משולש כתב:בתפוצות ישראל נהגו להחמיר שלא לאכול הרבה דברים בפסח. האם יש מקום שבו נאספו כל החומרות האלו למקום אחד?
ראיתי במהרי"ל שאוסר לאכול בפסח: קטניות, דבש ומי דבש, סוכר, תאנים, צימוקים, כרכום, דג סלמון, (חלק מהדברים שם אסר בכל אופן גם אם יודע שנקיים מחמץ, וחלקם רק במקרה של חשש).
בהולנד נהגו (ונוהגים) שלא לאכול עוף בפסח.
חסידים אינם אוכלים שרויה.
מנהג תוניס לא לאכול קטניות חוץ מאורז, ומנהג מרוקו הפוך לאכול כל הקטניות חוץ מאורז.
נשמח לשמוע על עוד מנהגים.
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שמנהג רומניה לא לאכול דגים בכלל
בברכה המשולשת כתב:מנהג תוניס- מה מקור כת"ר לדבריו?
מה שנכון נכון כתב:המנהג ידוע ומתועד בספרי מנהגי תוניס. [בג'רבא אכלו הכל].
שמש כתב:המנהג הרווח בתוניס היה שלא לאכול קטניות יבשות (=ישנות שבהם היה חשש שהתערב חמץ) אבל ירוקות (=טריות כגון אפונה או פול ירוק) היו אוכלים.
משולש כתב:
ראיתי במהרי"ל שאוסר לאכול בפסח: קטניות, דבש ומי דבש, סוכר, תאנים, צימוקים, כרכום, דג סלמון, (חלק מהדברים שם אסר בכל אופן גם אם יודע שנקיים מחמץ, וחלקם רק במקרה של חשש).
מנין כתב:משולש כתב:
ראיתי במהרי"ל שאוסר לאכול בפסח: קטניות, דבש ומי דבש, סוכר, תאנים, צימוקים, כרכום, דג סלמון, (חלק מהדברים שם אסר בכל אופן גם אם יודע שנקיים מחמץ, וחלקם רק במקרה של חשש).
אתה יכול להביא מקור מדויק במהרי"ל?
משולש כתב:מנין כתב:משולש כתב:
ראיתי במהרי"ל שאוסר לאכול בפסח: קטניות, דבש ומי דבש, סוכר, תאנים, צימוקים, כרכום, דג סלמון, (חלק מהדברים שם אסר בכל אופן גם אם יודע שנקיים מחמץ, וחלקם רק במקרה של חשש).
אתה יכול להביא מקור מדויק במהרי"ל?
לא בדיוק, זה מפוזר לאורך מנהגי איסורי מאכל בפסח. (אחרי מנהגי ההגדה, לפני מנהגי תפילות פסח כמדומני)
מנין כתב:משולש כתב:
ראיתי במהרי"ל שאוסר לאכול בפסח: קטניות, דבש ומי דבש, סוכר, תאנים, צימוקים, כרכום, דג סלמון, (חלק מהדברים שם אסר בכל אופן גם אם יודע שנקיים מחמץ, וחלקם רק במקרה של חשש).
אתה יכול להביא מקור מדויק במהרי"ל?
משולש כתב:בתפוצות ישראל נהגו להחמיר שלא לאכול הרבה דברים בפסח. האם יש מקום שבו נאספו כל החומרות האלו למקום אחד?
ראיתי במהרי"ל שאוסר לאכול בפסח: קטניות, דבש ומי דבש, סוכר, תאנים, צימוקים, כרכום, דג סלמון, (חלק מהדברים שם אסר בכל אופן גם אם יודע שנקיים מחמץ, וחלקם רק במקרה של חשש).
משולש כתב:בתפוצות ישראל נהגו להחמיר שלא לאכול הרבה דברים בפסח.
... נשמח לשמוע על עוד מנהגים.
אספקלריא כתב:משולש כתב:בתפוצות ישראל נהגו להחמיר שלא לאכול הרבה דברים בפסח.
... נשמח לשמוע על עוד מנהגים.
ידוע מה שכתבו הפוסקים הספרדים: "לענין פסח אנחנו אשכנזים".
בברכה המשולשת כתב:חלק מהפוסקים הספרדים כתבו כן (כידוע המחלוקת הגדולה בזה בין ממשיכי בית מדרשו של ג"ע הבא"ח לבין הראשל הגרע"י)אספקלריא כתב:ידוע מה שכתבו הפוסקים הספרדים: "לענין פסח אנחנו אשכנזים".
אספקלריא כתב:בברכה המשולשת כתב:חלק מהפוסקים הספרדים כתבו כן (כידוע המחלוקת הגדולה בזה בין ממשיכי בית מדרשו של ג"ע הבא"ח לבין הראשל הגרע"י)אספקלריא כתב:ידוע מה שכתבו הפוסקים הספרדים: "לענין פסח אנחנו אשכנזים".
זו אינה חומרה של הבן איש חי, וכבר הרבה דורות לפני זמנו, נהגו כך.
נהר שלום כתב:שמעתי שיש שנהגו שלא לאכול בהמות שאכלו חמץ
ובע"ה שמעתי מאחד שהיה אוכל פסטה במשך שנים כי במשפחתו נהגו לאכול פסטה (כנראה מה שמייצרים במיוחד כשר לפסח)
גביר כתב:לאחרונה שמעתי על מנהג של יהודי גרוזיה הנמנעים מאכילת קטניות מלבד תירס, ואדרבא זהו עיקר מאכלם בפסח כעין תפוחי אדמה בקרב האשכנזים. איני יודע אם זהו מנהג רווח בקהילה זו או מנהג של חלקים או משפחות ממנה.
בברכה המשולשת כתב:ברור. אבל היום המחלוקת היא אם להמשיך לנהוג כך או לא ובזה חלקו כפי שכתבתי
מה שנכון נכון כתב:בברכה המשולשת כתב:ברור. אבל היום המחלוקת היא אם להמשיך לנהוג כך או לא ובזה חלקו כפי שכתבתי
המחלוקת היא לא אם "להמשיך" לנהוג כך, אלא האם בכלל היה נכון לנהוג כך, וכן עד כמה באמת היה מנהג כזה.
מה שנכון נכון כתב:מצד המציאות ודאי שהיה מנהג כזה, ומקור הלשון הנ"ל מהזכור לאברהם כמובא בכה"ח תמז,עו. וכ"כ עוד פוסקים אספם הריח"ס בספריו. [ויש שכתבו כן גם לענין או"ה ועוד, ר"ל בלשון כוללת ולא רק לענין פרט זה או אחר]. אבל לדעת הרע"י לא פשט אצל הכל, וכן היה שלא כדין, ואין לו תוקף מנהג.
אספקלריא כתב:ידוע מה שכתבו הפוסקים הספרדים: "לענין פסח אנחנו אשכנזים".
בברכה המשולשת כתב:חלק מהפוסקים הספרדים כתבו כן (כידוע המחלוקת הגדולה בזה בין ממשיכי בית מדרשו של ג"ע הבא"ח לבין הראשל הגרע"י)
אספקלריא כתב:זו אינה חומרה של הבן איש חי, וכבר הרבה דורות לפני זמנו, נהגו כך.
בברכה המשולשת כתב:ברור. אבל היום המחלוקת היא אם להמשיך לנהוג כך או לא ובזה חלקו כפי שכתבתי
חיים ושלו' כתב:מנהג חסידים לא לאכול רק דברים שעשו אותם בעצמם (געמישט), והרבה מקילים בכמה דברים כגון מיץ ענבים ויין, שמן, קפה, חלב, סוכר.
יש מקומות שאינם אוכלים גזר.
וכמו כן בכמה מקומות אינם אוכלים כל דבר שהזרע שלו בצורת חיטה כמו מלפפונים וקישואים.
ויש שאינם משתמשים בסוכר וכבר הובא בפוסקים, ויש נוהגים לבשלם לפני הפסח.
יש שאינם שותים קפה, האם מטעם קטניות?
יש שאינם משתמשים בשמן רק בשומן הבשר (שמאלץ).
יש שאינם אוכלים דברים חמים מדי וחריפים מחשש שיוציא בליעות חמץ הנבלע בסתימות שיניים. (ובאמת צריך ביאור למה העולם אינם נזהרים בזה, ובשלמא בדברים חמים הרי בדרך כלל אינו במצב שהיד סולדת בו אבל בדברים חריפים הרי יש לחוש שהשיניים הוא בכלל סכין ואגב דוחקא דסכינא מפליט?)
כידוע שהתירו זאת משום חיי-אדם...שף ויתיב כתב:גביר כתב:לאחרונה שמעתי על מנהג של יהודי גרוזיה הנמנעים מאכילת קטניות מלבד תירס, ואדרבא זהו עיקר מאכלם בפסח כעין תפוחי אדמה בקרב האשכנזים. איני יודע אם זהו מנהג רווח בקהילה זו או מנהג של חלקים או משפחות ממנה.
ומעניין שהחיי אדם אוסר לאכול תפו"א... האם יש מישהו שנוהג בזה?
אספקלריא כתב:אספקלריא כתב:ידוע מה שכתבו הפוסקים הספרדים: "לענין פסח אנחנו אשכנזים".בברכה המשולשת כתב:חלק מהפוסקים הספרדים כתבו כן (כידוע המחלוקת הגדולה בזה בין ממשיכי בית מדרשו של ג"ע הבא"ח לבין הראשל הגרע"י)אספקלריא כתב:זו אינה חומרה של הבן איש חי, וכבר הרבה דורות לפני זמנו, נהגו כך.בברכה המשולשת כתב:ברור. אבל היום המחלוקת היא אם להמשיך לנהוג כך או לא ובזה חלקו כפי שכתבתי
לסיכום, כוונתך שזו מחלוקת בין מסורת הפסיקה הספרדית מדורו של הבן איש חי לבין הפסיקה של הגרע"י מדורי דורות.
נהר שלום כתב:שמעתי שהרב אברהם בלומנקראנץ פסק שכל דבר שאפשר להכין ממנו קמח הוא קטניות אבל ק"ל שהרי הדבר היחיד שעלה בדעתי שא"א להכין ממנו קמח הוא מים [וגם מצה אפשר להכין ממנה קמח..]
בכל אופן כמה שאלות על קטניות שהייתי שמח לברר אצל אלו שנוהגים שלא לאכלם
האם קינואה (quinoa) הוא קטניות?
למה כיום בכשרויות (לפחות בחו"ל) מחמירים שאפילו שמן שסונן בפילטר של שמן קטניות הוא אסור?
האם שוקלד וקפה הינם קטניות ואם לאו מדוע?
[/quote]נהר שלום כתב: לסיכום, כוונתך שזו מחלוקת בין מסורת הפסיקה הספרדית מדורו של הבן איש חי לבין הפסיקה של הגרע"י מדורי דורות.
גביר כתב:לאחרונה שמעתי על מנהג של יהודי גרוזיה הנמנעים מאכילת קטניות מלבד תירס, ואדרבא זהו עיקר מאכלם בפסח כעין תפוחי אדמה בקרב האשכנזים. איני יודע אם זהו מנהג רווח בקהילה זו או מנהג של חלקים או משפחות ממנה.
איש-אחד כתב:מעניין לציין בענין זה, ששני המאכלים הללו - תירס ותפו"א הם ירקות "חדשים" באירופה ומקורם באמריקה, והובאו לאירופה לאחר גילוי אמריקה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים