יתר10 כתב:לכללות ההברה המכונה 'חסידית' וגם בנוגע לקריאת שני קמצים והמסתעף היתה סדרת מאמרים בקובץ 'נזר התורה'.
מחולת המחנים כתב:כמו כן שמעתי פעם שהמנהג הנכון של חסידי ויז'ניץ הוא להגות את הציר"י כמו סגו"ל וחירי"ק, ושלא כמנהג פולין, וניתן לשמוע זאת עדיין אצל הזקנים והמדקדקים בויז'ניץ.
איש גלילי כתב:פרנצויז כתב:והבעל שם טוב התפלל בהברה המכונה היום "ליטאית".
הבעל שם טוב היה גר באזור וואהלין, ושם התפללו בהברה המכונה היום חסידית אך בהבדל אחד מההברה הפולנית והוא הצירי (כמו שמתפללים חסידי ויז'ניץ ורוז'ין שבאים מאותו אזור ממש ואפי' חסידי טשערנאביל).
ארזי ביתר כתב:לא כ"כ שייך להגדיר את זה מנהג. ההברה של האמרי חיים היתה כסגול, וההברה של הישועות משה היתה כפתח. מרן האדמו"ר מויז'ניץ הוגה כזקנו, וכ"ק האדמו"ר מויז'ניץ הוגה כאביו...
ארזי ביתר כתב:לחלוטין לא מדוייק! תשאל כל חסיד טשערנאביל בן 40 ומעלה, והוא יחקה בהתלהבות את כ"ק אדמו"ר רבי זושא'לע מטשערנאביל זי"ע, שהיה מתחיל במנחה ערש"ק, ברוב התלהבות דקדושה "הודו", בהברת ראש ישיבה ליטאי...
כך, שבהחלט ייתכן, שהבעש"ט התפלל בהברה 'ליטאית'.
ארזי ביתר כתב:לחלוטין לא מדוייק! תשאל כל חסיד טשערנאביל בן 40 ומעלה, והוא יחקה בהתלהבות את כ"ק אדמו"ר רבי זושא'לע מטשערנאביל זי"ע, שהיה מתחיל במנחה ערש"ק, ברוב התלהבות דקדושה "הודו", בהברת
ארזי ביתר כתב:מחולת המחנים כתב:כמו כן שמעתי פעם שהמנהג הנכון של חסידי ויז'ניץ הוא להגות את הציר"י כמו סגו"ל וחירי"ק, ושלא כמנהג פולין, וניתן לשמוע זאת עדיין אצל הזקנים והמדקדקים בויז'ניץ.
לא כ"כ שייך להגדיר את זה מנהג. ההברה של האמרי חיים היתה כסגול, וההברה של הישועות משה היתה כפתח. מרן האדמו"ר מויז'ניץ הוגה כזקנו, וכ"ק האדמו"ר מויז'ניץ הוגה כאביו...
ארזי ביתר כתב:לחלוטין לא מדוייק! תשאל כל חסיד טשערנאביל בן 40 ומעלה, והוא יחקה בהתלהבות את כ"ק אדמו"ר רבי זושא'לע מטשערנאביל זי"ע, שהיה מתחיל במנחה ערש"ק, ברוב התלהבות דקדושה "הודו", בהברת ראש ישיבה ליטאי...
משולש כתב:דרך אגב, היו מילים שחדרו לשפת יהודי אשכנז מפולין, למשל בפרנקפוט הגמ"ח היה נקרא "קיפה" (קופה) ואת הפני יהושע תמיד כינו "פני יהושיע". וכנראה היו עוד מילים כאלו. (היו תקופות ארוכות שכמעט כל מלמדי התינוקות באשכנז היו מפולין, ודרכם גם נשתכחו מבטאי החית והעין המיוחדים של בני אשכנז).
לא ידען כתב:ארזי ביתר כתב:לחלוטין לא מדוייק! תשאל כל חסיד טשערנאביל בן 40 ומעלה, והוא יחקה בהתלהבות את כ"ק אדמו"ר רבי זושא'לע מטשערנאביל זי"ע, שהיה מתחיל במנחה ערש"ק, ברוב התלהבות דקדושה "הודו", בהברת
שאלתי איזה 30 כאלו...עדיין יש לי לברר אצל יתר המאות האחרים... סתם צחוק על הביטוי 'שאל כל חסיד טשערנאביל בן 40 ומעלה',
יאיר כתב:אגב,מאיפה בא ר' יאנק'ב (יעקב)?
ישראל אליהו כתב:ואפשר להסביר תשובתו בב' פנים. או שכוונתו שמבטאים ה"א במקום חי"ת [כהונגרים]. או שמבטאים חי"ת [כספרדים], אלא שתה"ד לא ידע איך לבטא זאת בכתיבה, ולכן כתב שישנם שקוראים חי"ת כמו ה"א, וכוונתו לחי"ת הספרדית (שהיא הכי קרובה לה"א).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים