מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 19, 2011 9:44 am

ברצוני לברר ולדעת מי הם אותם גדולי ישראל שהיו בבחינת משיח בן דוד ובבחינת משיח בן יוסף.
ידוע על חזקיה המלך ע"ה שהיה בבחינת משיח ב"ד ועל ר' חיים ויטאל, אוה"ח הקדוש והגר"א שהיו בבחינת משיח ב"י. מי יכול להוסיף?
נערך לאחרונה על ידי יאיר ב ב' אפריל 04, 2011 12:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 19, 2011 10:38 am

על ר' שמשון מאוסטרפולא, שנהרג בגזירות ת"ח-ת"ט, אמרו שהיה נשמת משיח בן יוסף.
איני זוכר עתה מקורות לכך.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי גימפעל » ד' ינואר 19, 2011 11:05 am

כמו"כ מסופר על ר' שלמה (הלוי) מקארלין זכור לי שבדף שער של הספר 'שמע שלמה' מוזכר זאת בשם צדיקי דורו.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי חנבין » ד' ינואר 19, 2011 11:07 am

להלן מובא על:
ר' שמשון מאוסטרופולא (ציטוט מר' צדוק הכהן המביא בשם דברי אמת מהחוזה מלובלין)
ר"ש מקרלין
יונה הנביא (ציטוט מדן ידין מר"ש מאוסטרופולא)
קבצים מצורפים
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (90.41 KiB) נצפה 7869 פעמים

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי גימפעל » ד' ינואר 19, 2011 11:13 am

ידוע גם ההספד של הראי"ה קוק על בנימין זאב הרצל המפורסם בשם 'המספד בירושלים' שאמר עליו שהיה משיח בן יוסף

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 19, 2011 11:52 am

ידוע..ובכוונה ציינתי "גדולי ישראל" [אגב, למען הדיוק..הוא טען שהיה בבחינת מב"י].

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי דראל » ד' ינואר 19, 2011 1:00 pm

אפשר בבקשה לקבל ציטוט שבו הראי"ה קוק מכנה את הרצל 'בבחינת משיח בן יוסף'?


יגל
הודעות: 669
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי יגל » ד' ינואר 19, 2011 1:05 pm

יש גם את שורותיו של החיד"א שקיבל בלחישה מר' יעקב חזק בפדובה אודות ר"י אייבשיץ.

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי דראל » ד' ינואר 19, 2011 1:26 pm

יגל, תודה. זכרתי את האשכול הזה, שמפריך שני מיתוסים המסתובבים באי אלו חוגים.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' ינואר 19, 2011 2:05 pm

רבים כאן לא יכולים להיכנס לקישור שהובא, ועל כן אעיר רק ששם התבאר שמה שאמר הראי"ה על הרצל אינו שהוא משיח בן יוסף, ואינו שהוא "בבחינת" משיח בין יוסף, אלא שהוא עקבא דמשיחא בן יוסף.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי חנבין » ד' ינואר 19, 2011 2:30 pm

תוך כדי דיבור כתב:מה שאמר הראי"ה על הרצל אינו שהוא משיח בן יוסף, ואינו שהוא "בבחינת" משיח בין יוסף, אלא שהוא עקבא דמשיחא בן יוסף.

ועכשיו תסביר בבקשה לבורים כמוני, מהו עקבא דמשיחא בן יוסף, ומה ההבדל בינו לבין [בחינת/] משיח בן יוסף.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' ינואר 19, 2011 2:37 pm

באותה מידה אתה יכול לשאול מה ההבדל בין עקבתא דמשיחא לימות המשיח...

ומהו בעצם משיח בן יוסף, זאת אתה יודע או שגם על כך אתה שואל? (אם התשובה חיובית, ובכן אני מציע לך לקרוא, לפני מילה נוספת בעניין זה, את אותו הספד מפורסם של הראי"ה. אל תדאג, רבים כמוך דנו בנושא מבלי לקרוא אפילו את השורה הראשונה בהספד; עיין באשכול שצויין, והכל קמחא טחינא עד דק)

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי חנבין » ד' ינואר 19, 2011 3:02 pm

תוך כדי דיבור כתב:אני מציע לך לקרוא, לפני מילה נוספת בעניין זה, את אותו הספד מפורסם של הראי"ה.

איפה משיגים אותו?

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי חנבין » ד' ינואר 19, 2011 3:05 pm

תוך כדי דיבור כתב:רבים כמוך דנו בנושא מבלי לקרוא אפילו את השורה הראשונה בהספד

לא דנתי אפילו באות אחת רק שאלתי, ואף הגדרתי עצמי כבור לפחות לענין זה
תוך כדי דיבור כתב:עיין באשכול שצויין

אין אפשרות למנותבים כמוני

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' ינואר 19, 2011 3:16 pm

כיוון שבעצם, עניינו של האשכול במשיח בן יוסף ובמשיח בן דוד (מלבד השאלה הסטטיסטית שנשאלה בו ואיני יודע לאיזה צורך), אצטט מן האשכול את המאמר הנ"ל של הראי"ה, שמוקדש רובו ככולו לנושא זה. וימחלו נא הקנאים, אם יש כאן כאלה, להעביר רגליהם לאשכולות אחרים. השאר מוזמנים לקוראו במתינות ובעיון, כי נשגב הוא (ורשאים להניח את ענייני ההסתדות הציונית בצד, כמו שבמאמר זה גופא אין הם תופסים אינם אלא פיסקה קטנה).

נ.ב. חנבין, אני מתנצל שטעיתי בנימתך. אבל איני משווה בדעתי שיש מישהו שאינו מבדיל בין "עקבתא דמשיחא" לבין המשיח עצמו.


"ביום ההוא יגדל המספד בירושלים כמספד הדדרימוך בבקעת מגדון". חז"ל אמרו שיונתן בן עוזיאל תרגם נביאים ונזדעזעה ארץ ישראל ד"מ פרסה על ת"פ. משום דאית מילי דלא מפרשן, והיינו האי קרא, דאמר רב יוסף דאלמלא תרגומי' לא ידע מאי הוא, ואמרו שעמד יונתן בן עוזיאל על רגליו ואמר אני שגליתי סתריך לבני אדם, גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא, אלא שלא תרבה מחלוקת בישראל. וצריך להבין מהו גודל ההסתר שיש בפסוק זה, שגילה תרגומו "כמספד אחאב דקטל יתיה הדדרמון, וכמספד יאשיהו דקטל יתיה פרעה חגירא בבקעת מגידו", ולמה היה זה סייג שלא ירבה מחלוקת בישראל, ומה יחש הוא לענין הסתרים המיוחסים לשם יתברך.

והנה חז"ל אמרו שהספד זה יהיה על משיח בן יוסף שנהרג, וצריך להבין בכלל למה אנו צריכים לשני משיחים, משיח בן יוסף ומשיח בן דוד, והרי התכלית המכוון הוא שנשיא אחד יהיה לכולם, ודוד עבדי נשיא להם לעולם. אמנם כשם שיצר השי"ת באדם הגוף והנשמה, ולעומתם הכוחות הנוטים להחזיק קיום הגוף על מכונו לשכללו ולפתחו, וכן הכחות המחזיקים כח הנשמה הרוחנית ומעדנים ומשכללים אותה, ותכלית השלמות הוא שיהיה הגוף חזק ואמיץ ומפותח כראוי, והנשמה בריאה וחזקה ומשוכללת, מושכת אחריה בכחה האדיר את כל כוהות הגוף האמיצים והחזקים, לתכלית השכל הטוב והטהור, חפץ העליון ב"ה בעולמו, כן הכין בישראל ביחוד שני אלה הכחות, הכח המקביל לערך הגוף האנושי, השוקק לטובת האומה במעמדה ושכלולה החומרי, שהוא הבסיס הנכון לכל התכניות הגדולות והקדושות שישראל מצויינים בהך, להיות עם קדוש לד' אלקי ישראל, ולהיות גוי אחד בארץלאור הגיים, והצד השני עצם הכח לשכלול הרוחניות בעצמה. וההבדל שביניהם, שלהצד הראשון יש דוגמא בין כל עמי הארץ לישראל, כמו שאנו שוים להם בגופניות כאשר האדם שוה בכח החיים שבר לאחד הבעלי חיים, והצד השני הוא הענין המתיחד לישראל עצמם, שע"ז נאמר "ד' בדד ינחנו ובגויים לא יתחשב", מצד תורת ד' והקדושה העליונה המיוחדת לישראל עם קדוש.

והנה מתחילה הוכנו ב' הכחות הכלליות בשני השבטים שהוכנו למלוך בישראל, אפרים ויהודה, שהוא כלל יוסף ויהודה. וכמו בתחילה מעשי אבות סימן לבנים יוסף היה המשביר, ששלח אותו אלקים לפליטה גדולה להחיות עם רב, והחיה את יעקב ובניו בחיי החומר לחם לפי הטף בעת שג"כ כל הארץ באו למצרים לשבור, והיה נבלע בין האומות, וידע שבעים לשון, שהוא מורה על הצדדים שיש יחש שיווי בין ישראל לעמים כולם, ומ"מ ידע כח קדושתו, ודוקא ע"י זה היתרון אין עשו נופל כ"א ביד בניה של רחל, כענין מיניה ובי' אבא ניזיל ביה נרגא, ויהודה מיוחד לכח ישראל המיוחד, "היתה יהודה לקדשו", ועל אהל יוסף נאמר,"אוהל שיכן באדם". והנה תכלית בחירת מלכות בי"ד היה שיהיו ב' הכחות נכללים כאחד, ולא די שלא יהיו סותרים זה את זה כ"א עוד עוזרים זל"ז, ואמרו ז"ל במדרש שנאמר בדוד אדמוני, כמו שנאמר בעשו, אלא שנוסף בו יפה עינים, ומדעת סנהדרין הורג. קיבוץ הגבורה החומרית וכל התלוי בה, לתוקף עם וממלכה גדולה ואדירה רבתי בגוים, עם העילוי הרוחני היותר מרום וקדוש. ולולא שגרמו עוונות, וישראל מאסו במלכות בי"ד עד שנחלקה האומה, עשרת השבטים שאפרים שהוא כח יוסף בפ"ע, ויהודה בפ"ע, היה הכל מאוחד בכח אחד ע"י עץ יהודה שהיה כולל ג"כ כחו של יוסף, "ידבר עמים תחתינו ולאומים תחת רגלינו יבחר לנו את נחלתנו את גאון יעקכ אשר אהב סלה",וע"י קיבוץ ב' הכחות יחדיו היו שניהם מתעלים, הכח החמרי היה מתעדן ומתקדש מצד קרבתו אל הקדושה המיוחדת לישראל, והכח הרוחני היה מתחזק ומתאמץ בכח חיים מלא ואדיר כדי לגלות הודו ותפארתו על ישראל, עד שקרני הודו היו מאירים ג"כ על העולם כולו, וכמו שיהיה לע"ל, "והיה שורש ישי אשר עומד לנס עמים אליו גויים ידרושו והיתה מנוחתו כבוד", לא מלחמה בין שני כחות מתנגדים כ"א מנוחה שלמה, שהוא הכבוד היותר עליון ונשא.

אמנם, עוונותינו הטו אלה, שנתחלקה מלכות בית דוד וכל אחד מן הכחות השנים, שהיו ראויים להתאחד דוקא, התחיל להתפתח בפ"ע, כאילו דבר אין לו עם משנהו, ומזה יצא מה שיצא להפסד כללי לשני הענינים בעונותינו הרבים. אפרים, שנוסד ע"י ירבעם, שהופקד מתחלה על סבל בית יוסף, מפני כשרונו המעשי, "וירא שלמה את הנער כי עושה מלאכה הוא ויפקד אותו לכל טבל בית יוסף", פנה לגמרי מהקדושה העליונה המיוחדת לישראל, "ואותי השלכת אחרי גויך". ומזה יצא הסילון הממאיר, חטא עבודה זרה שגרם להתפתחות הנטיה של השווי שיש בישראל לעמים לצד הרע והגרעון, עד מדת "אפרים בעמים הוא יתבולל אפרים היה עוגה בלי הפוכה", ויהודה בחסור לו הצד המעודדו בחומריותו, היה צריך להשלמה רוחנית גדולה ואדירה, שתספיק להמציא ג"כ את הצד החסר החמרי, וכיון שלא עלה למעלה זו נתבזבז הכח הרוחני ג"כ עד שלא החזיק מעמד ו"כשל גם יהודה עמם", ו"לשונם ומעלליהם אל ד' למרות עיני ככודו". והנה גם אחרי הפירוד, אם היו עכ"פ מתאחדים לדעת שכל אחד יסגל לו את נטייתו הפרטית, אבל באופן שיקבלו זה מזה את הצדדים הטובים, ויהודה יקבל מאפרים את הדרכים והנטיות המוכשרות בו לשכלול האומה בתוקף חומריותה ואנושיותה הכללית, ואפרים יקבל מיהודה את הכח העליון המיוחד לישראל בדרכי קדושה, מתורה ומדות קדושות והכשרה לנבואה ורוח הקודש למיוחדים לזה, היה המחץ הולך ומתרפא. אלא שכיון שנחלקו חלוק ממלכה, וע"י ההשפעה המאחדת הלא הדבר מחוייב שהצד הגובר יהיה לו המצב העליון הרוחני המיוחד לישראל, שהיא הנשמה המאחדת ומחיה את הגוף, וזה לא רצה ירבעם, ע"כ היתה התכנית הפנימית של ציור אפשרות ההתאחדות עם המניעה מצד חפץ ההתנשאות שלא במשפט, מה שאמרו חז"לשתפסו הקב"ה לירבעם בבגדו וא"ל חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן, יחדיו תשכללו את האומה הישראלית להביאה לתכליתה להיות לעם לד' אלהי ישראל להיות ג"כ ראויה להיות לאור גויים, שהצדדים השווים לכל האדם אשר ע"פ האדמה ג"כ ראויים להכנס בבנין, אמנם על שאלת "מי בראש", מוכרחת התשובה לבא "בן ישי בראש", כי מבלעדי הכרת השליטה העליונה של הצד הרוחני, "כי חלק ד' עמו, יעקב חבל נחלתו", אז אפסה כל תעודה לישראל, חלילה, והנם המעט מכל העמים, וראויים יותר מכולם להרס וכליון, חלילה, אבל שרירות הלב גרמה שאמר "א"ה לא בעינא", ומזה נמשכה השלשלת של צרותיהן של ישראל ופיזורם, ותכלית מרוק הגלות עד עת קץ.

ע"כ עומד בכל משך זמן הגלות המצב הכללי של האומה בדרך ניגודי של אלה שני הכוחות, שלפעמים מתגלה נטיה לחוזק הלאומי החמרי ויתר הצרכים האנושים הכוללים, שנובע בעיקרו מיסוד הנטיה המיוחדת ליוסף ואפרים, ולפעמים מתנערת הנטיה הרוחנית לקיומה של תורה והפרחת הצד הרוחני המיוחד לישראל, להרים קרן ביראת ד', באהבתו, ובאהבתה של תורה ודרכיה. ובאשר ש"כמו פולח ובוקע בארץ נפזרו עצמינו לפי שאול", והכח המאחד המקיף את פועלי הנטיות ליסוד אחד, להיות משפיעים ומושפעים ביחד כ"א לפי ערכו, ולאחד ההנהגה בהגברת הצד הרוחני, באופן שהוא יהיה המחזק והנותן חיים לכל יתר החלקים, ככוח חיי הנשמה המחיה את הגוף לכל חלקיו, ובאשר אי אפשר לאומתנו שתבוא לתעודתה הרוממה לשא בגאון עז שם ד' הנקרא עליה כ"א בהשתלמה בתכלית ההכשר בשני חלקיה, הכללי, חלק יוסף, והפרטי, חלק יהודה, מלכות בית דוד, שמחוזק כחו הפרטי כולל הוא ג"כ את הצד הכללי, "אדמוני עם יפה עינים", הנה מתנערים באומה כחות לכל צד, וכמו שהכחות המגבירות את הרוחניות הם מכשירים למדת משיח בן דוד, שהתעודה התכליתית היא עיקרו ויסודו, כי באמת מרכז החיים הוא ההתעלות הרוחנית, אלא שא"א שתהיה הרוחניות מפותחת כראוי אם לא יהיו שלמים עמה כל הקנינים החמריים הנדרשים לאומה שלמה ומשוכללת כן ההתנערות לבקש חוזק לאומי, חמרי, ויתר מכשירי החיים הכלליים הם הכשרת משיח בן יוסף, וכשהם משמשים בערבוביא מצרת הגלות ומקוצר הדעות ופיזור הכוחות, הם חבלי משיח, הכוללים חבלי שני משיחים, אשר חרפו אויביך ד' אשר חרפו עקבות משיחו, שתי העקבות של תרין משיחין.

והנה, פעולת משיח בית יוסף, שתהיה ההכשרה הכוללת, אע"פ שודאי תהיה עם זה ממולאת בדעת ויראת ד' שנמצאת הרבה ג"כ, לתכלית הכשרת כלל האנושיות, מ"מ כיון שהיסוד העיקרי המרובה באיכותו, שהוא התיחדות הצורה הפרטית הישראלית בהתגברה אינו בולט בו כ"כ, א"א לו להתקים, ע"כ עתיד משיח בית יוסף להיות נהרג. אמנם כשיהרג יכירו הכל העיוות, שאמנם לא היה הדור ראוי להכיר הערך של הנטיה לתגבורת כוללת איך לקבל ממנה רק הטוב, ואת הטוב באמת לקבל, ולשעבדה לתוקף הצד העליון שבתעודת ישראל, למשיחות בית דוד, ᠃וספדר עליו כמספד על היחיד, והמר עליו כהמר על הבכור", המספד הוא ההתרגשות לשעתה ממחזה מדאיב, המכניס קודר ויאוש בלב דומה כמספד על היחיד שאין תקוה נשקפת להבנות עוד, כמו הורים זקנים שאבדו את בנם יחידם, ל"ע. אמנם המרירות היא באה כבר בסיוע השכל המתבונן את ערך המצב, השכל ישכיל, כי אמנם כוח האומה בכללה מוציא מכללה נשמת המשיחין, ע"כ אמנם במרירות אבידת הבכור, המזדמן לרוב אצל הורים צעירים שלא חונכו בדעת גידול בנים, ומחסרון הכרה לא שמרום כראוי ממחלה, וע"כ מתו, כן האומה מתבוננת כי לא הכירה את ערך הנטיה של ההשתלמות הכללית איך להשתמש בה בתור דבר גדול, המצטרף ומסתעף ליסוד התכלית העליון, שעמו היתה התעודה הלאומית מתמלאת, וממילא היתה זוכה לקיום והצלחה של הפרחה.

והנה כ"ז שמתדמה, מפני הפירוד השורר בגלות, שב' הכוחות הם באמת נפרדים זה מזה, עד שמי שנחלץ והגביר את הצד הכללי באומה נעשה בעונותינו הרבים צר ואויב לתורה ולקיום המצוות, וכל דרכי הקדושה המיוחדים לסגולת ישראל הפרטית, וכן מי ששם מגמתו ליסוד ההתיחדות הישראלית נעשה ע"י זה עצמו מנגד ומפריע לכל תיקון חומרי כללי, שעי"ז מעבר מזה נעשה פרצים, ומעבר מזה מתגלה חולשה ועצבות ודכאות לב. אמנם אחרי הנסיון האחרון של סיבת מניעת הקיום של משיח בית יוסף, יתבוננו הכל שבאמת אין כאן כחות מתנגדות, ושראוי להכניס הכל בחוברת אחת ולסדר דרכי האומה, באופן שכל שכלול כללי יהיה בסיס לשכלול הישראלי המיוחד, ותהיה ההכרה בחסרון ההצטרפות משני הצדדים בין מן הנוטים אחרי החומריות והכלליות, בין מהנוטים אחרי הרוחניות והפרטיות. ע"כ יהיה המספד גדול מב' הצדדים, שיכירו שיש טעות ביסוד הנטיות שהן בנויות להיות מתאחדים, וכ"כ גרמו קלקולים בנטותם לפירוד, לחבל איש מעשה רעהו.

והנה התכונה של החבה הלאומית נתגלתה באחאב שחבב מאד את ישראל. ואחז מעשה אבותיו עמרי שהוסיף עיר אחת בארץ ישראל, ו"דורשי רשומות אמרו כולם באים לחיי העולם הבא, 'לי גלעד', זה אחאב שנפל בגלעד", שה', מעמיד פנים במלחמה, גם אחר שנחתו בו החצים, כדי שלא להבעית את ישראל. אומץ רוח כזה בא מאהבה יתירה ונפלאה, גם כיבד את התורהמפני שעכ"פ שמר את כבוד האומה כלפי חוץ, לפני בן הדד, ועכ"ז לא הכיר ערכה של תורה וקדושת השי"ת המיוחדת שבה כל יתרונם של ישראל. ע"כ הלך בדרכי איזבל ובחוקות התועבות של גויי הארץ לפי המדה שהיתה שולטת אז ברוח הזמן. לעומת זה יאשיהו הגביר את הצד הרוחני עד אין דומה בכל המלכים כעדות הכתוב, "וכמוהו לא הי, לפניו מלך אשר שב אל ה' בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאודו", עד שלא רצה כלל להיות יחס ישראל עם אומות העולם, ובזה ויתר ע"ד ירמיהו הנביא שצוה מפי ד' להניח לעבור בארץ ישראל את חיל מצרים. ע"כ באחאב ויאשיהו התכנסו ב' הנקודות, של יוסף ושל יהודה, כח משיח בית יוסף ובית דוד. ע"כ בהסרת העיוות הבא מחסרון הכנת האומה,שלא תשתמש בכחותיה המתגלים ביחידי הסגולה לטובה כראוי, לעת קץ הכיר כי היה אפשר לאחד ב' הכחות יחד בהיות ההכרה שלמה, א"כ יגדל ההספד בצירוף ב' הנטיות, כפי תכלית רחוקן בפועל, כן תהיה קרבתן והכרת זיקוקן זה לזה, ויכפל כמספד אחאב ויאשיהו גם יחד, לתן לקח להבא לאחד את הכחות, להשכיל להעמידם במערכה הגונה המביאה לטובה כללית. והנה באמת כ"ז הפירוד, שהאומה אינה מוכשרת לאחד הכחות, וכ"א מחליש את חברו, ההנהגה הולכת שאין כל נפש מסוגלת לקבל כי אם נטיה אחת, ע"כ לפעמים יבא הפסד מוסרי או מדעי אם נעמול להכניס ב' הנטיות בבת אחת. אבל ההתפרדות העמוקה, הלא היא שורש המחלוקת בישראל, ע"כ אע"פ שהנביא דבר ברמז, מ"מ תרגם יונתן בן עוזיאל וגילה הדבר יותר, ועי"ז נזדעזעה ארץ ישראל ת"פ על ת' פרסה, כי כ"ז שלא הוכשר הדור להשוות הנטיות ולכוללם, כ"א נכוה מחברו. ומ"מ התחזק יונתן בן עוזיאל ואמר "גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי ולא לכבוד ב"א עשיתי כ"א שלא ירבה מחלוקת בישראל", והפתח השכלי יכשיר הדעות לבקש עצות איך ללכת בעקבות שתי ההכנות, ששתיהן נחוצות.

והנה, בתור עקבא דמשיח בית יוסף, נתגלה חזיון הציונות בדורנו, הנוטה לצד הכללי ביותר, ומצד חסרון הכשרתו אין הכחות מתאחדים, להשכיל מעבר מזה איך שההכשר הכללי לישראל אינו כ"א בסיס ליסודו המיוחד, וע"כ צריך שתהיה ההנהגה מכוונת לתכלית ההתעלות המיוחדת, ולהיות מושפעת הרבה מהסגולה של יחידי הדור צדיקים וחכמי תורה, ולעומת זה ההכרה שהחפץ לחזקם של ישראל והתנערותם בתור אומה חיה, עם כל צרכיה החומריים, שהוא דבר נכון כשמצטרף לכל התכונה הראויה, גרמה עד כה שלא הצליחה במעשיה, עד שחסרון ההצלחה גרם לסכסוכי דעות וריב אחים, שהלכו בדרך מסוכנה כזאת עד שהמנהיג הראשי נפל חלל מעוצר רעה ויגון.

ע"כ ראוי לנו לשים אל לב להשתדל לנטית ההתאחדות של עץ יוסף ועץ יהודה, לשמח בהתנערות חפץ החיים הבריאים החומריים המפעם בכלל באומה, ולדעת שהתכונה הזאת אינה תכליתם של ישראל, כי אם הכשר הגון כשיגודל ע"פ דרכו, וכשאינו מתנהל למטרת ההכנעה לצד הרוחני והשאיפה אליו, הלא ערכו נחשב כערך מלכות אפרים שנעשו "עוגה בלי הפוכה", מפני שעזבו "מקור מים חיים"! ו"מצרים קראו אשור הלכו". ע"כ תהיה תועלת המרירות שראוי ג"כ למי שנוכל לחשבו בתור עקבא למשיח בן יוסף, מצד השפעתו על החפץ הגדול הכללי של תחית האומה במובן החומרי והכללי, מ"מ אם לא היה כח זה נעזב, לא מצד התגברות ההפקרות ושנאת התורה בעונותינו הרבים, עד שמתגרשים יראי ד' וחושבי שמו מנחלת התנועה, ולעומת זה מחסרון אומץ הלב לבקש שכל כח שהוא מצד עצמו טוב יתחזק, ואם חסר לו השלמתו הרוחנית, עלינו להשתדל על התרבות אור הדעת ויראת ד' במעלה רמה, עד שיוכל לכבוש ביותר כח חיים אדיר ולהבנות ממנו, אז יתקים בנו מקרא שכתוב "ונתתי בציון תשועה לישראל תפארתי" כי הכנת התשובה הלא צריכה להיות מצדנו, ואין התשובה מתקימת באמת, כ"א כשהכחות המצויות באומה ושאפשר להם להיות נמצאים, יהיו בכל תקפם, ועם עז החיים יהיו מוסבים אל הטוב, ואז נהיה מוכשרים לחפץ העליון להיות "עטרת תפארת ביד ד'" וצניף מלוכה בכף אלקים".

ורב יוסף עצמו, שאמר שעמד על מקרא זה ע"י תרגומו, קבל ע"ע לראות בחבלי משיח, תחת אשר אחרים מחכמי ישראל אמרו "ייתי ולא אחמיניה" בתגבורת החבלים הרוחניים, שבהכרח יבואו בתגבורת התביעות לבצר את החומריות שנעזבה הרבה במשך הגלות, שעיקרו בא לחזק ולהציל את הרוחניות, "לכלא הפשע ולהתם חטאות" ע"כ אמר "ייתי ואזכי דאיתיב בטולא דכופיתא דחמריה". "חמריה" הנטיה לעניני החומר הלאומי הוא ג"כ מחשיך ומונע, לפי המצב הנהוג, את ההתעלות הרוחנית. אמנם אם לא היתה הנטיה יוצאת בזעף גדול, עד כדי להתפשט בנטיה חומרית יתירה ובלתי הגונה כלל לישראל, היה נח לקבלה, ואם לא הנטיה הקיצונה, לא היה רוח התורה מעיק לה, ולא היתה יוצאת התנגדות חצפנית על יסודה של תורה, לבקש לסמות עינו של עולם. אבל הכופתא, הנטיות הגסות שהן חרפת האדם גם באריה, הם גורמות לעשות טולא להחשיך את המאורות הצחות השכליות הנובעים ממקורה של תורה. אמנם התחזק ר"י שסוף כל אלה הוא להכנע מאורה של תורה ודעת אלקים, ע"כ ייתיב בטולא דכופתא דחמריה, ובעצם חושך הצל, השית כליל צילו בתוך צהרים, ידליק הוא נר מצוה ואור תורה, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, ויהפך ג"כ הרע לטוב, והקללה לברכה. ע"כ אמרו בזוהר בראשית ד"רב מתיבתא אשר בהיכלא דמשיחא אמר, מאן דלא הפיך מרירא למתיקא וחשוכא לנהורא לא ייתי הכא", כי יסוד הכשר דורו של משיח הוא להשתמש בכל הכחות היותר גסות לצד הטוב והקדושה היחידית שנתעטרו בה ישראל.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי חנבין » ד' ינואר 19, 2011 3:28 pm

תוך כדי דבור כתב:
איני משווה בדעתי שיש מישהו שאינו מבדיל בין "עקבתא דמשיחא" לבין המשיח עצמו.

להיפך, ההבדל גדול מדי,
כלומר, בעוד "משיח" הוא תואר לאיש, מימי לא שמעתי שאומרים על מישהו שהוא בבחינת "עקבתא דמשיחא".
"עקבתא דמשיחא" היא תקופה, לא תואר לאדם.
גם לא היה לי ברור ש"עקבא" זה "עקבתא".

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' ינואר 19, 2011 3:47 pm

אתה צריך לקרוא את הדברים, ובמיוחד ללמוד על עניין משיח בן יוסף, ושאלותיך תיעלמנה מעצמם.
וכך כתב עוד הראי"ה באותו זמן במקו"א (גם זה הובא באשכול שם), שהרצל ותנועתו "אינה כי אם עקבתא דמשיחא". גם ב"המספד בירושלים", אם תואיל לקרוא, הוא דיבר לא על אישיות ספציפית דווקא, אלא על התנועה הכללית והחזיון.

נ.ב. תמהני על מי שמסתפק שמא "עקבא" ו"עקבתא" זה שני דברים שונים, כאשר כמה רגעים קודם לכן הוא נטה לומר שאדרבא "עקבא" של משהו, ובחינה של משהו, והמשהו עצמו, זה הכל אותו דבר... כך שאולי לא טעיתי מעיקרא בנימה.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי חנבין » ד' ינואר 19, 2011 4:09 pm

תוך כדי דיבור כתב:נ.ב. תמהני על מי שמסתפק שמא "עקבא" ו"עקבתא" זה שני דברים שונים, כאשר כמה רגעים קודם לכן הוא נטה לומר
שאדרבא "עקבא" של משהו, ובחינה של משהו, והמשהו עצמו, זה הכל אותו דבר... כך שאולי לא טעיתי מעיקרא בנימה.

טעית גם טעית, עקבתא היה ברור לי שזו תקופה, עקבא בכלל לא ידעתי מה זה, רק הבנתי מתוך הדברים שזה כינוי לאיש,
ודוקא בגלל זה לא עלה בדעתי לשייכו לעקבתא.
נערך לאחרונה על ידי חנבין ב ד' ינואר 19, 2011 4:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי חנבין » ד' ינואר 19, 2011 4:30 pm

קראתי את הדברים ויש לי שאלה:
הוא אומר שלפחות היו שתי הממלכות צריכות לא להלחם זו בזו, ולהתחבר ככל האפשר.
(ואם אני מבין נכון יהודה דימוי לחרדים, יוסף ללא חרדים)
והנה אנו רואים שהנביא לא אהב התחברות שכזו. למשל: "וַיִּתְנַבֵּא אֱלִיעֶזֶר בֶּן דֹּדָוָהוּ מִמָּרֵשָׁה עַל יְהוֹשָׁפָט לֵאמֹר כְּהִתְחַבֶּרְךָ עִם אֲחַזְיָהוּ פָּרַץ ה' אֶת מַעֲשֶׂיךָ וַיִּשָּׁבְרוּ אֳנִיּוֹת וְלֹא עָצְרוּ לָלֶכֶת אֶל תַּרְשִׁישׁ" (דה"ב כ לז). כמדומני שאין זו הנבואה היחידה ברוח זו.
(עלי להודות ששאלה זו הציקתני מזמן בלי קשר לדברים אלו, כאשר עיינתי בנ"ך בתולדות הממלכות, וחשבתי שהנביאים היו אמורים לרצות שתהיה אחדות בין הממלכות וכפי הנבואה שהוא מצטט שעץ יהודה ועץ אפרים יהיו לעתיד לעץ אחד, והופתעתי לראות את ההיפך.)

נ.ב. הטקסט כנראה מסריקה: הוא הופך ו' לר' ון' לך'. שבר=שבו, וספדר=וספדו, הדדרימוך=הדדרימון. גם יש מילים רבות מחוברות.

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי היו בבחינת משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

הודעהעל ידי דראל » ד' ינואר 19, 2011 9:06 pm

אמנם הנביאים היו שמחים לראות אחדות בין שני חלקי עם ישראל, אך לא במחיר פגיעה רוחנית אנושה (כפי שקרה מעצם התחברותו של יהושפט לבית אחאב והמשכה).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים