הודעהעל ידי ושא_נס » ד' אפריל 17, 2024 8:42 pm
גליון מהרש"א לר' שלמה איגר זצ"ל נדפס לראשונה בש"ס דפוס ווילנא השני תרי"ח-תרכ"ו, ודומני נדפס על כל המסכתות או לפחות רובן. במסכתות רבות לא נדפס שם גליון מהרש"א במסכת עצמה עליה הוא נסוב, דרך משל בעלמא למסכת שבת נדפס במסכת עירובין וכדומה ולא במסכת שבת עצמה. ונדפס שם בסופי המסכתות במרוכז תחת השם "גליון מהרש"א".
לפני כחמש עשרה שנה ומעלה ראיתי ש"ס דפוס פפד"מ (דומני כמצוי הרבה יש בו מסכתות מדפוס אמשטרדם שקדם לו) רווי הגהות כ"י, ונאמר לי אז כי זהו הש"ס של הגאון ר' שלמה איגר זצ"ל ושממנו הדפיסו גליון מהרש"א. כבר אז תהיתי מדוע הוא לא השתמש בשסי"ם מאוחרים יותר עם הגהות ר' ישעיה ברלין (אביו הגרע"א השתמש כנראה רוב ימיו בש"ס דפוס זולצבאך אשר הוא במתכונת פפד"מ ונקי הוא מהגהות ר' ישעיה ברלין). ועתה אני תוהה אם בדפוס ווילנא השמיטו הגהות של ר' שלמה איגר שכבר נדפסו אצל ר' ישעיה ברלין ואצל אביו ר' עקיבא איגר ואולי אצל אחרונים נוספים הנדפסים בדפוסי התלמוד כדי לא לבוא בכפל.
יש מקום להעיר מדוע בשלחן ערוך אורח חיים שנדפס באותן שנים בווילנא, לא הדפיסו גליון מהרש"א. ומהגאון רש"ש זצ"ל הדפיסו באותו הפרק בווילנא עירו את הגהותיו לש"ס בדפוס ווילנא השני הנזכר (לאחרונה השגתי כל הגהותיו לש"ס בדפוס ראשון) וכן את הגהותיו לשלחן ערוך אורח חיים, ושמא סיימו להדפיס בווילנא שלחן ערוך אורח חיים טרם שהתחילו להתעסק שם שיטתית עם גליון מהרש"א לתלמוד, והחילוק בין תלמוד לשלחן ערוך ובין ר' שלמה איגר ורש"ש ברור ופשוט.