מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי זצ"ל>

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
קשקוש
הודעות: 29
הצטרף: ה' פברואר 10, 2011 11:54 pm

מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי זצ"ל>

הודעהעל ידי קשקוש » ד' מרץ 02, 2011 9:03 pm

איידי דאיירינן בשמואל זעירא וספריו.
אשמח אם מישהו מיודעי ארחו ורבעו של האיש הגדול הזה, יעלה קצת מתולדותיו לכאן, מאין בא ולאן הולך, מי היו רבותיו ומי הם תלמידיו, ואם אפשר לתת את הצירה לפני הבחירה ודאי טוב.

כותב
הודעות: 861
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי

הודעהעל ידי כותב » ד' מרץ 02, 2011 9:21 pm

אם כבר, מדוע אין בתחלת הספר מתולדותיו?
ומדוע לא נזכר על השער שמו המלא, רק בר"ת "מאוצרותיו של הר"ש אשכנזי שליט"א".
וכי כל העולם יודעים מי זה "הר"ש אשכנזי"?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 02, 2011 10:01 pm

כותב כתב:אם כבר, מדוע אין בתחלת הספר מתולדותיו?
ומדוע לא נזכר על השער שמו המלא, רק בר"ת "מאוצרותיו של הר"ש אשכנזי שליט"א".
וכי כל העולם יודעים מי זה "הר"ש אשכנזי"?
.

שמו של הספר מעיד על כוונות מחברו -'שמואל זעירא', מיוחד הוא להפליא במידת צניעותו וענוותנותו. למרות שגדולי החוקרים בדורינו מקיימים בו 'והם תוכו לרגליך', הוא סולד מאוד מכבוד ופרסום בשער בת רבים. מן הסתם בשל כך לא פורטו בהרחבה קורותיו וספריו הרבים.

כמדומני, שחכם באשי יוכל להעשירנו בפרטים מלאים על האיש, שיגו ושיחו, רשימת חיבוריו המלאה, התורניים והכלליים, בהעלם ובגלוי.

אזור נא חלציך, באשי, ומלא סקרנותם הטבעית של החברים לידע ולהוודע מבטן מי יצאו הדברים, ומה משפט האיש ומעשהו.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' מרץ 02, 2011 11:57 pm

כותב כתב:אם כבר, מדוע אין בתחלת הספר מתולדותיו?

לא יעשה כן במקומינו להספיד אדם חי, גבר בפניו, ואין בכך כבוד לאדם.

תלזל
הודעות: 11
הצטרף: ה' פברואר 10, 2011 11:58 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי

הודעהעל ידי תלזל » ה' מרץ 03, 2011 12:16 am

נוטר הכרמים כתב:
כמדומני, שחכם באשי יוכל להעשירנו בפרטים מלאים על האיש, שיגו ושיחו, רשימת חיבוריו המלאה, התורניים והכלליים, בהעלם ובגלוי.

אזור נא חלציך, באשי, ומלא סקרנותם הטבעית של החברים לידע ולהוודע מבטן מי יצאו הדברים, ומה משפט האיש ומעשהו.


באשי,
גם אני מצטרף בבקשה זו היה נא מכירו במקום שרק שמעו שימעו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 03, 2011 9:46 am

ראשית חכמה, אקיים את המורגל בפי הבריות: תמונה אחת שווה אלף מילים...
תמונה - כל הזכויות שמורות.png
תמונה - כל הזכויות שמורות.png (1.65 MiB) נצפה 26773 פעמים


התמונה לא צולמה בביתו (ו'סדר' הספרים יוכיח...), אלא בבית אחד משומעי לקחו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 03, 2011 10:20 am

בקשר לכתיבת תולדותיו של ר' שמואל אשכנזי, ה' יאריך ימיו בטוב ובנעימים, איני בדיוק האדם המתאים לכך, שכן אין לי כשרון ספרותי וגם איני יודע הרבה על תולדותיו, ואולם פטור בלא כלום אי אפשר. ויבואו טובים ממני וישלימו את החסר, כי למרות שר' שמואל מצטנע מעודו ועד עתה - הרבה זכו וזוכים להסתופף בצילו.
רשמתי את הדברים שלא כסדרם, ככל אשר יעלה המזלג.

ר' שמואל נולד למשפחת דייטש ביום יא טבת תרפב, ולימים שינה את שם משפחתו לאשכנזי.
איני יודע על ילדותו ונערותו מאומה, פרט לכך שאת הספר הראשון שלו הוא קנה בהיותו כבן חמש...

לר' שמואל ארבעה ילדים - שלוש בנות ובן - ר' זאב (וועלוול) אשכנזי, מחשובי קהילת משכנות הרועים הירושלמית-חסידית.
את ר' שמואל עצמו ניתן לשייך לקהילת ה'פרושים' הירושלמית, מעודו הוא התפלל בנוסח אשכנז (וב'סדר עבודת ישראל' לר' יצחק בער, בדווקא), אם כי הוא מחבב את ספרי החסידות, וכמה מהם במיוחד (כמו, ספרי ה'תולדות').

כמה תכונות שנצטרפו בו הפכוהו ל"ר' שמואל אשכנזי": זכרונו, דייקנותו, שקדנותו ודבקותו במטרה, ועינו החדה.
זכרונו של ר' שמואל מופלא ביותר. אפילו כיום, שכל הזמן הוא מתאונן על ששכח את משנתו, ו'מתבדח' שהוא "זקן ששכח תלמודו" (לתשומת לב הניק 'זקן ששכח', יש מי שקדמך...) - הרי הוא אוצר בלוס ובלום לתורה, ממקרא והתלמודים, עובר במדרשי חז"ל והפרשנות הקלאסית, ועד פיוטים נידחים וספרים יותר נידחים...
פעם 'שברתי את הראש' באיתור מקורה של שורה פיוטית מסויימת, חיפשתי בכל המאגרים הקיימים והעלתי חרס. עליתי לביתו תוך 'תקווה' שגם הוא לא יידע היכן מקומה, אבל הוא ב'שליפה' אומר לי שמדובר בפיוט זה וזה, ותוך כדי דיבור קם ממושבו לארון הספרים, שולף ספר, מדפדף קלות ומראה לי באצבע.

על שקדנותו אין הרבה מה להאריך, מי שראה - מבין, מי שלא ראה - לא יבין. ובקצרה: עד לפני כמה שנים הוא היה 'דוגר' על ספר שפתח במשך שעות רצופות, ופעמים לילות טבת הארוכים, בלא לזוז ממקומו, לא לשתייה ולא לדבר אחר. גם היום, שנחלש ומאור עיניו אין עמו כ"כ, הוא יושב צמוד לספר במשך שעות ארוכות.

לא פחות מפליאה תכונת דייקנותו דקדוקו וזהירותו של ר' שמואל. הוא מעולם לא סמך על מובאה ב'כלי שני' ותמיד בודק במקור עצמו, ובדפוס הראשון שלו בדווקא (אם הדבר אפשרי). וזאת מדובר בימים ש'אוצר החכמה' וה"ב המכילים ספרים נדירים רבים לא בא לעולם אפילו 'בחלום'... באותם ימים הוצרך ר' שמואל לבדוק את מקורותיו בספרייה הלאומית, לטרוח להגיע לשם (בזמנים שהפסיק מלעבוד שם), לעלות לספריית ג' שלום (מחלקת ספרים נדירים) או לרדת למחסן (פריבליגיה מיוחדת שניתנה לו), לחפש את הספר, לשלוף אותו ממקומו, לחפש את המקום הנכון ולהעתיק. הדברים לא קלים לאדם צעיר, על אחת כמה לאדם מבוגר.
בנוסף לכך זכה ר' שמואל לאיזה 'רדאר' משונה... לעלות על טעויות כתיב, פליטות קולמוס וסתם שגיאות, שנעלמו מעיני כל המגיהים שקדמוהו. שכיח ביותר להגיש לפניו טקסט שהוגה בדקדקנות פעם פעמיים ושלושה, ו'אופס' הוא מוצא טעות ועוד טעות ועוד טעות. הרבה 'חלישות הדעת' הוא גרם לי...
לא בחינם העסיק אותו מוסדר הרב קוק כהמגיה, בה"א הידיעה, לספריהם (בשיתוף אדם נוסף שאיני זוכר). באותם שנים הוא הגיה את כל ספריהם, פרט לספריו של [....] שמחברו סירב להגהתו, והם אכן מלאים בטעויות כרימון. חבל.

בנוסף לעבודתו במוסד הרב קוק הוא עבד במערכות אניצקלופדיות שונות (מסדה, עברית, לתולדות גדולי ישראל), במפעל הביבליוגרפיה שע"י האוני' העברית (במעמד 'יועץ', ואלמלא הוא שהתווה את הדרך והטביע את חותמו, הם לא היו מגיעים לשליש מעבודתם), במכון תורה שלמה (אז כתב את 'הגדה שלמה' - יצירה מופלאה [המצויה באוצר], שהחסרון היחידי שבה הן ההוספות הזרות, שלא באשמת ר' שמואל. וד"ל).
במשך השנים היה ר' שמואל 'עובד עצמאי' בעריכת ספרים, ופעמים אף בכתיבת ספרים שלמים שנמכרו ונדפסו על שם אחרים (ועל אחד מהם מתבטא ר' שמואל: 'הוא הספר הטוב ביותר שכתבתי'. והוא אכן ספר מופלא).

בקיאותו הנדירה במקורות מגוונים, דייקנותו וטובת ליבו לחלוק את ידיעותיו עם אחרים, מגלגלת לפתחו הרבה בקשות עזרה מכל גווני הציבור, הוא אינו בודק בציציותיו של אדם ועונה לכל אחד בסבר פנים יפות, בלא לחוס על זמנו וכוחו (שאין עמו בשנים האחרונות).
אלפי(!) מכתבים הוא שלח לשואליו במשך השנים, הראשון מהם (ממה שנשמר אצלו) נושא את התאריך: שנת תשב. והאחרון - עדיין לא נכתב...
במכתבים הוא עונה לשואליו כיד ה' הטובה עליו, ונותן בטובת עין מופלגת ידיעות שצבר ביגיעה ובעמל במשך למעלה מיובל שנים.

היו גם שניצלו את טוב ליבו לרעה.
בשעה שבא י"ר לההדיר קונטרס מנהגים נדיר, הביאו לר' שמואל, שכתב למענו מקורות והערות שונות, מקיפות ומספקות, אך הקונטרס נדפס בלא להזכיר את עבודתו של ר' שמואל, להוציא הערה אחת בה "פרגן" לו ה"מהדיר" בלשון כזו (בערך): "לדעת ר' שמואל אשכנזי...".

וכיצד ניתן לדבר על ר' שמואל בלא להזכיר את חיבתו לספרים?!
חיבתו זו היא מן המפורסמות. ביתו אשר ב'בתי ההונגרים' (כך צריך להיות! ולא 'בתי הונגרים'... כן מקפיד ר' שמואל!...) המחזיק שלושה חדרים רחבים, מטבח ומרפסת, בעלי תקרה גבוהה ביותר, עמוסים מהמסד ועד הטפחות (בלא כל מליצה) בספרים ממינים שונים, חדשים וישנים, חוברות, קונטרסים, תדפיסים, בטאונים, כתבי עת, גם תקיות גדולות וקטנות שבתוכן צילומים רשימות ומאמרים שונים - לא נפקד מקומן. והכל מצוי במשטר וסדר מופתי.
(חבל שאין לי תמונות להראות. קשה להבין בלא 'מראה עינים'...)

כשל כוחי מלהמשיך, ואקווה שיבואו אחרים וישלימו את המלאכה.
כתבתי את הדברים בשעת לילה מאוחרת, נים ולא נים, תיר ולא תיר. כולי תקווה שהצלחתי להעביר מעט מרישומי על ר' שמואל שליט"א.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 03, 2011 5:01 pm

כמה הוספות:

א.
הרבה תוכניות ספרותיות היו לר' שמואל אשכנזי, וחלקם הגדול לא הושלם / עדיין לא יצא לאור, כנראה משום דקדקנותו, שראה כי אין הדברים שלימים, ויתכן שאף חוסר מימון 'סייע' לכך.
ביום ט באלול תש"ב הוא כותב לי"ל מימון: "אני עוסק בכתיבת ספר על האשה העבריה בכל הדורות".
וזמן מה לאחר מכן הוא כותב למימון: "ברצוני להדפיס מחדש את פירוש המאירי לספר משלי, בתוספת הערות ומ"מ, גם מבוא ארוך ומפורט אקדים לו בעזר צור ישועתי. ואבקש ממע"כ לקבוע לי מועד לראיון, כי חפץ אני לשוחח אתו בקשר להדפסת הספר וכו'. בתקוה כי לא ישיב את פני ריקם" (מכתב: י כסלו תש"ה).
משלא נענה ר' שמואל למכתבו הראשון, הוא פונה שוב לי"ל מימון, בתאריך טז בשבט תשה: "לפני כחדשים כתבתי לכב' מכתב בו בקשתי שיואיל לקבוע לי מועד לראיון 'כי חפץ אני לשוחח אתו בקשר להדפסת הספר פירוש המאירי לספר משלי אשר ברצוני לפרסמו, בתוספת הערות ומ"מ, גם מבוא ארוך ומפורט אשית בראשו' - והנה עד עתה לא קבלתי שום תשובה מאדוני הרב. שמעתי, אמנם, כי חולה היה מר ועכשיו שהבריא - ברוך רופא חולים - אני חוזר על בקשתי הנ"ל ומצפה אני לתשובה קרובה לבוא".
דרך אגב, עד היום חביב עליו במאוד פירושו של המאירי לספר משלי, והוא הוגה בו רבות.

תוכניתו הגדולה ביותר (כנראה) היה הספר 'אוצר המליצה הישראלית', בו התכוון לאסוף פתגמים, ניבים, ביטויים ומכתמים, בבירור מקורותיהם. משחר ימיו אסף ר' שמואל חומר לספר זה, ועד עתה לא הניח ידו מלאסוף עוד ועוד. ניתן לומר, שהספרים 'אלפא ביתא דשמואל זעירא' (ה'קדמייתא' וה'תניתא') הם חלקם מהספר.
על ספר זה הוא כותב לרי"ל זלוטניק (אבידע), ביום יא טבת תשה: "...ובספרי אוצר המליצה הישראלית הארכתי בזה. ואי"ה אשלח לך פעם דוגמא ממנו. אגב, אבקשך לכתוב לי את דעתך על שֵׁם הספר. חושבני כי הוא אומר הרבה יותר מהשם 'אוצר נחמד'. אבל אולי אני נוטל לעצמי עטרה שאינה הולמתי?".
וביום כב באלול תשו, הוא כותב לדוב שטוק (סדן), אודות ספרו 'אוצר המליצה הישראלית', באריכות שאינה אופיינית לו, כנראה ש'אהבה קלקלה את השורה' והביאתו לאריכות זו... כן הוא כותב לו:
"אם מצאתי חן בעיניך ואתה מעונין במחקרי, אודיעך שאני עוסק זה כמה שנים, אמנם בהפסקות ארוכות, בכתיבת ספר גדול בשם אוצר המליצה הישראלית - אנציקלופדיה ל"אמרי אנשי" ו"אמרי חכמה", בטויים, "דבורים שגורים", הלצות, מליצות, משלים, ניבים, פתגמים, וציטטים הנמצאים בספרות ישראל העתיקה והחדשה, למן ספר התנ"ך ועד ספרותנו החדישה ביותר, בצרוף השואות ומקבילות לספרי העמים אשר לא מבני ישראל המה. ולמותר להגיד לך שזוהי עבודה קשה ומפרכת את הגוף, כי נוסף על המלאכה הגדולה באסוף החומר הרב המפוזר על פני אלפי ימים של ספרים ועתונים, אני נאלץ לבזבז זמן ומרץ רב שהדברים יופיעו בדיוק מדעי היותר אפשרי, ולא אוכל לסמוך על שום אדם בעולם ולא על שום ספר שמושי, שכן בכולם מצאתי שגיאות ושבושים - ולפעמים גם גסים. מה אומר ומה אדבר על וכסמן זה "המאסף לכל המחנות", שטעיותיו רבו מלספור, אלא אפילו הרב י"ל זלוטניק, שכן מדייק הוא בשמועתו, הודה לי על כמה שגיאות שהראיתי לו בספרו.
ובהזדמנות ארשום לך כמה שגיאות גסות שמצאתי אצל המומחה הגדול במקצוע הפתגמים, פרופ' ישראל דודזון ז"ל, שלמרות שספריה גדולה ועשירה עמדה לרשותו, התרשל לבדוק בעצמו במקורות המצוינים בספרי בעלי האסופות, וגם סמך יותר מדאי על תלמידיו הסטודנטים הצעירים שעסקו במלאכתם מתוך קלות ראש. - ואף הדייקנים שבהם שכבר הסתכלו במקורות, פחדו מלהציץ מה לפנים מה לאחור, ולכן רשמו את מקורם של כמה פתגמים: מדרש שמואל או של"ה, בשעה שאוזידא אומר מפורש שהעתיק את הדברים מתוך פירושו של המאירי לאבות, והשל"ה הביא מספר פרדס רמונים וכדומה.
נוסף עכ"ז, עלי לעבור על ספרים רבים שלכאורה אין בהם שום פתגם, ובכל זאת אני מוצא בהם פתגמים רבים המצטיינים ביפים ובחידודם. ולפעמים אפשר למצוא בהם גם ביאורים מענינים לפתגמים. ודבר זה למדתי מרושמי הפתגמים הראשונים בישראל, דוקס, צונץ, שטיינשניידר ובריל, אשר בכל מקום שאני מוצא את דבריהם אני עושה את אזני כאפרכסת.
קנצי למלין. אומר עם אבוקרט: המדע רב והחיים קצרים. אלולא הטרידוני דאגות הפרנסה והכלכלה הייתי מתמסר לעבודתי ביתר שאת והייתי מתקדם בה ביתר מהירות, אולם בתנאי החיים שאני נתון בהם כיום, עלי לותר לפעמים על מלאכתי במשך שבועות רצופים. וה' הוא הטוב בעיניו יעשה".


ב.
מעודו ועד עצם היום הזה סולד ר' שמואל מתוארים, הוא מתחלחל לשמוע את הכינוי "הרב" כשהוא מוצמד לשמו.
ביום יא טבת תש"ה הוא כותב לרי"ל זלוטניק (אבידע):
"מכתבך מיום ג בחשון לנכון קבלתי ומאד שמחתי על כי מנית אותי במספר ידידיך. אני עונה סלחתי 'על כי דבריך מועטים'. אבל לא על מה שתארת אותי בתואר "הרב הצעיר". הן אמת כי צעיר אני לימים (בן שלש ועשרים שנה אנכי היום - היום מלאו ימי ושנותי, ביום זה נולדתי, בשנת תרפב) - אבל לא רב אני ולא בן רב אני, תכלית שנאה שנאתי את 'הרב'נות... ואבקשך מאד לתארני רק בתואר 'מר' וכדומה ותו לא.
גם אתה תסלח לי על אשר אני מדבר אליך בלשון נוכח ולא בלשון נסתר, כי שפתנו העברית אינה סובלת לדבר בה כי אם בלשון 'אתה'. בכל זאת אבקש ע"ז הרמן ורשותא ממך אדוני הרב. ואם קשה בעיניך לשנות מהנהוג, אבטל דעתי מפני דעתך".


ג.
בנוגע לעבודתו במוסד הרב קוק, איני יודע ממתי החלה עבודתו שם.
במכתב לפרופ' [הרב] שמחה אסף, מיום טז בתמוז תשו, הוא מבקשו: "זה שלושה שבועות אני מחכה ומצפה למכתבו ואין. כנראה שלא היתה לו שעת הכושר לשוחח עם הרב פישמן לפני הִלקחו ללטרון. אולם עתה שכבר יצא לחרות - ברוך מתיר אסורים! - אבקשו מאוד בכל לשון של בקשה: יואיל נא בטובו להשתדל אצל הרב הנ"ל שימסור לידי איזו עבודה ספרותית, שאוכל להחיות על ידה את נפשות בני ביתי ולא אצטרך לבטל מתלמוד תורה החביבה עלי ובה חשקה נפשי".

ד.
בנוגע להחלפת שם משפחתו. במכתבו מיום כב באלול תשו, לדוב שטוק (סדן), כותב ר' שמואל: "שם משפחתי הוא 'דייטש', בעצם, ואני בבואי ל'שוק הסופרים' כניתי את שמי ל'אשכנזי'...".

חוצפא יסגא
הודעות: 100
הצטרף: א' פברואר 13, 2011 9:58 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חוצפא יסגא » ה' מרץ 03, 2011 6:00 pm

מספרו הקודם של מר אשכנזי וגם מפרסומיו השונים עולה שהאיש אכן בעל בקיאות עצומה בכל הדברים השוליים שהיהדות התברכה בהם. אבל האם תרם משהו מהותי ובעל משמעות אמיתית? עתה יבוא התרצן ויוכיח שבירור מקורה של מליצה פלונית יש בה לפעמים נדירות כדי להביא את הלמדן להבנה מושלמת יותר של דברים העומדים ברומו של עולם, וכן שמדובר בחומר גלם שאפשר לעשות ממנו דברים הרבה, אבל סוף סוף מלאכתו היא מלאכת בורסקי שאין עמה כבוד ותפארת!
המורם מהאמור, שטחן שמואל חיטים הרבה וערם מצבורי קמח נקי כדי שלימים יוכל לבוא החכם וליטול קב סולת ללוש בה את עיסתו. האם ניתן להעריך את הטוחן ואינו לש ואינו אופה? בלשון אחר: האם אין חיוך מגחך עולה על השפתיים למקרא עשרות גירסאות של פתגם אחד שאין לו כל חשיבות לכאורה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 03, 2011 6:24 pm

אכן, חוצפא יסגא!
לפחות תפרגן לו את ה"ר" ואל תקראהו "מר", כלאל מיזרוחניק...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 03, 2011 6:45 pm

באשי,

באשר לחוצפה, אני במקומך הייתי משיבו ענינית: וכי יצירה כמו 'הגדה שלמה' אינה רבת משמעות?!

תלמידו של החכם ר"ש אשכנזי הרה"ג יחיאל גולדהבר שליט"א סח לי פעם כי הינו סבור שזוהי ההגדה המקיפה והחשובה ביותר שיצאה לאור אי פעם. (שיבח את אוצר מפרשי ההגדה של מכון ירושלים שהיא שניה לה בחשיבותה).

תודה על הביוגרפיה החלקית. עדיין בוערת בנו הסקרנות.

1. רשימת פרסומיו השונים, זכורני ששזפתיה ב'קדמיתא' של אלפא ביתא, ומ"מ אין יד הכל ממשמשת בספר, ואל תמנע טוב.

2. מה מקור מחצבתו? באי אילו בתי אולפנא למד? מי הם רבותיו.

המשך יבוא.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ה' מרץ 03, 2011 6:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כותב
הודעות: 861
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי כותב » ה' מרץ 03, 2011 6:45 pm

תודה הרב חכם באשי!

שפכת מעט אור על דמותו החשובה והרוממה.

לקחת על עצמך משימה קשה בעריכת ספריו של דייקן גדול כמותו...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' מרץ 04, 2011 12:18 am

נוטר,
1. רשימת ספריו לא ברורה, כי כמה וכמה נדפסו על שמות אחרים ומהם קשה לברור אלו מהם הם שלו לגמרי (פרט לשם ה"מחבר") ואלו מהם הוא "רק" ערך, עזר והשלים.
דוגמא לסוג הראשון: הגדה שלמה, הרי"ף ומשנתו.
דוגמא לסוג השני: מחברות עמנואל (מהדו' ירדן), אוצר המשלים והפתגמים (של דודזון), בית ישראל השלם, משלי ישראל ואומות העולם (בלנקשטיין)
יש גם ספרים שלו ששמו נקרא עליהם, כמו: אוצר ראשי תבות (בשיתוף עם ד' ירדן), מפענח נעלמים, משוט במקרא, 500 געגראמטע שפריכווערטער און רעדנסארטן,
הספר 'אלפא ביתא קדמייתא' אינו לפני, ואני כותב את הדברים בעיקר מהזכרון.

2. מוריו? איני יודע, כפי שכתבתי בהודעתי דלעיל. אבל נראה שהוא "לומד עצמאי", ולא היה לו רב בתחומים הנזכרים.

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ו' מרץ 04, 2011 12:23 am

אני מקווה שההערה הבאה לא תתקבל כהתרסה נגד המוסכמה כאן (כי זו עבירה חמורה לחשוב אחרת מדעת הציבור):
אני מכיר באופן אישי הן את ר' שמואל והן את ר' יעקב ישראל. שניהם מוערכים ועבודתם חשובה. אבל אם יורשה לי להביע את דעתי, אינני אוהב את הסגנון המשייך לר' שמואל אשכנזי כל ספר שהיתה לו יד בעריכתו או בעיצובו או בייעוץ למחברו. לפי האופן הזה, בעוד כמה שנים יבוא תלמידו של ר' יעקב סטל ויכתוב כאן בפורום שאחד מספריו הוא "אלפא ביתא בתרייתא של שמואל קדמייתא", כי הלוא הוא "רק" ערך ועזר וסייע והשלים ושיפץ...
כשם שיש להשיב אבידה לבעליה, כך צריך להזהר שלא ליטול בחמס נכסים מבעליהם. גם יש לזכור שברוב המקרים רק ר' שמואל עצמו הוא המעיד על כך, ואולי היה באותו ספר עבודה מעבר למה שר' שמואל סיפק.
ועוד זאת, למשל במקרה של הרי"ף ומשנתו שכל כך ששים ושמחים לגלות שהספר נקנה בכסף מלא, אינני בטוח שמותר הדבר על פי הלכה, שהרי המחבר שילם ממיטב כספו כדי שהנחלה תקרא על שמו, ואם מגיע ר' שמואל וזועק ברבים שזו נחלתו ולא נחלת המחבר, מעתה כל הממון שקיבל על עבודתו גזול הוא בידו. [אחד העיר לי עכשיו שר' שמואל עצמו מתנגד שיגלו ברבים שהוא הכותב של הספר.]
ושוב אני אומר שלא ידונו את דבריי אלה כמתריס ח"ו כלפי המוסכמה החברתית, כי זה הדבר האחרון שאני רוצה בו במקום זה. וגם אינני רוצה שיקראו את הודעתי כאילו יש בה התנגדות למפעליהם היקרים של ר' שמואל ור' יעקב ישראל, אלא לנורמה פסולה זו של עושק כבודם של המחברים. אין בדבריי אלא מה שכתבתי, ותו לא.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' מרץ 05, 2011 10:05 pm

ר' גרונם,
דבריך נכונים ומקובלים עלי בהחלט.
וכל מה שהבאתי את ספר 'הרי"ף ומשנתו', היא רק כדוגמא לסגנון עבודתו וכתיבתו.
משאר הספרים לא הבאתי ב"דוגמא לסוג הראשון". ודוק.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1179
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » א' מרץ 06, 2011 7:24 pm

חכם באשי כתב:אכן, חוצפא יסגא!
לפחות תפרגן לו את ה"ר" ואל תקראהו "מר", כלאל מיזרוחניק...


אפרופו ר',
ראוי לציין את מנהגו של פרידברג ב'בית עקד' שלו, לכתוב ר' על כל מי שלא נשתמד בפועל ממש, ראה על כך גם בהקדמתו

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי אליהוא » ב' מרץ 07, 2011 12:13 am

על הרי"ך ומשנתו ע"ע כאן http://bhol-forums.co.il/topic.asp?topi ... m_id=19616

והאם הספרים האחרים של שפר הם כן שלו?

שיבר
הודעות: 847
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי שיבר » ב' מרץ 07, 2011 3:44 am

ועדיין חוצפתו של 'חוצפא יסגא' לא אהניא ליה. לא ניתנה כאן תשובה מספקת לשאלתו, והשאלה נוקבת ויורדת עד חדרי שיתין, אם לא לנו הזכות לדון אי מי חלילה.

חכם באשי דחה את השואל עם הס' הגדה שלמה, אבל כל הקורא בספר הראשון שי"ל נוכח שעיקר מפעלו במשך ימי חייו הוא מקורות לפתגמים, ובשביל זה, כעדותו בעצמו שהובאה כאן, עבר על ספרים שלמים רק כדי למצוא בהם פתגם, וספרים אלה ביניהם ספרים יקרים וקדושים המה ספרי דרוש, מוסר יראה וחסידות, חרש את כולם וחקקו על לבו הכל למה? רק כדי למצוא שגם הוא הזכיר פתגם כל שהוא, והמציאה תגדל כי יימצא כי אותו מחבר ייחס הדברים לחז"ל חלילה, הרי הוא נראה מפשפש במרגניות כדי לדלות חספא. מילא אם היה מיישב איזה אגדות תוך כדי הילוכו, וכמעשה ר' ראובן מרגליות. פליאה זו זעקה בקרבי בכל הזמן שפשפשתי בספרו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' מרץ 07, 2011 9:37 am

שיבר,
לא אני "דחיתי את השואל" באמצעות ה'הגדה שלמה', אלא נוטר (עי': viewtopic.php?f=19&t=4133&view=unread#p31335).
לדעתי, הטיעון של 'חוצפא' כלל לא ראוי להתייחסות, כי זה טבעו של עולם - כל אחד לומד וכותב במה שליבו חפץ. ומה לעשות שר' שמואל אשכנזי התעניין בפתגמים ובמאמרים שגורים וכדומה? ואם חוצפא וחבריו אינם מרוצים - לחיי!
ובכלל, לר' שמואל אשכנזי ישנם תחומי התעניינות נוספים, ומגוחך לומר, שהוא עבר על ספרים שלמים רק כדי למצוא את הפתגמים. כמי שמכירו אוכל לומר בוודאות, שהוא למד את הספרים - כי הוא אוהב תורה וחכמה, ואם מצא דבר מה (בין פתגמים ומאמרים ובין דברים אחרים) - הוא רשמם לתזכורת.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' ספטמבר 26, 2017 12:18 am

האם החכם הנ"ל בין החיים?
והאם אפשר להסתופף בצילו?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי גימפעל » ג' ספטמבר 26, 2017 7:40 am

שייף נפיק כתב:האם החכם הנ"ל בין החיים?
והאם אפשר להסתופף בצילו?

ה' יאריך ימיו ושנותיו בנעימים.


שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' ספטמבר 26, 2017 11:47 pm

גימפעל כתב:
שייף נפיק כתב:האם החכם הנ"ל בין החיים?
והאם אפשר להסתופף בצילו?

ה' יאריך ימיו ושנותיו בנעימים.

ומה עמנו האם נוכל להנעים שנותינו בנעימים על ידי שנקבל מהחכם הנ"ל? ואם כן איך?
איה החכם באשי הנ"ל וישמעינו ונעשינה?

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ספטמבר 26, 2017 11:47 pm

חכם באשי פרש מהפורום. לא שמעת?

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי ברוז » ג' ספטמבר 26, 2017 11:50 pm

חד ברנש כתב:חכם באשי פרש מהפורום. לא שמעת?

יואיל נא בטובו חד ברנש לשוחח עם החכם באשי ולהחכימנו...

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי גימפעל » ד' ספטמבר 27, 2017 7:35 am

לכאורה חכם באשי כבר מזמן לא פגש את החכם הנ"ל, כי החכם העתיק מקומו מביתו בבתי אונגרין לבית חתנו בעיר ביתר עילית.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי דמשק » ד' ספטמבר 27, 2017 11:10 am

חד ברנש כתב:חכם באשי פרש מהפורום. לא שמעת?

אינו דומה ראיה לשמיעה...
viewtopic.php?f=7&t=27702&p=284232&hilit=

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ספטמבר 27, 2017 2:42 pm

תכל'ס איך אני יכול להפגש או להתכתב עם החכם הנ"ל??
אנא עזרו 'למס מרעהו חסד'

אנא עבדא
הודעות: 373
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי אנא עבדא » ה' אוקטובר 31, 2019 5:19 pm

הרב שמואל אשכנזי, בן ה-90, גר בשכונת בתי הונגרין בירושלים. הוא נולד בירושלים, ירושלים של פעם, למשפחה שחיה כבר דורות בעיר הקודש.
מאה חתונתו, הוא לא מפסיק לקנות ספרים. "כל יום קניתי ספר חדש", הוא מספר ל'כיכר השבת'". אך היום, בגילו, כבר קשה הדבר בשבילו.
כשנכנסים לביתו זה נראה כמו אוצר ספרים. אמנם איש לא יודע כמה ספרים יש לו, אבל לכל ספר יש מקום בבית.
הרב שמואל לא רק קנה את הספרים, הוא גם למד בהם, בכולם. היום, בגילו, הוא מתקשה להגיע אל הספרים שנמצאים במדפים העליונים.
כשהוא נפגש עם אנשים, הוא ממעט לספר על עצמו סיפורים אבל בשיחה עם "כיכר השבת" הוא משחזר רגע בחייו - שלא ישכח אף פעם.
"היה לילות שהייתי ב-2 בלילה מטפס על המדפים לקחת ספרים מלמעלה - לאור הנר, זה משהו שקשה לי לשכוח", מספר ר' שמואל בערגה.

ספרן
הודעות: 433
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי ספרן » ה' אוקטובר 31, 2019 5:20 pm


אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' אוקטובר 31, 2019 5:41 pm

שייף נפיק כתב:תכל'ס איך אני יכול להפגש או להתכתב עם החכם הנ"ל??
אנא עזרו 'למס מרעהו חסד'

?

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי אראל » ה' אוקטובר 31, 2019 6:47 pm

רבי שמואל אשכנזי [דייטש], הוא קרוב משפחה עמי,
בהיותו נכדו [בן בתו] של הסבא שלי, הרה"צ ר' מיכאל הרמאן זצ"ל, מווייצען הונגריה-ירושלים
ברשות הסבא ר' מיכאל זצ"ל הי' כמה ספרים יקרים עתיקים, שהגיעו לידי נכדו ר' שמואל

עכ"פ יש לו לרבי שמואל גם נצר הונגרי...
[אני לא מכיר אישי את ש"ב ר' שמואל, רק מספריו ומאמריו הרבים]

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי דודי צח » א' נובמבר 03, 2019 2:27 pm

תמונה ממנו בחודש אב האחרון (תשע"ט) צופה ומביט על הלויית הגאון הירושלמי רבי מרדכי אהרן שיינברגר, מביתו שבבתי אונגרין.

בן צ"ז שנה שליט"א
קבצים מצורפים
whatsapp-image-2019-08-19-at-144916-3.jpeg
whatsapp-image-2019-08-19-at-144916-3.jpeg (30.17 KiB) נצפה 21598 פעמים

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 06, 2020 4:14 pm

ר' שמואל מאושפז, מזה למעלה משבוע, בבית הרפואה, לאחר שלקה בנגיף קורונה.
שמו לתפילה: שמואל בן אסתר רחל.

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' יולי 07, 2020 9:38 pm

חכם באשי כתב: ביתו אשר ב'בתי ההונגרים' (כך צריך להיות! ולא 'בתי הונגרים'... כן מקפיד ר' שמואל!...)

אם שמו היה בתי הונגרים היית צודק שצריך לקרוא לו בתי ההונגרים, אבל מכיון ששמו בתי אונגרין אינו ראוי לקרוא לו בתי האונגרין, ובתי וארשא יוכיח

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי נר"ו>

הודעהעל ידי גימפעל » ש' יולי 18, 2020 10:49 pm

חד ברנש כתב:ר' שמואל מאושפז, מזה למעלה משבוע, בבית הרפואה, לאחר שלקה בנגיף קורונה.
שמו לתפילה: שמואל בן אסתר רחל.

ברוך דיין האמת.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי זצ"ל>

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יולי 18, 2020 10:58 pm

חבל על דאבדין ולא משתכחין!
לא זכינו להמשך אורו הגדול...
ברוך דיין האמת!

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי זצ"ל>

הודעהעל ידי חד ברנש » ש' יולי 18, 2020 11:18 pm

ר' שמואל נפטר במעלי יומא דשבתא, כה בתמוז תש"פ.
"מת בערב שבת - סימן יפה לו".
זכרונו לברכה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי זצ"ל>

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' יולי 18, 2020 11:38 pm

התקיימה הלויה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקומו של שמואל הרמתי <רבי שמואל אשכנזי זצ"ל>

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יולי 18, 2020 11:43 pm

חד ברנש כתב:ר' שמואל נפטר במעלי יומא דשבתא, כה בתמוז תש"פ.
"מת בערב שבת - סימן יפה לו".
זכרונו לברכה.

א. בכמה אתרים ראיתי שנפטר בשבת עצמה.
ב. כמדומני שהסימן יפה הוא על מי שנפטר ונקבר בערב שבת (שנכנס ישר לגן עדן לשבת קודש בלי חיבוט הקבר).
יוסף חיים אוהב ציון כתב:התקיימה הלויה?

לפי מה שראיתי באתר כיכר השבת:
בעוד כחצי שעה (מוצש"ק 12:15) משמגר להר המנוחות.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 140 אורחים