מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

הודעהעל ידי בן פקועה » ה' אוקטובר 28, 2010 3:03 pm

בלי שום קשר לאשכול שננעל, ברצוני לנסות להעלות לדיון נושא חשוב שלא התייחסו אליו באותו אשכול בצורה מספקת (באשר עניינו של אותו אשכול היה לגבי ספר שלא ברור אם ייעדו המחבר לדפוס, ולא בדבר שאין עליו עוררין בכוונת המחבר - נושא שרצוני לדון עליו כאן).

באחד ממכתביו כותב הגאון ר' יונה מרצבך:
שאלתני על מאמרו של מורי ורבי ... [ר' אברהם אליהו קפלן]. לא היתה רשות לבנו ולתמידיו להעלים את המאמר הזה שהרבה מאד נשגבה בו, ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם, ואל לנו ... להקטין גדול חשיבות ספרו שנתפרסם בגדולת מאמרו הראשון בעקבות היראה (ואף כמה מאמרים אחרים בו) מפני מאמר זה אפילו אם ראייתו מצד אחד נתבדתה, ובזמן שכתבו אף אנו התנגדנו לו. גדול וצדיק היה האיש ראא"ק זצ"ל.

באוצר המקוון: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?14 ... EA&page=23 עמ' 23 בהערה.

באותו אשכול נעול הביאו לדוגמא את השמטת תיבת 'הכורם' מספרו של מהרי"ל דיסקין. דוגמאות נוספות אין ספור מצויות, ולבטח ייזכרו כאן ע"י הבקיאים ממני. גם הובאה שם דעתו של החזו"א בענין ספרו של הרש"ר הירש. כך שלכאורה ישנן שתי דעות בענין זה. לכאורה אם יתקבצו לכאן מעשי רב לכאן ולכאן, נוכל לשרטט גבול ברור אימתי ניתנה הרשות לצנזר.

לומד
הודעות: 129
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 5:28 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי לומד » ה' אוקטובר 28, 2010 7:05 pm

בן פקועה כתב:לכאורה אם יתקבצו לכאן מעשי רב לכאן ולכאן, אולי נוכל לשרטט גבול ברור אימתי ניתנה הרשות לצנזר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 28, 2010 8:25 pm

בן פקועה כתב:בלי שום קשר לאשכול שננעל, ברצוני לנסות להעלות לדיון נושא חשוב שלא התייחסו אליו באותו אשכול בצורה מספקת (באשר עניינו של אותו אשכול היה לגבי ספר שלא ברור אם ייעדו המחבר לדפוס, ולא בדבר שאין עליו עוררין בכוונת המחבר - נושא שרצוני לדון עליו כאן).

באחד ממכתביו כותב הגאון ר' יונה מרצבך:
שאלתני על מאמרו של מורי ורבי ... [ר' אברהם אליהו קפלן]. לא היתה רשות לבנו ולתמידיו להעלים את המאמר הזה שהרבה מאד נשגבה בו, ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם, ואל לנו ... להקטין גדול חשיבות ספרו שנתפרסם בגדולת מאמרו הראשון בעקבות היראה (ואף כמה מאמרים אחרים בו) מפני מאמר זה אפילו אם ראייתו מצד אחד נתבדתה, ובזמן שכתבו אף אנו התנגדנו לו. גדול וצדיק היה האיש ראא"ק זצ"ל.

באוצר המקוון: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?14 ... EA&page=23 עמ' 23 בהערה.

באותו אשכול נעול הביאו לדוגמא את השמטת תיבת 'הכורם' מספרו של מהרי"ל דיסקין. דוגמאות נוספות אין ספור מצויות, ולבטח ייזכרו כאן ע"י הבקיאים ממני. גם הובאה שם דעתו של החזו"א בענין ספרו של הרש"ר הירש. כך שלכאורה ישנן שתי דעות בענין זה. לכאורה אם יתקבצו לכאן מעשי רב לכאן ולכאן, נוכל לשרטט גבול ברור אימתי ניתנה הרשות לצנזר.


מעשה רב בספרא דרב רבנן עצמו, שבפקרי אמונה ובטחון שנדפסו בסוף הספר על טהרות נשמטו קטעים כידוע.

כמו כן מובא בהקדמת ספר בתים לבדים על המלצת מרן בעל הקהילות יעקב להוציא את ספר דורות הראשונים מחדש בהשמטת חלקי הפולמוס עם המשכילים שיפים הם לשעתם ולא לדורות.

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי בן פקועה » ה' אוקטובר 28, 2010 9:06 pm

נוטר הכרמים כתב:מעשה רב בספרא דרב רבנן עצמו, שבפקרי אמונה ובטחון שנדפסו בסוף הספר על טהרות נשמטו קטעים כידוע.

כמו כן מובא בהקדמת ספר בתים לבדים על המלצת מרן בעל הקהילות יעקב להוציא את ספר דורות הראשונים מחדש בהשמטת חלקי הפולמוס עם המשכילים שיפים הם לשעתם ולא לדורות.

הפרקים המושמטים בפ"ג של אמו"ב נדפסו בידי המשפחה עצמה זעיר שם זעיר שם, מבלי לציין מנין נלקחו.
בענין המשכילים המובאים בדורות הראשונים, סתם ידיעה מעניינת: ספרו של ראה"ו הוחזק בביתו של רב זקן אחד בליטא והוצע למכירה קבל עם ועדה בקובץ תורני. ראה במודעה בסוף העמוד: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?10 ... KS&page=18.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אוקטובר 28, 2010 9:10 pm

חלק מהפרקים המושמטים פורסמו גם בבמות שונות מקוונות, חלק מן המפורסם הינו זיוף שעשה מאן דהוא בחיקוי לשון החזו"א. בסדרת עם הספר הודפס אמונה ובטחון על פרקיו המושמטים ובכללם גם הקטעים המזויפים.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי גוראריה » ה' אוקטובר 28, 2010 9:40 pm

בן פקועה כתב:
נוטר הכרמים כתב:מעשה רב בספרא דרב רבנן עצמו, שבפקרי אמונה ובטחון שנדפסו בסוף הספר על טהרות נשמטו קטעים כידוע.

כמו כן מובא בהקדמת ספר בתים לבדים על המלצת מרן בעל הקהילות יעקב להוציא את ספר דורות הראשונים מחדש בהשמטת חלקי הפולמוס עם המשכילים שיפים הם לשעתם ולא לדורות.

הפרקים המושמטים בפ"ג של אמו"ב נדפסו בידי המשפחה עצמה זעיר שם זעיר שם, מבלי לציין מנין נלקחו.
בענין המשכילים המובאים בדורות הראשונים, סתם ידיעה מעניינת: ספרו של ראה"ו הוחזק בביתו של רב זקן אחד בליטא והוצע למכירה קבל עם ועדה בקובץ תורני. ראה במודעה בסוף העמוד: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?10 ... KS&page=18.

אם את זרבבל של ריב"ל הציע, מה לך כי תלין על דודו"ד?...

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוקטובר 28, 2010 9:45 pm

לגופו של אשכול:
כאשר מצנזר המו"ל דברים שלא מתאימים לו - זה בודאי פסול מכל וכל (וכבר באחד האשכולות ציינתי אודות מי שעקר מ'מדרש פינחס' מה שלא מצא חן בעיניו).
למחוק דבר שאינו לפי כבודו של המחבר - בשיקול דעת והתייעצות נכונים, לכאורה אין פסול.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 28, 2010 10:05 pm

זקן ששכח כתב:לגופו של אשכול:
כאשר מצנזר המו"ל דברים שלא מתאימים לו - זה בודאי פסול מכל וכל (וכבר באחד האשכולות ציינתי אודות מי שעקר מ'מדרש פינחס' מה שלא מצא חן בעיניו).
למחוק דבר שאינו לפי כבודו של המחבר - בשיקול דעת והתייעצות נכונים, לכאורה אין פסול.



אף כי בהקשפה ראשונה נראים דבריך, הלא בפתח האשכול הוקדמו דברי הרב 'עלה יונה' אשר לא כן, ראה עליהם.

ומ"מ נראה כי לא נוכל לקבוע על פי מעשי רב לכאן ולכאן, שהרי לא הרי זה כהרי זה, ואין אדם למד גז"ש מעצמו, אלא הכרעה והכרעה לגופה, נתונה היא לגדולים חקרי לב הנחשבים כממשיכי דרכו ונוחלי מורשתו, אם מצד קורבת שאר, או מפאת יניקה רוחנית, ועל פיהם יישק דבר, ויטלו שכרם על הפרישה כמו על הדרישה..

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוקטובר 28, 2010 11:00 pm

נוטר הכרמים כתב:ומ"מ נראה כי לא נוכל לקבוע על פי מעשי רב לכאן ולכאן, שהרי לא הרי זה כהרי זה, ואין אדם למד גז"ש מעצמו, אלא הכרעה והכרעה לגופה, נתונה היא לגדולים חקרי לב הנחשבים כממשיכי דרכו ונוחלי מורשתו, אם מצד קורבת שאר, או מפאת יניקה רוחנית, ועל פיהם יישק דבר, ויטלו שכרם על הפרישה כמו על הדרישה..

מה הקשר בין קרבת שאר לענין הנדון? וכי מפאת קורבתו יש לו בעלות יתר על דברי קרובו? אתמהה!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 28, 2010 11:08 pm

זקן ששכח כתב:
נוטר הכרמים כתב:ומ"מ נראה כי לא נוכל לקבוע על פי מעשי רב לכאן ולכאן, שהרי לא הרי זה כהרי זה, ואין אדם למד גז"ש מעצמו, אלא הכרעה והכרעה לגופה, נתונה היא לגדולים חקרי לב הנחשבים כממשיכי דרכו ונוחלי מורשתו, אם מצד קורבת שאר, או מפאת יניקה רוחנית, ועל פיהם יישק דבר, ויטלו שכרם על הפרישה כמו על הדרישה..

מה הקשר בין קרבת שאר לענין הנדון? וכי מפאת קורבתו יש לו בעלות יתר על דברי קרובו? אתמהה!



לא בעלות או משהו מעין זה, אלא 'זיקה' גבוהה יותר, וקירבת שאר לעתים צוררת בכנפיה גם קירבת רוח, אם מסיבות טכניות אם מסיבות תוכניות.

תמיהני עליך, זקן ששכח,

הן מבין ריסי הודעותיך ניכר בך כי 'חסיד' נלהב אתה, (לגזע נדבורנה-קרעטשניף?), הבאמת אינך מאמין במושג 'בנן של קדושים', וממשיך שולשילתא דדהבא, זרעו בחיים, ושאר ירקות.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוקטובר 28, 2010 11:56 pm

נוטר הכרמים כתב:תמיהני עליך, זקן ששכח,
הן מבין ריסי הודעותיך ניכר בך כי 'חסיד' נלהב אתה, (לגזע נדבורנה-קרעטשניף?), הבאמת אינך מאמין במושג 'בנן של קדושים', וממשיך שולשילתא דדהבא, זרעו בחיים, ושאר ירקות.


אם לתמוה יש לתמוה עליך,
שניכר שאינך 'חסיד' ואם כל זאת כה קידשת את המושג 'בנן של קדושים'!...

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי בן פקועה » ו' אוקטובר 29, 2010 12:09 am

נוטר הכרמים כתב:...ואין אדם למד גז"ש מעצמו, אלא הכרעה והכרעה לגופה, נתונה היא לגדולים חקרי לב הנחשבים כממשיכי דרכו ונוחלי מורשתו, אם מצד קורבת שאר, או מפאת יניקה רוחנית, ועל פיהם יישק דבר, ויטלו שכרם על הפרישה כמו על הדרישה...


רצוני לציין לדוגמא מאלפת. בכתב העת כיוונים, חוברת 23, אביב תשמ"ד, פרסמה פרופ' רבקה שץ מאמר בשם "וידוי על סף המשרפות ו'אחרית דבר' - רב חרדי מכה על חטא" אודות הגאון ר' יששכר טייכטהאל, בעל "אם הבנים שמחה". בסוף המאמר היא מתארת את מאמציו של הבן ר' חיים מנחם טייכטל, שהוסיף מבוא לספר באחת מהדורותיו ובו הוא מנסה להעמיד את הקורא על גירסתו הלוא ציונית של הספר, כביכול. הוא אף מביא שם 'הסכמה' של הרבי מלובאוויטש שאביו "היה יהודי ירא שמים ושללם ורחוק מציונות", וכל זאת כאשר ברור לכל שהרב טייכטהאל היה בסוף ימיו 'ציוני' בכל רמ"ח ושס"ה כמפורש בספרו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי אתנחתא » ו' אוקטובר 29, 2010 12:19 am

הבן צינזר את הספר?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' אוקטובר 29, 2010 12:20 am

אחת הצנזורות המקוממות בשנים האחרונות היא הצנזורה שעשה הר"ר ליברמן לרבנו בחיי אבן פקודה, בספרו הידוע "תורת חובות הלבבות". בתרגומו לעברית מדורברת הוא השמיט משפטים מסוימים של המחבר קדוש ישראל, משום שלא התיישבו היטב עם דעותיו שלו.
נערך לאחרונה על ידי אפרקסתא דעניא ב ו' אוקטובר 29, 2010 1:28 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' אוקטובר 29, 2010 12:21 am

בן פקועה כתב:רצוני לציין לדוגמא מאלפת. בכתב העת כיוונים, חוברת 23, אביב תשמ"ד, פרסמה פרופ' רבקה שץ מאמר בשם "וידוי על סף המשרפות ו'אחרית דבר' - רב חרדי מכה על חטא" אודות הגאון ר' יששכר טייכטהאל, בעל "אם הבנים שמחה". בסוף המאמר היא מתארת את מאמציו של הבן ר' חיים מנחם טייכטל, שהוסיף מבוא לספר באחת מהדורותיו ובו הוא מנסה להעמיד את הקורא על גירסתו הלוא ציונית של הספר, כביכול. הוא אף מביא שם 'הסכמה' של הרבי מלובאוויטש שאביו "היה יהודי ירא שמים ושללם ורחוק מציונות", וכל זאת כאשר ברור לכל שהרב טייכטהאל היה בסוף ימיו 'ציוני' בכל רמ"ח ושס"ה כמפורש בספרו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים.

הספר הנ"ל קראתיו לפני שנים רבות. הוא ספר נפלא, וכמדומני שבהקדמה הוא מתייחס לשינוי ההשקפתי שחל בתודעתו, ואעפ"כ אינני סבור שהוא היה ציוני במובן המקובל. הוא אכן שינה דעתו ביחס למגורים בארץ הקודש ועוד, אך מכאן ועד להפיכתו לציוני על ידי הוצאת ספרים מסויימת - ישנם כמה צעדים.
נוטרי,
אכן מסתופף אני בצל א' מצדיקי הדור, אבל מעולם לא ראיתי שיהיו צאצאיו 'קדושים מרחם אמם' ולא זוכים לשאר כיבודים עקב היותם 'בנן של...'. אמנם יש כאלה מקומות, אבל תתפלא [או לא] לקרא שלא כל הדעות שוות בענין זה.

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי בן פקועה » ו' אוקטובר 29, 2010 12:30 am

אתנחתא כתב:הבן צינזר את הספר?

לא ידוע לי. אני מדבר על נאמנות של בן לרוח האב. וכדאתינן להכא, ידועה פרשת צנזור ספרי רש"ז אויערבאך בידי בני משפחתו.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי אתנחתא » ו' אוקטובר 29, 2010 12:31 am

על צנזור ספרים יש לציין התרעתו של הגאון ר' שריה דובליצקי שליט"א במאמרו בקובץ תגין (כך בזכרוני שם הקובץ שלמצער הופיע רק גליון אחד מכך). כמדומה שהוא מתריע על צינזור החיי אדם)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוקטובר 29, 2010 1:06 am

אתנחתא כתב:על צנזור ספרים יש לציין התרעתו של הגאון ר' שריה דובליצקי שליט"א במאמרו בקובץ תגין (כך בזכרוני שם הקובץ שלמצער הופיע רק גליון אחד מכך). כמדומה שהוא מתריע על צינזור החיי אדם)


כאן http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.asp?16681&BOOKS&page=76

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' אוקטובר 29, 2010 10:10 am

אתנחתא כתב:על צנזור ספרים יש לציין התרעתו של הגאון ר' שריה דובליצקי שליט"א במאמרו בקובץ תגין (כך בזכרוני שם הקובץ שלמצער הופיע רק גליון אחד מכך). כמדומה שהוא מתריע על צינזור החיי אדם)


שם כתה"ע: 'תגים' (כמו שהיפנה א"ס),
הופיעו ממנו: ארבע חוברות.
ושבק חיים לכל חי (כדרך כל כת"ע מוצלח).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' נובמבר 16, 2010 9:00 pm

קבלתי באישי מאחד המיוחד מן החברים כאן, דברים אלו הנוגעים לנושא אשכול זה. החכם הבקי והמתעמק, לא רצה לפרסם הדברים על שמו מפני שלדבריו לא נגמרה מלאכתם, אך חזקו עליו דברי וכו' והרי הדברים נתונים נתונים בזה.

פעמים תמה אני על הכותבים שמביעים דעות בלי מקורות רק מסברא בעלמא, בלי עיון וידיעה. וזה מה שגורם לי לבזבז הזמן, לברר דברים ולהביא ראיות, דבר שלענ"ד היה כל תגובה צריכה להיות באופן כזה. ולדוגמא קטנה ארשום מה שראיתי שנפתח אשכול לדון אם רשאים להשמיט מהדפוס דברים שנכתבו על ידי גדולי ישראל, אם מרגישים שיש בזה בזיון לאחרים או שטעו בדבר המפורש כרשת הטעות הפרושה על כל אדם. ואף ביקש פותח האשכול אם יש מעשי רב לכאן ולכאן, ואין מי שיענה לו בדברים ברורים רק עובדות מדור האחרון. ואשלח לו מה שרשמתי אז לעצמי מזכרון וכל שכן שהמחפש דרך אוצר החכמה ימצא בוודאי עוד כו"כ דוגמאות.
וזה מה שרשמתי לי בנידון:
א. התשובה הידוע בשו"ת רמ"א בענין יין נסך, הגם שהובא במג"א וטו"ז (או"ח סימן שכ"ח) וש"ך, עכ"ז הושמט על פי הסמיכת חכמים וחכם צבי.
ב. בשם הגדולים להחיד"א ערך מהר"ח בנבנשתי מספר מה ששמע שבכנסת הגדולה חושן משפט כתב מרורות על בעל דבביה מהר"א לפאפה והשמיטוה בדפוס מפני הכבוד. כלומר אף שמדובר מספר המסודר לדפוס על ידי המחבר, עכ"ז השמיטו דברים בגנות חכם אחר, והחיד"א עצמו מספר על כך בשויין נפש כלומר שמסכים עמהם.
ג. אהל יעקב - ציצת נובל צבי, הגם שהיה מרבני אמסטרדאם, וגם נדפס על פי בקשת פרנסי העיר, עם כל זה כאשר ראו שמגלה שם קלון רבני המקום הקודמים (ר"י אבוהב ועוד) דנוהו לשריפה, כידוע, ואף בימינו כמעט אי אפשר למצוא עותק של אהל יעקב הכולל בתוכו הציצת נובל צבי
ד. פנים יפות נדפס ונסדר לדפוס על פי הברוך טעם והבית אפרים, ולא מיבעיא לדברי האומרים שהושמטו דברי החסידות, אך אף אחר שבירר קמנצקי בירושתנו שאין הדבר כן, אך דבר ברור שסידרו מה ראוי לדפוס ומה לא, והקטע בפנים יפות פרשת ויקהל יוכיח, שבפנ"י שם כתוב שהנשים יכלו לנדב מעשי ידיהם בשביל שעדיין לא תיקנו מעשי ידי אשה לבעלה, אך בקובץ כרם שלמה נדפס מאותה כתב יד (ואכמ"ל) קטע קצר לפרשת ויקהל בה כותב רק נידון מעשי ידי אשה לבעלה ומחדש שלא היה שייך לבעליהם משום שבמדבר ניזונו מהמן ולא מבעליהם, וזה חידוש גדול שאף בלי אמירת איני ניזונית כל שלמעשה אין האשה ניזונית משל בעלה הרי זה בכלל איני ניזונית ואיני עושה, וכנראה מחמת גודל החידוש וכדי לנטרל זאת שינו הגדולים הנ"ל שסידרו הספר לדפוס וכתבו כבדפוס
ה. אור לשמים פרשת בלק, כתוב שעל פי עצת צדיקי הדור נשמט ונשתנה הפירוש על תיבת "תשבך" בפסוק עד מה אשור תשבך, וכבר מפורסם מה היה כתוב שם שכתב שמכאן רמז להגאולה העתידה שתהיה בשנת תשכ"ב, ומחמת חשש רחוק של יותר ממאה שנה השמיטו ושינו בספרו של גדול
ו. שני תשובות קצרות ממהר"ם שיק נשמטו על פי הייטב לב (ובסיני ה' יש אריכות, אך כבר נתברר בצפונות שמה שכתבו על תשובות מהר"ם שיק בענין התפלגות בהונגריה ששקר בפי המעיד שגם פה היה צנזור)
(והייט"ל היה נאה דורש גם לעצמו, כמו שכתב נכדו שהגם שכל תשובותיו היו לפניו מועתקים בכרך אחד, עם כל זה נרשם על ידו על כמה תשובות שאין להדפיסם, והנכד מדגיש שהרבה פעמים לא הבין טעם ההשמטה)
ז'. צדקת הצדיק מרבי צדוק הכהן ישנם הרבה השמטות, ואליהו כי טוב הדפיס כמעט כולם, וכתב שתיכף כאשר נדפס וניכר ההשמטות נסע אביו ללובלין והעתיק הדברים מכתה"י, ומוכח שהיו הדברים זמינים רק לא רצו להדפיס מחמת שחששו מתקלה על ידיהם שמא יבואו התלמידים וכו', והמעיין בכל אותן הקטעים יראה שצדקו בזה, דוגמת מה שכותב "עיקר היהדות בקריאת שם ישראל וכמו שנאמר ובשם ישראל יכנה". ויתירה מזו עשה מונדשיין, שאף אלו הקטעים שכי טוב לא הדפיס, מילא הוא והדפיס גם אותם. ובוודאי שאלו "גודרי הצנזור" לא טוב עשו.
ח. חת"ם סופר על ידי רי"נ שטרן - ראה עץ חיים (ולזכור שרי"נ שטרן היה תלמיד חכם חשוב, וגם כבר התמחה בהדפסת כתבי החת"ם סופר לפני מלחה"ע הב', וכפי הנראה לא היה נבהל בדעתו אלא היה מתיישב בכל דבר עם גדולים אחרים).
ט. המנחת אלעזר התלונן בכמה מקומות נגד ספרים ש"לא השמיטו" מה שאין ראוי לדפוס (לדוגמא מה שכותב על אבני נזר - וכן מה שכותב בדרכי תשובה על מקוואות - שחלק זה היא מעשי ידיו - סימן קצ"ח ס"ק ל"ב על ליקוטי הגה"ק מבוטשאטש).
י. בספר חמשה מאמרות של המנחת אלעזר מאמר נוסח התפלה יש השמטה שנעשה על ידי תלמידי חכמים בשנת תש"כ בירושלים בשנת תש"כ בערך (וביניהם כפי הנראה ריא"ז מרגליות) בדברים שכותב בחריפות על פיוטי סידור ישועות ישראל (שעל ידי בעל מסגרת השלחן על קיצור שלחן ערוך) מה ששמע וקיבל מפי חותנו בזיוו"ר בעל ארון עדות, והדברים אף מאלפים, ואף על פי כן הרגישו לנכון להשמיטו בשביל שפוגע במחבר מקובל]

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי גוראריה » ג' נובמבר 16, 2010 9:05 pm

ומן הראוי לציין לדברי האמרי אמת מגור זצ"ל בצוואתו, בה העביר את שרביט ההנהגה לבנו הבית ישראל זצ"ל והוסיף שם : "וישרוף מה שלא טוב יהיה עבורי!". מופיע באמרי אמת ליקוטים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' נובמבר 16, 2010 9:09 pm

בשו"ת חידושי הרי"ם מהדו"ק נדפס ביטוי שיש בו משום הקלה בכבודו של ר' שלמה קלוגר בדפוס החדש (באותיות מרובעות) נשמט. וכפי ששמעתי היה זה במצוות הגאון מטשעבין.
במעשה נחמיה, שבחי ר' נחמיה מביחאוו, בנו הצעיר של היהודי הקדוש, נדפס מעשה מוזר על צידת דג ביו"ט שני של ר"ה כדי לתקנו, ובחדש שהוציא מושקוביץ הידוע. נשמטו הפרטים. וכהנה רבות, אך כמדומה זו סטיה מן הנושא הנידון.

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי בן פקועה » ג' נובמבר 16, 2010 9:16 pm

תודה לאיש ספר על הדוגמאות המאלפות, ועתה יש לאזן בדוגמאות שעל אף התמיהה שבדברים חששו המדפיסים מלהשמיט ולנגוע בנוסח המחבר.
ולגוראריה ייאמר, ראוי להבחין בין מחבר שמורה להשמיט לבין מדפיס שמשמיט כשהוא יודע את דעת רבו ומתכוון למרוד בו. גם ר' נחמן מברסלב שרף כמה מספריו והרמח"ל קבר כמה מהם וכיו"ב.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי גוראריה » ג' נובמבר 16, 2010 9:25 pm

בן פקועה כתב:ולגוראריה ייאמר, ראוי להבחין בין מחבר שמורה להשמיט לבין מדפיס שמשמיט כשהוא יודע את דעת רבו ומתכוון למרוד בו. גם ר' נחמן מברסלב שרף כמה מספריו והרמח"ל קבר כמה מהם וכיו"ב.

אין ספק בדבר.
עם כל זה יש כאן נתינת כיוון למחשבה. שלא כל מה שנאמר או נכתב צריך לבוא בדפוס.
מה שברור עוד יותר, שההנחיה לשרוף היא מה שלא טוב עבור הכותב, ולא מה שלא טוב עבור דעת המו"ל המנסה "להחזיר רבותיו בתשובה" לאחר פטירתם...

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי אתנחתא » ג' נובמבר 16, 2010 11:19 pm

על הנאמר אודות צנזור תשובתו המפורסמת של הרמ"א - מדובר בהשערה בלבד של החיי אדם, שכותב "ואפשר" שהיתה בהסכמות הנ"ל, ובדפוס וורשה התלוננו על ההשמטה. ולגבי תשובה זו טענו שלא מידי הרמ"א יצאה, ואכמ"ל.

כך שכד דייקת שפיר אפשר לומר שרוב הדוגמאות הן קלושות ביותר (בסגנון שמסתבר ונראה ולכאורה וכו') , להביא הוכחה שגדולי ישראל היו מאחורי הצנזור (ואם אלו הראיות אז מנגדי הצנזורה אין להם ממה לפחד)
נערך לאחרונה על ידי אתנחתא ב ג' נובמבר 16, 2010 11:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוד_והדר
הודעות: 2389
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 16, 2010 11:32 pm

איש ספר
לגבי אות ט, הריא"ז לא השמיט כלום, אם מישהו השמיט היה בדרך כלל בנו רש"א שעשה בכתבי המנח"א כבתוך שלו, ובהוצאות חדשות הרבה פעמים החזירו הרבה השמטות וכו' וד"ל ואכמ"ל

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' נובמבר 17, 2010 1:27 am

הספר שאכן באמת צונזר בידי גדול (ואם הוא גדול... תלוי הדבר באשכול שהיה עליו) הוא שו"ת מהר"ם לובלין שבסי' יג יש שם דיון אודות סיפור באיטליה והיו "פשקווילים" (דבר שהומצא באיטליה) וכפי שיצא הספר בדפוס הופיע השמות של הניצים, אך בעקבות בקשת בני המשפחה שלא כדאי לביישם התערב רי"א מודינא שינה והשמיט את השמות והחליף את הדף כפי שכתב ריא"מ בזקני יהודה מכתבים ר"י רי"ד (ראה על הפרשה בדברי ר"י ריבקינד בספר היובל לאלכסנדר מארכס) לדבריו מצא רק טופס בלתי מתוקן בספריית חב"ד באדיבות רח"ל, ובהיברו בוקס מצולם טופס (מספריית חב"ד) מקורי בלי השינויים. (אם תחפשו שו"ת מהר"ם לולבלין לא תמצאוהו, וגם לא בדרכים אחרות באתר המבולגן ההוא, באתר זה מופיע רק כ'מנהיר עיני חכמים' (השם המקורי של הספר)

דא"ג, יש עוד תשובה שחסירה בדפוסים אחרים, אך כנראה שההיא ממש תלוי באשמת הצנזורה הנוצרית והכוונה לסי' קל"ח.


עוד ספר שהשמיטו תשובות בדפוס שני, הוא ספר מהרשד"ם שבדפוס שני על בנו (אחר פטירת מהרשד"ם) הוסיף מאות תשובות והוציא אחרות ותמה לפשר הדבר י"ש שפיגל במאמרו המאלף על דפוסי מהרשד"ם (נדפס בעטרה לחיים)
נערך לאחרונה על ידי אתנחתא ב ד' נובמבר 17, 2010 2:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2010 1:36 am

אתנחתא כתב:הספר שאכן באמת צונזר בידי גדול (ואם הוא גדול... תלוי הדבר באשכול שהיה עליו) הוא שו"ת מהר"ם לובלין שבסי' יג יש שם דיון אודות סיפור באיטליה והיו "פשקווילים" (דבר שהומצא באיטליה) וכפי שיצא הספר בדפוס הופיע השמות של הניצים, אך בעקבות בקשת בני המשפחה שלא כדאי לביישם התערב רי"א מודינא שינה והשמיט את השמות והחליף את הדף כפי שכתב ריא"מ בזקני יהודה מכתבים ר"י רי"ד - ראה על הפרשה בדברי ר"י ריבקינד בספר היובל לאלכסנדר מארכס


תודה. מהו זקני יהודה מכתבים? בשאלות ותשובות זקני יהודה שהוציא סימנסון, מוסד הרב קוק, תשט"ז, נדפס מכתב ריא"מ בענין זה. סימן כ"ח עמ' מ"ד.

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי בן פקועה » ד' נובמבר 17, 2010 1:46 am

לשון מהר"ם מלובלין: "זכורני בימי חורפי שאירע בימי הגאון מהר"ר שכנא ז"ל שהיה בימיו ג"כ איש בליעל ורוע מעללים, והתיר הגאון לנקר את עיניו ולחתוך את לשונו, ואחר שעשו לו כל אלה – המיר דתו ונשא עכו"ם אחת והוליד בני זרים והיה הוא וזרעו מרעים כל ימיהם לרצוע מרדות לישראל" ('מנהיר עיני חכמים' סימן קלח).
מהרש"ל מזכיר אף הוא את המאורע: "ונראה לי הלכה למעשה לדון כל מוסר רבים ומגזם לרבים ומוחזק לכך – לאבדו אפילו בידים ולא לחוס עליו בנפש, אבל לא לחתוך לשונו ולנקר עיניו אלא לאבד הרע מקרבנו. ואדרבא, בזה איכא למיחש וקרוב לודאי שיתפקר ביותר ויפרוק עול ויצא חוץ לדת כדי לנקום נקם ויעליל ח"ו על ישראל ליבדה מלבו דברים שלא היו. וכן ראיתי בימי שתקלה גדולה בא לישראל ממעשה כזה שנקרו עיניו וחתכו לשונו – שיצא אחר כך מן הכלל מבוכה גדולה בישראל" (ים של שלמה, יבמות פרק י, סימן כ).
תשובת מהר"ם הנזכרת (שהושמטה ברוב הדפוסים מחמת הצנזורה), נדונה היטב בשו"ת איתן האזרחי, סימן מג והלאה.

בענין צנזור שו"תים עי' https://taljournal.jtsa.edu/index.php/q ... /view/40/7. ועי' שם ליד הערה 50 לענין סי' פח במהר"ם מלובלין שהושמטה אף היא.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' נובמבר 17, 2010 2:02 am

הכוונה ל'כתבי הרב יהודה אריה מודינא' הוצאת יהודה בלוי בודפעסט תרס"ו

רוצה לרצות
הודעות: 78
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 5:47 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי רוצה לרצות » ד' נובמבר 17, 2010 10:29 am

דוגמא נוספת:
כך כתב המהרא"ל צינץ בהקדמתו לחיבור שר האלף מהרר"י איבשיץ, ועמו מגן האלף על הלכות פסח [וארשא תקע"ו]:
"בהיות כי משמיא אסתייעא מילתא שאקלע לאתרן הרבני המופלג מו"ה יעקב סג"ל בהמנוח הרבני המופלג יצחק ז"ל אשר מנוחתו כבוד בארץ הקדושה מק״ק דאמבראווא. ויעקב הלך לדרכו, ובידו מגילה עפה רשום בכתב הסברות מהלכות פסח מהגאון דודי זקני מוהר"ר יהונתן זצ״ל, ויהיב דעתיה לאדפוסי אדרא למען יפוצו מעיני הישועה הגדולה אשר עשה יהונתן בישראל כמפורסם מחיבוריו, אשר מי עור לא ראה אור המאור כשמש בצהרים, אך הקונטרס הלזה היה קטן הכמות בערך הגדול מגדול שבעירוכין, ועלה בדעתי לצרף מחדושי למען יהיה בהם כדי ספר. והעירוני רעיוני לשום מעט עיוני בהלכות הללו, ויהי כאשר אבואה על העיון וראיתי שיש בהם הרבה דברים שקשה להולמם כלל, וחלילה לתלות בוקי סריקי באשלי רברבי, ואין זה אלא מטעות השומע או הסופר. ולזאת דפסתי מעט דפסתי מה שראוי להעלות על הספר. וקראתי בשם שר האלף מלשון הכתוב ויהי שירו אלף וגו׳. לפי שבטל באלף נגד עומק לבו וחכמתו של הגאון אשר אין חקר לתבונתו".

ויהי בשנת תרנ"א, הדפיס נכד הר"ר יהונתן ספר מטה יהונתן על הלכות הפסח, אשר בקרבו כל ספר 'שר האלף' הנ"ל, ובתוספת ההשמטות שהשמיט המהרא"ל, וכך כתב בהקדמתו:
הפעם אודה את ה׳ אשר הביאני עד הלום להפיץ אמרי נועם על פני תבל, ה"ה ספר "מטה יונתן" על הלכות פסח, אשר נעתק מאחד מגדולי תלמידו של קדוש זקני רבן של ישראל הגאון מו״ה יונתן אייבענשיטץ זצלה״ה אבדק״ק אה״ו יע״א בעהמח"ס כו"פ וספר או"ת ושאר ספרים יקרים, הספר הזה היה טמון ומכוסה עד הנה ולא שלטא ביה עינא, עד שאנה ה' שבא לידי והוצאתיו לאור בעזרת הנותן לאדם כח לעשות חיל:

ועוד הוא מוסיף שם להוכיח את שייכות הספר להרר"י ממובאות בשאר ספריו.
ולא כתב מאומה על מהדורת 'מגן האלף עם שר האלף', על השמטותיה.

ומן הפלא על מהדורת מקור חיים עם מגן האלף ירושלים תשס"ה, שהעמידו את 'מטה יהונתן' יחד עם 'שר האלף' ו'מגן האלף' על העמוד, ולא שתו לבם לדברי המחבר בהקדמתו.

אסקופה הנדרסת
הודעות: 27
הצטרף: ה' אוקטובר 21, 2010 7:04 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי אסקופה הנדרסת » ד' נובמבר 17, 2010 9:22 pm

עוד דבר מעניין ובלתי ידוע על צנזורה, מאשר מצאתי בספר זכרון למשה שי"ל ליובל שנת המאה למרן החת"ס זי"ע, מכתב הגאון רי"ש טייכטהאל אב"ד פישטיאן.

וז"ל: עוד אציע לפניו מה ששמעתי ממו"ח הגאה"צ מו"ה יעקב יוסף גינז אבד"ק ביסערמין (תלמיד מובהק ממרן הגאון מהר"ם שיק) זלה"ה, פ"א (בהיותו יושב על שולחן חותנו הגביר בסיגעט) ביקש ממנו מרן הגאון בעל ייטב לב זצ"ל להביא לפניו פנקסי השו"ת של רבו הגזצ"ל, והיה רוצה לעיין בדבר שאלת עגונה ואגב עבר גם על ענינים אחרים.

וכשהחזיר לו הכת"י אמר לו בזה"ל: שמע לדברי מה שאומר לך! אם אתה רוצה לחוס על כבוד רבך אני מיעצך שב' תשובות לא יודפסו כלל, מפני שהם נגד מנהג העולם, ומי שלא הכיר את צדקתו של המהר"ם שיק יסבור שהיה איזה מחדש ויוכל ח"ו לבצבץ עליו, ואלו הן המה.

א) מפני מה לא אמר שלום עליכם בליל שב"ק בעת בואו לביתו מביהכ"נ, והשיב כי גם רבו מרן החת"ס לא נהג לאומרו.

ב') למה בעת שהרבנית היתה יולדת לא תלאו בביתו אלו הניירות הנדפסים עם שמות (שקורין שמירה ליולדת), והשיב ג"כ כי כן ראה אצל רבו...ומנהג העולם הוא היפך מזה, וע"כ מוטב להשמיטם וכן נעשה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 18, 2010 12:11 am

השמטת התשו' במהר"ם שיק הובא גם במנהגי חתם סופר של קינסטלכר.
גם ש' ווינגרטן במאמרו תשובות שנגנזו שבסיני מביא השמטה זו, לצד דוגמאות נוספות. ורצ"ב המאמר.
תשובות שנגנזו.PDF
(1.77 MiB) הורד 938 פעמים

לגבי האשמה אחת שלו על צנזורה בתשו' זכרון יהודה, (תשובה כנגד אגו"י), השיב ר"א שישא בצפונות כמדומני, אין לי כח לחפש עתה.
לגוף הענין של תשו' מהר"ם שיק הגנוזה על שלום עליכם: בספר מטה יוסף שנדפס בשנים האחרונות יש תשו' חדשה ממהר"ם שיק מכת"י ושם כותב כן על אתקינו סעודתא. (ומזכיר ענין התכבדו מכובדים שנזכר אצל אחרים כטעם מניעת החת"ס מאמירת שלום עליכם עי"ש) מעניין אם יש חוסר דיוק קל בדברי הרב טיכטל, וזו התשובה הגנוזה, או שיש באמת שתי תשובות.
כאן התשובה שבמטה יוסף

אסקופה הנדרסת
הודעות: 27
הצטרף: ה' אוקטובר 21, 2010 7:04 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי אסקופה הנדרסת » ה' נובמבר 18, 2010 12:22 am

איש ספר, ספר מנהגי החת"ס וק"ו סיני אין יד הכל ממשמשים בהם, ומתוך כך ודאי שאין מטמוניות שבהן גלויות לפניהם.

ומ"מ בצוננין נכויתי, שדברי כלולים היו כבר בדברי המתעמק לעיל אות ה' שהבאת, ואני אמרתי בחפזי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 18, 2010 12:33 am

גם אני לא הבחנתי בשורה זו מתוך שלא נסמנה באות מיוחדת [ועתה תיקנתי שם] ושם נזכר גם התגובה לדברי ווינגרטן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 18, 2010 1:13 am

איש_ספר כתב:לגבי האשמה אחת שלו על צנזורה בתשו' זכרון יהודה, (תשובה כנגד אגו"י), השיב ר"א שישא בצפונות כמדומני, אין לי כח לחפש עתה.
לגוף הענין של תשו' מהר"ם שיק הגנוזה על שלום עליכם: בספר מטה יוסף שנדפס בשנים האחרונות יש תשו' חדשה ממהר"ם שיק מכת"י ושם כותב כן על אתקינו סעודתא. (ומזכיר ענין התכבדו מכובדים שנזכר אצל אחרים כטעם מניעת החת"ס מאמירת שלום עליכם עי"ש) מעניין אם יש חוסר דיוק קל בדברי הרב טיכטל, וזו התשובה הגנוזה, או שיש באמת שתי תשובות.
כאן התשובה שבמטה יוסף

כתב לי כעת באישי, החכם הנפלא בעל הדוגמאות שהבאתי למעלה
התשובה השלמה שבמטה יוסף, כבר נדפסה ב'צפונות' א', ושם אף ציינו שיש כאן עירבוב בין שלום עליכם לאתקינו סעודתא (וטעם הערבוב פשוט, כי אותו טעם לשניהם, עיין שם, וכמדומה שהחת"ם סופר עליו מסתמך המהר"ם שיק בנידון, גם הוא לא אמר שניהם).]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' נובמבר 20, 2010 7:38 pm

עוד כמה:
א. נפש החיים נדפס ע"י ר' איצל'ה מואלאזין ונשמטו ממנו כמה קטעים (כפי הנשמע על ידו והכי נמי מסתברא בהיותו המו"ל)בהם ביקורת על תנועת החסידות, שהתפרסמו בשנים האחרונות.
ב. מקור חיים לחוות יאיר בעת שהודפס השומט ממנו כמה קטעים, זכורני את שמו של הגרש"ז אויערבך בענין אבל איני יודע אם היה מהמחייבים או מהמתרעמים
ג. שמש מרפא - כתבי הגרש"ר הירש. במצוות ר' שמוען שוואב לא נכללו בו כמה מאמרים, פרטים אצל המו"ל. (מוקדש לגלילי: הספר אינו באוצר למרות רצונו של המו"ל, משום שהוא שייך להוצאת ארטסקרול, הידועה בליבה הנדיב).
והנה עוד סוג של צנזורה: בבעל הטורים ריש ויקרא כתוב שמשה רבינו כתב א' זעירא ע"ד עצמו, מחמת ענותנותו, אבל רעק"א (תשו' מהדו"ק סי' ע"ה) העתיק דבריו בשינוי: שהקב"ה הוא שאמר לו לכתוב. ואין ספק שלא במקרה הוא. [עיינתי בהערות הרב יק"ר, וראיתי שציין לרעק"א המביא את דברי בעה"ט, אבל לא שת ליבו ששינה את דבריו. עוד ציין שם שבפי' הרא"ש ובכת"י (שלא הבנתי ענינו), אכן כתוב שהקב"ה הוא שאמר לו. עוד הביא שם בשם אחרונים דמדברי בעה"ט מוכח שאות זעירא ורבה אינה לעיכובא, דאל"כ איך שינה משה מדעתו. עכ"פ רעק"א שינה דברי בעה"ט וככה"נ במתכוון!]

צוציק
הודעות: 213
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 10:57 pm

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי צוציק » ש' נובמבר 20, 2010 8:30 pm

זכור אותו האיש לטוב וחנניה בן חזקיה שמו, אלמלא הוא נגנז ספר יחזקאל שהיו דבריו סותרין דברי תורה וכו'.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי גלילי » ש' נובמבר 20, 2010 11:51 pm

איש_ספר כתב:עוד כמה:
א. נפש החיים נדפס ע"י ר' איצל'ה מואלאזין ונשמטו ממנו כמה קטעים (כפי הנשמע על ידו והכי נמי מסתברא בהיותו המו"ל)בהם ביקורת על תנועת החסידות, שהתפרסמו בשנים האחרונות.
ב. מקור חיים לחוות יאיר בעת שהודפס השומט ממנו כמה קטעים, זכורני את שמו של הגרש"ז אויערבך בענין אבל איני יודע אם היה מהמחייבים או מהמתרעמים
ג. שמש מרפא - כתבי הגרש"ר הירש. במצוות ר' שמוען שוואב לא נכללו בו כמה מאמרים, פרטים אצל המו"ל. (מוקדש לגלילי: הספר אינו באוצר למרות רצונו של המו"ל, משום שהוא שייך להוצאת ארטסקרול, הידועה בליבה הנדיב). והנה עוד סוג של צנזורה: בבעל הטורים ריש ויקרא כתוב שמשה רבינו כתב א' זעירא ע"ד עצמו, מחמת ענותנותו, אבל רעק"א (תשו' מהדו"ק סי' ע"ה) העתיק דבריו בשינוי: שהקב"ה הוא שאמר לו לכתוב. ואין ספק שלא במקרה הוא. [עיינתי בהערות הרב יק"ר, וראיתי שציין לרעק"א המביא את דברי בעה"ט, אבל לא שת ליבו ששינה את דבריו. עוד ציין שם שבפי' הרא"ש ובכת"י (שלא הבנתי ענינו), אכן כתוב שהקב"ה הוא שאמר לו. עוד הביא שם בשם אחרונים דמדברי בעה"ט מוכח שאות זעירא ורבה אינה לעיכובא, דאל"כ איך שינה משה מדעתו. עכ"פ רעק"א שינה דברי בעה"ט וככה"נ במתכוון!]

תודה רבה!

מתעמק
הודעות: 598
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: "ואין לנו להיות צנזורים לגדולי ישראל ולדברי קדשם"

הודעהעל ידי מתעמק » א' נובמבר 21, 2010 9:32 am

על השמטת דברים מהמקור חיים לא שמעתי. אך נזדמן לי פעם לבדוק הכת"י (כנזכר לא שמעתי על ההשמטות כך שלא עלה בדעתי לבדוק אם זה נכון), והבחנתי במקום מסוים בה הזכיר "בחידושי תורני' כתבתי", ובדפוס השמיטו תיבת "תורני'".
זכורני עוד שינוי, אך זה כבר בכת"י המקורי, בענין חותם בתוך חותם בחבי"ת, שהמחבר העביר קו על מה שכתב וחזר וכתבו באופן אחר לגמרי (ולעצמי העתקתי גם משנה ראשונה של החוות יאיר לשם עיון גרידא, אך פשוט שטוב עשו המולי"ם שלא הדפיסו מה שהמחבר מחק).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 263 אורחים