתה אשתו של פוטיפרע עקרה וגדלה עמה כבת, וכשירד יוסף למצרים לקחה לו לאשה, שנ' ויתן לו את אסנת בת פוטיפרע,

וז''ל הרש"י בראשית פרק מח פסוק ט: בזה [הראה לו] שטר אירוסין ושטר ‏כתובה, ובקש יוסף רחמים על ‏הדבר ונחה עליו רוח הקדש:‏

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי לייטנר » ש' דצמבר 29, 2012 7:36 pm

רחמים כתב:
לייטנר כתב:לפי דבריך, לעולם אין צורך בקידושין בעדים.


אם מקדש בכסף לא יועיל כלום ללא עדים,
ועוד אם תסמוך על הודאת בעל דין מה תעשה כאשר האישה תכחיש ;-) ? ...


ברור שהכוונה כששני בני הזוג מודים.

רחמים כתב:
לייטנר כתב:מי יימר שאכן יוסף קידש את אסנת?! (רמב"ם סוף הל' מלכים).



ב: למה התכוונת כציינת את הרמב''ם?
בכל מקרה המקור לכך הוא מר' חיים פלטיאל בראשית מא, מ ‏
ובשעה שקראו לפני יוסף אברך היו כל בנות מצרים צועדות עלי שור ‏כדכתיב בנות צעדה עלי שור, לראות אפיו ומשליכין נזמיהם וטבעו' ובתי ‏הנפש לפני יוסף כי היכי דליהדר אפיה למחזיה שופריה ואסנת השליכה ‏עליו קמיעה שהיא מזרע יעקב ונשאה יוסף לו לאשה.‏

סליחה. הפניתי למקור לא נכון ברמב"ם. וכך כותב הרמב"ם בהל' אישות פ"א ה"א:
קודם מתן תורה היה אדם פוגע אשה בשוק אם רצה הוא והיא לישא אותה מכניסה לביתו ובועלה בינו לבין עצמו ותהיה לו לאשה, כיון שנתנה תורה נצטוו ישראל שאם ירצה האיש לישא אשה יקנה אותה תחלה בפני עדים ואחר כך תהיה לו לאשה שנאמר +דברים כ"ב+ כי יקח איש אשה ובא אליה.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי רחמים » ש' דצמבר 29, 2012 8:26 pm

לייטנר כתב:סליחה. הפניתי למקור לא נכון ברמב"ם. וכך כותב הרמב"ם בהל' אישות פ"א ה"א:


קודם מתן תורה היה אדם פוגע אשה בשוק אם רצה הוא והיא לישא אותה מכניסה לביתו ובועלה בינו לבין עצמו ותהיה לו לאשה, כיון שנתנה תורה נצטוו ישראל שאם ירצה האיש לישא אשה יקנה אותה תחלה בפני עדים ואחר כך תהיה לו לאשה שנאמר +דברים כ"ב+ כי יקח איש אשה ובא אליה.


רחמים כתב:וז''ל הרש"י בראשית פרק מח פסוק ט: בזה [הראה לו] שטר אירוסין ושטר ‏כתובה, ובקש יוסף רחמים על ‏הדבר ונחה עליו רוח הקדש:

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 30, 2012 8:40 am

גברא אגברא קא רמית?
רש"י הקדוש כתב כך (על פי דברי חז"ל הקדושים) והרמב"ם הקדוש כתב אחרת (על-פי מקורות אחרים בדברי חז"ל הקדושים)
ככל הנראה לכך התכוון הרב לייטנר שליט"א

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי רחמים » א' דצמבר 30, 2012 9:30 am

בברכה המשולשת כתב:גברא אגברא קא רמית?
רש"י הקדוש כתב כך (על פי דברי חז"ל הקדושים) והרמב"ם הקדוש כתב אחרת (על-פי מקורות אחרים בדברי חז"ל הקדושים)
ככל הנראה לכך התכוון הרב לייטנר שליט"א


באמת לא ניסיתי להקשות סתירה מהרמב''ם לרש''י, אלא הבנתי שהר' לייטנר רוצה לומר שהקושיה מעיקרא ליתא משום שאסנת היתה אשתו של יוסף על הדרך שאומר הרמב''ם ולעולם לא נזקק כלל לעדים, ועל זה הבאתי את הרש''י שאמנם כל בני נח עשו כמו שאמר הרמב''ם אבל יוסף עשה כמו שעם ישראל אחר מתן תורה עושים, וא''כ קשה מנין היו לו עדים ? אלא כמו שאמרנו לעיל וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 13, 2015 9:35 pm

עיין במצורף
קבצים מצורפים
קידושין דיוסף.pdf
(103.95 KiB) הורד 497 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 25, 2015 1:13 pm

כתב בפי' רבי חיים פלטיאל פרשת ויחי (מצורף בהערה קודמת)
"בזה. פי' רש"י בשטר כתובה וקידושין. וא"ת והא אמ' בפרק האיש מקדש המקדש בעד אחד אין חוששין לקידושין וכ"ש בינו לבין עצמו, וי"ל דה"פ דאין חוששין לקידושין אם פשטה ידה וקבלה קידושין מאחר דאינה צריכה גט מראשון מיהא אם לא פשטה הוו לעולם קידושין שפיר דהא ילפינן דבר דבר מממון ואלו בממון הוציא עליו כתב ידו גובה מנכסים בני חורין".

וצ"ב.

אכן לעיל פרשת וישב כתב
"ותאמר חותמך. טבעתך שאתה חותם בה, וקדשה בטבעת. ותימ' וכי מה הועילו הקידושין והלא קידושין צריכים עדים ואפי' שניהם מודים בה כדאיתא בקידושין, וי"ל דאדם חשוב כיהודה אינו יוצא בלא שתי עדים כמו ת"ח וקדשה בפניהם. וא"ת אכתי היאך הועילו הקידושין והלא לא מסר הטבעת אלא דרך משכון ואמרי' בקידושין קדשה בטבעת והיניח משכון עליה אינה מקודשת, וי"ל שהקנה לה הטבעת לגמרי אומנם לאחר מכאן התנה לה שאם הוא שולח לה גדי עיזים שתשלח לו המשכון שלו".

וצ"ע אמאי לא תי' ד"אם לא פשטה הוו לעולם קידושין שפיר".

(האם כל הנדפס בספר "פירושי רבי חיים פלטיאל" נכתב ע"י אדם אחד?).

ברוך ברמ-ד
הודעות: 17
הצטרף: ה' נובמבר 10, 2011 9:37 pm

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי ברוך ברמ-ד » ו' דצמבר 18, 2020 9:12 am

התירוץ הפשוט הוא שיוסף שיחרר שני עבדים שלו, והם העידו.


דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי דרומי » ו' דצמבר 18, 2020 11:40 am

בביאור דברי רש"י על 'שטר אירוסין' ראה כאן שאין כוונתו לשטר קידושין דהאידנא
קבצים מצורפים
עומק הפשט - ויחי (חלק ל).pdf
(137.76 KiB) הורד 146 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 14, 2021 4:27 pm

ברוך ברמ-ד כתב:התירוץ הפשוט הוא שיוסף שיחרר שני עבדים שלו, והם העידו.

פורים תורה...
לקניית עבד ולשחרורו צריכים בית-דין...

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' פברואר 14, 2021 6:13 pm

תציין בבקשה את המקור?

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 14, 2021 10:19 pm

מקדש מלך כתב:תציין בבקשה את המקור?

לשחרורו - שו"ע יו"ד רסז,ז.
לקנייתו - לא מצאתי מפורש, אבל הדעת נותנת כך, שהרי זה "מקצת גרות".

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 14, 2021 11:55 pm

https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D ... %A3_%D7%96
"כשישתחרר העבד צריך טבילה אחר כך בפני שלשה. ואין צריך לקבל עליו מצות ולהודיעו עקרי הדת שכבר הודיעוהו כשטבל לשם עבדות."

"מעשה ברבי אליעזר שנכנס לבית הכנסת ולא מצא עשרה ושחרר עבדו והשלימו לעשרה" ברכות מז:

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 14, 2021 11:56 pm

נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ד' מרץ 10, 2021 5:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו. יישר כח.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 14, 2021 11:57 pm

ועיין בהקדמת תנחומא הקדום בובר במעשה דקידושי בת שלמה

(יש המערער על המעשה משום קידושים בלא עדים כשרים? שם איתא דהעידו גבריאל ומיכאל)

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: איך חלו קידושי יוסף במצרים בלא עדי קיום

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' פברואר 15, 2021 1:18 am

היא שיחתי כתב:ראיתי בגליון האחרון של מעדני אשר שהקשה איך תפסו קידושי יוסף באוסנת בלא עדי קידושין לקיום שהרי כתב רש"י במח ט שהראה שטרי אירוסין וכתובה ותירץ בשם הדברי יציב אה"ע מט דיסוד דין העדין הוא משום חב לאחריני שהם קרוביו וקרובותיה שלא יוכלו לינשא כמבואר בגיקו' סה: ולפי"ז בגיורת א"יז שייך.

עוד הביא ליישב ע"פ הלכות קטנות דמועיל שאלה בקידושין אז לא הוי חב לאחריני

בדברי יציב מצוין שם למכתב, ושם בתוספת נופך
שפע חיים - מכתב.PDF
(273.66 KiB) הורד 141 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' פברואר 15, 2021 2:25 am

זכורני שבמנחת אשר עה"ת מפלפל בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כיצד קידש יוסף את אסנת ללא עדים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 15, 2021 4:22 pm

יאיר כתב:https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%93%D7%A2%D7%94_%D7%A8%D7%A1%D7%96#%D7%A1%D7%A2%D7%99%D7%A3_%D7%96
"כשישתחרר העבד צריך טבילה אחר כך בפני שלשה. ואין צריך לקבל עליו מצות ולהודיעו עקרי הדת שכבר הודיעוהו כשטבל לשם עבדות."

"מעשה ברבי אליעזר שנכנס לבית הכנסת ולא מצא עשרה ושחרר עבדו והשלימו לעשרה" ברכות מז:

א. זה בדיוק המקור שציינתי לעיל.
ב. כנראה זה היה בית כנסת חסידי עם מקווה צמוד... (ובית דין - כנראה היה רבי אליעזר בעצמו עם עוד שני אנשים).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים