בגמרא בבא מציעא פ"ז.
ויאמרו אליו איה שרה אשתך ויאמר הנה באהל להודיע ששרה אמנו צנועה היתה אמר רב יהודה אמר רב ואיתימא רבי יצחק יודעים היו מלאכי השרת ששרה אמנו באהל היתה אלא מאי באהל כדי לחבבה על בעלה רבי יוסי ברבי חנינא אמר כדי לשגר לה כוס של ברכה
וזה כמובן איירי על ביקור המלאכים בבית אברהם אבינו הנמצא בריש פרשת וירא
והמהרש"א על המקום מביא קושיא בשם "וראיתי מי שהקשה", למה אברהם עצמו לא שלח לה הכוס, ורק המלאכים שלחו.
וכתב "והאריך בזה בדרכים דחוקים לאין צורך", כי אין כאן קושיא כלל והדבר פשוט, שהרי דינא הוא שאורח מברך ברכת המזון, ואם כן עלינו להניח שגדול שבמלאכים הוא בירך (מעניין מי נחשב הגדול שבהם?...), והכוס הייתה בידו, ועליו היה לשגר לאשת בעל הבית כוס של ברכה, וכמו שמצינו בדיוק בגמ' בברכות נ"א. שאמר רב נחמן שהיה בעל הבית לעולא שהיה האורח ובירך, 'לישדר מר כסא דברכתא לילתא' שהייתה אשת בעל הבית.
זה לשון המהרש"א שם: (אין לה עתה אפשרות להעתיק ואודה למי שיעלה)
ולא ידוע באיזה ספר המהרש"א ראה שהקשה ותירץ בדברים דחוקים
וגם בהערות על המהרש"א בעוז והדר לא ציינו כל מ"מ לזה
והנה זה לשון ספר שפתי חכמים על הפסוק איה שרה אשתך:
"ר"ל דאחר שהיו אוכלין היו מברכין ברכת המזון על הכוס, ושרה לא היתה אצלם, ואברהם לא היה רוצה לשלוח לה לפי שפירסה שרה נדה ולא תטמא המשקין עם הכוס, והוא לא רצה לגלות שפירסה נדה, לכן לא רצה לשפוך לכוס אחר ולשלוח לה. אי נמי יש לומר דעיקר מצוה שתשתה מאותו כוס שברכו עליו, ולפי זה יש לפרש מה שהשיב אברהם הנה באהל רמז להם שפירסה נדה, משום הכי יושבת בדד כדרך נשים נדות וק"ל".
ובכן שאלתי בפי האם יכול או מסתבר שהמהרש"א התכוון לדבריו
ויש לי נפקותא בזה האם כוונת המהרש"א לדבריו מכיוון שכתב שדבריו דחוקים, כי לדעתי גם דברי השפ"ח דחוקים מאוד ואשמח למצוא במהרש"א בית אב לדברי - ובפרט שבתירוצו השני יש נפ"מ להלכה
והנה שפתי חכמים (לכל הידוע לי אינני ביבליוגרף מומחה) נדפס לראשונה רק בשנת ת"א והמהרש"א נדפס לראשונה עוד בשנת שע"ב, אבל את הדיבור הזה השפתי חכמים העתיק מילה במילה (כדרכו כמובן) מספר מנחת יהודה איילנבורג שהיה ממפרשי רש"י וממקצרי הרא"ם, (במכון המאור לא ציינו אבל בעוז והדר כן ציינו זאת וכן הוא לקושטא), והנה ספר זה נדפס כבר שס"ט.
אודה לכל חומר בנידון, גם מהכיוון הביבליוגרפי וגם למי שדן בדברי השפ"ח אלו (שדבריו אלו היו שגורים בפי הדובב מישרים והגרשז"א ידוע לי)