מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

לדרכו של ר' שלמה פישר זצ"ל

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוגוסט 17, 2016 8:07 pm

כידוע לרבים הגאון ר' שלמה פישר הוא ת"ח מיוחד מאד, שמעתי עליו כל מיני שמועות ורצוני להכיר מעט יותר את דמותו משנתו הנהגותיו, ע"כ אודה למי שירחיב את הפרטים הבאים.

א. האם יש לו יחודיות בדרך הלימוד.

ב. מה דרכו ההילכתית. (לדוגמא האם הוא חולק על אחרונים/פוסקים, או שהוא מקבל פסקיהם).

ג. מה משנתו ביחס להתקבצות ושלטון היהודים בא"י.

ד. שמעתי שיש לו הערכה רבה לחזו"א, האם נכון הדבר ובמה זה מתבטא.

ה. האם יש לו רב מסוים אליו הוא מייחס את דרכו.

ו. האם יש לו משנה מסוימת בעבודת ה', או שאין לו בזה יחודיות משלו.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ד' אוגוסט 17, 2016 8:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' אוגוסט 17, 2016 11:18 pm

ישא ברכה כתב:כידוע לרבים הגאון ר' שלמה פישר הוא ת"ח מיוחד מאד, שמעתי עליו כל מיני שמועות ורצוני להכיר מעט יותר את דמותו משנתו הנהגותיו, ע"כ אודה למי שירחיב את הפרטים הבאים.

א. האם יש לו יחודיות בדרך הלימוד.

ב. מה דרכו ההילכתית. (לדוגמא האם הוא חולק על אחרונים/פוסקים, או שהוא מקבל פסקיהם).

ג. מה משנתו ביחס להתקבצות ושלטון היהודים בא"י.

ד. שמעתי שיש לו הערכה רבה לחזו"א, האם נכון הדבר ובמה זה מתבטא.

ה. האם יש לו רב מסוים אליו הוא מייחס את דרכו.

ו. האם יש לו משנה מסוימת בעבודת ה', או שאין לו בזה יחודיות משלו.


אנסה לעזור ולהרחיב קצת. ראשית יש לדעת שמדובר ביהודי עם התמדה ושקיעות בלימוד, במושגים מדורות עברו. כמו"כ הוא רדיקלי בסגנונו. ועצמאי מאד.

א. האו לא חידש 'שיטה' משלו, אבל יש לו את הגוונים האישיים שלו.

ב. תלמידו [הרה"ג ישאל רוטנברג בעמח"ס פשר חזון] אמר לי שהוא 'מעיין' היינו הוא פוסק תוכ"ד ומתוך לימודו, ולא בסגנון של מורי הוראה. בהקשר לזה אכן הוא בודאי חולק על אחרונים. כי הפסק אצלו זה תוצר ישיר של לימודו את הסוגיה. גם מסקנותיו בסוגיה נאמרות בצורה חזקה ובטוחה.

ג. למיטב ידיעתי באופן כללי, הוא לא שונה מהחרדיות הממוצעת בנושא הזה. ייתכן שבדברים מסויימים יש לו אמירות רדיקליות כסגנונו.

ד. 'גדול האחרונים' 'איש הא-לוקים' [מהקדמתו לבית ישי]. כמו"כ הוא טוען שיש משהו [לא יודע מה בדיוק] בעיון שבו החזו"א גדול מהגר"א.

ו. לא מפגין משהו מיוחד.
נערך לאחרונה על ידי שומע ומשמיע ב ד' אוגוסט 17, 2016 11:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נשר » ד' אוגוסט 17, 2016 11:19 pm

קראתי פעם באיזה מקום שעד השנים המאוחרות הוא היה לומד בעמידה.

שנדע אשר לא נדע
הודעות: 73
הצטרף: ב' יולי 25, 2016 8:11 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי שנדע אשר לא נדע » ה' אוגוסט 18, 2016 6:45 pm

מתמיד בקי ומעיין עצום.

יתכן שיותר ממה שמחדש בהלכה, הרי הוא מחדש באגדה - קבלה ומחשבה. בספריו בית ישי ישנם מאמרים רבים באגדה.

ביחס להרב קוק שמעתי שאמר שהוא היה 'אישיות סבוכה'. שקשה לעמוד על טיבה.

ידוע שהרב שך ועוד לא נהנו מהשקפותיו של הגר"ש. אינני חושב שדווקא ביחס לציונות, אלא יותר בשל עצמאותו הכללית בענייני דעות. וכגון: הוא מרשה לעצמו 'לאפיין' רבים מגדולי ישראל, גם מהראשונים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 18, 2016 11:42 pm

בשעות הצהרים היום זכיתי לשהות במחיצת הגאון האדיר שליט"א כמחצית השנה ולדלות מ'בית יש"י' טובות זכרונות ותיאורים מרתקים מימי בחורותיו, אקוה כי בהמשך אתפנה להעלות כאן את רשמיי העזים וחויות ההיכרות עמו, כמו גם - ובעיקר - ציטוט מדויק של לפחות חלק מן הדברים.

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' אוגוסט 19, 2016 1:56 am

כל מי שזכה להכירו מבין שהמעלה הגדולה של הגר"ש היא עצמאותו, ומאידך זה החסרון הגדול. פעם אמר : "אני לא מחנך". היה זה כשדיבר בחריפות נגד אחד מהאדמורי"ם (כדרכו) והיה זה בפני כמה בחורים מישב"ק. ר' יוסל ציינוירט זצ"ל שמע על כך ו"נתן לו" על הראש. בהזדמנו הודה הגר"ש שלפעמים אומר דברים שלא ראויים לשומעים.
כיון שהוא "שולף" תגובות אי אפשר לצטט דבר אחד כי כנגד זה יש המון ציטוטים נגדיים.

שמעתי במשך השנים כמה התבטאויות ממנו נגד הרב שך, ומאידך התבטא שהוא "הצדיק של הדור וכל מעשיו לשם שמים". הבחור שהיה עימי שאלו על הסתירה בהתיחסות, ור' שלמה הגיב בפליאה " מה זה קשור? כשיש בקורת אומרים אותה בצורה ברורה , וכשיש מעלה מדגישים אותה". פעם אמר ב"עטרת כהנים" שאפשר למצוא דרכים להסביר שיטתם אבל דבר אחד אין להם "גדוילים" ואם רוצים לקיים "והיו עיניך" שישאו לבני ברק לראות את הסטייפלער והרב שך. איזה תמים שאל אותו על הרבנים הראשיים. ר' שלמה התנפל עליו " זה שני פקידים עם זקנים ופראק. לפעמים הם ת"ח ולפעמים לא. מה זה שייך ל' גדוילים". כמובן מיד אחרי כן היתה שיחת איזון של ר' אבינר שלר' שלמה אין מבט ממלכתי וכו' בלה בלה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 19, 2016 3:43 am

בעבר עסק הגרש"פ בעריכת כתביהם של גדולי תורה (כשהידוע בהם הוא הגרא"ו הי"ד)
שמעתי בעבר שהיה איזה נסיון של התקשרות בינו לבין הרבי הרמ"מ מלובביטש לצורך עריכת כתביו.
מה ידוע לך על זה?

