מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ימי הספירה - השגת המדרגות שניתנו במתנה - מקבילות לזה

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ימי הספירה - השגת המדרגות שניתנו במתנה - מקבילות לזה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 26, 2011 10:45 am

ידוע מה שכתבו הספרים הקדושים (ראה פרי עץ חיים שער ספה"ע א ועוד), דתכלית הספירה הוא כדי שמן הקדושה שהיה לנו בפסח בבחינת מתנה, יעשה בעצמו הכנה לקדושה של חג השבועות זמן תורה, ע"י מה שזכינו לזה מתחילה בבחינת מתנה נוכל להתייגע ולהשיג זה בכוחות עצמינו .

ושמעתי ממו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א לבאר זאת בהקדם מה שמובא בשם רבינו הגר"א לבאר בהא דאיתא בנדה ל,ב שולד במעי אמו מלמדים אותו כל התורה כולה...וכיון שבא לאויר עולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחו כל התורה כולה.

וכתב בספר חכמת בצלאל שם דיש לתת טעם וסברא לזה מה ראה ה' הטוב על ככה ללמד לאדם בתחילה כל התורה כולה טרם צאתו לאור עולם, ולהשכיחה שוב ממנו כשבא לאויר עולם, והלא דבר הוא.

ושמעתי בזה בשם הגאון רשכב"ה התנא האלקי מוהר"א וילנא זלה"ה כי טוב מאוד עשה ה' בהשגתו יתברך ללמד להאדם קודם צאתו לעולם השפל מלא הבל וריק ותהו כל התורה כולה, דאילולי כן אין כל בריה ולשון היתה יכולה להשיג רוחניות התורה וקדושתה ואצילותה והיה מן הנמנע להשיג עמקי סודותיה, ולפיכך מלמדים אותו כל התורה כולה קודם צאתו שעדיין אינו מלוכלך בחטא ויכול להשיגה, ואח"כ כשלומדים עמו בעוה"ז נשמתו נזכרת מה שלמדה כבר ונקל לה להשיגה, יעו"ש.

ומעין זה כתב בספר מעלות התורה לרבי אברהם אחי הגר"א בשמו, ובספרי הח"ח ועוד.

ועל דרך זה י"ל הכא, לפי מה שמבואר בספרים הק' שבזמן יציאת מצרים היו כעובר במעי אמו, ואזי קבלו כל ההשפעה באתדל"ע, כדי שאח"כ בכל ימי הספירה יהא בכחם להשיג בכוחות עצמם, ודוק.

וכעי"ז ביאר הג"ר משה סולובייציק זצ"ל מציריך את מה שמצינו בתרגום יונתן בפר' יתרו עה"פ (שמות יט,ד) ואשא אתכם על כנפי נשרים, שבליל פסח במצרים הביא אותם הקב"ה על כנפי נשרים לירושלים למקום המקדש, ושם הקריבו את הפסח ואח"כ חזרו באותו לילה למצרים, וצ"ב לשם מה הנס הגדול הזה, כיון שמיד שבו למקומם, ואטו לא יכלו להקריב ק"פ במצרים. אלא שכיון שכבר היו פ"א בארץ ישראל, ואף לזמן קצר במקום המקדש ונתרוממו לדרגה העליונה, יקל עליהם לקנות שוב דרגה זו להבא. (והאיש משה ח"א עמ' קלז).

ודבריו משתלבים היטב עם האמור לעיל שהזמן של ליל פסח זה היה העת המסוגל להשגת הקנינים הרוחניים בבחינת אתערותא דלעילא.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ימי הספירה - השגת המדרגות שניתנו במתנה - מקבילות לזה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 26, 2011 12:24 pm

ואגב אזכיר כאן מה ששמעתי ממו"ר שליט"א פעמים רבות בימי הספירה שהיה מציין את הכתוב בספר תוספת מעשה רב סי' נה, וז"ל: [רבינו הגר"א] 'ותיכף לאחר הפסח ישב ללמוד בפרישות גדול למאוד, ואמר שהם ימי הכנה לקבלת התורה עד חג השבועות'. והוסיף מו"ר, הרי הגר"א בכל ימי חייו היה פרוש לגמרי מכל הבלי העולם, ואעפ"כ מצא מקום להוסיף פרישות על פרישותו בימים אלו. נורא למתבונן!

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: ימי הספירה - השגת המדרגות שניתנו במתנה - מקבילות לזה

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ג' אפריל 26, 2011 12:35 pm

הובא בשם מהר"י אסאד (שו"ת או"ח סי' קנ"ה) שע"כ לא מברכים שהחיינו על מצוות ספירת העומר מכיוון שבעצם הארתו היא לא חדשה, כי קבלנו הכל כבר בליל הסדר ועכשיו רק אנו קונים אותה בקנין עצמי.
נערך לאחרונה על ידי ישראל הר כסף ב ו' אפריל 29, 2011 9:01 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ספרא דבי דיינא
הודעות: 1
הצטרף: ג' אפריל 26, 2011 11:34 pm

Re: ימי הספירה - השגת המדרגות שניתנו במתנה - מקבילות לזה

הודעהעל ידי ספרא דבי דיינא » ד' אפריל 27, 2011 8:27 pm

ישראל הר כסף כתב:הובא בשם מהר"י אסאד שע"כ לא מברכים שהחיינו על מצוות ספירת העומר מכיוון שבעצם הארתו היא לא חדשה, כי קבלנו הכל כבר בליל הסדר ועכשיו רק אנו קונים אותה בקנין עצמי.


יפה מאוד
מנדל...

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ימי הספירה - השגת המדרגות שניתנו במתנה - מקבילות לזה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' מאי 13, 2019 6:00 pm

ישראל הר כסף כתב:הובא בשם מהר"י אסאד (שו"ת או"ח סי' קנ"ה) שע"כ לא מברכים שהחיינו על מצוות ספירת העומר מכיוון שבעצם הארתו היא לא חדשה, כי קבלנו הכל כבר בליל הסדר ועכשיו רק אנו קונים אותה בקנין עצמי.

היכן המקור שברכת שהחיינו שמברכין בליל יו"ט שבועות חלה גם על מצות ספירת העומר???
ייש"כ גדול למגלים מקור זה.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים