מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המוציא ממון בערכאות הוי גזל?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

המוציא ממון בערכאות הוי גזל?

הודעהעל ידי צולניק » ב' מאי 08, 2017 8:15 pm

ראיתי בהגהות רעק"א סי' כו שהמוציא ממון בערכאות הרי הם גזל בידו ואם קידש בהם אשה אינה מקודשת.
הדין מוסכם או שיש חולקים בזה? ומ הדין כשהסכימו ב' הצדדים לידון בערכאות?

הוה אמינא
הודעות: 1519
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: המוציא ממון בערכאות הוי גזל?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' מאי 08, 2017 8:32 pm

בפשטות זה הדין כשהלך שלא בהסכמת הנתבע.
והנתיה"מ כותב בפירוש שכשהולכים בהסכמה, אף שעוברים על איסור דאורייתא, מ"מ הפסק קיים למעשה ואינו גזל, כמו קבלו עלייהו קא"פ.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: המוציא ממון בערכאות הוי גזל?

הודעהעל ידי ישנו » ג' מאי 09, 2017 12:10 am

ב"ק קי"ג: אמרי' דע"א שמעיד להוציא ממון משמתי' ליה דעכו"ם מוציאים ממון עפ"י ע"א, וכת' הרמ"א חו"מ כ"ח ג' דמ"מ אינו חייב לשלם משום שיכול לומר אמת העדתי, ש"מ שהוצאת הממון אינה גזל אע"פ שבדיני ישראל אין מוציאים כה"ג, דהא קמן שהעד פטור מלשלם משום שטוען שיצא הממון כדין.
ואם כוונת הגרעק"א בגוונא שאין ידוע אם באמת חייב, א"כ פשיטא דהוי גזל, שהרי אם לא היה הולך לערכאות והיה נוטל את הממון היה גזלן גמור גם אם טוען ברי וכנסכא דר"א, ומה לי שגזל ע"י ערכאות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 455 אורחים