ומדי עוסקי בקטלוג ה'סודות' וה'טעמים' בשלל קובצי הליקוטים שבכתבי-היד
- ראה אשכול "
אסופת סודות בקבלה"
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=33103#p355733 -
אמרתי אציין כפעם בפעם גם מן הזן המיוחד הזה של "
פירושי עשר ספירות"
באשכול נפרד.
וזה החילי בס"ד:
א.
בכ"י
ניו-יורק בהמ"ל 1883, כתיבה ביזנטית, מאה י"ד,
בדף 90א-92א
(עם תיקוני-נוסח ע"פ כ"י פרמה 3489, כתיבה מזרחית, מאה ט"ו-ט"ז, דפים 94ב-99ב):
"אלו [הן] עשר ספירות [בלימה] (מאת הקבלה) [על דרך קבלה האמתית], (ולא מצאתי כתוב אלא על השנים
{*}), שכל הזוכה לידע אמתת אלו הספירות על אמתתן ועל בוריין - אין [מעלה] למעלה ממעלתו, והוא אהוב (ונחמד וחביב) [טוב ויפה] ונעים (ומקויים וטוב) לפני ה'קדוש ב'רוך ה'וא.
וכל אלו הספירות הן על הסודות שבתורה, ודקדוקיה כולן כלולות בהן. ור'בותינו ז'ל' מכח הקבל'ה האמתית שהיו יודעים, [היו] מבינים כל מה שיש למעלה ולמטה, מה שהיה ומה שעתיד להיות, ואותיות חסרות ויתרות וקטנות וגדולות היו יודעים סודם. והכל ניתן לדרש, ויש לכל דבר ודבר טעם [וסוד סתום וחתום, ויש פסוקים שכל הרואם הם דומי'ם בעיניו כי האותיות לא יתחברו זו בזו, ואינו יכול לתת טעם], ללמדך שהם דברי[ם] נפלאים, ו[עליהם] אמ'ר דוד ע'ה' (עליהם): נפלאים מעשיך (יי') ונפשי יודעת מאד, ו[על זה] אמ'ר: גל עיני ואביטה נפלאות מתורתיך. ואמ'ר פליאה דעת ממני (וגו') [נשגבה לא אוכל לה].
כי מה שחושבין ההמון שהיא כפירה היא אמונה, שכן כתו'ב: בצדק כל אמרי פי אין בהם נפתל ועקש, כולם נכוחי'ם למבין וישרים למוצאי דעת, ואומ'ר: כי מוצאי מצא חיים ויפק רצון מיי'.ואלו הדברים (כולם) [דברי'ם] אמתיים, כמו שקבלו(ם) חכמי הקבלה [בכל דור ודור, ונקראי'ם ראשי פרקי'ם. ואני מעיד עדות ברורה שאלו הדברי'ם דברי קבלה] שהיו מקבלים חכמי הדורות מיום שניתנה תורה בסיני עד עתה. ואין בהם אלא יח[ו]ד הש'ם ית'ברך (ו)אמת ואמונה. (ואני מעיד על עצמי עדות גמורה שאלו הדברים כולם דברי אלהים חיים הם), וכל אלו העניינים שאני כותב הם [ייחוד השם] כח[ו]תיו של ה'קדוש ב'רוך ה'וא, (וכולם דבוקים) [והם נקשרי'ם] בו כשלהבת (קשורה) בגחלת.
וכל אלו הרמזים אינם נודעים ונגלים אלא למשכילים רודפי צדק מבקשי יי', והם נסתרים ונעלמים מעיני ההמון אשר (נסך) [מסך] הש'ם בקרבם רוח עועים, (ויש מרבו'תינו אומרי'ם הרבה) [שר'בותינו ז"ל אמרו] דברים [הרבה] בתלמוד [ש]אין הדעת סובלתן. ולכן כתבתי זה לסכור פי הדוברים על הצדיקים עתק, שכל דברי ר'בותינו ז'ל' הם דברי אלהים חיים, והם אמתיים על דרך קבלה. כמו שאמ'רו: ה'קדוש ב'רוך ה'וא מניח תפלין, ומתפלל, ושואג כארי, ובוכה, ועניינים הרבה דומים לאלו. וחלילה וחס מהאמין משום צד ופנה שמי שאמ'ר והיה העולם ב'ה' יוכלו לבא בו דברים כאלו, אלא שיש בהם סודות גדולים ונוראים, והיודע אותם אסור לגלותם אלא למי שיש לו דעת (לקבלם) [לסובלן]. שע[י]קר הע[י]קרים וסודי הסודות ויסוד היסודות - באלו הספירות הם תלויים. ויי' אלהים (ינצרנו ויעזרינו ויסעדינו) [ירצנו] ויורנו [מ]דרכיו הישרי'ם למען נהיה מכוונים לעבודתו ולא נחטא, וכן יהי רצון. א'מן נ'צח ס'לה.
{*} השנים - ספירת כתר וחכמה, וראה להלן בהערה.
הספירה הראשונה - כתר עליון, מחשבה, עתיק יומין, אין, אויר קדמון, אהיה ראשון ואחרון, [י'ה'ו'ה'], והוא מוכתר מכל צדדיו, מחשוף הלבן, הטוב מפאת כל הטוב, וממנו נמשך נחל קדומים הידוע הנקרא מי קדם - ומוצאותיו מקדם. הוא סוד אין - מאין יבא עזרי.
וכתר עליון הוא ברוך ומבורך ומתברך, והוא אור החיים וצרור החיים ב'ה' ומבורך שמו, וחייבין
(*) אנו להכירו ולידע מי הוא האחד היחיד האמתי, המיוחד בכל שמותיו, והוא לבדו העלוי [והאחדות] השוה שאין בו (שום) [צד שיתוף וריבוי, לא ימין ולא שמאל, לא עצב ולא רוגז, ולא דבר מכל הדברי'ם שאי אפשר
(**) להיות בם צד] רבוי ושנוי (ותמורה). וזהו היחיד האמתי, ראש כל ראש, כולל את הכל, ומקיף את הכל סביב סביב, ומתעלה ומתפלא באחדות השוה מכל צדדיה, לפניו הוד והדר עוז וחדוה, והוא לבדו היחיד האמתי שאין לו לא דמיון ולא ערך - לא בתחתוני'ם ולא בעליונים.
ומן הכתר הזה העליון הנכבד והנורא מתאצלי'ם הרחמים האמתיים והחסד והפחד ושאר המדות המשתנות. ואין לפני כתר זה לא עולה ולא שכחה ולא שינוי ולא רבוי, שהוא ית' לבדו סבת כל הסבות ועלת כל העלות ומדות - שהן הספירות הנאצלות מכתר עליון, מהם (יוצאים) [ימצאו בכל העולמות] כל השנויין וכל ההפכין, מה שאין כן בכתר עליון. וכל רמזי ר'ז'ל' כמו בכיה ותפלה ושמניח תפלין וכל הדברים שדומים לאלו הן מן הכתר עליון ולמטה.
וסוד הכתר ממנו הרחמים האמתיים. ובתוך הכתר (כלולים) [כלולה] החכמה הנעלמה מעיני כל חי, שאין תנומותיה
{בגליון: נ'ראה ל'י: טמונותיה; בכ"י פרמה: תהומותיה} מתבקעין ולא נראי'ם ולא נודעים. והכתר הוא סובב החכמה (המתאחד בתוכה) [המתאחדת בתוכו] עד אין סוף ותכלית, וזהו ראש לכל ראש, וראש האמונה והבטחון אשר (עליו) [אליו] ישתוקקו כל הספירות וממנו יקבלו כח וברכה ושפע, אבל בכתר הנורא הזה אין בו [מקום] אחיזת יד לומ'ר עליו דבר מכל הדברים האפשרי[י]ם, לפי שהוא דבר נסתר ונעלם מעיני כל חי. ומהכתר הזה יורד השמן הטוב (אל) [על] הזקן זקן אהרן ומשפיע לכל העולם כולו כל שפע וכל טוב ופרנסה (לחיים) [וחיים] והצלחה, והכל מתברך ממנו והכל צריכין לו, ואין לנו רשות להאריך יותר בכאן.
(*) בכ"י פרמה: ואנו חייבין לחקור ולדרוש אחד האחדים המיוחד בכל שמותיו.(**) צ"ל: שאפשר.הספירה הב' - חכמה, ראשית, רחמים גדולים, ים עילאה, סוד פרשה ראשונה של תפלין, ונקרא[ת] בכור - שנ'אמר קדש לי כל בכור, וכתי'ב ראשית חכמה. יובל, אספק'לריא המאיר'ה, קדש, (בהר) [נהר], עדן, תורה שבכתב, מקור חיים, עץ חיים, ארץ החיים, אור הגדול, יש, שלה (?). והיא [ה]חכמה הקדומה נובלת (עליה) [שלה] תורה חתומה בסוד ל"ב, וממנה נמשכו ל'ב' נתיבות פל[י]אות החכמ'ה לכל הספירות. והוא אות ראשונה מאותיות השם המיוחד, [יו"ד] ראשית חכמ'ה ירא'ת יי'. מכאן המשכת בראשית ברא אלהים, הוא סוד יש - אכן יש יי'
{בכ"י פרמה
[עם תיקונים מכ"י ניו-יורק דנן, ראה להלן בקטע האחרון]: במקום הזה. ובזאת ובראשונה סוד היש יי' בקרבנו אם אין.
מכאן סוד הנדר. וזאת החכמה התורה הנתונה בסיני. ומה שא'מרו ר'בותינו ז'ל': אין מניחין שום דבר על גבי ס'פר ת'ורה, רמזו לנו החכמה שהיא עליונה על הכל, והיא נסתרת ונעלמת מהכל. ונקראת ראשית, ומשה ר'בינו ע'ליו ה'שלום זכה לזאת המדה, ועל זה כתי'ב במשה: וירא ראשית לו, שהראהו ה'קדוש ב'רוך ה'וא החכמה שהיא ראשית לו. ועל זה רמזו ז'ל' מה שאמרו: מה הפרש היה בין משה (ר'ז'ל') לשאר הנביאים, מפני שמשה ע'ה' היה מסתכל באספקלריא המאירה, שנ'אמר כי קרן אור פניו. ושאר הנביאים באספקלריא שאינה מאירה, ובהגיע לשם אפרש בע"ה מהו אספקלריא שאינה מאירה.
וזו הספירה [היא מוכתרת סביב סביב] מן הכתר הנכבד והנורא, שעין לא ראתה. וזו החכמה הוא המקור המתברך, ונחליה מתבקעות ונשפעות לכל צד, מה שאין כן בספירה המסותרת מעיני כל חי שכל השפע בא אליה ונקראת ים החכמה, וממנו נמשכה כל הנחלים בל"ב נתיבות פלאות חכמה, והיא ל"ב כל ל"ב, וממנה תוצאות [חיים], דכתי'ב [ויתרון] דעת החכמה תחיה בעליה. ומעינותיה מתבקעות לכל צד, ולפי'כך כתי'ב כי היא חייך ואורך ימיך. ועתיד ה'קדוש ב'רוך ה'וא ללמדה לכל ישראל, דכתי'ב ונתתי תורתי בקרבם ועל לבם אכתבנה. בין בדבר והבין מה שאמ'רו: ה'קדוש ב'רוך ה'וא מניח תפלין, זו היא הבית האחד מד' בתים של ראש, דכתי'ב קדש לי כל בכור, מפני שהחכמה היא ראשית הכל, והיא בכור הכל}.
- הקטע האחרון, ד"ה: "היש יי' בקרבנו אם אין", מקומו כאן (וכמופיע בכ"י פרמה)
ואילו ההמשך שייך לספירת המלכות - ובזאת ובראשונה סוד ארץ ישראל, הנקוד'ה האמצעית, ירושלם הבנויה, ומפני זה נקראת זאת המדת צדק, שנ' [צדק] ילין בה, ומלכי צדק מלך שלם, פתחו לי שערי צדק. והמדה הזאת הוריש ה'קדוש ב'רוך ה'וא לעבדיו, שנ'אמר זאת נחלת עבדי יי' וצדקתם מאתי נאם יי'. ובזמן שישראל עושין רצונו של מקום מוסיפין כח בכח של מעלה, שנ'אמר ועתה יגדל נא כח יי'. ובזמן שאין עושין רצונו של ה'קדוש ב'רוך ה'וא מתישין כח של מעלה, שנ'אמר צור ילדך תשי. ומיום שחרב ב'ית ה'מקדש ועד עתה אין זאת המדה מקבלת שפע, וכשרואה ישראל בגלות שואגת כארי ומתפללת לפני ה'קדוש ב'רוך ה'וא שיחזיר לה שפע ושירחם על ישראל. ועל זאת הספיר'ה א'מרו ר'בותינו ז'ל' שה'קדוש ב'רוך ה'וא שואג כארי. וזהו: יהי רצון מלפני, ולא אמ'ר לפני. ובהיות ישראל בגלות כב יכול אין הש'ם שלם והכסא שלם, שהיא אות רביעית מאותיות השם ה' ויאמר יהושע והכריתו את שמינו מן הארץ ומה תעשה לשמך הגדול, ואומ'ר אל תנאץ למען שמך ואל תנבל כסא כבודך זכור אל תפר בריתך אתנו. וזהו שאמ'ר השליך משמים ארץ תפאר'ת ישראל. ובהיות ישראל בירושלם ותכונת המקדש וכל הדברים יהיו מתאחדים למטה - אז יתאחדו כל הספירות למעלה, והברכה תהיה נמשכת ונשפעת לעולם, ואז יהיה ה'קדוש ב'רוך ה'וא אחד ושמו אחד. ומפני שאין השפע עתה בא אליה, א'מרו ר'בותינו ז"ל: מיום שחרב ב'ית ה'מקדש אין לך יום שאין בו קללה. ונקראת אם, שנ'אמר ובפשעכם שלחה אמכם, אם הבנים שמחה. ועתיד ה'קדוש ב'רוך ה'וא להחזיר לה בניה, שנ'אמר ועיש על בניה תנחם.
וכל המיחד לה'קדוש ב'רוך ה'וא באלו עשר ספירות שהם נענבים
(= צ"ל: כענפים) בשורש ויעלה הכל לאגודה אחת תמידית קיימת, אז יהיה דבק בו הש'ם הגדול ית', ויהיה נקדש בקדושתו, ויהיה לו חלק טוב לעולם הב'א. וכל המפריד אחד מהם לבד, עליו נאמ'ר ונרגן מפריד אלוף, ונקרא מקצץ בנטיעות. ויי' אלהינו יורנו ויפתח לבנו בתורתו / ויטע בנו אהבתו ויראתו / ויאיר עינינו במאור השגחתו.
היש יי' בקרבנו אם אין - מכאן סוד הכתר. וזו החכמה היא הנתונה בסיני. ומה שא'מרו ר'בותינו ז'ל': אין מניחין שום דבר על גבי ס'פר ת'ורה, רמזו לנו שהחכמה שהיא עליונה על הכל והיא נסתרת ונעלמת מהכל, ונקראת ראשית, ומ'שה ר'בינו ע'ליו ה'שלום זכה לזאת החכמה שהיא ראשית לו. ועל זה רמזו ר'בותינו ז'ל' מה שאמרו: ומה הפרש בין משה ושאר הנביאים, משה היה מסתכל באספק'לריא המאיר'ה, ושאר הנביאים באספקלריאה שאינה מאירה. וזו הספירה היא מוכתרת סביב סביב מהכתר הנכבד והנורא, שעין לא ראתה. וזו החכמה היא מקור המתברך, ונחליה מתקבצין ונשפעין לכל צד, מה שאין כן בספיר'ה הראשונה הנסתרת ונעלמ'ת מעיני כל חי שכל השפע בא ממנה. ונקראת ים החכמה, וממנו נמשכו כל הנחלים בל"ב נתיבות פליאות החכמה, והוא ל'ב' כל ל"ב, וממנה תוצאות חיים, שנ'אמר ויתרון דעת החכמה תחיה בעליה. ומעייניה מתברך לכל צד, ולפי'כך כתו'ב כי היא חייך ואורך ימיך. ועתיד ה'קדוש ב'רוך ה'וא ללמדה לכל ישראל, שנ'אמר נתתי את תורתי בקרבם ועל לבם אכתבנה. בין בדבר והבן מה שא'מרו ז'ל' שה'קדוש ב'רוך ה'וא מניח תפלין, זו הבית האחד מארבע בתים של ראש, קדש לי כל בכור, מפני שהחכמה היא ראשית הכל".
- עד כאן בכ"י
ניו-יורק -
השלמת שאר הספירות ע"פ כ"י פרמה, אולם דא עקא שחלק מכתב-היד פגום לחלוטין, ונדרשת כאן עבודה מייגעת לשחזר את התוכן (ע"פ מקבילות ומקורות שונים),
וזה החילי בס"ד:"
הספי'רה הג' - בינה. עץ הדעת. עדן. מעין. ראש [השנה]. יום הכיפורים. דבור. נחל. שופר. תקיעה. [נשמה]. השמים. על אלו השמים א'מרו ר'בותינו ז"ל שיש שמים לש[מים, די תנדע] די שליטין שמיא. וכתי'ב ואתה תשמע השמים [הנזכרים] בפסוק ראשון בבראשית. והוא סוד היובל הגדול [נ' שנה]. והיא הנקראת רחובות הנהר, ונהר יוצא מעדן, [ועל יובל] ישלח שרשיו. היא אות שניה מאותיות השם [ב'רוך ה'וא. מים] עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונה ידלנה. סוד פרשה שניה של
תפלין,
בינה, ונקראת מחצב התורה. [וממנה] רוח אלהים ימשכו לכל השבעיות כלן, ועליה נבראו ז' ימים, וז' (חדשים) [שבועות], וז' שנים, וז' שמט[ות ...] שכלל חמשים עד יום היובל הגדול [שממנו הכל] מקבל שפע אצילות מן החכמה העליונה עד [אין סוף. ו]זה שרמזו ז"ל: חמשים שערי בינה שנבראו [בעולם, ועל] כלם עמד משה רבי'נו חוץ מאחת, חוץ [מכתר עליון שלא] ראה, ועל זה אמ'ר לו: לא תוכל לראות פני. [ולפיכך נתנה] התורה ליום חמשים, להיות הבינה סמוכה לחכמה, [ו]לסוף יום החמשים קנו כל ישראל לב, כי עד הנה [אין לב. ולפי דרך] זו נתאצלה ממנה ספירות היובל [להיות בסוף גלגול השביעיות]. ומה שא'מרו ר'בותינו ז"ל: שתא אלפי הוי עלמא וחד חרוב, שנ'אמר [ונשגב] יי' לבדו ביום, ר"ל שכל הספירות יחזרו לבינה [ואז היא] מקבלת שפע מאת הכתר סבת כל הסבות, ויתחדש עולם ומלואו, ואז יתברכו הכל כולם אגד אחד, והכל נ[קשר בקשר] אמת, ויחזרו הספירות לקבל פרס, במאמר [... ...] בשנת היובל הזאת תשובו איש אל אחוזתו, [אחוזתו ממש]. וזהו ונשגב יי' לבדו ביום ההוא, מקום ש[משם יונק] ושואב ספירה אחר ספירה, עד (שמהאחד) [שיתאחד] ה[כל בסבת] הסבות. ועל אלו שלש ספירות הראשונות [רמזו ...] וברא העולם, העולם הידוע, שכל הספירות חוץ [מכתר עליון] נקראו עולם, (וכלי) [וכלן] סוד גדול ועלי[הם נאמר: גם את העולם נתן בלבם],
העלם כתי'ב. בפיהם לא נאמ'ר אלא בלבם, שצריך להעלימו. זה שמי לעולם,
לעלם כתי'ב.
הספי'רה הרביעית -
חסד. אברהם. ימין. שלום. אהיה שני. קדוש [ראשון. הוא הנ]קרא חסד עולם, אבל בספירה ראשונה [נא'מר: וחסדי] מאתך לא ימוש. חסדים טובים. חסד עולם. מכאן [המשכת מי הנ]חל, והכהו לשבעה נחלים נחלים. ואברהם הזקן [הוליד את א]ברהם התחתון הנקרא איש חסד. ובזו המדה [... ... ומן] זו הספירה סוד מצות עשה. וזו הספירה [... ...]יונים המתבודדים באמצעה, הכוונה [... ... א]ברהם. ובזו המדה סוד מצות עשה. ועם זו המדה עושה ה'קדוש ב'רוך ה'וא חסדים וצדקות עם כל העולם. סוד פרשת [ג'] שהיא אהבת חסד. הנה מן המדה הזאת ימשך לכל הספירות כל טוב [וכ]ל שפע וכל הצלחה וכל הרוחה וברכה וחיים. וזו המדה נקראת מים העליונים שרמזו ז"ל בתלמוד.
הספירה החמישית - גבורה, חסד וגבורה נקראי'ם זרועותיו של הק'ב'ה', ועל זה אמר הכתו'ב: נשבע יי' בימינו ובזרוע עוזו - אלו תפלין. גבורה (?). יצחק. שדי. אלהים. אל. צור ופחד. ענן. ערפל. שמאל. מלח. יין המשומר בענביו. אש הגדולה. ומדת הדין הקשה של מעלה. אשה. סיני. משפט. דין. שמן ומזבח הנחושת. זהו: אש ממים, כי חסד הוא מים. וזו הספירה אש. והתורה כלולה משני קצוות הללו, עשה ולא תעשה, וסימנו: מימינו אש דת למו. והסוד גלוי בספר יצירה שהאש יצאה מן המים (?). ומדת החסד נקראת כסף, ומדת הגבורה זהב, ועליהן כתי'ב: לי הכסף ולי הזהב, מימינו חסד - ותורת חסד על לשונה, ומשמאלו אש, [והתפארת
(?)] בין שניהם. וזהו סוד יצחק העליון, המשל ופחד עמו. ובזו הספירה סוד מצות לא תעשה. ולפי דרך זה תצטרך לדעת כי יצחק לא לחינם הגיע נפשו עד [שראה שהיה] ה'קדוש ב'רוך ה'וא יושב ככהן גדול, והיה לאברהם שעוקד ליצחק [פחד] שיהיה נעקד בלבב שלם, ונשא עיניו למרום וראה [ל]ה'קדוש ב'רוך ה'וא רמזו שזו [הספי]רה היא, וכי פחד יצחק היה לו. והנה מן המדה הזאת נראית גבורתו של ה'קדוש ב'רוך ה'וא בעשותו נקמה, ועל זה נאמ'ר: עורי עורי לבשי עוז זרוע יי' וגו', וכתי'ב ועז מלך משפט אהב. זהו פרשה רביעית, והיא היא מדת הדין הקשה. ואלו התפלין שית'ברך שמו מניח. ומן המדה הזאת באות כל המדות הגבורה והפחד והמורא, ומהמקור יניקתם. ועל המדה הזאת כתי'ב וישבע יעקב בפחד אביו יצחק, וכתי'ב ופחד יצחק היה לי, וכתי'ב ופחדו אל יי' ואל טובו.
הספירה הששית -
תפארת. יעקב. ישראל. מדת יום. {בגליון: והיא משותפת, שנ'אמר י~ו~ נתן י~ו~ לקח}. הבריח התיכון. אבן ישראל. אמת. אנכי. (עטה) [ענוה]. אהיה שלישי. שלמה. שמים. יום שבת. מדת יום. תרועה. העולם הבא. והוא היכל הקדש. והוא יעקב איש תם וחותמו אמת. קו האמצעי, הוא המכריע בין אברהם ויצחק. וסימן כחתן יכהן פאר. הוא סוד אבי'נו יעקב שבשמים, וצורתו חקוקה בלבנה וחותמו. ויעקב זכה לו המדה, שנ'אמר תתן אמת ליעקב חסד לאברהם. והוא הנקרא שלום. נק'רא [חסד] לאברהם וגבורה ליצחק ותפארת ליעקב, והם הנקראי'ם אבות העולם. ועל זה רמזו על האבות הם הם המרכבה. וזו הספירה נושאת את כולם, וכמו שהמחשבה אין לה סוף ותכלית, כך המקום הזה אין לו סוף ותכלית. והוא מזרחו של עולם, ומשם בא זרען של ישראל בזמן שעושי'ם רצונו של מקום, שנ'אמר ממזרח אביא זרעך, מאות'ו המקום אביא זרעך, ויתחדש לך זרע חדש. וכשאינן עושין רצונו של המקום יתחדש להם מן הזרע שכבר בא. וזו הספירה שואבת מבין שני הזרועות, והוא סוד כל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה. וממנה יתאצלו הדרכים, ויתבקעו מעינות תהום להמשך לכל העולמים ברכה עד בלי די, ובהמשכת הספירה נקראת תפארת יכון הוד המלכות. וזו המעיין אינו פוסק עד כנסת ישראל. ובספירה הזאת התאחדו העליונים ויונקת מלמעלה ומושכת מלמטה, מראש ועד סוף. ועל אלו האבות אמרו: האבות הם הם המרכבה מכתר עליון. עד כאן נקראין בתי גואי, ושם השמחה כלל. ועל הספירה רמזו ז"ל יעקב אבינו לא מת. וכתי'ב עליו מבקשי פניך יעקב סלה. ובמדה הזאת נתאימו י"ג מדות וי"ג גבולות למספר וגו'. והיא אות שלישית.
הספירה השביעית -
נצח. אמונה. (בועז) [יכין]. רגל ימין. סוד הכרוב. ומכאן בתי בראי. האחד ממנו המשכת נביאים, וסימן יכין. והוא אחד מהדברי'ם הנקראים לימודי יי'. ומהמקום הזה לקחו הנביאים משאב לנבואתם.
הספירה השמינית -
הוד. אלהי הצבאות. יכין בועז. רגל שמאל. וסוד הכרוב השני, דכתי'ב ויקם את העמוד השני ויקרא שמו בועז. הוא סוד רגל שמאל (ומכין) [ומבין] שתי הרגלים הוא מקום יניקת הנביאים, ושניהם נקראים למודי יי', והם הם הנביאי'ם, ושני עמודים הללו נושאי המרכבה העליונה, והם המלמדים לנביאים כל מה שמודיעים מלמעלה, דכתי'ב וישמע את הקול מדבר אליו מבין שני הכרובים. ומן כתר עליון עד תפארת בתי גואי, ויש שם שמחה כללית. ונצח והוד נקראים בתי בראי, ושם הבכיה, ש'אמרו ר'בותינו ז"ל: מאי במסתרי'ם תבכה נפשי, וא'מרו ר'בותינו ז"ל: מקום יש לו לה'קדוש ב'רוך ה'וא בעולמו שבוכה בו ומסתרים שמו. א'מר ר' פלוני והאמ'ר ר' פלוני אין עצבות לפני המקום שנ'אמר הוד והדר לפניו עוז וחדוה וכו' במקומו, לא קשיא, הא בבתי גואי, הא בבתי בראי. בבתי (בראי) [גואי] ליכא בכיה. ובנצח והוד סוד הנביאי'ם, ועל זה מובדל משה רבי'נו ע"ה משאר נביאים בחכמה.
הספירה התשיעית -
יסוד. צדיק. טוב. שבת. חי העולמים. לויתן זה הגואל. ירושלם. צדקה. ברית. והוא ברית יי' בכל מקום. הוא המשלים בין תפארת ובין כנסת ישראל. והקשת עדות עליו, והסוד: את קשתי נתתי בענן [והיתה לאות ברית], אות הידוע הנקרא ברית, והשבת עדות על זה. וסוד [זה] הוא הנקרא וצדיק יסוד עולם, ועל (שמי) [שמו] נקראו כל הצדיקים, ועל אות ברית מילה כתי'ב ועמך כולם צדיקים לעולם ירשו ארץ, כולם דבוקים בספירה הנקר'את צדיק. והספי'רה הזאת שביעית לבינה, ועליה נמנו ששת
{בגליון: ו'} ימי השבוע(ה). ונקראת כל, בכאן סוד השבועה. וזאת הספירה יושבת במכלול תפארת, והיא המריקה [בספירה] העשירית כל השפע, והוא הכלול על כל סדרי המרכבה. והמדה הזאת נקראת יסוד, יונקת מכל הספירות, והוא סוד כל בניין, ומה שהיא יונקת היא משפעת לספירה העשירית. וכל תשע ספירות מלבד הכתר כלם נקראות עולם סתם, וזהו צדיק יסוד עולם, ובמסכת חגיגה א'מרו ר'בותינו ז"ל: על עמוד אחד העולם עומד וצדיק שמו, שנ'אמר וצדיק יסוד עולם. ונקראת כל מפני שהיא שואבת כל הצדדים ומניקת ומשפעת על הספירה העשירית. והכל תלוי באילן, וא'מרו ר'בותינו ז"ל בספר הבהיר, בפסוק אני יי' עושה כל: אני כשנטעתי אילן זה - נטעתיו להשתעשע בו כל העולם, ורקעתי בו הכל, וקריתי שמו כל מפני שהכל תלוי בו, לו צופין ולו מחכין, וממנו פורחות נשמות. לבדי הייתי כשעשיתי אותו, ולא יגדל עלי מלאך לאמ'ר אני קדמתי לך. גם בעת שהרקעתי ארצי, בה נטעתי ושרשתי אילן זה. מי אתי שגליתי לו סוד זה, עד כאן בדרש. וכתי'ב: על כן כל פקודי כל (יסרתי) [ישרתי] וגו'. והסוד הגדול הזה כתי'ב בתורה בפסוק: אשר לא במסכנות תאכל בה לחם לא תחסר כל בה. לפי שכל כחות הספירות יריקו על מדת כל, וזה הכל הוא משפיע על ארץ ישראל, הספירה העשירית, הנקראת מלכות, בזמן שישראל עושין רצונו של מקום ית'ברך וית'עלה לעד ולנצח. ואמרו עוד בספר הבהיר: צדיק אחד יש לו לה'קדוש ב'רוך ה'וא בעולמו והוא חביב לו מפני שמקיים את כל העולם כולו, והוא יסודו, והוא מכלכלו ומצמחו ומגדלו ומשמחו, אהוב וחביב למטה, נורא ואדיר למעלה. טוב ויפה למעלה, טוב ויפה למטה. והוא יסוד הנפשות כולן, וה'קדוש ב'רוך ה'וא שבת בו באות'ה מדה, והיא שביעית לבינה, וזה שביעית גדלה נשמתן של צדיקים, דכתי'ב וביום השביעי שבת וינפש. והוא מעיין נאה נובע
{בגליון: טבע} ממקור מים חיים, משקה שלשה לימינו ושלשה לשמאלו, ומיד שפועל פעולה או מתמלא שמחים כולם, והוא משקה אותם ומגדלם והם שובתים וממתינים, והוא משקה השבעה. ועל האי קרינ'ן בשבת שבעה גברי, ואנו מברכין לה'קדוש ב'רוך ה'וא המשפיע חכמתו בו לחיי העולם הזה ואמרינן וקדשנו במצותיו וצונו, ולא אמרי'נן וקדש[ת]נו במצותיך וצויתנו, מלמד שחיי העולם הזה כלולי'ם בו כל המצוות כולן, וברחמיו עלינו נתנם לנו כדי לקדשנו בהם, ואולי נזכה, ואם נזכה בעולם הזה - לעולם הבא הוא יגדיל נפשותינו. ובידו אוצר הנשמות, ובשעה שישראל טובים - הנפשות זכות לבוא לעולם הבא ממנו. ואם (אתם) [אינם] טובים לא יצאו ממנו. והיינו דאמרי'נן: אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנפשות שבגוף, ויזכו החדשות לצאת, ואז בן דוד זוכה להוליד היאך כי נשמתו תצא ממנו, ע'ד כ'אן בספר הבהיר. ועל זה רמזו ז"ל נשמה יתירה באדם בע'רב ש'בת וגו'.
הספירה העשירית -
מלכות. אם. מטרוניתא. כנסת ישראל. שכינה. זאת. מזבח. ירח. זאת. מלך. קדש. ים תתאה. מטה. כסא הכבוד. מקדש. עקרה. (בה) [פה]. בתולת ישראל. (כולה) [כלה] כלולה מהכל. שבת. צדק. ירח. מלכות בית דוד. דוד מלך ישראל חי וקיים לעולם, בריך שמיה לעלם. דוד עלאה. מדת לילה. אספקלריא שאינה מאירה. גן. בית התפלה. ירושלם. יזל מים. מורא. עיר יי'. כל הארץ. קריה עליזה. הדרך. מדת לילה. מדת הדין. מדת רחמים. עמוקה. מתוקה. רחבה. עטרה. [תורה] שבעל פה. שמחת עולם. ובזאת הספירה סוד כרובים. ונקראת נשר. ונקראת ארון הברית. ונקראת (כולה) [כלה] הרב הנחמני בפי'רוש התורה שלו אמ'ר כמו שא'מרו ר'בותינו ז"ל בת הייתה לו לאברהם אבי'נו ובכל שמה, והזכיר שם הבית, ואומ'ר מדה אחת יש לו לה'קדוש ב'רוך ה'וא שנקראת כל, והיה רומז לסוד העולם. ואמ'ר עוד מדה אחרת נאצלת ממנה ונקראת כלה מפני שהיא כניסת הכל. והמדה הזאת
{בגליון: הזו} הייתה לו לאברהם כבת, כי היא
{שם: הוא} איש החסד, ומתנהג במדה זו. ובכל מקום שתמצא (ויש) [ויי'] שאומ'ר: הוא ובית דינו, לזו המדה רומזין. ועל זה היה משה רבי'נו מובדל משאר הנביאים, שמשה היה מסתכל באספקלריא המאירה, [ושאר נביאים באספקלריא שאינה מאירה] שהיא מלכות. ועל זה המדה רמזו ז"ל: עתיד ה'ק'ב'ה' להיות [עטרה] בראש כל צדיק וצדיק, שנ'אמר ביום ההוא יהיה יי' צבאות לעטרת צבי ולצפירת תפארה לשאר עמו. ועוד א'מרו ר'בותינו ז"ל: הצדיקי'ם עומדין ועטרותיהם בראשיהם ונהנין מזיו השכינה, כל אלו הדברי'ם הם רומזין לזו הספירה שממנה [מקב]לים פרנסה כל צבא המרום, וכל צבא, ועל שנקראה מדת לילה פירשו ר'בותינו ז"ל חכמי המשנה
(*): ותקם בעוד לילה ותתן טרף לביתה וחק לנערותיה, מהכא אוליפנא דכל בר [ד]לעי באורייתא בליליא בשעת דכנסת ישראל קמת לאתקנא ביתא (למכלא) [למלכא] - האי אישתתף בהדה ויהבין ממזנין דביתא, מאי היא מזוני ממש דאיהי נטלה מאתר רחיקא עלאה, דכתי'ב (ממרחוק) [ממרחק] תביא לחמה, וכתי'ב טרף נתן ליריאיו וגו'. ולא עוד אלא דצדיק חד עלאה אית ליה לק[ודשא] בריך הוא ותרויהון יחסנון לארעא דחיי, דכתי'ב [צדיקים לעולם יירשו] ארץ, עד כאן. ומה שאמ'רו: עתיד ה'ק'ב'ה' [להיות עטרה, ר"ל שהנשמה ש]להם נכנסת ומדובקת ומ[עוטרת בשכינה. וזהו שכת'וב להשיב] נפשו מני שחת לאור באור ה[חיים, וד]רש[ו ר'בותינו ז"ל תוכו רצוף] אהבה - אלו נפשות הצדיק[ים שהם צ]רורות [תחת כסא הכבוד] בשכינה שנקראת אהבה, ש[נ'אמר ואהבת עולם] אהבתיך, וכתי'ב והייתה נפש אדוני [צרורה בצרור] החיים את יי' אלהיך".
- עד כאן מכ"י
פרמה, וההמשך חסר -
(*) לפנינו ציטוט קדום [!] של קטע זוהר
(מפרשת אמור, דף צ, א),
ושם: דכל בר נש... בליליא, וקם בפלגות ליליא, בשעתא דכנסת ישראל אתערת לאתקנא... בהדה, והאי אקרי מבי מלכא, ויהבין ליה כל יומא מאינון תיקוני ביתא, הה"ד ותתן טרף לביתה וחק לנערותיה, מאן ביתה, כל אינון דמשתתפי בהדה בליליא אקרון ביתה, בני ביתה. ובגין כך טרף נתן ליראיו, מהו טרף, טרף ממש, דאיהי נטלא... אית ליה לקב"ה, והוא אשתתף בהדיה, וירתין תרווייהו לכנישתא דישראל (- נוסח אור יקר להרמ"ק: לכנסת ישראל), דכתיב: צדיקים לעולם יירשו ארץ.והנה כתבתי לעיל על קטע דלהלן, המופיע בכ"י
ניו-יורק דנן, כי הוא שייך לספירת המלכות, ולכן ראיתי להעתיקו שוב כאן
(בהקטנה), כי נראים הדברים שמקומו הנה בסוף פירוש הספירה העשירית
(ובתקוה כי יימצא כתב-יד שיכיל את הפירוש כולו, בבחינת: 'לא תחסר כל בה'!):"
ובזאת ובראשונה סוד ארץ ישראל, הנקוד'ה האמצעית, ירושלם הבנויה, ומפני זה נקראת זאת המדת צדק, שנ' [צדק] ילין בה, ומלכי צדק מלך שלם, פתחו לי שערי צדק. והמדה הזאת הוריש ה'קדוש ב'רוך ה'וא לעבדיו, שנ'אמר זאת נחלת עבדי יי' וצדקתם מאתי נאם יי'. ובזמן שישראל עושין רצונו של מקום מוסיפין כח בכח של מעלה, שנ'אמר ועתה יגדל נא כח יי'. ובזמן שאין עושין רצונו של ה'קדוש ב'רוך ה'וא מתישין כח של מעלה, שנ'אמר צור ילדך תשי. ומיום שחרב ב'ית ה'מקדש ועד עתה אין זאת המדה מקבלת שפע, וכשרואה ישראל בגלות שואגת כארי ומתפללת לפני ה'קדוש ב'רוך ה'וא שיחזיר לה שפע ושירחם על ישראל. ועל זאת הספיר'ה א'מרו ר'בותינו ז'ל' שה'קדוש ב'רוך ה'וא שואג כארי. וזהו: יהי רצון מלפני, ולא אמ'ר לפני. ובהיות ישראל בגלות כב יכול אין הש'ם שלם והכסא שלם, שהיא אות רביעית מאותיות השם ה' ויאמר יהושע והכריתו את שמינו מן הארץ ומה תעשה לשמך הגדול, ואומ'ר אל תנאץ למען שמך ואל תנבל כסא כבודך זכור אל תפר בריתך אתנו. וזהו שאמ'ר השליך משמים ארץ תפאר'ת ישראל. ובהיות ישראל בירושלם ותכונת המקדש וכל הדברים יהיו מתאחדים למטה - אז יתאחדו כל הספירות למעלה, והברכה תהיה נמשכת ונשפעת לעולם, ואז יהיה ה'קדוש ב'רוך ה'וא אחד ושמו אחד. ומפני שאין השפע עתה בא אליה, א'מרו ר'בותינו ז"ל: מיום שחרב ב'ית ה'מקדש אין לך יום שאין בו קללה. ונקראת אם, שנ'אמר ובפשעכם שלחה אמכם, אם הבנים שמחה. ועתיד ה'קדוש ב'רוך ה'וא להחזיר לה בניה, שנ'אמר ועיש על בניה תנחם.
וכל המיחד לה'קדוש ב'רוך ה'וא באלו עשר ספירות שהם נענבים (= צ"ל: כענפים) בשורש ויעלה הכל לאגודה אחת תמידית קיימת, אז יהיה דבק בו הש'ם הגדול ית', ויהיה נקדש בקדושתו, ויהיה לו חלק טוב לעולם הב'א. וכל המפריד אחד מהם לבד, עליו נאמ'ר ונרגן מפריד אלוף, ונקרא מקצץ בנטיעות. ויי' אלהינו יורנו ויפתח לבנו בתורתו / ויטע בנו אהבתו ויראתו / ויאיר עינינו במאור השגחתו".
מצ"ב סריקות מכ"י
פרמה: