משולש כתב:אגב צריך להזכיר שתרועה זו (המכונה 'תימנית') מפורשת בגאונים וראשונים ואחרונים. ולתרועה המופסקת הנפוצה היום אין מקור ברור בגאונים וראשונים. ומאוד סביר להניח שרוב רובם של הגאונים וראשונים לא הכירו את צורת התרועה הזו.
החזן כתב:משולש כתב:אגב צריך להזכיר שתרועה זו (המכונה 'תימנית') מפורשת בגאונים וראשונים ואחרונים. ולתרועה המופסקת הנפוצה היום אין מקור ברור בגאונים וראשונים. ומאוד סביר להניח שרוב רובם של הגאונים וראשונים לא הכירו את צורת התרועה הזו.
הלגרים היינו, לבעלי תשובה דמינו? האין המסורת בידנו מספקת כדי לפרש את דברי הראשונים באופן הנקוט לנו?
בברכה המשולשת כתב:ידוע שיש הרבה מן המדקדקים המקפידים מאוד לשמוע גם תרועה תימנית... כי חששו דלא כרבינו היעב"ץ
משולש כתב:הבעיה שהרבה ראשונים מפרשים בפירוש שהתרועה היא קול המתרעש, וממילא קשה להמציא מחלוקות בין הראשונים.
אשבמבש כתב:שמעתי שהגר"ה זקס הקליט את התרועה שלנו והשמיעוה באיטיות וביררו שהוא בעצם קול אחד העולה ויורד רק מחמת השינוי החד נשמע כקולות מחולקים.
החזן כתב:הכריע המשנ"ב שגם רגעי ההפסקה שבין הקולות שבתרועה נמנים על מניין הטרומיטין ואין צורך להריע תשעה קולות דווקא.
אשבמבש כתב:שמעתי שהגר"ה זקס הקליט את התרועה שלנו והשמיעוה באיטיות וביררו שהוא בעצם קול אחד העולה ויורד רק מחמת השינוי החד נשמע כקולות מחולקים.
אפרקסתא דעניא כתב:אשבמבש כתב:שמעתי שהגר"ה זקס הקליט את התרועה שלנו והשמיעוה באיטיות וביררו שהוא בעצם קול אחד העולה ויורד רק מחמת השינוי החד נשמע כקולות מחולקים.
מה פירוש קול אחד? הרי מפסיקים את הוצאת האוויר ע"י הלשון?
בין גברא לגברא כתב:שמעתי שבנו של הג"ר יעקב עדס נתבקש ע"י א' מחצירו של הגאון רי"ש אלישיב ז"ל לבוא אליו בר"ה לתקוע תרועה תימני עבורו והוא היה מגיע אליו במיוחד מבית וגן, עד שראש השנה א' אמר לו הגריש"א שמעולם לא ביקש שיבוא והוא אינו מקפיד לשמוע תרועה תימני.
וואס כתב:בין גברא לגברא כתב:שמעתי שבנו של הג"ר יעקב עדס נתבקש ע"י א' מחצירו של הגאון רי"ש אלישיב ז"ל לבוא אליו בר"ה לתקוע תרועה תימני עבורו והוא היה מגיע אליו במיוחד מבית וגן, עד שראש השנה א' אמר לו הגריש"א שמעולם לא ביקש שיבוא והוא אינו מקפיד לשמוע תרועה תימני.
כמה שנים תקעו לו לרבינו הגריש"א תרועות תימניות ללא רצונו?
והאם היו "תוקעים ומריעים" לו גם בעניינים נוספים ללא רצונו?
וואס כתב:מישהו יכול להעלות את ההקלטה?
היימישער כתב:וואס כתב:מישהו יכול להעלות את ההקלטה?
אותי זה עניין, והחלטתי לבדוק לבד.
הקלטתי תרועה וראיתי שיש דברים בגו,
אח"כ בדקתי גם תשר"ת וגיליתי שגם בשברים יש דברים בגו.
בין גברא לגברא כתב:היות שמאד קשה לסמוך על שום דבר שאומרים בשם הגריש"א בקשתי לדעת אם יש עוד עדות המאשר או מכחיש את וזה ובינתיים לא קבלתי.
עתניאל בן קנז כתב:היימישער כתב:וואס כתב:מישהו יכול להעלות את ההקלטה?
אותי זה עניין, והחלטתי לבדוק לבד.
הקלטתי תרועה וראיתי שיש דברים בגו,
אח"כ בדקתי גם תשר"ת וגיליתי שגם בשברים יש דברים בגו.
לא הבנתי, שמעתי את ההקלטה באיטיות, ואכן יש הפסקה בין כל קול למשנהו.
היימישער כתב:וואס כתב:מישהו יכול להעלות את ההקלטה?
אותי זה עניין, והחלטתי לבדוק לבד.
הקלטתי תרועה וראיתי שיש דברים בגו,
אח"כ בדקתי גם תשר"ת וגיליתי שגם בשברים יש דברים בגו.
אפרקסתא דעניא כתב:זה מסתמא הדהוד של התקיעה בחדר, ולא קול השופר עצמו.
ארזי ביתר כתב:ולבעל תוקע זה, מומלץ ללכת אצל חכם...
אשבמבש כתב:אפרקסתא דעניא כתב:זה מסתמא הדהוד של התקיעה בחדר, ולא קול השופר עצמו.
אם הוא לא תקע באולם שמחות זה לא נשמע כ"כ סביר.
משולש כתב:כל אחד יכול לשמוע את ההפסקה שבין הקולות.
ולמה צריך להכנס לפלפולים והקלטות איטיות. אם המגדל עוז אומר שטוט זה לא קול המתרעש. וזה לא מה שהתכוונו הקדמונים.
משולש כתב:החזן כתב:משולש כתב:אגב צריך להזכיר שתרועה זו (המכונה 'תימנית') מפורשת בגאונים וראשונים ואחרונים. ולתרועה המופסקת הנפוצה היום אין מקור ברור בגאונים וראשונים. ומאוד סביר להניח שרוב רובם של הגאונים וראשונים לא הכירו את צורת התרועה הזו.
הלגרים היינו, לבעלי תשובה דמינו? האין המסורת בידנו מספקת כדי לפרש את דברי הראשונים באופן הנקוט לנו?
המסורת שבידינו היא חלשה מהמסורת התימנית והאשכנזית וההונגרית והבבלית שארבעתם נוהגים עד היום בתרועה הזו.
אבל הבעיה שהרבה ראשונים מפרשים בפירוש שהתרועה היא קול המתרעש, וממילא קשה להמציא מחלוקות בין הראשונים. בפרט שגם אלו שלא מפרשים "קול המתרעש" כותבים שמדובר בקולות "ללא הפסק ביניהם". והפלפול של הקונט' הנזכר פה "ללא הפסק גדול אלא הפסק קטן" הוא דחוק למעיין האובייקטיבי.
משולש כתב:ולמה צריך להכנס לפלפולים והקלטות איטיות. אם המגדל עוז אומר שטוט זה לא קול המתרעש. וזה לא מה שהתכוונו הקדמונים.
משולש כתב:מסורתינו חלשה כי אפשר לראות בסקירה פשוטה דרך הגאונים הראשונים והאחרונים איך המנהג משתנה בכל דור בלי סיבה, דרך "ההמון".
משולש כתב:אין דרכה של תורה לומר שאחד הראשונים טעה בשמיעת אזנו, ורק לנו יש את החושים לקלוט את ההבדל הדק.
משולש כתב:לא דיברתי ספיציפית על המנהג של התרועה אלא על הרבה מנהגים אחרים שהם משובשים. ומהם נלמד על הכלל, שמסורת שנמצאו בה הרבה שיבושים היא בעייתית.
משולש כתב:אולי לא הבנת מה התכוונתי. המגדל עוז כותב שמצא בארץ ישראל תרועה אחרת ממה שהורגל במקום מגוריו. ואם כן מוכח שיש כאן שני סוגי תרועות. זו המתרעשת והשניה עם "טוט". וזה דלא כאלו שניסו לומר שגם התרועה של "טוט" היא קול מתרעש.
משולש כתב:אם תרצה לדון בנושא של "מקורי המנהגים" אשמח להראות לך דוגמאות. בינתיים שנינו מדברים באויר.
משולש כתב:לא אני הכנסתי לכאן את הטיעון של המסורה.
תסתכל על מה אתה מגיב לפני שאתה ממהר לענות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים