הודעהעל ידי בתבונה » ו' אוגוסט 26, 2016 3:22 pm
א. מדברי הרב גולדווסר
א. אסור להתפלל על שכר לצדיקים בגלל אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס,
ב. פירוש המילות של שכר טוב הוא חיזוק מידת הביטחון.
ודבריו קשים .
1. בתפילה תמיד מזכירים זכות האבות
2. בשכר לצדיקים יש כבוד שמים וגם על זה אנו מתפללים.
3. אדם שמתפלל על שכר לאחר שהקב"ה הנהיג שכר על המצוות, אין זה אומר שלולא השכר לא היה עושה את המצוות.
4. התפילה היא על הכלל ולכן בודאי שלא עושה את המצוות רק לשם שכר .
5 איך יפרש ברוך משלם שכר טוב ליראיו
5. המשמעות הפשוטה של שכר טוב הוא משכורת טובה ולא הפרשנות הרחוקה שהכוונה לביטחון.
6. ביאור המילות בתפילה אינם רק רמז רחוק ורק פלפול (אף שהם נמצאים בתור תוספת) היה צריך לכתוב ותחזק את ביטחון הבוטחים מובן ופשוט.
עוד שאלות הבנה בברכה זו
1. לכל הבוטחים הכל לאתויי מאי, למה דוקא כאן מכל הדוגמאות בברכה מוסיפים את המילה כל לא אומרים על כל הצדיקים ולא על כל החסידים ולא הזקנים וכו' , וכמעט לא מזכירים בתפילה "כל".
2. מה ההסבר בהמשך ולא נבוש כי בך בטחנו איך זה קשור.
פירוש אחר
הבוטח בה' הרי הוא נמנע מהשתדלות רחוקה או אסורה. ואם אחד מהבוטחים לא מצליח, עלול להתחלל ש"ש, שיהיה נדמה שלא הצליח כי נמנע מהשתדלות הרחוקה או אסורה.
ובזה מתפללים שכל הבוטחים יראו את ההצלחה שלהם מביטחונם, וזה ההמשך שחלילה לא נבוש כי בך בטחנו שלא ייראה כאילו יש בידינו הפסד מהביטחון.
ועוד אפשר שייסורי הצדיקים בעוה"ז כדי שיקבלו שכר שלם בעוה"ב, ובזה התפילה שלעולם שכר הביטחון לא יהיה שייפרע ממנו בעוה"ז ולא יצליח בדבר שבטח, כי יש בכך חילול ש"ש, אלא ששכרו יהיה טוב גם בעולם הזה.
ואין הכוונה למדרגה גבוהה של ביטחון אלא כל אדם המתגבר על נסיון, וסומך על ה' שלא יפסיד מכך, הוא בכלל ביטחון, דרך משל אדם שנמנע מעבודה שיש חשש חילול שבת וזוכר שה' הוא המפרנסו ולא יפסיד אם ימנע מעבודה זו.
ובזה אפשר לבאר את הלשון ,בעבור אבותינו שבטחו בך ותלמדם חוקי חיים", שלכאורה למה קיבלו תורה בשכר הביטחון.
והביאור הוא ע"פ זה בעבור אבותינו שבטחו בך - שהבינו שמרצון ה' רק ירוויחו ולכן קיבלו ברצון את המצוות, לכן - ותלמדם חוקי חיים (שאכן הם מוסיפים חיים בעוה"ז ובעוה"ב) שהלומד ע"מ לעשות מספיקים בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.
נערך לאחרונה על ידי
בתבונה ב א' אוגוסט 28, 2016 7:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.