מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אין_חקר
הודעות: 131
הצטרף: א' דצמבר 30, 2012 8:33 pm

אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

הודעהעל ידי אין_חקר » ה' אוגוסט 11, 2016 10:19 am

שמועה שמעתי מרחוק שהספר "אמונת חכמים" מהרב אביעד שר-שלום מבזילא יצא לאור לאחרונה במהדורה חדשה. אך חיפשתי בחנויות הספרים ולא מצאתי.
האם נכון השמועה הזאת ואם כן איך אני יכול להשיג את הספר?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אמונת חכמים

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוגוסט 11, 2016 10:23 am


יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אמונת חכמים

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוגוסט 11, 2016 10:25 am

http://www.virtualgeula.com/hodesh-sefer/feurstein2.pdf
כאן בעמ' 37, 39, 49 (אותו ספר).

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אמונת חכמים

הודעהעל ידי הגהמ » א' אוגוסט 28, 2016 7:38 am

ראיתי שכותבים במבוא למהדורה החדשה שהשמיטו ההסכמה השנייה מתוך הספר הודות לביקורת חריפה שמתח הריעב''ץ על אותו שר המסכים, שמחבר הספר קורא לו 'החכם השלם כמהר''ר נחמיה בכמהר''ר יעקב הכהן'.

במבט ראשון נראה מד' הריעב''ץ שמדובר בנחמיה חייא חייון, אבל לכאורה אי''ז מתאים - הן מסדר הדורות (שלא ידוע ששהה החויא בפירארה סביבות שנת ת''צ), והן מצד שכבר נתגלה קלונו באיטליה הרבה שנים לפני כן, וגם רבו של בעל אמונת חכמים ה''ה ר''י בריאל, היה מן החותמים כנגדו בשעתו. האם למישהו יש עוד מידע בענין?

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אמונת חכמים

הודעהעל ידי הגהמ » ב' אוגוסט 29, 2016 1:37 pm

עוד תעלומה קשורה לספר הזה:

בכל מהדורות ישנות של הספר מופיע מיד אחרי דף השער המשפט הסתום הבא (העתקתי ממהד' יוהניסברג - באותו עותק המצוי באוצר ובה"ב מדפו"ר הכתב קרוע בצדו), ויש לציין שקטע זה חסר במהד' ורשא, ובעקבותה גם במהד' חדשה של מכון זכרון אהרן (מבלי להעיר על כך).
אמר המחבר מחלוקת היא בין הפילוסופים אם הנשמה הולכת מגוף לגוף ולפי שאפשר שלא באה דעתי בחבור הזה מבוארת ככל הצורך אומר אני באמת וישר שלא מצאתי בפילוסופיאה שום מופת חותך וראיה מכרחת לשום אחת מן הסברות לכן כל אחד יבחר בפילוסופיאה הסברא אשר תישר בעיניו.

מה פשר אימרה מוזרה הזאת? הרי דעת המחבר ברורה למדי כבר בהקדמת ספרו שלא רק שאמונת הגלגול היא קבלת כל חכמי ישראל, אלא ש"סברת הגלגול מסכמת מאד אל השכל ואל הפילוסופיאה".

כשנדקדק בלשון המחבר באימרה המוזרה הנ"ל נראה שנגענו בסוגיא ד"תליוהו וזבין זביניה זבינא", והיינו שאולץ המחבר לכתוב מה שכתב להפיס דעת מישהו ולכן דקדק לכתוב שדבריו אלו אמורים רק בגדר החקירה הפילוסופית אבל לא לענין קבלת חכמי ישראל. ואמנם עדיין יש לשאול מי היה הגורם לכך? האם בעיית האמונה בגלגול העסיקה את הנצזורה הנוצרית?

אשמח לכל מידע בענין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אמונת חכמים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 29, 2016 3:26 pm

הגהמ כתב:ראיתי שכותבים במבוא למהדורה החדשה שהשמיטו ההסכמה השנייה מתוך הספר הודות לביקורת חריפה שמתח הריעב''ץ על אותו שר המסכים, שמחבר הספר קורא לו 'החכם השלם כמהר''ר נחמיה בכמהר''ר יעקב הכהן'.

במבט ראשון נראה מד' הריעב''ץ שמדובר בנחמיה חייא חייון, אבל לכאורה אי''ז מתאים - הן מסדר הדורות (שלא ידוע ששהה החויא בפירארה סביבות שנת ת''צ), והן מצד שכבר נתגלה קלונו באיטליה הרבה שנים לפני כן, וגם רבו של בעל אמונת חכמים ה''ה ר''י בריאל, היה מן החותמים כנגדו בשעתו. האם למישהו יש עוד מידע בענין?

לא מדובר בנחמיה חיון אלא בנחמיה ב"ר יעקב הכהן שהשתמד אח"כ ונקרא לגנאי חרימה כהן.
ראה עליו במאמרו של ישעיה זנה: אבני בנין לקורות היהודים באיטליה. נמצא באוצר גם כנספח לכותר: פחד יצחק <ונציה> מפתחות והשלמות. עמ' 42 מעמודי האוצר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אמונת חכמים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 29, 2016 3:42 pm

הגהמ כתב:עוד תעלומה קשורה לספר הזה:

בכל מהדורות ישנות של הספר מופיע מיד אחרי דף השער המשפט הסתום הבא (העתקתי ממהד' יוהניסברג - באותו עותק המצוי באוצר ובה"ב מדפו"ר הכתב קרוע בצדו), ויש לציין שקטע זה חסר במהד' ורשא, ובעקבותה גם במהד' חדשה של מכון זכרון אהרן (מבלי להעיר על כך).
אמר המחבר מחלוקת היא בין הפילוסופים אם הנשמה הולכת מגוף לגוף ולפי שאפשר שלא באה דעתי בחבור הזה מבוארת ככל הצורך אומר אני באמת וישר שלא מצאתי בפילוסופיאה שום מופת חותך וראיה מכרחת לשום אחת מן הסברות לכן כל אחד יבחר בפילוסופיאה הסברא אשר תישר בעיניו.

מה פשר אימרה מוזרה הזאת? הרי דעת המחבר ברורה למדי כבר בהקדמת ספרו שלא רק שאמונת הגלגול היא קבלת כל חכמי ישראל, אלא ש"סברת הגלגול מסכמת מאד אל השכל ואל הפילוסופיאה".

כשנדקדק בלשון המחבר באימרה המוזרה הנ"ל נראה שנגענו בסוגיא ד"תליוהו וזבין זביניה זבינא", והיינו שאולץ המחבר לכתוב מה שכתב להפיס דעת מישהו ולכן דקדק לכתוב שדבריו אלו אמורים רק בגדר החקירה הפילוסופית אבל לא לענין קבלת חכמי ישראל. ואמנם עדיין יש לשאול מי היה הגורם לכך? האם בעיית האמונה בגלגול העסיקה את הנצזורה הנוצרית?

אשמח לכל מידע בענין.

על יחסם של הנוצרים לאמונת הגלגול ראה דבר מעניין באגרת רמח"ל לרבו הר"י בסאן (באוצר בתוך אגרות רמח"ל ובני דורו מהדורת שריקי עמ' רפו) ובאגרת החסיד מהרש"א בקובץ ע"ח באבוב עמ' רכט.

לגוף תמהיתך על הרב אמונת חכמים אין בידי, אבל חיפוש באוצר מלמד שכבר התפלא כיו"ב חכם שלפנינו תמצא דבריו בתוך: בחינות עולם <עין בוחן> עמ' 99 מעמודי האוצר: וזו פליאה נשגבה עליו איך שבר (שבק?) לחסידותיה והלא ע"פ ספרו כלו נלחם בזרוע כוחו בפילוסופיה המתנגדת לאיזה דבר מדברי הקבלה וכו' וכאן נתן להם רשות להבחין ולברור להם הישר בעיניהם ולהכחיש במופתים המדומים אמיתת דעת הקבלה הנאמנת.

אמנם כת"ר הוסיף שסתר משנתו.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

הודעהעל ידי הגהמ » ב' אוגוסט 29, 2016 6:55 pm

איישר חיליך הראי''ס, לפניך נגלה כל תעלומה!

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אמונת חכמים

הודעהעל ידי הגהמ » ג' אוגוסט 30, 2016 3:35 am

איש_ספר כתב:לא מדובר בנחמיה חיון אלא בנחמיה ב"ר יעקב הכהן שהשתמד אח"כ ונקרא לגנאי חרימה כהן.
ראה עליו במאמרו של ישעיה זנה: אבני בנין לקורות היהודים באיטליה. נמצא באוצר גם כנספח לכותר: פחד יצחק <ונציה> מפתחות והשלמות. עמ' 42 מעמודי האוצר.

במקורות הנ"ל מתברר שלא המיר דתו עד שנת תצ"ה - כחמש שנים אחר הדפסת ספר אמונת חכמים, וא"כ לא כ"כ מובן מה שהתלונן הריעב"ץ בזה"ל "רע עלי המעשה שחזר בעל הספר להזכיר לשבח את הפגום זה שלש פעמים הביא דברי תורה בשם ערל וטמא". הרי בזמן שנדפס הספר עוד היה נחשב הנ"ל לאחד מחשובי רבני פירארה.

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

הודעהעל ידי לוצאטי » ג' אוגוסט 30, 2016 8:12 am

המרתו של נחמיה הכהן נזכרת במפורש באגרות רמח"ל, ואפשר ללמוד משם תאריך די מדוייק.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

הודעהעל ידי הגהמ » ד' אוקטובר 05, 2016 5:13 am

הנה דבר מעניין שעמדתי עליו לאחרונה.

בפרק ראשון מביא המחבר דעת אריסתו (כדי להתל בו) האומר שבהמה שנחשחטה פרחה לה הבהמה הקודמת ובאה בהמה שנייה למרות שנראה לעין כאותה הבהמה עצמה. הוא קורא לזה פורמ"ה קדויריק"ה (לא ברור לי היאך לפענח הלע"ז, והמושג של quadratic form אינו ענין לכאן ככל שאני מבין).

נדמה לי שבכוונה הביא טיעון זה באופן סכלתני אבל נראה שהמכוון למה שהובהר כאן http://plato.stanford.edu/entries/form-matter/ באנגלית:
One might think that at least the body does exist after death, but in fact Aristotle would disagree. Instead, he insists that a dead body is only “homonymously” called a body—that it is only described as “a body” by extension, because it superficially resembles a living body (De Anima ii 1, 412b10–25; Metaphysics vii 10, 1035b9–25).


חשוב לציין שטיעון זה עומד מאחורי ביאור רבנו אברהם בן הרמב"ם בפרשת וארא (ח:ט) וז"ל בא"ד:
וסרו על ידי המות כי צורת המת מבעל החיים אינה צורת החי - כלומר הצורה הטבעית - ולא נקרא המת בשם החי אלא על (דרך) השיתוף

ואוסיף לציין שאכן במישור ההלכתי מצאנו לבעלי התוס' שהשוו בין פגר מת לבעל חי בפירושיהם למס' נדה (כח:) וחשבום 'מין במינו', שכתבו שם 'מת מחייב טפי משום שיש במינו טהרה במקוה כגון אדם חי'.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

הודעהעל ידי הגהמ » ד' אוקטובר 19, 2016 9:38 pm

בעברי על פני הספר נוכחתי לראות שהעורכים עשו עבודה חשובה בהעתקת הגהותיו של הריעב"ץ, והרבה פעמים פיענחו רמזי מליצותיו, ופתחו ראשי תיבותיו הבלתי רגילים, באופן נעלה. אמנם נדמה לי שלא השקיעו הרבה עבודה בההדרת גוף ספר אמונת חכמים. והנה כמה דוגמאות למקרים שמורגש הצורך לעבודה יותר מקיפה, ובכולם אילו היו העורכים רוצים היו יכולים להיעזר במידע המצויה כיום בנקל:

א. בפרק טו (עמ' קכד) הביא המחבר פירוש מרבו הר"י בריאל ובתוך הדברים כתב: "כל בריאה שאין לה עצם אינה חיה י"ב חודש, ומשפט דור המבול י"ב חודש, וא"כ בהכרח שמתו בתיבה ויצאו משפחותיהם ולא הם, וזהו פירוש הכתוב כל רומש על הארץ למשפחותיהם יצאו מן התיבה". ע"ז העיר הריעב"ץ: "מה שכתב 'בהכרח שמשו בתיבה' הוא מתנגד למה שאמרו רז"ל שלשה שמשו בתיבה וכו' ולא היה צריך לכך כי יש לומר שנקבותיהם מעוברות באו אל התיבה". לא הרגישו העורכים שהערת הריעב"ץ אינה הערה לנוסח שמופיע לפנינו 'שמתו בתיבה'. ואמנם בדקתי בדפו"ר שהיה לפני הריעב"ץ (מנטובה ת"צ) ושם בדף כא ע"א אכן מופיע 'שמשו בתיבה' כמו שהעתיק הריעב"ץ.

ב. בפרק כב (עמוד קעד) מפנה המחבר לד' הר"מ די לונזאנו בספרו דרך חיים אבל מזהיר להשתמש דוקא 'באותו שנדפס בסלוניקי (כי בנדפס בויניציאה רמזו עליו אבל השמיטוהו)'. על זה כתבו המהדירים בהערה: 'לפנינו בדפוס ויניציאה שע"ח נמצא זה והוא בדף צג: ואילך'. איני יודע מה מצאו העורכים בדף צג: שאין שם שום דבר מעניינא, ואפילו אם יש כאן ט"ס, נאמן עלינו מחבר הספר שלא למה שמופיע בדפוס ויניציאה כיוון בציונו. באמת כמה חבל שלא טרחו עצמם לבדוק, שבקל היו מוצאים שכוונת המחבר לפיסקא שכתב ר"מ די לונזאנו להראות שגם גדולי עולם נכשלו (לדעתו) בהמשכם אחרי הפילוסופיה (ובתוך הדברים השיג על הרמב"ם ועל בעל חובות הלבבות). פיסקא זו השמיטו רמד"ל בעצמו כשחזר והדפיס את הספר (דלא כמשמעות לשונו של בעל אמונת חכמים) אבל במקומו הפנה הקורא למה שכתב במהדורא קמא. בספר דרך חיים החדש והמפואר שי"ל לפני חמש שנים ע"י מכון אהבת שלום העירו על כך במבוא וגם במקומו בגוף הספר, וגם הדפיסו כל הקטע בנספח מיוחד ע"ש.

ג. בפרק יא (עמ' פח) ובפרק כב (עמ' קפג-ה) מזכיר המחבר הופעת פירוש חדש על ספר בחינת עולם להברדשי ממחבר עלום שם, ומרבה להתקיף המחבר האנונימי, למרות שניכר ממנו 'כי חכם וירא שמים הוא ובקי בספרי התורה', על המצלתו בעד לימוד הפילוסופיה ועל מה שהעתיק בספרו שירו של המשורר ר' יעקב פרנסיש בחסרונות שיש בלימוד הקבלה, ע"ש דברים מאד מעניינים. אף שלא טרחו העורכים לציין את זה, ברור שכוונתו לספר בחינת עולם שנדפס בויניציאה (בשנת תס"ד) עם פירוש הנקרא 'עץ הדעת'. ואף שבעל אמונת חכמים לא ידע מי חיברו, כבר לפני יותר ממאה שנה נודע שמחברו הוא ניהו ר' שמשון מורפורגו . מה שמעניין ביותר הוא העובדא שר' שמשון זה היה עמיתו של בעל אמונת חכם שהרי שניהם למדו אצל ר"י בריאל. זאת ועוד, בתוך התקפותיו (עמ' קצב) מזכיר המחבר, בתוך הדמויות הנערצות שנפגעו בשעתו משירו של פרנסיש, את המקובל ר' יוסף פיאמיטה. כמה מן האירוניה יש שר' שמשון מורפורגו הנ"ל היה נשוי לבתו של ר' יוסף פיאמיטה ולימים אף ירש כסא רבנותו!

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2096
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' אוקטובר 19, 2016 10:00 pm

גם חסר הרבה מראה מקומות שהם ציינו רק בסוגרים ריקים.
וגם לא ציינו ההערות בפנים בתוך טקסט האמונת חכמים רק למטה.
וגם המפתח חסר הרבה.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

הודעהעל ידי הגהמ » ו' אוקטובר 21, 2016 11:17 pm

נראה שהם כלל לא עשו מפתחות רק הדפיסו המפתחות/תוכן העניינים שהדפיסו המחבר והריעב"ץ עצמם, אבל אתה צודק, מפתח טוב כמו שעושים היום היה באמת תורם הרבה לספר מעניין ומגוון ברמה גבוהה כזו.

יש להניח שהמרובעיים הריקים באו לסמן שלא מצאו מקור לציוני הריעב"ץ, כמו למשל מש"כ בעמ' קנט שמצינו שהאריז"ל ציוה לגמור בעשי"ת כל ספר חובות הלבבות. מעניין אם מישהו יודע לאיזה מקור כיוון הריעב"ץ.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2096
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' אוקטובר 22, 2016 10:47 pm

יש כמה הרבה טעויות בהקלדה.

פרשת_דרכים
הודעות: 142
הצטרף: א' דצמבר 14, 2014 8:52 pm

Re: אמונת חכמים

הודעהעל ידי פרשת_דרכים » ה' מאי 11, 2017 10:26 am

הגהמ כתב:
איש_ספר כתב:לא מדובר בנחמיה חיון אלא בנחמיה ב"ר יעקב הכהן שהשתמד אח"כ ונקרא לגנאי חרימה כהן.
ראה עליו במאמרו של ישעיה זנה: אבני בנין לקורות היהודים באיטליה. נמצא באוצר גם כנספח לכותר: פחד יצחק <ונציה> מפתחות והשלמות. עמ' 42 מעמודי האוצר.

במקורות הנ"ל מתברר שלא המיר דתו עד שנת תצ"ה - כחמש שנים אחר הדפסת ספר אמונת חכמים, וא"כ לא כ"כ מובן מה שהתלונן הריעב"ץ בזה"ל "רע עלי המעשה שחזר בעל הספר להזכיר לשבח את הפגום זה שלש פעמים הביא דברי תורה בשם ערל וטמא". הרי בזמן שנדפס הספר עוד היה נחשב הנ"ל לאחד מחשובי רבני פירארה.


ראה מש"כ כאן: https://amhasefer.wordpress.com/2017/05 ... %99%D7%AA/

וא"כ אולי תלונתו של ריעב"ץ היתה על הזכרת שמו של המשומד יעקב בן חיים.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: אמונת חכמים לרבי אביעד ש"ש מבאזיליה - מהדו"ח

הודעהעל ידי הגהמ » ה' מאי 11, 2017 12:46 pm

תודה על ההפנייה.

הריעב"ץ מתייחס מפורשות לשלשת המובאות בשם נחמיה הנ"ל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אמונת חכמים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יוני 30, 2017 3:09 am

הגהמ כתב:בכל מהדורות ישנות של הספר מופיע מיד אחרי דף השער המשפט הסתום הבא... ויש לציין שקטע זה חסר במהד' ורשא, ובעקבותה גם במהד' חדשה של מכון זכרון אהרן (מבלי להעיר על כך).

אף במהדורת ורשא ישנו, (וכ"ה בעותק שבאוצר). ופלא גדול על ההשמטה בזכרון אהרון.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 271 אורחים