נופל וקם
הודעות: 87
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 5:22 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נופל וקם » ו' אוגוסט 19, 2016 4:09 am

כמה הערות לגבי מה שנאמר עד כאן,
קודם כל גילוי נאות אנכי הקטן זעירא דלא מן חבריא זוכה ללמוד בישיבת איתרי ולהסתופף בצלו של מורנו ראש הישיבה הגאון האדיר ר' שליימ'ה פישר שליט"א.
יש לציין שלא כל מי שלומד בישיבה זוכה להכיר מקרוב את מו"ר, ולי הקטן הייתה (ועדיין) הזכות להכירו מקרוב בעקבות שיחות רבות בעניינים שונים שהיו לי עם מו"ר, וכמו כן זכיתי להתלוות אליו בהזדמנויות שונות.
קודם יש לציין שחוץ מזה שר' שליימ'ה בקי בכל חלקי התורה ממש הוא בקי גם בקבלה בהיסטוריה ופילוסופיה וזה לדעתי הדבר היותר הייחודי בו, אמנם היו מעולם גדוילים שבקיאים בתחומים אלו אך למיטב ידיעתי היום השילוב הזה לא מצוי בכלל.(דרך אגב הוא הוציא מכתב יד את הספר "אור ה'" לר' חסדאי קרשקש ספר מחשבתי פילוסופי,ספר בו בין השאר ר' חסדאי יצא לנתץ את ההשקפה האריסטוטלית שעליה התבססו גם הרבה מחכמי ישראל באותה תקופה ובעיקר לפניה ובראשם הרמב"ם)
בנוסף הדבר הבולט ביותר אצלו היא מידת האמת בכל התחומים וכפועל יוצא מכך הוא לא נושא פנים בלימוד לאף אחד מהאחרונים במקום שדעתו לא מסכימה לדברים, ואף על הראשונים הוא משיג בדרך הלימוד -במקום שיש ראיות או קושיות ברורות נגד דעתם- אך לא למעשה, ועיין על דרכו בלימוד בהקדמתו ל"בית ישי" (חידושים) ובספר עצמו במקומות רבים הוא חולק על אחרונים וראשונים עיין שם ותרו"צ, בנוסף תמיד הוא אומר לבחורים שצריך לקרוא את האחרונים בביקורתיות ולא לקבל את דבריהם כמובנים מאליהם, ובלימוד אחרונים הוא אומר תמיד לבחורים ללמוד בעיקר קציי'ס ורעק"א ומתנגד ללמוד יותר מדי מחידושי ראשי הישיבות האחרונים ממש ולברכת שמואל מתנגד ביותר ואמר לי לא לפתוח אותו (וגם דברים חריפים מזה)(ולמרות זאת הזכיר אותו כמה פעמים בודדות בשיעוריו) עוד הוא אומר ללמוד מהאחרונים הקלאסיים הנסיבע'ס, הקובץ שיעורים, הקהילות יעקב, הגר"ח, הגרי"ז, ר' שמען שקופ ועוד. בשיעוריו הוא מזכיר בעיקר אותם (דרך אגב השיעור של ר' שליימ'ה הוא ביום שני בשעה 12:00-13:15 כל שבועיים על הסוגיה הנלמדת ולפעמים בזמנים מיוחדים לא על הסוגיה הנלמדת כמו לפני חנוכה).
אכן ר' שליימ'ה מעריץ ביותר את החזון איש ומחשיב אותו כגדול הדור האחרון ואף התבטא באוזני שהיום אחרי החזון איש אין לנו גדוילים בדור הזה, ובהזדמנות אחרת אמר לי אחרי שהרב עובדיה נפטר שהחזון איש היה גדול הדור האחרון בעיון, והרב עובדיה היה גדול הדור האחרון בבקיאות.(כל זה לא מונע ממנו לחלוק על החזון איש בכמה מקומות)
ר' שליימ'ה למד במיר אצל ר' אליעזר יהודה פינקל זצ"ל שהביאו לישיבה אך א"א להגיד שיש לו רב מובהק.
יש לו דעות מחודשות בכמה נושאים הלכתיים ומחשבתיים ואין לי הכח להתחיל לפורטם אך החבר חדר שלי כתב ארבעים ומשהו עמודים של שאלות ששאל אותו ותשובות שהשיב לו ר' שליימ'ה בנושאים בהלכה ובמחשבה ועוד, ור' שליימה עצמו עבר על רוב הדברים.
כמו כן הסיפורים שהביא "בן ירושלים" מגדירים היטב את ר' שליימ'ה כמו כן עלי להוסיף עליו ששמעתי מכמה מקורות אמינים והדבר מפורסם שר' שליימ'ה מתבטא בחריפות נגד הרב אבינר.
בנוסף הרב ההדיר בצעירותו את כתבי הגר"א, ביאורו לתורת כהנים ולספרא דצניעותא ופירוש אהלי שם לליקוטי הגר"א בקבלה כמו כן הרב ערך את הקובץ ביאורים והקובץ שמועות שבסוף הקובץ שיעורים. וגם הרב ערך את שיחותיו של הרבי מלובאוויטש במשך הרבה שנים אך לבסוף לא הכניסו את תיקוניו לא ברור למה, שמעתי שהרב אמר שכבר באחד המאמרים המוקדמים שלו ניכרו סימני המשיחיות.

נוטר הכרמים אנא העלה את הדברים ששמעת מהרב.

