דורשי יחודך כתב:קו ירוק כתב:מצליח כתב:לכל הנושא הזה כדאי ללמוד שיעורו של הרב אריאב עוזר
עיינתי בדבריו שכולם מיוסדים על דברי הר"ש בפירושו לספרי ריש פר' בהר, ולא מצאתי כדברים האלו. וכמדומה שזה אי הבנה בדברי הר"ש.
ניתן לראות לבד בתמונה: viewtopic.php?f=46&t=35277#p389033
ועכ"פ גדולי הראשונים והאחרונים לא למדו כדרך זו המוצעת על ידו בר"ש:
הרמב"ן אומר שהותר להם קדלי דחזירי בע"י. ע"כ שהיא מנחלת האבות.
הפסוק אומר מנהר מצרים עד נהר פרת הובטח לאברהם (ורק קיני קניזי וקדמוני לא הובטחו בזה"ז, והם כמובן לא כוללים את כל המרחב הגדול הזה).
הגרי"ז הביא בשם הגרח"ס (במנחות מד) מכח יסוד הגר"א, שעה"י יש בה קדושת המקום אף לדעת הרמב"ם בגי' במשנה בכלים פ"א (העומר והבכורים ושתה"ל)!
גם אני לא יודע לאיזה ר"ש התכוין, אבל אין הדבר משנה כ"כ כי בלא"ה יש סוברים כן. ידועים דברי האבן עזרא ורד"ק תהלים קל"ו על הפסוק ונתן ארצם לנחלה כל"ח, ש"מעבר הירדן מזרחה לא נתן לאברהם דבר, ונתן לישראל ארץ סיחון ועוג בתורת חסד וכו'". ועי' בספר הקצר "עבר הירדן" להרב שאול וגשל זצ"ל מגייטסהד בפרק ד' שמביא עוד דעות בראשונים כן.
ועי' עוד במכילתא פ' בא עה"פ והיה כי יביאך, שלכאורה בדברי לפחות אחד מהתנאים (תלוי בנוסחאות איזה תנא) אין עבר הירדן בכלל השבועה שנשבע לאברהם אבינו, ע"ש ובמלבי"ם.
קו ירוק כתב:והרמב"ם ??
(לדידי א"צ ברמב"ם, זה פשוט, אבל לדידך?)
קו ירוק כתב:הרמב"ם לא התכוין למה שאמר הרמב"ן (שנהר הוא הוא גבול פ' אלה מסעי), שהרי הוא הגדיר במדויק שם (ה"ט) שסוריא כוללת את מנבג ואחלב ודמשק (וכל יד נהר פרת עד בבל!) - הרי לן כל ארכה של סוריה מצפונה לדרומה, הכוללת את מנביג' הידועה בשמה עד היום, הנמצאת צפונה הרחק מהגבול הצפוני של אנטיוכיה היא לבא חמת.
א"כ הרמב"ם שהעתיק דברי הספרי באמת לא חידש כלום.. גם אני חידשתי כלום.. פשוט אלו דברי הספרי.
אינני יכול למונעך מלהקשות על דברי הספרי.. אבל הם קיימים ועומדים.
קו ירוק כתב:מצליח כתב:לכל הנושא הזה כדאי ללמוד שיעורו של הרב אריאב עוזר
עיינתי בדבריו שכולם מיוסדים על דברי הר"ש בפירושו לספרי ריש פר' בהר, ולא מצאתי כדברים האלו. וכמדומה שזה אי הבנה בדברי הר"ש לכרוך את עה"י אם "כל המקום".
ניתן לראות לבד בתמונה: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 77#p389033 וציטטתי שם בסוף התגובה, את הר"ש, בפיסוק נכון.
ועכ"פ גדולי הראשונים והאחרונים לא למדו כדרך זו המוצעת על ידו בר"ש:
הרמב"ן אומר שהותר להם קדלי דחזירי בע"י. ע"כ שהיא מנחלת האבות.
הפסוק אומר מנהר מצרים עד נהר פרת הובטח לאברהם (ורק קיני קניזי וקדמוני לא הובטחו בזה"ז, והם כמובן לא כוללים את כל המרחב הגדול הזה).
הגרי"ז הביא בשם הגרח"ס (במנחות מד) מכח יסוד הגר"א, שעה"י יש בה קדושת המקום אף לדעת הרמב"ם בגי' במשנה בכלים פ"א (העומר והבכורים ושתה"ל)!
קו ירוק כתב:אבל קשה הרי לרוב תנאים קיני קניזי וקדמוני הם עמון אדום ומואב.
וזה בתוך נהר פרת.
ואמרו בגמ' רב (שהיה גר בסורא שבבל על גדתו המזרחית של הפרת) אמר לחייא בריה בני לי בית בארץ ישראל. אמר לו ההיכא, אמר ליה אעיברא דנהרא. היינו ממערב לפרת.
כלומר זו ארץ ישראל.
ורוב הראשונים דעתם לא מסכמת הכי. (רש"י, הרמב"ם, הרמב"ן, וכ"ה דעת הגר"א).
ולגבי דבריך כאן: viewtopic.php?f=46&t=35277&start=40#p391530
ציינתי במפה הצרופה בזה את הערים בסוריא שמתאר הרמב"ם, ואין מקום לגבולי מסעי להגיע עד פרת, כי סוריא חוצצת ביניהם לכל האורך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים