תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.
לייטנר כתב:תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.
ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתה מכיר שנושקים לדודתם?
אוצר החכמה כתב:לייטנר כתב:תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.
ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתה מכיר שנושקים לדודתם?
כמה בחורים יראי שמים בגיל 80 שעמלו כל ימיהם בתורה ובארבע עשרה השנים האחרונות לא שכבו אפילו לישון ואתמול ה' נגלה עליהם אתה מכיר. עיין כתובות רפ"ב אי דמייא עלייכו ככשורא.
מה שהראשונים דנו זה מה הסיבה שנשקה כי גם מי שדמייא עליו ככשורא אינו עושה סתם אלא במקום מצווה וכשאין זה דרך אישות וע"ז ביארו.
הדיון כאן באמת מוזר.
אלא ברור שיש כאן הרבה פנימיות
לייטנר כתב:תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.
ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתה מכיר שנושקים לדודתם?
תוכן כתב:לייטנר כתב:תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.
ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתה מכיר שנושקים לדודתם?
מותר לנשק את הדודה אלא שיש גנאי בדבר. וביעקב לא היה גנאי. והוא נישק את הבת דודה כמו שבחור אחר מנשק את הדודה.
לייטנר כתב:ההסבר הפשטני שיעקב נשק לרחל כקרובתו כמובן שאינו יכול לעמוד בפני עצמו, וחייב לבוא עם מה שכתב אוצה"ח או עם ההסבר על בכיו של יעקב שלא ייקבר עמה, כלום שמעתם פעם על בחור שיספר: "מצאתי שידוך מעולה, אבל לצערי זה לא ילך כי המשפחה שלה מתעקשת שאחרי מאה עשרים היא תיקבר בזכרון מאיר, והמשפחה שלי מתעקשת שאחרי מאה עשרים אקבר בהר המנוחות"?! אלא ברור שיש כאן הרבה פנימיות, ואכמ"ל.
הערתי הובאה כדי להדגיש שהסברו הפשוט לכאורה של תוכן, כלל אינו פשוט.
ישועה בקרוב כתב:כיצד נשק יעקב לרחל, הלא אסור לנשק את בת דודתו? ובפרט שאת הקשר המשפחתי הוא מספר לה רק לאחר מעשה?
----
בהלצה ניתן לאמר:
א. המשכילים פירשו ...
לא ידען כתב:ישועה בדחיפות.
שטייגעניסט כתב:ישנו סיפור [לא מפורסם] עם הרעננה רב, שבעודו בפולין היה ממונה על שטיבל של חסידי גור באחת הערים הגדולות, ויהי היום, התפרסם שאחד מאברכי השטיבל עשה מעשה אשר לא יעשה, אשתו חזרה מבית הבראה ובעלה חיכה בבית הנתיבות, כשנפגשו נישק אותה בפרסיא !!! האברכים הקנאים רצו לסלק אותו מהשטיבל ופנו לקבול עליו בפני הרעננה רב. הלה שלך מכתב לאמרי אמת לשאול כיצד לנהוג, במכתב שהשיב לו הא"א כתב בין השאר, שהקוצקער אמר פעם ש'ויבך' שכתוב אצל יעקב הוא מפני שידע שיבואו דורות שלא יבינו את נשיקתו ויראו במעשה זה משום פריצות.
סכינא חריפא כתב:למה קשה יותר ממה שנשא יעקב אבינו ב' אחיות? כי גזל ועריות נפשו של אדם מחמדתן?
כולל יונגערמאן כתב:אאל"ט הראב"ע מפרש שלא היה נשיקת פה אל פה (נראה מדבריו דציור זה הוא המושכל ראשון של הבנת תיבת נשיקה) רק נשיקה בעלמא ומשכך אין בה כל פגם.
\איש-אחד כתב:"מִי יִתֶּנְךָ כְּאָח לִי יוֹנֵק שְׁדֵי אִמִּי אֶמְצָאֲךָ בַחוּץ אֶשָּׁקְךָ גַּם לֹא-יָבוּזוּ לִי" (שיה"ש ח, א).
נשיקה של קורבה אינה גנאי, וכדברי המדרש.
איש-אחד כתב:"ורחל הייתה קטנה ואין לחוש לה. וזה ענין וישק יעקב לרחל. או הוא כדברי רבי אברהם (לעיל כז כה), כי נשיקה בלמ"ד איננה בפה, רק נשק אותה על ראשה או על כתיפה" (רמב"ן, בראשית כט, ט).
כשיטת הרמב"ן דקורבה שלא לחיבת ביאה שרי מדאורייתא.
תוכן כתב:היא היתה קרובתו, הוא נישק אותה כמו שבחור מנשק דודה שלו.
לייטנר כתב:ואעפ"כ, כמה בחורים יראי שמיים אתם מכירים שנושקים כנ"ל?
תוכן כתב:כנראה שבתרבות דאז היה מקובל לבחור ירא"ש לנשק את קרובתו.
תוכן כתב:כנראה שבתרבות דאז היה מקובל לבחור ירא"ש לנשק את קרובתו.
ישועה בקרוב כתב:כיצד נשק יעקב לרחל, הלא אסור לנשק את בת דודתו? ובפרט שאת הקשר המשפחתי הוא מספר לה רק לאחר מעשה?
----
בהלצה ניתן לאמר:
א. המשכילים פירשו - הוא נישק אותה, תפס ת'צמו על מה שעשה, והחל לבכות ("ויבך").
ב. החרדים ביארו - הוא נישק אותה מטעם הכמוס, תפס מה שהמשכילים יחשבו, ובכה....
שטייגעניסט כתב:כיום הזה אנו במדרגה גבוהה יותר, אני מכיר חוגים בהם אין מנשקים אף את נשותיהם, והמחמירים אף את ילדיהם!!!
בפורום בית המדרש אני באופן עקרוני לא מגיב. בבית המדרש יש כאלה שטויות שאם נבוא להגיב אין אנו מספיקין ואין אנו מפסיקין.
שטייגעניסט כתב:ישנו סיפור [לא מפורסם] עם הרעננה רב, שבעודו בפולין היה ממונה על שטיבל של חסידי גור באחת הערים הגדולות, ויהי היום, התפרסם שאחד מאברכי השטיבל עשה מעשה אשר לא יעשה, אשתו חזרה מבית הבראה ובעלה חיכה בבית הנתיבות, כשנפגשו נישק אותה בפרסיא !!! האברכים הקנאים רצו לסלק אותו מהשטיבל ופנו לקבול עליו בפני הרעננה רב. הלה שלך מכתב לאמרי אמת לשאול כיצד לנהוג, במכתב שהשיב לו הא"א כתב בין השאר, שהקוצקער אמר פעם ש'ויבך' שכתוב אצל יעקב הוא מפני שידע שיבואו דורות שלא יבינו את נשיקתו ויראו במעשה זה משום פריצות.
כולל יונגערמאן כתב:אאל"ט הראב"ע מפרש שלא היה נשיקת פה אל פה (נראה מדבריו דציור זה הוא המושכל ראשון של הבנת תיבת נשיקה) רק נשיקה בעלמא ומשכך אין בה כל פגם.
ישועה בקרוב כתב:כך על זה הדרך : (שבת יג ע"א) "עולא הוי מנשק לאחתי' אבי חדיהו".
השקדן כתב:ודברי 'שש משזד' פשוטים לכל מעיין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים