החתן סופר כתב:יש״כ, דברי ר׳ אשר הובאו שוב בשו״ת מנחת אשר (התשע״ג) ח״א סי׳ ל״ה אות ג׳ הובאו דבריו אגב עישון ביו״ט, ויעויין בהערות הילקו״י סי׳ מ׳ ס״ח שם על חומרת העישון.
מה שכן כמדומה לי שבסוף הקובץ תשובות (ח״א) פסק הגריש״א זצ״ל שמותר לעשן משום פתאים ה׳ וראינו צדיקים וטובים וכו׳ ואין במגיש סיגריה משום לפנ״ע, אבל הסברתי לעצמי שזה היה בשנות ה-תשמ... ומסתמא שמציאותית הפסק לא נכון ואסור בכל תוקף לעשן, ועל ראשי הציבור, הגדולים והרבנים שיימגרו את תופעת העישון שמתחילה אצל בחורים עוד בישיבות הקטנות וחבל חבל חבל על בריאותם של ישראל הקדושים.
יאיר1 כתב:החתן סופר כתב:יש״כ, דברי ר׳ אשר הובאו שוב בשו״ת מנחת אשר (התשע״ג) ח״א סי׳ ל״ה אות ג׳ הובאו דבריו אגב עישון ביו״ט, ויעויין בהערות הילקו״י סי׳ מ׳ ס״ח שם על חומרת העישון.
מה שכן כמדומה לי שבסוף הקובץ תשובות (ח״א) פסק הגריש״א זצ״ל שמותר לעשן משום פתאים ה׳ וראינו צדיקים וטובים וכו׳ ואין במגיש סיגריה משום לפנ״ע, אבל הסברתי לעצמי שזה היה בשנות ה-תשמ... ומסתמא שמציאותית הפסק לא נכון ואסור בכל תוקף לעשן, ועל ראשי הציבור, הגדולים והרבנים שיימגרו את תופעת העישון שמתחילה אצל בחורים עוד בישיבות הקטנות וחבל חבל חבל על בריאותם של ישראל הקדושים.
תשובה דומה יש באגרות משה.
אני לא יודע האם על המסתמא שלך גם הגרמ"פ והגריש"א היו חותמים עליו.
הגרע"י נפטר לפני מעט זמן ובכל אופן התיר, כך שהוא כנראה לא חתם על זה.
גם הנימוק של הפוסקים עדיין תקף, כך שאינני יודע על סמך מה אתה אומר את המסתמא, וזה שיש מי שאוסר אינו אומר שצריך לבטל את דברי המתירים.
ודרך אגב לא נמצא בספרי גדולי הפוסקים איסור לעשן.
מלבד זאת שישנם גדולי תורה וגם מגדולי הפוסקים שמעשנים.
יאיר1 כתב:כידוע כרוזים וכדו' אינם דומים לתשובה שהרב מדפיס בספר.
ולא הבנתי מה כוונתך בקשר לרב עובדיה.
יבנה כתב:יאיר1 כתב:כידוע כרוזים וכדו' אינם דומים לתשובה שהרב מדפיס בספר.
ולא הבנתי מה כוונתך בקשר לרב עובדיה.
האם לדעתך הם סברו שמותר לעשן למרות שכתבו בכרוזים שאסור לעשן?
בענין ר' עובדיה, משתמע מדבריך שמתיר לעשן, והבאתי מתשובה שלו וכן משיעורו שאסר לעשן.
רוצה לידע כתב:האם יאמרו הרבנים גם שאסור לאכול מאכלים שמנים מדי? או שיש להם הרבה קולסטרול וכו'?
כך הוא דרכו של עולם שהאדם לתאוותו עושה דברים המזיקים לו,
וכמדומה בריש כיצד מברכים מבואר אשר כל מאכל שאינו מזיק מיד אף מברכים עליו,
יורד ומתעה כתב:יאיר1 כתב:נעשה ניסוי בארה"ב לקחו אדם שייאכל במשך חודש ימים רק בבורגר ראנץ, לאחר כ20 יום הרופא עצר את הניסוי מחשש לחיי אותו אדם. מתוך כך למדו כמה זה מזיק, סיגריות עדיין לא הגיעו לדרגה הזו..קשקוש.
חוץ מזה כמה אנשים אתה מכיר שאוכלים חודש שלם רק בורגר ראנץ'.
יש לי שאלה אליך, נכנסת פעם לאתר של 'האגודה למלחמה בסרטן'? (או שאתה מאלה שחושבים שכל העולם עובד עליהם)
יאיר1 כתב:אף אחד לא אוכל חודש שלם, וזה בדיוק הענין, המחקר בא להראות שזה יוצר תוך חודש נזק עצום, כדי שיובן שגם צריכה של ארבע ימים בחודש יוצר נזק גדול. נראה לי שכבודו לא הבין את מטרת המחקר....
יורד ומתעה כתב:
איך שלא יהיה, אני לא באתי לדון מבחינה הלכתית, למרות שנראה לי שהמסקנה מהאמור לעיל פשוטה.
זה נשמע כמו אגדה אורבנית. יש לך מקור לסיפור הזה? (אגב, בורגר-ראנץ הוא שמה של רשת המבורגרים ישראלית).יאיר1 כתב:נעשה ניסוי בארה"ב לקחו אדם שייאכל במשך חודש ימים רק בבורגר ראנץ, לאחר כ20 יום הרופא עצר את הניסוי מחשש לחיי אותו אדם. מתוך כך למדו כמה זה מזיק, סיגריות עדיין לא הגיעו לדרגה הזו....
ברזילי כתב:זה נשמע כמו אגדה אורבנית. יש לך מקור לסיפור הזה? (אגב, בורגר-ראנץ הוא שמה של רשת המבורגרים ישראלית).יאיר1 כתב:נעשה ניסוי בארה"ב לקחו אדם שייאכל במשך חודש ימים רק בבורגר ראנץ, לאחר כ20 יום הרופא עצר את הניסוי מחשש לחיי אותו אדם. מתוך כך למדו כמה זה מזיק, סיגריות עדיין לא הגיעו לדרגה הזו....
שומע ומשמיע כתב:ר' משה שטרנבוך כותב בספר דברים חריפים, ואומר שהוא מתכוון להלכה גמורה.
והוא כותב שדעתו שזה איסור מאבד עצמו לדעת, אלא שלא רוצה לפרסם את זה, כי אז לא יתייחסו ברצינות לדברים שרבנים אומרים. ויחשבו שהוא מתכוון לגוזמא.
בן מיכאל כתב:שומע ומשמיע כתב:ר' משה שטרנבוך כותב בספר דברים חריפים, ואומר שהוא מתכוון להלכה גמורה.
והוא כותב שדעתו שזה איסור מאבד עצמו לדעת, אלא שלא רוצה לפרסם את זה, כי אז לא יתייחסו ברצינות לדברים שרבנים אומרים. ויחשבו שהוא מתכוון לגוזמא.
אשמח לקבל מקור לכך. תודה.
יבנה כתב:בן מיכאל כתב:שומע ומשמיע כתב:ר' משה שטרנבוך כותב בספר דברים חריפים, ואומר שהוא מתכוון להלכה גמורה.
והוא כותב שדעתו שזה איסור מאבד עצמו לדעת, אלא שלא רוצה לפרסם את זה, כי אז לא יתייחסו ברצינות לדברים שרבנים אומרים. ויחשבו שהוא מתכוון לגוזמא.
אשמח לקבל מקור לכך. תודה.
עי' תשובות והנהגות ח"ג סי' שנד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים