הודעהעל ידי מגופת חבית » ו' אפריל 16, 2021 2:52 pm
מעולם חשבתי שהוא ענין תכני בלבד, ולהכי בסדר המשניות אין הסדר כן
אך מרש''י תענית יש איזה משמעות שלא הי' הסדר כמו דאיתא במשניות
איתא בריש מס' תענית
תלמוד בבלי מסכת תענית דף ב עמוד א
גמרא תנא היכא קאי דקתני מאימתי תנא התם קאי דקתני מזכירין גבורות גשמים בתחיית המתים ושואלין בברכת השנים והבדלה בחונן הדעת וקתני מאימתי מזכירין גבורות גשמים וליתני התם מאי שנא דשבקיה עד הכא אלא תנא מראש השנה סליק דתנן ובחג נידונין על המים ואיידי דתנא ובחג נידונין על המים תנא מאימתי מזכירין גבורות גשמים
הרי שלא יתכן שמתני' קאי על מתני' דברכות דמ''ש דשבקיה עד מס' תענית [לשון רש''י, מאי שנא דשבקיה עד הכא - כלומר, האי דקתני הכא בסדר מועד מאימתי - ליתני התם, דקתני מזכירין, במסכת ברכות היינו סדר זרעים.]
ותי' הגמ' דהתנא סליק ממס' ראש השנה, ולפ''ר היינו המס' שקדים ממנו [הרי הסדר יומא סוכה ביצה ר''ה תענית מגילה] ברם עי' לשון רש''י שכ' ''אלא - לא תימא דהא דקתני מאימתי דהתם קאי, דתנא מראש השנה סליק, ששניהן בסדר אחד הן, להכי לא מצי למימר מאי שנא דשבקיה עד הכא'', וממש''כ ''ששניהן בסדר אחד'' קצת משמע שהוא הסמיכות שלהן ולא יותר [ואולי כ' כן ע''ד האמת שכל שהוא מסדר אחד די לעשות סימוכין משא''כ מס' ברכות שהיא מסדר אחרת