מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

חיפושי מקורות וכדומה
גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי גלילי » א' יוני 06, 2010 11:30 pm

מהו המקור בחז"ל שעשרת הדברות נכללו בדברות הראשונות.
אני לא מתכווין את דברי הרס"ג שכל התורה נכלל בעשרת הדברות.
בספרי חסידות מצאתי, ושאלתי על חז"ל או זוהר?

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ב' יוני 07, 2010 12:10 am

ראיתי מציינים לזוהר ח"ב צא, א. רעו, א. ולא בדקתי בפנים.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי גלילי » ב' יוני 07, 2010 12:17 am

יהושע מונדשיין כתב:ראיתי מציינים לזוהר ח"ב צא, א. רעו, א. ולא בדקתי בפנים.

לפי מה שראיתי זה מקור ש'אנכי' כולל כל התורה, וכן איתא בזוה"ק ח"ב פה: , אבל לא כתוב בפרטות על עשרת הדברות.
תודה

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ב' יוני 07, 2010 12:25 am

אולי תביא דוגמאות מספרי חסידות ששם מובא ענין זה?

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי גלילי » ב' יוני 07, 2010 12:35 am

יהושע מונדשיין כתב:אולי תביא דוגמאות מספרי חסידות ששם מובא ענין זה?

ScreenShot003.jpg
פנים יפות פר' יתרו
ScreenShot003.jpg (53.87 KiB) נצפה 7284 פעמים

ScreenShot004.jpg
הפלאה כתובות קיא:
ScreenShot004.jpg (27.38 KiB) נצפה 7285 פעמים

ScreenShot005.jpg
אזור אליהו פר משפטים
ScreenShot005.jpg (10.31 KiB) נצפה 7283 פעמים


זה לבינתיים, נראה לי שיש עוד.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ב' יוני 07, 2010 1:02 am

רק במקור השלישי מדבר על הדיברות הראשונות. בשניים הראשונים מדובר רק על אנכי.
עוד נראה לענ"ד שדיבור אנכי כולל את כל התורה לא רק בגלל שהוא כולל את עשרת הדיברות. וכפי שהאות אלף כוללת הכל מצד עצמה ולא רק בגלל הדיבר אנכי.
קשה קצת להסתדר עם הלשון, אבל כמדומני שזה הענין.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי גלילי » ב' יוני 07, 2010 10:50 am

יהושע מונדשיין כתב:רק במקור השלישי מדבר על הדיברות הראשונות. בשניים הראשונים מדובר רק על אנכי.
עוד נראה לענ"ד שדיבור אנכי כולל את כל התורה לא רק בגלל שהוא כולל את עשרת הדיברות. וכפי שהאות אלף כוללת הכל מצד עצמה ולא רק בגלל הדיבר אנכי.
קשה קצת להסתדר עם הלשון, אבל כמדומני שזה הענין.

יישר כח על הביאור.
אבל מהו המקור?
ואצרף עוד כמה ספרים:
ScreenShot006.jpg
באר מים חיים
ScreenShot006.jpg (15.58 KiB) נצפה 7211 פעמים

ScreenShot003.jpg
בית הלוי
ScreenShot003.jpg (44.62 KiB) נצפה 7212 פעמים

ScreenShot004.jpg
חתם סופר
ScreenShot004.jpg (40.65 KiB) נצפה 7212 פעמים


האם יש לזה מקור בחז"ל?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יוני 07, 2010 10:58 am

הדברים מפורשים בספר גימטריאות לר' יהודה החסיד, אות רלא. וזו לשונו:
"אנכי" ו"לא יהיה לך", מחזיקות ח' דיברות; כך י' אצבעות ידי האדם - ב' אגודליו מחזיקות ח' אצבעותיו, אם יש לו לתפוס בחרב וחנית". עכ"ל.
וראה שם בהערה לביאורו, ושם מציין לתיקוני זוהר, תיקון כב, סג סע"ב. ומורה נבוכים, ח"ב, פרק לג.
אקווה שעזרתי במעט.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ב' יוני 07, 2010 12:26 pm

באשי, התוכל לצרף צילום של הדברים?‏ לכאורה מדברי ריה"ח עולה התמונה שכל דיבר מעמיד עמו ד' דברות. היינו כפי שכל אגודל מחזיק את שאר ד' האצבעות העומדות ביד לה הוא שייך. ולכאורה כידוע מחולקות עשרת הדברות לשני חלקים חמש, חמש. כידוע החילוק לבין אדם למקום ובין אדם לחברו והדברים עתיקים. לכא' מדברי ריה"ח, עולה חלוקה שונה ומענין כיצד יחזיק כל דיבור את שאר הדברות, ואיזה דבר יחזיק את איזה ארבע.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יוני 07, 2010 1:23 pm

אין ביכולתי לצרף צילום מהספר, הוא הרי אינו מצוי במאגרים הדיגיטאליים.
ולענין חלוקת חמש-חמש, אין הדברים מדוייקים, שכן שיטות שונות בדבר. עי' במאמר הרחב בענין לוחות הברית שנתפרסם בספר הזכרון לר' משה ליפשיץ (ישנו באוצר?), ושמא מהעיון שם תוכל אף למצוא מקור לגוף השאלה באשכול זה.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי גלילי » ב' יוני 07, 2010 1:43 pm

הספר זכרון לר' משה ליפשיץ נמצא באוצר, ואכן רבו בו הדיעות לגבי סדר כתיבת הדברות על הלוחות.
לגבי אשכול דידן שנכללו הדברות באנכי או בשניהם לא מצאתי שם מקור.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ב' יוני 07, 2010 5:26 pm

בית הלוי אומר שני דברים, ושניהם אינם מענין פתיחתו של האשכול: הראשון, שכל התורה רמוזה בעשה"ד, והשני, שכל התורה רמוזה בשתי הדיברות הראשונות אנכי ולא יהי' לך, סו"מ ועש"ט, מ"ע ומל"ת.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ש' יוני 12, 2010 10:04 pm

בשבת ראיתי שבתורה שלמה כרך ט"ז עמ' ר"ד בדפי הספר מביא את דברי הפנים יפות הנז' ומביא שמקורו מהזוהר המובא עי"ש

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי גלילי » א' יוני 13, 2010 12:52 am

מבי מדרשא כתב:בשבת ראיתי שבתורה שלמה כרך ט"ז עמ' ר"ד בדפי הספר מביא את דברי הפנים יפות הנז' ומביא שמקורו מהזוהר המובא עי"ש

יישר כח
אבל לא מצאתי שם, אלא שעשרת הדברות כוללות כל התורה.
או, שאנכי כולל את כל התורה.
אבל לא מצאתי שם שאנכי [או גם 'לא יהיה'] כוללים כל העשרת הדברות.

על מנת להטפיח
הודעות: 33
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 12:46 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי על מנת להטפיח » ש' מאי 28, 2011 10:34 pm

חזרתי מגלות (ואקוה שבזה נתכפר לי משוגתי) והנני מקפיץ כאן אשכולות משנה העברה הנוגעים לזמן הזה, ואם השמטתי פרט ועוללות יבואו החכמים וימלאו ידי.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ש' מאי 28, 2011 11:51 pm

ראה יתרו כ' א' ברש"י את כל הדברים האלה - מלמד שאמר עשרת הדברות בדבור אחד.
וברא"ם שם:
אנכי ולא יהיה לך נאמרו בלשון מדבר בעדו ואילו לא תשא נאמר כאילו אחר מדבר - שלא נאמר לא תשא את שמי, וכן בכל הדברות.
בכל אופן המבואר שם לדעת כמה וכמה מפרשים שקב"ה אמר רק אנכי ולא יהיה ובהם היו כלולים כל הדברות וכפי שכתב רש"י בשם המכילתא בד"ה את כל הדברים האלה ע"ש.
והוא פשוט.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » א' מאי 29, 2011 1:21 am

דרך אגב מעולם לא הבנתי מהו זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו - וכל הסוגיא בראש השנה ע"ז אם תרי קלי משתמע וכו' - והרי כל הדברות נאמרו בדיבור אחד.
ומשה ע"ה לא יתכן שאמר בדיבור אחד...
אז מה א"כ הפשט בגמ' מדוע טרחו להדגיש כמה פעמים דווקא את הזכור ושמור לגבי אם תרי קלי משתמע וכו' וצ"ב.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי יאיר » א' מאי 29, 2011 1:36 am

גם לדיעה שכל הדברות נאמרו בדיבור אחד, עדיין, גבי שבת, נאמר שמור וזכור ביחד.
ושמא מחלוקת דרשות יש כאן ומ"ד שמור וזכור בדיבור אחד לא סובר ששאר הדברות נאמרו בדיבור אחד.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » א' מאי 29, 2011 2:42 am

עדיין, גבי שבת, נאמר שמור וזכור ביחד.

מה זאת אומרת יחד - האם כוונתך לפרש ששמור וזכור נאמרו בדיברה אחת - ולכן יש רק עשרת הדברות ולא אחד עשר.
דבר זה אינו נראה מדברי הגמ' שאם כן - מדוע דווקא בזה שאלו שאין האוזן שומעת וכו' - ומה איכפת לי שנאמרו בדברה אחת גם זכור וגם שמור - ואם משום שנאמרו מפי הגבורה בבת אחת - הרי כל עשרת הדברות נאמרו כך וכפי שהבאתי מהמכילתא.

ספרים
הודעות: 69
הצטרף: ה' מרץ 01, 2012 5:10 pm

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי ספרים » ב' מאי 21, 2012 12:29 pm

אם יש למישהו מחכמי הפורום להוסיף בזה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: עשרת הדברות כלולים בשתי הדברות הראשונות - מקור?

הודעהעל ידי צביב » ב' מאי 21, 2012 3:33 pm

בתולדות יעקב יוסף פרשת יתרו פלפול
בדעת הרמב"ם כל המצוות רמוזות בדיבור ראשון שהוא אנכי


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים