תוך כדי דיבור כתב:בחובות הלבבות עיינת? ומה כל כך חדש לך שהיו מגדולי ישראל שהתנגדו לפלפול וכדומה ואחזו שהרבה יותר חשוב ללמוד ולהעמיק בדינים והלכות למעשה?
מבי מדרשא כתב:ראשית תודה על התשובות בכלל. ועל הסברתך, הר כסף, בפרט. ולגופם של דברים, כמובן שאין כוונתי לענין הפלפול בדוקא, שהרי רבים רבים כבר כתבו נגד הפלפול כשלעצמו, לפני הרמח"לח ואחריו, אלא לעצם ההרגש העולה מדברי הרמח"ל שנתן מעלה יתירה לדברים שמבחינת כל אחד כהיום אינם כלל ביחס ישיר עם תורה. כפילוסופיא תכונה רפואה ועוד. שגם אם יש בהם לקיום העולם, ולקיום האדם ופרנסתו הם ארעי גמור! לכך כונתי ואף אם יקראו הדברים למעיין לפי הקשרם לא ישתנה ביאורם..
כן מעולם תמהתי על מה ששתקו בעולמה של תורה והעלימו עין מדברי בעל מסלת ישרים בהקדמתו על החקירה בפלפולי הלכות ופסקי דינים, והדברים מתמיהים ביותר מכל מה שנמצא באיזה מקום מספרי החסידים, והמסילת ישרים הרי תופס מקום בראש בספרי המוסר והיראה ובין כל חובשי בית המדרש. אלא שהנח להם לישראל שיודעים לשקול בפלס, מה לרחק ומה לקרב, בלי צעקה ובלי פרץ, והשגחת הקב״ה על עמו ועל תורתו מיישרת המסלה, וכל הדרכים שנתקבלו אצל רבבות אלפי ישראל המקרבים את היהודי אל בוראו, כולם ממקור קדוש, ואל מקום קדוש יהלכון, ואלו ואלו דברי אלקים חיים.
מבי מדרשא כתב:במילים אחרות, זו בעיה שהתעלמו ממנה על אף קיומה..
מבי מדרשא כתב:להגיד שמבחינת התוצאה אין הבדל זה שטות והבל
מבי מדרשא כתב:זו בדיוק הצרה! שבאיזה כיוון שלא תסתכל על הזה, צריך להיות הבדל ברור בין לימוד של דינים שלא שייכים אלינו, כהל' קרבנות וכיו"ב,או פלפול תורני מעמיק, מאשר פתירת תרגיל קשה במתמטיקה. ואת ההבדל הזה הרמח"ל לא מדגיש. וזו היתה שאלתי הראשונה. להגיד שמבחינת התוצאה אין הבדל זה שטות והבל, שהרי בבוא אותו אדם שעסק בקדשים אפילו חצי שעה אל מול אדם שמאודו לא שנה, על פי אמונת ישראל, שגם אתה אינך חולק עליה, ההבדל יהיה עצום ורב.
חיים כתב:מבי מדרשא כתב:להגיד שמבחינת התוצאה אין הבדל זה שטות והבל
מבחינת תכלית האדם בעולמו - אין הבדל גדול. המשפט הזה מובן?
נהנה מהאוצר כתב:חיים כתב:מבי מדרשא כתב:להגיד שמבחינת התוצאה אין הבדל זה שטות והבל
מבחינת תכלית האדם בעולמו - אין הבדל גדול. המשפט הזה מובן?
באמת עדיף שהמשפט הזה לא יובן, כי אם הוא מובן זה גובל בבעיה רצינית באמונת ישראל, וכי אדם שלמד תורה וקיים מצוה שעליה נאמר שהיא כנגד כולם, אף אם עסק בפלפול צדדי הלא כוונתו לברר את דברי התורה המסורים לנו על ידי משה רבינו עליו השלום בתורה שבכתב ושבע"פ, והיא היא מצות לימוד התורה. וכי שווה הוא לפותר בעיה באלגברה?
תכלית האדם להתקרב אל ה' ולהדבק בדרכיו ולקיים מצוותיו וכו', ואף אם ר"ל תחליט למחוק את המילה 'עסק התורה' מתכלית האדם בעולמו, עדיין מצוה החביבה יש כאן, ואילו באלגברה יש כאן חידוד שכלי ותו לא מידי
מבי מדרשא כתב:ולפיכך דומה הדבר לחפץ ליסוע לצפת ועלה על אוטובוס שמקרבו כמה תחנות!!
מעיין. הסנגוריא שלך ע"ד רבינו הרמח"ל ממקום קדוש תהלך, אבל אנא בטובך אל תתמה על מי שמבין דברי הרמח"ל ככתבם. ואני מתייחס בעיקר להסבר שלך על הקטע השני של הפחתת ערך העיסוק ב'דינים אשר אינם שייכם לנו'. (האם אינך חושב שדבריו נכתבו בהשפעת דברי חובה"ל?)
מבי מדרשא כתב:חיים. הדחיפה של חסידים ומתנגדים לא שייכת כלל. ומוכיחה אחת מתלת, או שאינך יודע מה זה חסידות, או שאינך יודע מי הם מתנגדים, או שלא הבנת את הרמח"ל. מי לנו מתנגד יותר גדול מהגאון מוילנא שעם כל התנגדותו על הערכתו לרמח"ל בכלל ולספרו זה בפרט היא מן המפורסמות. הדיון כאן שונה לחלוטין אל יערבב מר את הנושאים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים