הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 30, 2018 12:09 pm
(לא עיינתי כעת, אני כותב מזכרוני). דייקו ברמב"ם שברכת האורח היא חלק מהברכה הרביעית, ולפיכך דקדקו להסמיכה אליה ורק אח"כ להוסיף 'הרחמן', ולא לענות אמן אחרי 'אל יחסרנו', (והמחמירים אומרים הכל בנשימה אחת...), ולפ"ז בנוסחאות הראש' אשר כתבו את ברכת האורח אחרי תפילות הרחמן, יהיה מבואר דפליגי על הרמב"ם. אמנם באמת אין שום הכרח לזה, וכמו שאפשר להוסיף בברכה רביעית את ברכת האורח, כך אפשר להוסיף גם 'הרחמן', וה'סדר' ודאי לא לעיכובא. ובדבר עניית אמן, מהיכ"ת שא"א לענות אמן קודם סיום הברכה, ומאי שנא ממה שנוהגים לענות אמנים בברכת החודש במוסף של ר"ח או ביעלה ויבוא וכיו"ב. ואם זה סיבה לא לענות אמן, הרי באותה מידה יש דיוק ברמב"ם שברכות חתנים הם הוספה בברכה רביעית, (והגרי"ז דקדק גם בזה, כידוע), וכי יהיה הדין לא לענות אמן. ואי נימא דמ"מ אין להוסיף בברכה רביעית אלא ברכת האורח או ברכת חתנים, אטו כל הנוסח של 'הוא יגמלנו' וכו' אינו הוספה של בקשות, וה"ה הרחמן. כך לענ"ד.