בנוסף שמועה טובה תדשן עצם ספרו המפורסם של הרב "בית ישי"(דרשות) עומד לצאת מחדש לאור בתוספת מרובה, הספר כבר מוכן לגמרי והיה אמור לצאת כבר לפני שבועות אך מסיבה שהמו"ל המדפיס שהה בחו"ל ההוצאה מתעקבת ובעז"ה יצא בקרוב.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 19, 2016 4:14 am

לפני כעשור ויותר מסר שיעור בבית כנסת הגר"א (ז"ל) בבני ברק בין קבלת שבת למעריב, בנושא שהיה חביב עליו (שמעתי ממנו את השיעור הזה לפחות פעם אחת נוספת): כל הכלים שעשה משה משיחתן מקדשתן לדורות עבודתן מחנכתן וכו'. והוא בבית ישי סי' לב. בשיעור השתתף גם הגרמ"מ שולזינגר זצ"ל (שהתגורר סמוך). כל השיעור ישב הגרמ"מ מולו כשאוזנו כרויה, ראשו מוטה שלא לאבד מילה ופניו מפיקות עונג וקורנות משמחת התורה, לפתע הזכיר הגרש"פ את דברי החש"ל בזבחים כז ב, לפיו שלמה לא עשה מזבח פנימי אלא הקריב בשל משה, ובחריפותו אמר: ששכח החש"ל מקרא מלא במלכים א ז מח: וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה אֵת כָּל הַכֵּלִים אֲשֶׁר בֵּית יְקֹוָק אֵת מִזְבַּח הַזָּהָב וְאֶת הַשֻּׁלְחָן אֲשֶׁר עָלָיו לֶחֶם הַפָּנִים זָהָב. הגרמ"מ קנא לכבוד זקן אשתו, ואמר על המקום, ומה כתוב בגר"א? ר' שלמה חייך, ורמ"מ המשיך מיד, אז החש"ל ידע תנ"ך. כנראה כוונתו לגר"א שם פסוק ו, שמבואר מדבריו ששלמה ציפה את המזבח של משה ולא עשה מזבח חדש לגמרי. אחרי השיעור, דברנו עם רמ"מ בהתפעלות על השיעור, הוא היה שותף מלא להתפעלות, ובכל זאת אמר קצת לצנן: אנחנו שמענו את ר' חיים שמואלביץ במיר ואת חכם פלוני (לא זוכר מי נקב), שמענו עוד כמה שיעורים טובים בחיינו.... המעניין אחרי שנה לערך שמעתי שוב את אותו שיעור מהגרש"פ כאמור, ושוב חזר על דברי החש"ל ושוב ביטלו בחריפות, ואת ד' הגר"א לא הזכיר, וא"י אם משום שלא ס"ל, ויותר נראה שהשיעורים מסודרים אצלו בתבנית קבועה ויציבה וקשה לו להטיל בהם איזה שינוי
----
עד לפני כמה שנים היה אומר שיעור פעם בשנה בבית הכנסת של חסידי ראדזין, כנראה משום שיש שם ריכוז יוצאי איתרי... בית הכנסת היה מתמלא מפה לפה והיו נאמרים בשיעור דברים נפלאים באגדה ובהלכה. זכור לי היטב שיעורו שמסר בחודש אלול. יסוד הדברים היה שכבוד ישראל הוא כבוד השם, ולכן אין סתירה בין יום מלכות השם לבקשת צרכים וכו', וממש לעג לבעלי המוסר שנזהרו שלא להתבלט בקהל בימים אלה, עד שאפילו עלייה לא רצו לקבל (לא זוכר את ההקשר), בין היתר הזכיר דברי אבודרהם שמביא עשרה טעמים מרס"ג על תקיעת שופר ואמר שודאי (!) שהדברים אינם לרס"ג...

על ספרו בית ישי חלק הדרשות כתבתי פעם בעניי באשכול אחר
-----
כתבתי דברים זוטרים רק כדי להפיח רוח חיים באשכול המוקדש לאישיות יחידאית וכבירה זו, מתוך תקוה שיבואו אלו שבאמת זכו להכירו (דוגמת הרב בן ירושלים וכן נכדו היקר המבקר כאן לעיתים...) ויוסיפו בו כהנה וכהנה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 19, 2016 4:26 am

שו"ר דברי האריה. ויש"כ (אגב הערה קטנטנה: לא מקובל לכתוב מילים לפי היגויים: קצייס או נסביעס. כמו שלא כותבים שאבעס או יונטעף. מי שחידש צורת כתיבה זו, הם היבסקים ששמם כבר נימח, מתוך רצון לשרש את לשון הקודש. שאל נא לימים ראשונים).

כמה הערות: יחסו לחזו"א נזכר בראש ספרו, אני כותב מהזכרון בערך: ונקיטנא בשפולי גלימאה דאיש הא'להים מרן החזו"א זצ"ל. במקור מופיע בלי שום מקף. כמדומה שראיתי באיזה ספר ששאלו אותו איך כותב בכתיב מלא כזה, ואמר ספרי לא מיועד לאשפה. ודפח"ח.

גם לפי הסיפור/אגדה (?) לא מדובר בשיחות הרבי אלא בחידו"ת. לכן עניין המשיחיות קצת מוזר...

בין הכתבים הנוספים שערך הוא כתבי ר' זיידל סמיטצקי.

מצליח
הודעות: 535
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מצליח » ו' אוגוסט 19, 2016 4:40 am

אריה במסתרים כתב:
יש לו דעות מחודשות בכמה נושאים הלכתיים ומחשבתיים ואין לי הכח להתחיל לפורטם אך החבר חדר שלי כתב ארבעים ומשהו עמודים של שאלות ששאל אותו ותשובות שהשיב לו ר' שליימ'ה בנושאים בהלכה ובמחשבה ועוד, ור' שליימה עצמו עבר על רוב הדברים.

אנא אמור לו שיזכה אותנו.

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי לא ידען » ו' אוגוסט 19, 2016 6:28 am

איש_ספר כתב:----
עד לפני כמה שנים היה אומר שיעור פעם בשנה בבית הכנסת של חסידי ראדזין, כנראה משום שיש שם ריכוז יוצאי איתרי... בית הכנסת היה מתפלא מפה לפה והיו נאמרים בו דברים נפלאים באגדה ובהלכה. זכור לי היטב שיעורו שמסר בחודש אלול. יסוד הדברים היה שכבוד ישראל הוא כבוד השם, ולכן אין סתירה בין יום מלכות השם לבקשת צרכים וכו', וממש לעג לבעלי המוסר שנזהרו שלא להתבלט בקהל בימים אלה, עד שאפילו עליה לא רצו לקבל (לא זוכר את ההקשר), בין היתר הזכיר דברי אבודרהם שמביא עשרה טעמים מרס"ג על תקיעת שופר ואמר שודאי (!) שהדברים אינם לרס"ג...


הדבר ידוע בין שומעי לקחו. רבות מדבר על כך

בכלל השקפתו על אלול ועל תשובה ויראה, ראויה להרחבה. אני מעדיף שתלמידים מובהקים יכתבוה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 19, 2016 7:53 am

איש_ספר כתב:(אגב הערה קטנטנה: לא מקובל לכתוב מילים לפי היגויים: קצייס או נסביעס. כמו שלא כותבים שאבעס או יונטעף. מי שחידש צורת כתיבה זו, הם היבסקים ששמם כבר נימח, מתוך רצון לשרש את לשון הקודש. שאל נא לימים ראשונים).


אע"פ שהסיבה כאן היא כמובן אחרת, שכנראה אין הכותבים מורגלים בהברה האשכנזית, עד כדי כך שכשרוצים לכתוב ר' אשר כותבים ר' אושר. (וזה לא מובן הרי כשכתוב אושר קוראים את זה אוישער .. ) והרב איש ספר כתב בבדיחותא. אבל ההערה צודקת מאד שאין זה ראוי לכתוב כך. ומספיק לכתוב קצות או ר' שלמה, אנחנו יודעים לבד איך קוראים את זה.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 19, 2016 7:57 am

איש_ספר כתב:...הזכיר דברי אבודרהם שמביא עשרה טעמים מרס"ג על תקיעת שופר ואמר שודאי (!) שהדברים אינם לרס"ג...

viewtopic.php?f=30&t=2852

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 19, 2016 9:55 am

אוצר החכמה כתב:
איש_ספר כתב:(אגב הערה קטנטנה: לא מקובל לכתוב מילים לפי היגויים: קצייס או נסביעס. כמו שלא כותבים שאבעס או יונטעף. מי שחידש צורת כתיבה זו, הם היבסקים ששמם כבר נימח, מתוך רצון לשרש את לשון הקודש. שאל נא לימים ראשונים).


אע"פ שהסיבה כאן היא כמובן אחרת, שכנראה אין הכותבים מורגלים בהברה האשכנזית, עד כדי כך שכשרוצים לכתוב ר' אשר כותבים ר' אושר. (וזה לא מובן הרי כשכתוב אושר קוראים את זה אוישער .. ) והרב איש ספר כתב בבדיחותא. אבל ההערה צודקת מאד שאין זה ראוי לכתוב כך. ומספיק לכתוב קצות או ר' שלמה, אנחנו יודעים לבד איך קוראים את זה.

כתבתי בכל הרצינות. צורת הכתיב הזו היתה נהוגה רק שם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 19, 2016 10:21 am

ברור. מה שהתכוונתי בבדיחותא הוא כי אין הכותבים כאן ממשיכיהם של הייבסקים אלא מסיבות אחרת.

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' אוגוסט 19, 2016 11:09 am

מאד הנהוני דברי הארי.

ארים את הכפפה של איש ספר כפי מיסת הזמן.
ר' שלמה אכן ערך את כתבי הרב'ה מלובאויטש בהלכה (ולא באגדה). מזה יצא הספר (דומני שנקרא משהו כמו "חידושים וביאורים לש"ס". בזמנו היה את הספר ב"אוצר" באיתרי). ר' שלמה סיפר לי בפרוטרוט את השתלשלות הענינים , ושלא כדרכו, בקש שלא אפיץ הסיפור כי לא רצה שיתגלגל הלאה. לאחר תקופה ארוכה שמעתי את הסיפור מתגלגל בצורות שונות בין מקורביו ואז הרשיתי לעצמי לספר. עיקרי הדברים שהרב'ה דרש שרק "הרב פישר מירושלים" יערוך את הכתבים. החסידים הופתעו לשמוע שר' שלמה דורש שיהיה מותר לו להעיר ולכתוב הערות על הרב'ה. החסידים ממש כעסו על החוצפה שלו (הוא גם ציין מי היו. מחשובי אנ"ש). לבסוף סוכם על דעת הרב'ה שהוא יכתוב הערות והרב'ה יענה, ושניהם יודפסו. לבסוף אחרי ההתקף לב של הרב'ה בשנות הל' הדפיסו כמות שהוא בלי ההערות והתשובות של הרב'ה. שאלתי אותו אם זה מפריע לו , השיב אופינית: היה אונס כי הרב'ה חלה, וחוץ מזה הם שילמו טוב ובזמן...

הרבה תובנות ישנם בידו על הרב'ה כתוצאה מקשר זה, אבל לא כאן המקום לפורטם וודאי שלא בלשונו המשוננת

יש איזה ספר שערך (איני זוכר שמו) שכתב שם הקדמה ארוכה על מעלת תורה שבעל פה, כמדומני.

פעם סיפר שהוא ואחיו ר' מאיר צבי זצ"ל (גם דמות מענינת בפני עצמה) קבלו ספר לעריכה של רב זצ"ל שהיה דומני באנגליה, את הכסף קבלו מיד והעריכה התעכבה. כשהתחילו לעבור על הדברים ברצינות ראו שזה לא ראוי בעיניהם ויש להם הרבה השגות על דבריו. ר' מ"צ הציע להחזיר הכסף ולהסיר ידיהם מהענין. ר' שלמה טען כנגדו: הרי האלמנה לא מבינה דבר ולא חצי דבר, וכל מטרתה להנציח את בעלה הרב ותורתו. וחוץ מזה מאיפה נשיג עכשיו כסף... ישבו האחים ולקחו את הנושאים של הספר והשתמשו ככל הפשר בדברי הנפטר והוסיפו עליהם ושינו כהנה וכהנה והוציאו הספר על שמו. "כשראיתי את האושר של האלמנה, ידעתי שצדקתי" סיים ר' שלמה.

המשך בעז"ה בהזדמנות.

בענין החזו"א. כבר צוין שראה בו גדול האחרונים מאז תקופת הגר"א (כך גם נדמה לי שכתב בהקדמת בית ישי. פעם אמר לי שכל מה שמבואר באחרונים נרמז בחזו"א בשורה הראשונה. משם ואילך זה כבר משהו חדש.



לא אתאפק ושמעתי פעם מגיסו הג"ר חיים ברנד שהם היו מראשוני התלמידים במיר בירושלים. הם למדו חברותא (לפני שהיו גיסים) ובזמן חורף למדו יבמות. ר' אפרים בורודיאנסקי (קיובער) (שראוי מאד להנצחה ראויה כפי גודלו) לימד את כל המסכת בעיון!. ר' חיים אמר לי שהוא עצמו לא קלט כמעט כלום מרוב המהירות ואת ר' שלמה היה אפשר לבחון אחרי הזמן על כל המסכת.
נערך לאחרונה על ידי בן ירושלים ב ו' אוגוסט 19, 2016 12:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוגוסט 19, 2016 11:23 am

בבית ישי מהדורה ראשנה היה קונטרס הערות על כל ספרי ר' אלחנן וסרמן. מה הסיבה שנשמט במהדורה החדשה?

את ספר אבן ישראל של אחיו ר' ישראל יעקב הוא מביא פעמים רבות בבית ישי. אך ביחס לסגולות שלו שמעתי שהוא מתבטא בסגנון "אחי המכשף"... מישהו יכול לאשר/להוסיף פרטים?

על אלו שנמנעו לעלות לתורה בימים נוראים הוא כותב גם בבית ישי דרשות עמ' קלב. [בדרשה כמדומני שהזכיר שזה כעין מה שעשה יונה].

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוגוסט 19, 2016 11:42 am

נשר כתב:קראתי פעם באיזה מקום שעד השנים המאוחרות הוא היה לומד בעמידה.


לפני 2-3 שנים הגעתי לביתו ביום שישי בשעות הצהריים בשליחות של מחבר אחד להביא לו ספר, וראיתיו לומד בעמידה עם חברותא.

מספרים שהיה מגיע לביתו רק בסופ"ש.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוגוסט 19, 2016 11:52 am

אריה במסתרים כתב:כמו כן הסיפורים שהביא "בן ירושלים" מגדירים היטב את ר' שליימ'ה כמו כן עלי להוסיף עליו ששמעתי מכמה מקורות אמינים והדבר מפורסם שר' שליימ'ה מתבטא בחריפות נגד הרב אבינר.


הוא כתב את זה במפורש. אבל זה נראה לי שונה מהסיפורים של בן ירושלים, כיוון שכאן מדובר בעניין הלכתי, והוא גם לא היחיד שהתבטא כך.
אבל לא כדאי להרחיב בנושא זה באשכול הזה.

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' אוגוסט 19, 2016 12:03 pm

מתאים שאחיו רי"י יהיה "המכשף". מאידך בשנות בחרותי שאלתיו מיהם ה"גדוילים" בירושלים. הוא ענה כדרכו : אני מכיר בירושלים שניים וחצי גדוילים. שניים גם אני מכיר , עניתי (ר' שלמה זלמן והרב אלישיב), אבל מיהו החצי? אחי בעל האבן ישראל, השיב. ובמה הוא חצי גדול שאלתי. הוא יודע ד' חלקי טור מילה במילה, השיב ר' שלמה. בהזדמנות אחרת אמר שאת ר' שלמה זלמן הוא מכיר והוא גדול. את ר' יוסף שלום מכיר פחות אבל העולםאומר שהוא גדול.
שאלתיו על ר' שמואל (שהיה אז בן כ50) ואמר : יש בו ניצוצי גדלות


לעדיאל: זה נכון שתקף אותו על רקע הלכתי, אבל ביודעי קאמינא שיש להם היכרות מוקדמת מתקופת הקמת עטרת כהנים כשר' שלמה הוזמן לכהן כראש ישיבה ע"י עטרה ליושנה (באמצעות ישראל פויכטונגר וע"י מתי דן.)הוא סרב אבל הסכים להעביר שיעורים. כשאבינר הגיע לשם והשתלט על הענין היה פילוג מעטרה ליושנה ומתי דן פרש עם אבינר והקים את עטרת כהנים. לתקופת מה ר' שלמה הגיע לשם לומר שיעורים ושיחות. היחס שלו לאבינר היה מאד מבטל והתבטא עליו בחריפות. תלמידו היקר הגאון הצדיק ר' משה פטרובר שהיה ראש הישיבה לפני הפילוג נכוה קשה מגחלתו של אבינר, ושמע דברים תקיפים מר' שלמה בענין אבינר. אך מה נעשה שר' משה כזה צדיק שהוא נזהר שבעתיים בכל היוצא מפיו ובפרט בגנות כל אחד. גם מה שאמר פה ושם ברמיזה זה מספיק כדי להגיע למסקנות דלעיל.
נערך לאחרונה על ידי בן ירושלים ב ו' אוגוסט 19, 2016 12:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יורד ומתעה
הודעות: 182
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי יורד ומתעה » ו' אוגוסט 19, 2016 12:17 pm

מתנגד גדול. ממה ששמעתי.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוגוסט 19, 2016 12:23 pm

בן ירושלים כתב:ר' שלמה אכן ערך את כתבי הרב'ה מלובאויטש בהלכה (ולא באגדה). מזה יצא הספר (דומני שנקרא משהו כמו "חידושים וביאורים לש"ס". בזמנו היה את הספר ב"אוצר" באיתרי). ר' שלמה סיפר לי בפרוטרוט את השתלשלות הענינים , ושלא כדרכו, בקש שלא אפיץ הסיפור כי לא רצה שיתגלגל הלאה. לאחר תקופה ארוכה שמעתי את הסיפור מתגלגל בצורות שונות בין מקורביו ואז הרשיתי לעצמי לספר. עיקרי הדברים שהרב'ה דרש שרק "הרב פישר מירושלים" יערוך את הכתבים. החסידים הופתעו לשמוע שר' שלמה דורש שיהיה מותר לו להעיר ולכתוב הערות על הרב'ה. החסידים ממש כעסו על החוצפה שלו (הוא גם ציין מי היו. מחשובי אנ"ש). לבסוף סוכם על דעת הרב'ה שהוא יכתוב הערות והרב'ה יענה, ושניהם יודפסו. לבסוף אחרי ההתקף לב של הרב'ה בשנות הל' הדפיסו כמות שהוא בלי ההערות והתשובות של הרב'ה.

כמי שמכיר את הספרים, משהו בעובדות לא מסתדר. הספר "חידושים וביאורים בש"ס" שיצא בשנת תשל"ט כולל לקט מדברי הרבי זי"ע כפי שכבר נדפסו לפני כן, בלי שום עריכה (מלבד פתיחת וציטוט ציוני המקורות בשולי הגליון, ובחלק מהמקומות תרגום מיידיש ללשון הקודש). עבדו עליו אברכים חב"דיים מירושלים. אולי הוא עבד על משהו שבסופו של דבר לא יצא לאור.

[לאחר מכן יצאו עוד שני כרכים בסדרה זו, ובהם כבר היתה עבודה מסוימת של עריכה (בעיקר בחלק השלישי), אבל זה כבר היה שנים רבות אחרי התקף הלב בתשל"ח].

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' אוגוסט 19, 2016 12:46 pm

סגי נהור כתב:
בן ירושלים כתב:ר' שלמה אכן ערך את כתבי הרב'ה מלובאויטש בהלכה (ולא באגדה). מזה יצא הספר (דומני שנקרא משהו כמו "חידושים וביאורים לש"ס". בזמנו היה את הספר ב"אוצר" באיתרי). ר' שלמה סיפר לי בפרוטרוט את השתלשלות הענינים , ושלא כדרכו, בקש שלא אפיץ הסיפור כי לא רצה שיתגלגל הלאה. לאחר תקופה ארוכה שמעתי את הסיפור מתגלגל בצורות שונות בין מקורביו ואז הרשיתי לעצמי לספר. עיקרי הדברים שהרב'ה דרש שרק "הרב פישר מירושלים" יערוך את הכתבים. החסידים הופתעו לשמוע שר' שלמה דורש שיהיה מותר לו להעיר ולכתוב הערות על הרב'ה. החסידים ממש כעסו על החוצפה שלו (הוא גם ציין מי היו. מחשובי אנ"ש). לבסוף סוכם על דעת הרב'ה שהוא יכתוב הערות והרב'ה יענה, ושניהם יודפסו. לבסוף אחרי ההתקף לב של הרב'ה בשנות הל' הדפיסו כמות שהוא בלי ההערות והתשובות של הרב'ה.

כמי שמכיר את הספרים, משהו בעובדות לא מסתדר. הספר "חידושים וביאורים בש"ס" שיצא בשנת תשל"ט כולל לקט מדברי הרבי זי"ע כפי שכבר נדפסו לפני כן, בלי שום עריכה (מלבד פתיחת וציטוט ציוני המקורות בשולי הגליון, ובחלק מהמקומות תרגום מיידיש ללשון הקודש). עבדו עליו אברכים חב"דיים מירושלים. אולי הוא עבד על משהו שבסופו של דבר לא יצא לאור.

[לאחר מכן יצאו עוד שני כרכים בסדרה זו, ובהם כבר היתה עבודה מסוימת של עריכה (בעיקר בחלק השלישי), אבל זה כבר היה שנים רבות אחרי התקף הלב בתשל"ח].



הזכרתני שגם ציין ששמו לא הוזכר בשום מקום. אני לא זוכר אם הזכיר מה היה הסיכום בענין זה.

מרחביה
הודעות: 883
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי מרחביה » ו' אוגוסט 19, 2016 12:47 pm

עדיאל ברויאר כתב:
נשר כתב:קראתי פעם באיזה מקום שעד השנים המאוחרות הוא היה לומד בעמידה.


לפני 2-3 שנים הגעתי לביתו ביום שישי בשעות הצהריים בשליחות של מחבר אחד להביא לו ספר, וראיתיו לומד בעמידה עם חברותא.

מספרים שהיה מגיע לביתו רק בסופ"ש.

היה ועודנו.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אוגוסט 19, 2016 12:49 pm

שמעתי ממנו כמה שיעורים במשך השנים, אבל בעיקר זכורה לי הפעם הראשונה:

לפני שנים רבות (25?), הגיע ר' שלמה לעצרת ליל כ"ח באייר בישיבת מרכז הרב ודרש שם על שמואל הנביא והיו הדברים שמחים ומאירים כדרכו, ומייד לאחר שסיים לדרוש באריכות עמד לדבר המקובל ר' יוסף-לייב זוסמן, ואמר (בערך): דברי ר' שלמה עמוקים מאד ואני אסביר לכם למה הוא רמז. אז פתח בדרשה ארוכה מאד להסביר את דבריו על דרך האמת.

את ראשי הפרקים של הדרשה הראשונה אני זוכר פחות או יותר (יום פקודתו של שמואל הנביא כ"ח באייר; תכונותיו הן תיקון לחטא קרח, והן הסיבה לכך שהוא הראוי לעסוק בבחירת ירושלים; נמצא בבית-ישי כמדומני), אבל מהשניה זכור לי רק משפט הפתיחה...

בני ברקי
הודעות: 504
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בני ברקי » ו' אוגוסט 19, 2016 12:51 pm

איש_ספר כתב:
אוצר החכמה כתב:
איש_ספר כתב:(אגב הערה קטנטנה: לא מקובל לכתוב מילים לפי היגויים: קצייס או נסביעס. כמו שלא כותבים שאבעס או יונטעף. מי שחידש צורת כתיבה זו, הם היבסקים ששמם כבר נימח, מתוך רצון לשרש את לשון הקודש. שאל נא לימים ראשונים).


אע"פ שהסיבה כאן היא כמובן אחרת, שכנראה אין הכותבים מורגלים בהברה האשכנזית, עד כדי כך שכשרוצים לכתוב ר' אשר כותבים ר' אושר. (וזה לא מובן הרי כשכתוב אושר קוראים את זה אוישער .. ) והרב איש ספר כתב בבדיחותא. אבל ההערה צודקת מאד שאין זה ראוי לכתוב כך. ומספיק לכתוב קצות או ר' שלמה, אנחנו יודעים לבד איך קוראים את זה.

כתבתי בכל הרצינות. צורת הכתיב הזו היתה נהוגה רק שם.


הכותב הזכיר שלמד באיתרי,שם (כדרך המתחזקים) כותבים קצייעס ונתיבעס

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' אוגוסט 19, 2016 1:08 pm

ברזילי כתב:שמעתי ממנו כמה שיעורים במשך השנים, אבל בעיקר זכורה לי הפעם הראשונה:

לפני שנים רבות (25?), הגיע ר' שלמה לעצרת ליל כ"ח באייר בישיבת מרכז הרב ודרש שם על שמואל הנביא והיו הדברים שמחים ומאירים כדרכו, ומייד לאחר שסיים לדרוש באריכות עמד לדבר המקובל ר' יוסף-לייב זוסמן, ואמר (בערך): דברי ר' שלמה עמוקים מאד ואני אסביר לכם למה הוא רמז. אז פתח בדרשה ארוכה מאד להסביר את דבריו על דרך האמת.

את ראשי הפרקים של הדרשה הראשונה אני זוכר פחות או יותר (יום פקודתו של שמואל הנביא כ"ח באייר; תכונותיו הן תיקון לחטא קרח, והן הסיבה לכך שהוא הראוי לעסוק בבחירת ירושלים; נמצא בבית-ישי כמדומני), אבל מהשניה זכור לי רק משפט הפתיחה...



קוריוז מענין. היתה תקופה שהגאון ר' משה מרדכי קארפ למד בפרישות באיתרי. הוא רצה להכיר את ר' שלמה שעליו שמע הרבה ונכנס אליו לחדר בפנימיה. הוא יצא אחרי כ3 שעות וכולו אחוז התפעלות מהגדלות שלו. נדמה לי שהתבטא שאין דברים כאלו. ואז סיפר שר' שלמה אמר לו את מהלכו הגאוני לקשר את יום ירושלים לשמואל הנביא (אאל"ט בבית ישי בדרשות יש גם על זה), והיה לו קשה להבין את ההיקף של ר' שלמה על המורכבות שבו.

לאיש ספר
פעם אמר לי שבשיעור לא צריך שהכל יסתדר לפי כולם. די בכך שזה יסביר שיטה מסוימת, אך העיקר שהדברים נכונים מצד עצמם ומסתברים בשכל. פעם מישהו שאל אותו על דבריו שבאחד האשונים מסקנתו שונה, אז השיב: אז בארנו את ההו"א של אותו ראשון.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוגוסט 19, 2016 2:23 pm

בן ירושלים כתב:הזכרתני שגם ציין ששמו לא הוזכר בשום מקום. אני לא זוכר אם הזכיר מה היה הסיכום בענין זה.

כאמור, גם עבודה של עריכה אין שם. אלא אם כן הוא ישב להעתיק לשונות של ראשונים ואחרונים, או לתרגם (תרגום לא מי יודע מה).

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי הגהמ » ו' אוגוסט 19, 2016 3:49 pm

הר''מ אליפנט, מייסדה של ישיבת איתרי, היה תמיד גאה בכך שהגר''ש פישר שירת כר''י בישיבתו. הוא סיפר עליו קצת בזיכרונותיו (חטיבה מאד מאד מיוחדת במינה ואכמ''ל) שפעם כשנכנס למרן הר' שך התבטא הר' שך כלפי הגר''ש בנימה ביקורתית. הדבר הפריע לו לר''מ אליפנט והוא החליט שאם זה יקרה עוד פעם הוא יעשה משהו. כצפוי, הדבר קרה עוד פעם, אבל הפעם הגיב ר''מ ''אם כדבריך אזי גם הסטייפלער הוא כך!", ותיכו''מ שלף מכיסו מכתב מהסטייפלער שבו הוא כותב על הגר''ש פישר 'פאר הדור'. מאז לא שמע מהר' שך אף מילה נגד הגר''ש פישר.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוגוסט 19, 2016 4:04 pm

בני ברקי כתב:הכותב הזכיר שלמד באיתרי,שם (כדרך המתחזקים) כותבים קצייעס ונתיבעס

נדמה לי שעצם ההגייה קצֵייס היא דרך המתחזקים, שכן בדור הקודם היה מקובל להגות: קצוֹס (קצאָס). ואולי יש בזה חילוקי מנהגים...

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' אוגוסט 19, 2016 4:17 pm

הגהמ כתב:הר''מ אליפנט, מייסדה של ישיבת איתרי, היה תמיד גאה בכך שהגר''ש פישר שירת כר''י בישיבתו. הוא סיפר עליו קצת בזיכרונותיו (חטיבה מאד מאד מיוחדת במינה ואכמ''ל) שפעם כשנכנס למרן הר' שך התבטא הר' שך כלפי הגר''ש בנימה ביקורתית. הדבר הפריע לו לר''מ אליפנט והוא החליט שאם זה יקרה עוד פעם הוא יעשה משהו. כצפוי, הדבר קרה עוד פעם, אבל הפעם הגיב ר''מ ''אם כדבריך אזי גם הסטייפלער הוא כך!", ותיכו''מ שלף מכיסו מכתב מהסטייפלער שבו הוא כותב על הגר''ש פישר 'פאר הדור'. מאז לא שמע מהר' שך אף מילה נגד הגר''ש פישר.

שמעתי בזמנו שבמקומות שהקהילות יעקב מציין הערה בשם גאון אחד הכוונה לר' שלמה ששלח כמה וכמה מכתבים לסטייפעלר.
פעם חברי הסיע את ר' מרדכי ואת ר' שלמה לסטייפלער. כשנכנסו ר' מרדכי צעק לסטייפלער שר' שלמה פישר כאן. הסטייפלער פרץ בצחוק ושאל : "דער מזרוחניק?"
ר' שלמה מאד מחזיק מהסטייפלער גם מצד היקף התורה וגם בגלל הבהירות והברירות (בניגוד למשל לברכת שמואל שאינו ברור)

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי הגהמ » ו' אוגוסט 19, 2016 4:50 pm

ציין הר"מ אליפנט שם שהוא חזר על הדברים בפני הגר"ש פישר, אבל זה כלל לא עניין אותו מכיון שאין לו בעולמו כ"א לימוד התורה.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי הגהמ » ו' אוגוסט 19, 2016 4:56 pm

עוד כתב שם שפעם התלונן אחד מהצוות של הישיבה לר' מרדכי אודות הגר"ש שהיה מצטט בשיעוריו מדברי ביאליק וניצשה וכל מיני דברים הזרים לרוח הישיבתית. ענה לו ר"מ "באמת גם אני ואתה יכולים ללמד את בחורים איך ללמוד גמרא, אבל מי ילמד אותם מידות ענווה, יושרה וטהרה אם לא ר' שלמה?" הלה הסכים והתנגדותו נפשרה.

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי השואל מרבו » ו' אוגוסט 19, 2016 5:06 pm

בן ירושלים כתב:[
שמעתי בזמנו שבמקומות שהקהילות יעקב מציין הערה בשם גאון אחד הכוונה לר' שלמה ששלח כמה וכמה מכתבים לסטייפעלר.



זה בוודאי לא נכון בכל המקומות; יש מקומות שבוודאי הכוונה לרמ"מ שולזינגר, ויש מקום שדי ברור שהכוונה לר"מ קליין בעל משנה הלכות.

נופל וקם
הודעות: 87
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 5:22 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נופל וקם » ו' אוגוסט 19, 2016 5:14 pm

ראשית כל לכבוד הראי"ס והראה"ח הנני מקבל את תוכחתכם כמאמר החכם "אהוב את המוכיחך בדעת מהאוהבך בלא דעת" .
ורק אוסיף שכתבתי כך לא בכוונת מכוון אלא רק משום שנחה עלי הרוח ואגב שיטפיה.
לגבי דבריהם האוויליים של "בני ברקי" ו-"סגי נהור" שלא ברור אם נאמרים מבורות או מטיפשות ולדידי חזי לי שמשניהם, רק אציין שוב שהנני עדיין תלמיד ישיבת איתרי ,
ואינני "מתחזק" במובן המזלזל שאליו התכוון "בני ברקי", ואף ישיבת איתרי איננה ישיבה למתחזקים ולא משרפה ואין שום קשר בין כך להגיה כנ"ל. עוד אוסיף שכידוע אנשים
שאומרים דברים מסוג אלו שאמר "בני ברקי" בד"כ הם גם אלו שמזלזלים בר' שלמה פישר בהשקפותיו ובדעותיו (שאותם אינם יודעים ומבינים באמת) והמבין יבין.

(בני ברקי וסגי נהור אין צורך להתנצל סלחתי מראש "כי רגע באפו", אך יש צורך בהתנצלות פומבית כלפי ישיבה וציבור שלם שהכפשתם, אני מקווה שתבינו את דברי ולא תתייחסו לחריפות שבה הם נאמרו משום שכאמור וכמובן לעיל באשכול נקיטנא בכך בשיפולי גלימתא של מו"ר שליט"א)

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' אוגוסט 19, 2016 5:41 pm

כשר' לייזר יהודה הגיע לארץ היה מדרבן את הירושלמערס לבוא ולחדש, והיה נותן כסף למי שאמר לו שטיקעל תורה, כידוע.
באותה עת נפטר אביהם של משפחת פישר ר' אהרן, והמשפחה רעבה ללחם כפשוטו. ברם זכור לטוב אותו האיש ר' מת'ס דייויס שסייע רבות ונתן לאלמנה וילדיה את המינימום לפרנסה. (הוא גם שלח את ר' שלמה שהיה עוד לפני בר מצוה ללמוד ב"תורה ויראה" הקנאית). בהמשך, ר' שלמה החליט לסייע בפרנסת הבית וכל שבוע הלך פעם -פעמיים לר' לייזר יהודה לומר לו שטיקעל תורה. את הכסף מסר לאמו האלמנה לפרנס את הבית.
ר' לייזר יהודה התנגד מאד שבחורים ילמדו חולין "כי זה בשביל מי שרוצה להיות שוחט", אמר. ר' שלמה הגיע אליו פעם ואמר לו שטיקעל על חולין . ר' לייזר יהודה נהנה ואמר לו שמותר לו ללמוד חולין כי אצלו זה חלק מהש"ס...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 19, 2016 5:47 pm

בן ירושלים כתב:כשר' לייזר יהודה הגיע לארץ היה מדרבן את הירושלמערס לבוא ולחדש, והיה נותן כסף למי שאמר לו שטיקעל תורה, כידוע.
באותה עת נפטר אביהם של משפחת פישר ר' אהרן, והמשפחה רעבה ללחם כפשוטו. ברם זכור לטוב אותו האיש ר' מת'ס דייויס שסייע רבות ונתן לאלמנה וילדיה את המינימום לפרנסה. (הוא גם שלח את ר' שלמה שהיה עוד לפני בר מצוה ללמוד ב"תורה ויראה" הקנאית).
הגרש"פ גמל לו בעריכת כתביו שיצאו אחר מותו והם נקראים מתת מלך. ואף הקדים הקדמה קצרה. יעו"ש.

נופל וקם
הודעות: 87
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 5:22 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי נופל וקם » ו' אוגוסט 19, 2016 6:17 pm

הרב בן ירושלים תודה רבה על תיקון השמועה בעניין הרבי מלובאוויטש ובכלל על דבריך המרתקים המשך להביא עוד דברים!!!

בעניין הדרוש של ר' שלמה על הקשר בין ירושלים לשמואל הנביא זכיתי גם אני לשמוע דרוש זה בישיבה כמה פעמים מפיו כמו למשל בחג השבועות האחרון.
את הדרשה הזו נוהג ר' שלמה לומר תמיד בשבת שלפני יום ירושלים או בשבת שאחרי משום שהיא מדברת על קדושת ירושלים אך הוא לא מזכיר בה במפורש את יום ירושלים
אך ההקשר ברור לכולם ואף הוא מודה בכך (בישיבה קוראים לדרוש הזה דרוש ליום ירושלים), יש לציין שלמרות שמיום ירושלים הוא מחזיק מיום העצמאות הוא בכלל לא מחזיק (ולא אכנס כאן לנידון), יש איזו אגדה שלר' שלמה עצמו נעשה נס ביום זה שצלף ירדני ירה על המקום שהוא היה לומד בו בדיוק כשהוא יצא ולפי מה שהבנתי ר' שלמה לא מאשר אגדה זאת וגם לא מכחיש מפורשות אך אינני יודע מה הוא מקור הסיפור ואם הוא נכון.(הדרוש ליום ירושלים נמצא בבית ישי דרוש אחרון סימן ס' ונקרא מאמר עשר קדושות וקדושת ירושלים)

בעניין לימודו בעמידה כך הוא לומד בד"כ גם היום כשהוא שעון על סטנדר ומדי פעם מתיישב קצת, והסיבה לכך לפי מה שהבנתי היא מטעמי בריאות או נוחיות.

השנה ר' שלמה התחיל ללכת עם מקל בעקבות נפילה בביתו ובשביל בישיבה.

ר' שלמה כבר הרבה שנים כמעט לא שומע באוזן ימין אלא כשרוצים לדבר אתו צריך לדבר לאוזן שמאל.(ולכן לא מומלץ לנסות לשאול אותו שאלה באמצע השיעור משום שהוא יקרא לך עד אליו כדי שהוא יוכל לשמוע בברור מה בפיך)

ר' שלמה כבר שנים רבות לא חוזר הביתה במשך השבוע אלא לומד בחדרו שבקומת הכניסה לפנימיה וביום חמישי בלילה חוזר לביתו לשבת, ופעם בחמש או בשש שבועות נמצא בשבת בישיבה עם הרבעצ'ן ובנו ר' ישעיה שליט"א ומשפחתו.

אכן אפשר לומר שר' שלמה הוא די מתנגד והוא מזלזל מאוד באדמורי"ם בדור הזה אך זה לא לגמרי מדויק משום שאשתו באה מבית חסידי מובהק, והוא מעריך מאוד את האדמו"ר ה"שפע חיים" מקלויזנבורג זצ"ל ומחשיבו לאחד מגדולי הדור הקודם, וגם בספרו "בית ישי דרשות" הוא מביא המון מדברי גדולי החסידות מספרי חסידות ומחברים חסידיים כמו: החידושי הרי"ם, שפת אמת, ר' צדוק, ליקוטי מוהר"ן, קדושת לוי, הקוצקער, הלעכוויטשער, הסאסובער ועוד, ואף אמר לי פעם שבאו אליו כמה ת"ח ליטאים והתלוננו לפניו שהוא מזכיר יותר מדי את הליקוטי מוהר"ן וכשסיפר לי זאת ציחקק תוך כדי, גם בדרשותיו בישיבה הוא מביא כמעט תמיד דברים מגדולי החסידות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לדרכו של ר' שלמה פישר שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 19, 2016 6:36 pm

שמעתי, למרבה ההפתעה, שהוא למד אצל ר' מרדכי שרעבי ומחזיק ממנו כרבו לכה"פ בתחום של קבלת האר"י. יש היודע?

שאלה כללית: עד כמה יש לו תלמידים? משמיעת השיעורים שלו, נראה שהשיעורים נאמרים כהרצאת דברים מסודרת מאד, הוא לא מחכה למשוב מהקהל, אומר את הדברים בצורה די מונוטונית. אמנם השיעורים שאני שמעתי הם לא שיעורי הישיבה ואולי שם זה שונה.

אכן ג"א שמעתי ממנו בשיעור ביאור מד' מוהר"ן על כסא שולחן ומנורה בחדרו של אלישע.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים