מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סוקר
הודעות: 161
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 9:40 pm

חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי סוקר » ב' דצמבר 26, 2011 9:17 am

בהרבה מן החנוכיות הישנות יש שני שמשים, מה הטעם בזה? ראיתי פעם מאמר בשנה בשנה בסדרה החדשה שאין באוצר, אבל אני לא זוכר מה הנימוק שניתן לזה. (ושם הובאו תמונות של חנוכיות רבות כפולות שמש).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' דצמבר 26, 2011 11:07 am

כדומני שאף ב'מנהגי ישראל' של שפרבר (מצוי באוצר), בכרך המוקדש למנהגי חנוכה (כרך שישי?) דן בענין. ואין זמני עמי לבדוק.

אלי_ש
הודעות: 988
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי אלי_ש » ב' דצמבר 26, 2011 6:27 pm

לפי מרדכי נרקיס, בספרו "מנורת החנוכה", שני הפמוטים שימשו במשך השנה להדלקת נרות שבת (כך זכור לי).

צדיק גמור

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי צדיק גמור » ב' דצמבר 26, 2011 6:50 pm

חכם באשי כתב:כדומני שאף ב'מנהגי ישראל' של שפרבר (מצוי באוצר), בכרך המוקדש למנהגי חנוכה (כרך שישי?) דן בענין. ואין זמני עמי לבדוק.

זה בכרך חמישי.

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי ציבור » ג' מרץ 27, 2012 11:22 pm

גם כיום יש הנוהגים בשתי שמשים
ישנם אדמו"רים המציבים פמוט עם נר מלבד השמש.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' נובמבר 09, 2012 8:08 am

היו מבני קהילת ארם צובא, שהגיעו מספרד לאחר הגירוש בדרך קשה מאוד, וכאות לנס שהגיעו בתקופת החנוכה הנהיגו להדליק 2 שמשים.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' נובמבר 11, 2012 11:50 pm

כדברי 'ציבור' משמע יותר. כי יש בספרים הק' שאין להשתמש לאור השמש לכן אולי עושים אחד ל'מצות' השמש כמופיע ואחד שיהיה 'שמש' ממש.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' נובמבר 12, 2012 9:26 am

ואולי בכלל זה התחיל עם טעות יצרן....
ראה למשל כאן

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' נובמבר 28, 2012 8:36 pm

שני שמשים. נהגו יהודי חלב להדליק שני שמשים והטעם היות וכל ימות השנה היו מדליקים שני נרות כדי להאיר את הבית, ואם כן בחנוכה לא היה כל היכר כאשר מדליקים בלילה הראשונה שני נרות בלבד משום כך הדליקו שני שמשים. ועוד טעם משום זוגות. דרך ארץ (מנהגי חלב עמוד קמג), וכן נהגו יהודי לוב ראה בספר נחלת אבות (עמוד קנו).

מתוך עלון 'תורת אמך' העתיד לצאת בע"ה. הגיע אלי מאת המו"ל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2249
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' דצמבר 02, 2014 12:33 am

הטעם ששמעתי, הוא מסיבה פרטית לחלוטין.


השמש - הנר הנוסף, הוא הנר שמדליקין בו הנרות (כדעת הרמ"א).
בנוסף היו מדליקין נר רגיל. פשוט להאיר את מקום ההדלקה.


(כלומר נר אחד הדליקו בהתחלה, להאיר את סביבת ההדלקה. התקינו פתילות, שמו שמן, הדליקו נר כדי להדליק את פתילות השמן... / ומצד הדין (לדעת השו"ע), יכלו לכבות כעת את נר ה'שמש' שבו הדליקו את הנרות, ולהסתפק בנר הראשון שהדליקו בתחילה. רק מכיון שהרמ"א כתב שהמנהג שה'שמש' דייקא הוא הנר הנוסף, לכן השאירו אף אותו דולק. בצד השני.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי לענין » ה' פברואר 14, 2019 10:59 pm

שני שמשים - למה?
רואים הרבה מנורות חנוכה ישנות שיש בהם מקום לשני שמשים (ראה רשימה במנהגי ישראל חלק ה' עמ' נ"ב, ותמונות שם עמ' ס' והלאה). מעודי נתתי לבי לעובדה פלאית זו של שני שמשים [ומה שהספר הנ"ל מסביר את המנהג על פי מה ש'מוכיח' בדעת הטור והשו"ע שנהגו בשני נרות נוספים, האחד שמדליקין בו את הנרות, והשני שנותנים אותו כדי שלא ישתמש לאורה, הוא חסר טעם וריח, שהרי הקינסא שמדליקין בו היה מסתלק ומתכבה בסיום ההדלקה ואין שום זכר בדברי הפוסקים לכך שהיו מניחים אותו דולק מצד הנרות, ופשוט, וכבר עמד בזה הה"כ בירחון האוצר כ"ג עמ' ס"ו].
זה עתה שמתי לב לתמונה מעניינת [הובאה גם היא בס' הנ"ל, עמ' קכ"ח. מבלי לעמוד על ציון העובדה שלפנינו] מספר מנהגים (אמשפטרדם תפ"ד) -
אמשטרדם תפ''ד.PNG
אמשטרדם תפ''ד.PNG (486.05 KiB) נצפה 8125 פעמים

בתמונה נראה המדליק כאשר בידיו שני נרות דולקים, האחד שבו הוא מדליק את כל הנרות, והשני - לשם מה? למה להחזיק נר דולק נוסף בשעת ההדלקה?

יתכן להסמיך מנהג זה על דברי הראבי"ה (סי' תתמ"ג) 'ומדליקין מנר לנר. והני מילי בנרות של חנוכה, אבל נר העודף שאינו אלא להדליק השאר, אם כבה אין מדליקין אותו מהנר דמצוה, אלא מדליקו ממקום אחר, או יטול אחד מן המודלקים וידליק מנר לנר'.
הראבי"ה עומד כאן על בעיה העלולה להתעורר בשעת הדלקת הנרות. המדליק עומד עם ה'נר העודף' בידו, ומדליק את נרות המצוה, נר אחר נר. פעמים קורה שה'שמש' אתו מדליקים את הנרות, כבה לו לפתע באמצע ההדלקה. הבעיה היא, שאסור להדליק אותו מהנרות המודלקים כבר - מפני שאינו נר של מצוה, ולכך אינו בכלל ההיתר של 'מדליקין מנר לנר', שלהלכה אינו אלא משרגא לשרגא ממש, ולא על ידי קינסא.
הפתרון שמציע הראבי"ה, הוא לחזור ולהדליק את ה'שמש' ממקום אחר, ולחילופין - אם הדבר קשה או בלתי אפשרי - וכגון שלקח את האש ממנורה הקבועה לקיר בריחוק מקום וכיו"ב, על המדליק לוותר על ההדלקה בעזרת השמש, ואין לו ברירה אלא להדליק את הנרות זה מזה.

הואיל ובכל הדורות נתקלו כנראה בבעיה זו של שמש שנכבה באמצע ההדלקה [בעיה שקיימת גם אצלנו], ושני הפתרונות שמעלה הראבי"ה הם קשים לביצוע, לפעמים [אש אחרת איננה בהישג יד, והדלקת הנרות זה מזה אינה שייכת כאשר הנרות קבועים במקומם והפתילות קצרות], לכן נתחכמו ישראל ליתן שני נרות דולקים ביד המדליק, האחד לשם הדלקת הנרות, והשני לשם 'גיבוי' שבמקרה שכבה השמש באמצע ההדלקה, יוכל המדליק לחזור ולהדליק את השמש מהנר שבידו.

באם נכונים הדברים, ניתן לחבר בין התמונות של המנורות בעלות שני השמשים, יחד עם הציור של המדליק ושני הנרות בידו. נאמר מעתה, כשם שמעיקרא - בזמן שלא היה אלא את השמש - נהגו על פי הרמ"א להניח את השמש בצד הנרות [ובכדי לפתור את בעיית 'אסור להשתמש לאורה'], על כן - כאשר התחילו להשתמש בשמש נוסף- 'נר גיבוי', נהגו להניח גם אותו בצד הנרות. וזו הסיבה למה שאנו רואים מנורות שהותקן בהם מקום עבור שני השמשים - הנר המדליק ונר הגיבוי.

אנחנו לא שוללים אפשרות לפיה אכן לא החזיק המדליק בידו אלא נר אחד, והצייר שרצה לתעד את שני חלקי המעמד, את הברכות ואת ההדלקה, תיעד את המדליק בצורה כפולה - נר אחד הנתון בידו מסמל את שלב אמירת הברכות, ובנר השני אנו רואים את הדלקת הנרות בפועל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 26, 2020 12:29 am

ויעו"ע באשכול סמוך:
חנוכי' בעלת תשעה בזיכים !

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 06, 2020 10:00 pm

עתניאל בן קנז כתב:הטעם ששמעתי, הוא מסיבה פרטית לחלוטין.


השמש - הנר הנוסף, הוא הנר שמדליקין בו הנרות (כדעת הרמ"א).
בנוסף היו מדליקין נר רגיל. פשוט להאיר את מקום ההדלקה.


(כלומר נר אחד הדליקו בהתחלה, להאיר את סביבת ההדלקה. התקינו פתילות, שמו שמן, הדליקו נר כדי להדליק את פתילות השמן... / ומצד הדין (לדעת השו"ע), יכלו לכבות כעת את נר ה'שמש' שבו הדליקו את הנרות, ולהסתפק בנר הראשון שהדליקו בתחילה. רק מכיון שהרמ"א כתב שהמנהג שה'שמש' דייקא הוא הנר הנוסף, לכן השאירו אף אותו דולק. בצד השני.

מה שכתבתי בביאור דברי הרמ"א הנ"ל יחד עם דברי הרמ"א בדין מהדרין מן המהדרין

אכן נראה לבאר בעומק טפי שיטת הרמ"א [בדין מהדרין מן המהדרין] בהקדם מה שמצינו שנחלקו המחבר והרמ"א בריש סי' תרעג ביסוד דין הנר הנוסף, "ונוהגים להדליק נר נוסף, כדי שאם ישתמש לאורה יהיה לאור הנוסף שהוא אותו שהודלק אחרון, ויניחנו מרחוק קצת משאר נרות מצוה. הגה: ובמדינות אלו אין נוהגים להוסיף, רק מניח אצלן השמש שבהן מדליק הנרות, והוא עדיף טפי, ויש לעשותו יותר ארוך משאר נרות, שאם בא להשתמש ישתמש לאותו נר (מרדכי)".

והנה בדברי המחבר מבואר להדיא שאת הנר הנוסף מניח מרחוק קצת משאר נרות מצוה, והטעם כתב במשנ"ב (ס"ק טז) כדי שיהיה היכר כמה נרות מדליקין באותו יום ולא יחשבוהו עמהם, [ועי' בשעה"צ ס"ק טו]. והיינו דהמחבר לשיטתו דסבירא ליה כהתוס' דחיישינן להיכרא לדעת מנין הנרות בכל יום.

אולם הרמ"א כתב "רק מניח אצלן השמש שבהן מדליק הנרות, והוא עדיף טפי". וביאר במשנ"ב (ס"ק יט): עדיף טפי - דבזה מוכח בהדיא לבני הבית שאינו ממנין הנרות. והנה המשנ"ב נקט כאן טעמו של הפמ"ג כאן שביאר יסוד הענין שהרמ"א מצריך היכר לבני הבית ולא לשאר הרואים שרואים הפרסומי ניסא.

ברם יותר נראה שעיקר סברת הרמ"א היא שאף כי בעינן היכרא, אבל ההיכר הוא בשעת ההדלקה, ואין לך היכר גדול מזה שהוא משתמש בשמש שאותו לא הדליק כלל, אלא אדרבה "שבהן מדליק הנרות", ולפי המחבר אין היכר כלל במעשה ההדלקה אלא באופן ההנחה לאחר ההדלקה שמניחו מרחוק לא בהדי נרות המצוה, אבל לפי הרמ"א ההיכר הוא בשעת ההדלקה ותו לא בעינן מידי .

וכן מדויק היטב בדבריו שכתב "ויש לעשותו יותר ארוך משאר נרות, שאם בא להשתמש ישתמש לאותו נר", והיינו שמצד ההיכר אין שום סיבה לעשותו ארוך וניכר משאר נרות, וכאמור, וכל הטעם הוא שלא יבוא להשתמש.

ומעתה מבואר היטב שהרמ"א סבירא ליה דבעינן היכר עכ"פ בשעת הדלקה, ומה"ט שינה מדברי הרמב"ם ונקט שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק לעצמו ולא בעה"ב, שבאופן זה מתקיים ההיכר של מנין הנרות, דמיתלי תלי במעשה ההדלקה

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 07, 2020 12:04 am

נוטר הכרמים כתב:ומעתה מבואר היטב שהרמ"א סבירא ליה דבעינן היכר עכ"פ בשעת הדלקה, ומה"ט שינה מדברי הרמב"ם ונקט שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק לעצמו ולא בעה"ב, שבאופן זה מתקיים ההיכר של מנין הנרות, דמיתלי תלי במעשה ההדלקה


מה הכוונה, שהרמ"א חולק על הרמב"ם?
ידועים מקומות נוספים כאלה?
ובלי לבאר מזה מאומה בדרכי משה?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חנוכיה עם שני שמשים - למה היא באה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' דצמבר 07, 2020 8:45 am

לענין כתב:
נוטר הכרמים כתב:ומעתה מבואר היטב שהרמ"א סבירא ליה דבעינן היכר עכ"פ בשעת הדלקה, ומה"ט שינה מדברי הרמב"ם ונקט שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק לעצמו ולא בעה"ב, שבאופן זה מתקיים ההיכר של מנין הנרות, דמיתלי תלי במעשה ההדלקה


מה הכוונה, שהרמ"א חולק על הרמב"ם?
ידועים מקומות נוספים כאלה?
ובלי לבאר מזה מאומה בדרכי משה?

היינו שחש לסברת התוס' דבעי היכרא לדעת כמה הדליק בכל יום.
דווקא יש הרחבה בדרכי משה, ונמנעתי מלהביאו מפני האריכות, יעו"ש בשם מהר"א מפראג,
אלא שבדבריו שם נראה סברא אחרת שיש היכר מצד שהמנהג להדליק בפנים, יעו"ש בתרי אנפי.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים