מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי תוכן » ד' ספטמבר 13, 2017 12:43 am

תופעה שהולכת ומתפשטת בימים הנוראים בקהילות רבות, היא ארגון מנייני נץ לימים נוראים ולשמחת תורה. יהודים שלא מתפללים נץ בכל השנה, מגיע ימים נוראים ושמחת תורה והם בוערים באש יוקדת להתפלל בנץ. המצב נהיה, שיש כמה בתי כנסת שאין מנין נץ לכל השנה, ובימים נוראים מנין הנץ יותר גדול מהמנין הרגיל שמתרוקן למחצה או לשני שליש. ואם תאמר, שיהודים אלו קמים מוקדם כדי שיוכלו להאריך בתפילתם לשפוך צקון לחשם לפני שוכן מרום, זה לא ממש המצב. אלא מתפללים במהירות, ומסיימים את התפילה מהר יותר אפילו מהמנין הרגיל.

ובל לא נדבר על שמחת תורה, ששם בכלל, בגלל שיהודים יקרים אלו קמו בנץ כבר אין להם כח לעשות הקפות, ובתוך עשר דקות רבע שעה מסיימים את כל ההקפות.

דומה שאחות של תופעה זו, היא תופעת הסליחות עם כלי זמר. אם פעם יהודים אמרו סליחות בבכיות ובתחנונים, היום הם רוקדים ושרים, כאילו מדובר בקומזיץ של יום הראשון של בין הזמנים.

זה שיהודי אין לו כח להתפלל, זה מובן, אחרי הכל, לא כל אחד נמצא במעלה הראויה, כדי לדעת מה זה תפילה. זה שיהודי חושב שהוא יכול לעבוד על כולם על ידי שהוא מתפלל נץ, אין זה נץ אלא לץ.

יש לשרש תופעה זו מן השורש, ולתקן שכל אחד שאינו מתפלל לפחות 180 ימים בשנה נץ, אסור לו להתפלל נץ בימים נוראים! שיסבול קצת בתפילה, לא יקרה כלום, אולי אפילו יהיו לו כמה דקות של התעוררות!

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי עקביה » ד' ספטמבר 13, 2017 12:46 am

נדמה לי שתפילת נץ בר"ה היא בגלל מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזליה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 13, 2017 12:49 am

תמה באזני מרביץ תורה חשוב
מפני מה אמרה לו 'פניך דומין למגדלי חזירים ומלוי בריבית', ולא הוסיפה, 'ולמתפללי הנץ בשמחת תורה בצאתם מן התפילה'...

גילוי נאות, בביהכנ''ס דידן המנין העיקרי בר''ה הוא בנץ, אין אח''כ עוד מנין, ומסיימים מס' דקות לפני חצות.

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי אום אני חומה » ד' ספטמבר 13, 2017 12:52 am

א. מעלת התפילה בנץ גדולה מאוד, כמבואר בגמ', ובפרט בימי הדין.

ב. כמדומה שעיקר השיקול של הנץ הוא סדר היום היותר הגיוני, כי בתפילה בזמן הרגיל (שמתחילה בערך ברבע לשבע) מגיעים הביתה בערך ב-2 בצהריים (לפחות), ואז סעודת חג עד שלוש-שלוש וחצי, ואחרי כמה שעות שוב פעם סעודה, ואילו מתפללי הנץ חוזרים בשתים עשרה-שתים עשרה וחצי בצהריים וזה כבר כמעט הזמנים של כל שבת. וגם הבעל נמצא יותר שעות בבית לעזור עם הילדים.

ג. התפילה אכן קצת יותר מהירה, בערך שלושת רבעי שעה הפרש, אבל לא זו הסיבה למניינים הללו.

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ספטמבר 13, 2017 1:20 am

העיר על כך הרב מאזוז באחד משיעוריו האחרונים, ונדפס גם בעלונו.

אני חושב שיש כאלו שקמים להתפלל כותיקין כדי שנוו"ב שעסוקה בשמירה על הילדים תוכל גם היא לשמוע תקיעות בבית הכנסת.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' ספטמבר 13, 2017 1:28 am

תוכן כתב:תופעה שהולכת ומתפשטת בימים הנוראים בקהילות רבות, היא ארגון מנייני נץ לימים נוראים ולשמחת תורה. יהודים שלא מתפללים נץ בכל השנה, מגיע ימים נוראים ושמחת תורה והם בוערים באש יוקדת להתפלל בנץ. המצב נהיה, שיש כמה בתי כנסת שאין מנין נץ לכל השנה, ובימים נוראים מנין הנץ יותר גדול מהמנין הרגיל שמתרוקן למחצה או לשני שליש. ואם תאמר, שיהודים אלו קמים מוקדם כדי שיוכלו להאריך בתפילתם לשפוך צקון לחשם לפני שוכן מרום, זה לא ממש המצב. אלא מתפללים במהירות, ומסיימים את התפילה מהר יותר אפילו מהמנין הרגיל
...

לא מובן מה הרגיז אותך. מה לא טוב בלהתפלל בנץ? אורך התפילה אינו קשור כלל לזמן תחילתה.

הרואה
הודעות: 2125
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי הרואה » ד' ספטמבר 13, 2017 1:45 am

לפותח האשכול,
מקובל עליך שאנשים בר"ה פתאום מחמירים ומתפללים יותר ארוך מכל השנה,
ורק לא מקובל עליך שאנשים בר"ה פתאום מחמירים ומתפללים כוותיקין?
המניינים הרגילים בדרך כלל מגזימים מאד מאד במתיחה של התפילה (2 דקות האיי איי איי וכו' של תחילת חזרת הש"ץ, עוד 2 דקות מסוד חכמים, 10 דקות יראתי בפצותי וכדו', 3 דקות כל מי שברך, 10 דקות הנני העני ממעש, חצי שעה ונתנה תוקף שבוכים שם כי חתכו את האצבעות של ר' אמנון ממגנצא הי"ד, וצורחים שם כי זה כתוב באותיות ענקיות במחזור (הבעלי כוונה מכוונים "צום קול ממון" ליודעי ח"ן...), לא-ל עורך דין לוקח 10 דקות, שלא מספיק שהקהל אמר במתינות ובמתיחה את המילים, החזן עוד צריך לחזור על כך מהתחלה ועם לא פחות מל"ו טרומיטין של סלסולים בכל צמד מילים) הדרך לפתור את הבעיה הזו לעשות מניין בנץ.
כמובן יש עוד בעיות צדדיות שלא מספיקים לאכול לפני חצות, ומאן דדמיך שהביא ר' עקביה, ויש גם את העניין של זריזין מקדימין למצוות תקיעת שופר (שייך לא רק בברכת החמה שכולם קמו בנץ).
(מצווחין בקול מר ז' פעמים למנצח לפני התקיעות, כל פעם באורך של ז' פעמים וכו')
מי שכל זה עושה לו רגשות דתיים, שיערב לו, רק תמהני אם זה לא גורם לאנשים ניקוי של נקיפות המצפון, כי הנה איך בר"ה אמרתי באריכות את דוהרי דולקים ועוד כמה מילים גבוהות שמסתמא אוכל לצאת אתם זכאי בדין, ובפרט שהמלכתי את הקב"ה לעילא ולעילא על ידי הניגונים והנענועים כלולב בסדרה המוזיקלית שקדמה להמלך. בעיה נוספת היא הסטת המרכז מהתפילה, המרכז נהיה ונתנה תוקף במקום מלכיות זכרונות ושופרות (שאז כולם יושבים מנומנמים כי הארון סגור).
ברוך ה' זכו אחינו הספרדים לימים נוראים בשיקול דעת ושפיות.
ולגבי הכותרת, האם לא קשה לך איך הקב"ה רווה נחת מאנשים שאוכלים בר"ה סעודות מלכים? ולא זו בלבד אלא שהקב"ה צווה על כך לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות וגו'?

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ספטמבר 13, 2017 2:03 am

הרואה כתב:ויש גם את העניין של זריזין מקדימין למצוות תקיעת שופר

רק להעיר שמשמע מהאחרונים שגם הציבור אינם תוקעין קודם שלש שעות מהיום, עיין משנ"ב סי' תקפ"ח ס"ב.

ואם נאמר שזמן זריחת החמה ביום א' דר"ה הוא בשעה 6.27 (בירושלים), א"כ זמן שלש שעות הוא 8.53 (לדעת המג"א, ולדעת הגר"א ובעה"ת 9.29).
אם כן נשאר הרבה זמן באמצע.

ולעצם הענין, כבר כתב הרמ"א בסי' תקפ"ד ס"א "ומאריכים בפיוטים ותפילות עד חצות", ובמג"א (ס"ק ד') הוסיף "לכל הפחות", ועיין ראיה נחמדה בתפארת ישראל ר"ה פ"ד יכין אות מ"ב.

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ספטמבר 13, 2017 9:18 am

שאלת עם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים הנוראים - כן.
האם הקב"ה רווה נחת ממי שמקנטר בפומבי על מנהגן של ישראל, הנזכר בהלכה, שקמים בימים הנוראים כותיקין - לא.

האם הקב"ה רווה נחת ממי שמחפש להיות אחרי התפילה ואחרי בשרי - לא. והעיקר רחמנא ליבא בעי.
ומי שאיי איי איי, בעיניו זה הצגה - הוא צודק, אך לא בכדי יצורים אלו נהפכו גם לחרדים לאומיים, הדורשים תיקונים בדת.. ובכלל הפורשים מדרכי ציבור שאין להם חלק לעולם הבא, כמבואר ברבינו יונה שער ג' אות קסח

הרואה
הודעות: 2125
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי הרואה » ד' ספטמבר 13, 2017 9:37 am

קו ירוק כתב:ומי שאיי איי איי, בעיניו זה הצגה - הוא צודק, אך לא בכדי יצורים אלו נהפכו גם לחרדים לאומיים, הדורשים תיקונים בדת.. ובכלל הפורשים מדרכי ציבור שאין להם חלק לעולם הבא, כמבואר ברבינו יונה שער ג' אות קסח

ר' קו ירוק מן הסתם מכוון כוונות נשגבות באיי איי איי, ובכך שונה מכולם, ופורש מן הציבור ואין לו חלק לעולם הבא (להזכירך כמה מגדולי ישראל אמרו את זה עליך ועל חבריך).

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ספטמבר 13, 2017 9:43 am

הרואה כתב:
קו ירוק כתב:מי שאיי איי איי, בעיניו זה הצגה - הוא צודק, אך לא בכדי יצורים אלו נהפכו גם לחרדים לאומיים, הדורשים תיקונים בדת.. ובכלל הפורשים מדרכי ציבור שאין להם חלק לעולם הבא, כמבואר ברבינו יונה שער ג' אות קסח

ר' קו ירוק מן הסתם מכוון כוונות נשגבות באיי איי איי, ובכך שונה מכולם, ופורש מן הציבור ואין לו חלק לעולם הבא (להזכירך כמה מגדולי ישראל אמרו את זה עליך ועל חבריך).

כתבתי שהינך צודק, ואעפ"כ כתבתי בנשימה אחת - לא כל מי ש'צודק' יצדק לפני העליון ברוך הוא.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי תוכן » ד' ספטמבר 13, 2017 9:48 am

אם אלו שמתפללים בנץ היו מתפללים מחמת הקפדתם על כל התילי תילים של ההלכות שהביאו כאן החברים הת"ח, אז הייתי שותק. אבל המציאות היא, שחלק ניכר מאלו שמתפללים נץ, הם אלו שלא כל כך מקפידים על דקדוק ההלכה, לא בכל השנה ולא בימים נוראים. חלק ניכר ממתפללי הנץ, הם אלו שהתפילה להם למשא, ומבקשים דרך להתפטר מכל המעמסה הזו מבלי נקיפות מצפון. אז מצאו להם דרך קלה לסיים עם זה מה שיותר מהר תוך פינוק המצפון, הנה כביכול הם נמנים על מתפללי הנץ, וגם אם זה אין לי בעיה. כל אחד ומה שמתאים לו. רק בקשה אחת, שיגידו את האמת!

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי סעדיה » ד' ספטמבר 13, 2017 10:16 am

מפורש במג"א סי' תקצ"א סק"ט שהמנהג בכל תפוצות ישראל להתפלל כוותיקין בר"ה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ספטמבר 13, 2017 10:40 am

תוכן כתב:אם אלו שמתפללים בנץ היו מתפללים מחמת הקפדתם על כל התילי תילים של ההלכות שהביאו כאן החברים הת"ח, אז הייתי שותק. אבל המציאות היא, שחלק ניכר מאלו שמתפללים נץ, הם אלו שלא כל כך מקפידים על דקדוק ההלכה, לא בכל השנה ולא בימים נוראים. חלק ניכר ממתפללי הנץ, הם אלו שהתפילה להם למשא, ומבקשים דרך להתפטר מכל המעמסה הזו מבלי נקיפות מצפון. אז מצאו להם דרך קלה לסיים עם זה מה שיותר מהר תוך פינוק המצפון, הנה כביכול הם נמנים על מתפללי הנץ, וגם אם זה אין לי בעיה. כל אחד ומה שמתאים לו. רק בקשה אחת, שיגידו את האמת!


א. זה נראה עלילה. אני מתפלל בנץ כל השנה ובימים נוראים מתווספים לנו אנשים. חלקם בגלל דקדוק ההלכה. להתפלל בנץ לפחות בר"ה (אלה באים גם ביו"כ). חלקם בגלל העניין של דמיך. ואחרים ואלה לא מעטים כדי לאפשר לנשותיהם גם הן ללכת להתפלל. אני חושב שהסיבה האחרונה הזו של עשיית חסד בביתו בר"ה היא מעלה גדולה ולא חיסרון.

ב. הכרתי אנשים שהיו ת"ח ויראי שמים מאד, שלא התאים להם האריכות והסגנון של תפילות הימים הנוראים במקומותינו, ודווקא בגלל יראת השמים שלהם בהתאם לאופיים. כך שנראה לי שלהאשים את כל מי שרוצה להתפלל בקצב קצת יותר מזורז בהאשמות שהאשמת אין לזה מקום.

ג. אני מכיר ואתה מכיר הרבה אנשים, כולל אני עצמי, שלא לומד בהתמדה או לא מקפיד בכל השנה לכוון בכל ברכה וברכה או התפילות. בעיני זה יותר גרוע מאחד שהולך למניין זריז בימים נוראים כך שיש משהו מוזר בהכאה על חטא על חזהו של השני דווקא.

אש משמים
הודעות: 2460
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי אש משמים » ד' ספטמבר 13, 2017 1:35 pm

תוכן כתב:תופעה שהולכת ומתפשטת בימים הנוראים בקהילות רבות, היא ארגון מנייני נץ לימים נוראים ולשמחת תורה. יהודים שלא מתפללים נץ בכל השנה, מגיע ימים נוראים ושמחת תורה והם בוערים באש יוקדת להתפלל בנץ. המצב נהיה, שיש כמה בתי כנסת שאין מנין נץ לכל השנה, ובימים נוראים מנין הנץ יותר גדול מהמנין הרגיל שמתרוקן למחצה או לשני שליש. ואם תאמר, שיהודים אלו קמים מוקדם כדי שיוכלו להאריך בתפילתם לשפוך צקון לחשם לפני שוכן מרום, זה לא ממש המצב. אלא מתפללים במהירות, ומסיימים את התפילה מהר יותר אפילו מהמנין הרגיל.

יש לשרש תופעה זו מן השורש, ולתקן שכל אחד שאינו מתפלל לפחות 180 ימים בשנה נץ, אסור לו להתפלל נץ בימים נוראים! שיסבול קצת בתפילה, לא יקרה כלום, אולי אפילו יהיו לו כמה דקות של התעוררות!

קשה לקרוא את הכותרת וההודעה הכ"כ מכלילה ולא מתחשבת.

ישנם אלף סיבות מדוע להתפלל נץ בימים נוראים ומנהג זה נוהג שנים ברוב הישיבות ואינו 'תופעה חדשה' ומה הוצאת דיבה על כל מי שמתפלל נץ???

אם ישנם אנשים שמתפללים מהר מדי לטעמך אז אולי צריך לעורר על כך אבל לקבוע שכל מי שמתפלל נץ הוא חסר יר"ש???

מאיפה הקביעה המוזרה ש'רק מי שמתפלל נץ לפחות 180 ימים בשנה' יוכל להתפלל נץ???

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' ספטמבר 13, 2017 1:52 pm

אש משמים כתב:ומנהג זה נוהג שנים ברוב הישיבות

אינו נכון.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ספטמבר 13, 2017 2:00 pm

קו ירוק כתב:שאלת עם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים הנוראים - כן.
האם הקב"ה רווה נחת ממי שמקנטר בפומבי על מנהגן של ישראל, הנזכר בהלכה, שקמים בימים הנוראים כותיקין - לא.


אך לא בכדי יצורים אלו נהפכו גם לחרדים לאומיים, הדורשים תיקונים בדת.. ובכלל הפורשים מדרכי ציבור שאין להם חלק לעולם הבא, כמבואר ברבינו יונה שער ג' אות קסח

ההערה הזאת לא יפה ולא ראויה (או ליתר דיוק- ראויה לכל גינוי), ממנה הקב"ה בוודאי לא רווה נחת.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 13, 2017 2:09 pm

כמתפלל נץ ותיק בשבתות וי''ט, ארשה לעצי לסכם מספר עובדות ברורות.
א. מנהג ישראל שהובא בקדמונים היה להשכים בימים נוראים, וכן בהושענא רבה ובפורים.
ב. תפילה כותיקין היא מצוה גדולה כל השנה.
ג. ישנם אנשים שבצעירותם קיטרו על אורך התפילה, או ישבו מאחורה, ובשלב מסוים נצפו כשהם מתפללים נץ בימים נוראים.
ד. ישנם אנשים שביום חול לא באים לבית כנסת לפני תשע, ובשבת הם בשבע וחצי אחרי הכל, ומרוצים מזה. לפעמים הם גם חוזרים לישון אחרי התפילה. במקרה שפספסו את הנץ הם יעדיפו שטיבל חסידי או מקום קטן על פני המנין השכונתי המרכזי.
ה. המתיחה בשמחת תורה בין סיום ההקפות לתחילת מוסף היא בלתי הגיונית ובלתי נעימה.
ו. גם בחוה''מ לא לענין להתחיל את הבוקר בעשר.
ז. יש כאן אנשים שחברים שלהם מתפללים בראש השנה בכותל, בקצב של יו''ט רגיל.
ח. בד''כ במנייני נץ, ובפרט בקטנים שבהם, פחות מורגשת החרדה והאימה, שהם בין המתנות הבודדות שנשארו לנו מאבותינו (שלא היו משופשפים כמונו). יש אנשים שמרוצים מזה.
עכשיו אפשר להתפלפל
בהצלחה!

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי ההוא גברא » ד' ספטמבר 13, 2017 2:25 pm

אל תדון אחרים לכף חובה בלי לשאול אותם!

לא אריכות התפילה בלחש מפריעה לי אלא החזנות. אם החזן היה מתפלל בקצב שהוא מתפלל בשבת רגילה מתי היו גומרים?
כידוע אהבת החזנות קשורה לאהבת מוזיקה ולאו דוקא ליראת שמים.
בעיקרון אני רוצה חזן שיתפלל שחרית ומוסף באותו קצב שהוא מתפלל מנחה של ראש השנה.
התפילה שלי היא תפילת לחש. בחזרת הש"ץ אין לציבור מה לעשות (אחרי הקדושה). שיאריך החזן בלחש כמו כולם ולא בחזרת הש"ץ.

המהרי"ל וחבריו היו מאריכים בתפילה כי היו מכוונים סודות גדולים, אבל החזנים שלנו אינם צריכים לעשות איי איי איי בכל מקום שלמקובלים יש סודות.

אני מבין שיש בני אדם שאצלם זה חלק מחווית ימים נוראים, ואם זה מועיל להם לחזור בתשובה - וודאי שהם צריכים לעשות כך. אבל אני סתם מעיין בספר בחזרת הש"ץ, או במוסף של ראש השנה מנסה לחשוב על המילים שהחזן אומר ותמיד מתחיל לחשוב על נושא אחר. אני מעדיף תפילות בלי חזנות.
(אני גם סתם אדם חסר תרבות שלא נהנה ממוזיקה, אבל זו אינה בעיה הלכתית).

בקיצור: אלו ואלו לשם שמים מתכוונים, אבל כולם תקועים באותו בית כנסת.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ספטמבר 13, 2017 2:28 pm

אינני מסכים עם הרב תוכן, אבל אני מבין על מה הוא מדבר.
ישנם שני סוגים של מנייני ותיקין בר"ה: אצלנו ובמקומות רבים המניין המרכזי והיחיד של ביהכ"נ הוא בנץ, ומתפללים באריכות כרגיל, אלא שבזכות ה'נץ' מסיימים ב12:30 ולא ב13:30-13:45, וכך גם מקלים על האישה עם הילדים, גם מרוויחים את פיתרון הבעיה של 'מאן דדמיך', וגם הסדר יום קצת יותר מאוזן (וזה חשוב מאד- רוחנית).
אמנם, אני מכיר גם מניינים כאלה שמתארגנים לותיקין כשבאופן מוצהר המטרה שלהם היא תפילה מזורזת, והם מסיימים מוקדם בהרבה שלא באופן יחסי לפער הזמן שהרוויחו ע"י ה'נץ'. אלא שגם במניינים האלו ישנם רבים שעיקר מטרתם היא כדי לאפשר לנשותיהם ללכת גם הן לביהכ"נ (במניין רגיל) לתפילת מוסף.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' ספטמבר 13, 2017 3:41 pm

הרואה כתב:לפותח האשכול,
מקובל עליך שאנשים בר"ה פתאום מחמירים ומתפללים יותר ארוך מכל השנה,
ורק לא מקובל עליך שאנשים בר"ה פתאום מחמירים ומתפללים כוותיקין?
המניינים הרגילים בדרך כלל מגזימים מאד מאד במתיחה של התפילה (2 דקות האיי איי איי וכו' של תחילת חזרת הש"ץ, עוד 2 דקות מסוד חכמים, 10 דקות יראתי בפצותי וכדו', 3 דקות כל מי שברך, 10 דקות הנני העני ממעש, חצי שעה ונתנה תוקף שבוכים שם כי חתכו את האצבעות של ר' אמנון ממגנצא הי"ד, וצורחים שם כי זה כתוב באותיות ענקיות במחזור (הבעלי כוונה מכוונים "צום קול ממון" ליודעי ח"ן...), לא-ל עורך דין לוקח 10 דקות, שלא מספיק שהקהל אמר במתינות ובמתיחה את המילים, החזן עוד צריך לחזור על כך מהתחלה ועם לא פחות מל"ו טרומיטין של סלסולים בכל צמד מילים) הדרך לפתור את הבעיה הזו לעשות מניין בנץ.
כמובן יש עוד בעיות צדדיות שלא מספיקים לאכול לפני חצות, ומאן דדמיך שהביא ר' עקביה, ויש גם את העניין של זריזין מקדימין למצוות תקיעת שופר (שייך לא רק בברכת החמה שכולם קמו בנץ).
(מצווחין בקול מר ז' פעמים למנצח לפני התקיעות, כל פעם באורך של ז' פעמים וכו')
מי שכל זה עושה לו רגשות דתיים, שיערב לו, רק תמהני אם זה לא גורם לאנשים ניקוי של נקיפות המצפון, כי הנה איך בר"ה אמרתי באריכות את דוהרי דולקים ועוד כמה מילים גבוהות שמסתמא אוכל לצאת אתם זכאי בדין, ובפרט שהמלכתי את הקב"ה לעילא ולעילא על ידי הניגונים והנענועים כלולב בסדרה המוזיקלית שקדמה להמלך. בעיה נוספת היא הסטת המרכז מהתפילה, המרכז נהיה ונתנה תוקף במקום מלכיות זכרונות ושופרות (שאז כולם יושבים מנומנמים כי הארון סגור).
ברוך ה' זכו אחינו הספרדים לימים נוראים בשיקול דעת ושפיות.
ולגבי הכותרת, האם לא קשה לך איך הקב"ה רווה נחת מאנשים שאוכלים בר"ה סעודות מלכים? ולא זו בלבד אלא שהקב"ה צווה על כך לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות וגו'?

צודק מאה ואחד אחוז
נהניתי בכל מילה
ישר כח

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' ספטמבר 13, 2017 3:44 pm

פרנקל תאומים כתב:ולא ב13:30-13:45 - - -

ובבתי מדרשות של החסידים [אלה שאני מכיר] מסיימים את התפילה בראש השנה קרוב לשעה 16:00, וכבר נזדמן לי להתפלל בראש השנה בבית מדרש שסיימו את תפילת המוסף בשעה 17:30! גם עליהם יש לשאול את שאלת פותח האשכול: האם הקב"ה רווה נחת וכו'?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ספטמבר 13, 2017 4:25 pm

לענ"ד, כדאי לבודד את הדיון ולמקדו על הנקודה המכוונת בטענת פותח האשכול ולא לדון כאן על מכלול מניעי ודחפי משכימי קום.
אין ספק שהתופעה הזאת של 'זריזין מקדימין' לגמור עם המצוות קיימת בינות למתפללי הנץ. אין כאן חיקור לב וכליות, אלא הם בעצמם טורחים להביע זאת בכל מיני אמירות או בשביעות רצון מוגזמת. אך כאן יש להבדיל בין התופעה כפי שהיא קיימת בשבתות השנה לבין שמחת תורה וק"ו ראש השנה.

בכל ימות השנה, אין בנוהג כזה או אחר שמישהו נוהג באופן אישי, משום עקירת המקובל, דרגתו הפרטית של כל יחיד ברוחניות בכלל ובעבודה שבלב בפרט היא נחלתו הבלעדית, וכבר פסו במקומותינו אוהבי תוכחות ומי שיודע להוכיח וראוי להוכיח. אין זה מתפקידנו לתהות על קנקנם של אנשים והעדפותיהם, מפני מה, וכיצד. יתפללו הללו היכן ובצורה שיתפללו, ואל תחלש דעתנו מפני קורת רוחם וזחיחותם הנוטפת של מתפללי הנץ. ניטול תחילה קורות וברקנים מבין שבילי אורחותינו.

המנהג של אריכות התפילה בראש השנה מושרש ומוטבע בדם התמצית של רוב עדות וקהילות ישראל, ונזכר רבות בהלכה. למשל, לגבי הדין של ברית מילה בר"ה שהיא לאחר קריאת התורה (רמ"א סי' תקפד), ולא לאחר תפילת מוסף כנהוג בכל שבתות השנה, וכתבו הלבוש ובשבות יעקב שטעם הדבר משום שסיימו את התפילה לאחר חצות, ואז מפסידים כליל את מעלת זריזין.

יתכן שמלבד נשגבות הימים הנוראים, הטעם לאריכות התפילה במיוחד היה כי ר"ה הוא יום של תפילה, וידוע דברי מדרש שוח"ט על 'תפילת הערער' שזוהי תפילה אחת שמתפללים לפני בראש השנה ויום הכיפורים. וכבר העירו בזה הדרשנים, דה"ל ב' תפילות, ר"ה ויוה"כ. אלא שזה סוג ומין של תפילה אחרת, תפילה שונה במהותה, 'ימים נוראים'דיג. לפיכך מצוי היה גם בין קהילות הליטאים והספרדים, שלא לדבר על החסידים ההולכים אצל חצרות רבותיהם, שמשנים את מקום תפילתם בימים אלו ממקום תפילתם בכל ימות השנה, בדרך כלל למעליותא. ביתר רצינות וכובד ראש, ולרוב גם ביתר מתינות ואריכות.

התפשטות המנהג של הנץ בר"ה יש בה משום שינוי מגמה והחלפת אוירה.

ה'אי אי אי' זה סימפטום שולי בכבוד ובכבידות שהתפילות של ראש השנה התעטרו והתעטפו בהם בכל אתר ואתר לפי הענין, נהרא נהרא ופשטיה. זו סוגיא בפני עצמה 'כיצד מאריכין' בתפילה, אם בתפילת לחש או בחזרת הש"ץ, בסלסולי פאר או באנקות בכי. אלו ואלו לדבר אחד נתכוונו, 'ודבר דבר', שלא יהא דיבורך ותפילתך בראש השנה כאלו של כל ימות השנה, ויודעי ח"ן הגדילו לאמור כי תפילות אלו מעלות את כלל תפילותינו ואמרי פינו בכל ימות השנה מעמקי קליפותינו אל כתרו של מלך עליון.

מכאן הכאב והביקורת על הפגנת הקוצר רוח ורווחי הזמן וה'סדר יום' הנשפכים מאותם משכימים חד - פעמיים. יש אנשים שממאנים להתאמץ קימעא ולהתחבר לחוייה הגדולה של התפילות הארוכות והמתונות. תמיד תשמע אותם מתלוצצים ומתבדחים על הסחבת ועל הניגונים, על שלשה ספרים נפתחים (שפתי חיים, עבודת התפילה, והשאר) מתחת למחזור, ומציינים בסיפוק את ניצול הזמן שלהם. אותם אנשים בד"כ מאוד סובלים וסולדים מאוירת ה'פלצות' והדוחס הנשימתי באלול ובעשי"ת. מנין הנץ מספק מענה להכל ביחד.

בשמחת תורה זה לא הרווח של השעות. את רובם לא תראה רצים לחטוף עוד כמה דפי גמרא או להשלים שנים מקרא, זה פשוט חוסר חיבור לשמחה המתמשכת והחונקת. קשה להם לרקוד ולפזז. לפעמים זו בריחה מהקהילתיות הנלווית להקפות הארוכות. מי שלא מחובר לזה, מתעייף מהר.

בצדק, ישנם כאלו שקשה להם לשאת את קהות החושים והאדישות שנושבת מכיוונם של החוסכים, אבל שומה עליהם להפנים שלאו כל אנפין שוים, וגם בעבודה הרוחנית ישנו מרחב גדול, על מה לשים דגש, ומה 'תופס' את האדם. הכל לפי מה שהוא אדם. מנגד, נתבעים החוסכים שלא להחצין ולהתרברב בהישגיהם המשונים.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי ההוא גברא » ד' ספטמבר 13, 2017 4:35 pm

מי שמתפלל עד אחרי הצהריים לא גרע מאותם ראשונים שנהגו להתענות בראש השנה. ואלה גם מספיקים לאכול כזית ולכ"ע מותר.

הבעיה אינה בבני אדם שעושים מה שהם רוצים. כל אחד מחפש דברים אחרים, וכולם לשם שמים נתכוונו. הבעייה היא כשבני אדם תלויים באחרים. לדוגמא מי שכל קהילתו אוהבים חזנות או אוהבים לבכות בתפילה, והוא מוכרח להיות תקוע בראש השנה בתפילות שאינן מתאימות לו.
וכל מי שאינו מאריך במנחה של יום ראשון כשחרית של יום שני, יכול להבין שגם מהחזן אפשר לדרוש שלא יאריך הרבה בחזרה.

אתה צריך להבין, שיש בני אדם שבשבילם לא לעשות כלום זה עינוי, שאינו אחד מחמשה עינויים המצווים ביום כיפור. כשהחזן מאריך בניגוניו אנחנו מרגישים זמן מתבזבז על מוזיקה. שיאריך יותר בלחש עם כולם.
אבותינו הראשונים לא היו מבזבזים את הזמן בניגונים אלא מאריכים בסליחות ובתחנונים ובפיוטים. הסיבה שהיום מקצרים בפיוטים היא בגלל החזנים המסלסלים! לא היה עדיף לומר סליחות ביום הכפורים בכל התפילות כמנהג הראשון?
(כמובן שיש הרבה בני אדם שאינם מוצאים טעם בפיוטים שאינם מבינים אבל אוהבים מנגינות. והם מתעוררים מזה לתשובה, אבל יש גם בני אדם שונים!)

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ספטמבר 13, 2017 4:59 pm

לעתים אני רואה במנין ותיקין בשבתות יהודי מסוים, הלה מתגורר בשכונה אחרת שמרחק ההליכה ממנה לבית הכנסת הוא כרבע שעה, בבתי הכנסת שבשכונתו לא חסרים מניני ותיקין, ולמרות זאת הוא מעדיף לעשות את כל הדרך עד למנין הזריז, ואני תוהה מה הרויח בזה? הרי הדרך מביתו ועד לבית הכנסת הלוך וחזור מתקזזת עם האריכות של מניני הותיקין בשכונתו.
אינני דן את האיש עצמו, יתכן שיש לו עדיפות מיוחדת דוקא במנין זה לא מפני מהירותו, יתכן עוד שהתפלל במנין זה בטרם נוסדו מניני הותיקין בשכונתו, אני מתכוון למעשה ולא ח"ו לדון את האיש.

ספרים וועלט
הודעות: 1210
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' ספטמבר 13, 2017 5:03 pm

במאמר מוסגר:
"הנץ" - לא "נץ" ואף לא "ה'נץ'".
נערך לאחרונה על ידי ספרים וועלט ב ד' ספטמבר 13, 2017 5:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ספטמבר 13, 2017 5:06 pm

ההוא גברא כתב:אתה צריך להבין, שיש בני אדם שבשבילם לא לעשות כלום זה עינוי, שאינו אחד מחמשה עינויים המצווים ביום כיפור.

אמר לי פעם הג"ר יצחק לנדא זצ"ל, ההלכה היא שביום שצריך לקרוא בתורה בכמה מקומות מוציאים שנים ואף שלושה ספרי תורה, והטעם משום טירחא דציבורא, והשאלה נשאלת: וכי לא היה עדיף לגלול את הס"ת עד למקום הקריאה, הרי בהרבה פעמים היינו חוסכים יותר זמן בגלילה מאשר הוצאת עוד ספרי תורה והגבהה וגלילה, שלפעמים מתארכת יותר מהגלילה עצמה, האם אין בכך טירחא דציבורא גדולה יותר? אך התשובה היא שאם גוללים את הספר תורה הציבור כולו נותר באפס מעשה, וזוהי טירחא דציבורא גדולה יותר מאשר הגבהת הס"ת וגלילתו שלפעמים אורכת יותר מאשר גלילת הספר תורה לקריאה, אבל בשעת ההגבהה והגלילה הציבור לא מרגיש שהוא יושב באפס מעשה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 13, 2017 5:09 pm

רבים ממתפללי ותיקין רוצים לקרוא ק"ש בעונתה (לפי רובן המכריע של השיטות) ביום הדין ולהתפלל בזמן תפילה לכתחילה לפי כל השיטות (הידועות לי הקטן), וכפי שנאמר לעיל, בעדינות, באשכול.
לגבי האריכות בתפילה, הרי שיש מי שמעדיפים להאריך בלחש (כשעה ומחצה) ואינם מחבבים את האריכות בניגוני החזן, שאיננה מחציו לה' ולא מחציו לכם, כדאיתא התם.
ולגבי שמח"ת, מכיר אני כו"כ מתפללים שמתפללים כותיקין במתינות עם הקפות קצרות, ואח"כ אוכלים סעודת חג בזמנה, והולכים להשתתף לזמ"ר בהקפות של הציבור במניין השני.

ספרים וועלט
הודעות: 1210
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' ספטמבר 13, 2017 5:09 pm

ההוא גברא כתב:מי שמתפלל עד אחרי הצהריים לא גרע מאותם ראשונים שנהגו להתענות בראש השנה. ואלה גם מספיקים לאכול כזית ולכ"ע מותר.

הבעיה אינה בבני אדם שעושים מה שהם רוצים. כל אחד מחפש דברים אחרים, וכולם לשם שמים נתכוונו. הבעייה היא כשבני אדם תלויים באחרים. לדוגמא מי שכל קהילתו אוהבים חזנות או אוהבים לבכות בתפילה, והוא מוכרח להיות תקוע בראש השנה בתפילות שאינן מתאימות לו.
וכל מי שאינו מאריך במנחה של יום ראשון כשחרית של יום שני, יכול להבין שגם מהחזן אפשר לדרוש שלא יאריך הרבה בחזרה.

אתה צריך להבין, שיש בני אדם שבשבילם לא לעשות כלום זה עינוי, שאינו אחד מחמשה עינויים המצווים ביום כיפור. כשהחזן מאריך בניגוניו אנחנו מרגישים זמן מתבזבז על מוזיקה. שיאריך יותר בלחש עם כולם.
אבותינו הראשונים לא היו מבזבזים את הזמן בניגונים אלא מאריכים בסליחות ובתחנונים ובפיוטים. הסיבה שהיום מקצרים בפיוטים היא בגלל החזנים המסלסלים! לא היה עדיף לומר סליחות ביום הכפורים בכל התפילות כמנהג הראשון?
(כמובן שיש הרבה בני אדם שאינם מוצאים טעם בפיוטים שאינם מבינים אבל אוהבים מנגינות. והם מתעוררים מזה לתשובה, אבל יש גם בני אדם שונים!)


תולדות יעקב יוסף ויקרא פרשת צו
וכן הענין בחזני העיר, אשר לשמוע אזן דאבה נפשינו, אשר נתפשט הנגע בכל קהלה נאה וחסודה, שהם חוטאין ומחטיאין, בשעה שמזמר בנגונים בני העיר מדברים דברים בטלין בבית הכנסת, ומפסיקין במקום שאסור להפסיק, וגורם כמה רעות לנפשו ולנפשן. ומהיכן נתפשט המנהג הזה, ושמעתי כי מתחלה הי' לשם שמים, כי הי' החזן החשוב שבעיר כמ"ש בש"ע סימן נ"ה, וגם כמ"ש בכתבים ר"ת חזן חיבוק זווג נישוק, כי על ידו נעשה יחוד וזווג ונישוק בין קוב"ה, ובודאי המה הבאים בסוד ה' לידע לכוין כל הכוונות השייכים לתפלה, והי' מאריך בניגון התיבה עד שישלים הכוונה השייך לאותו תיבה, וכן על דרך זה כל הסדר, ולכך יש קבלה שלא לשנות גם הנגונים של ימים נוראים, כי המה שייכים אל התיבה של אותה התפלה. ואחר כך בהמשך הזמן דלא אכשר דרי, נשאר הנגון ואינו מתפלל כלל, וחוטאין ומחטיאין, אוי לאותו בושה, איך יעיז פניו לעמוד שיהי' מליץ ושליח צבור וסרסור בין ישראל לאבינו שבשמים לפני מלך גדול ונורא עקרא ושרשא דכל עלמין. והסבה הגורמת להם מה ראו על ככה ומה הגיע להם נבאר אחר כך.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' ספטמבר 13, 2017 5:14 pm

סוף דבר
1. מקהלות משוררים בשעת תפלה, שמעתי. (מקור: אחרי תקופת ההשכלה אז התחילו לחקותם בחצרות חסידיים).
2. למשוך מילה מזה אחד ומזה, שמעתי. (מקור: שפע גינוים וביטויים חריפים מכל הדורות [א.י.ה. עוד חזון] ועדיין לא ראיתי שום הצדקה ולוא אחת).
3. סתם ניגונים ארוכים חסר מילים, שמעתי. (וחסר מקור).
4. תפלה בקולי קולות, שמעתי, (מקורו: מלכים א יח כח).
5. תפלה בהרמת עין למרום שמעתי, (מקורו: דניאל ד לא).
אבל תפלה כבמקורות יהודיים עינים לארץ וקול תחנונים כעני בפתח כעומד לפני הקב"ה ממש מילה במילה במתינות לא שמעתי ולא ראיתי.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי ההוא גברא » ד' ספטמבר 13, 2017 5:18 pm

למה שתשים לב לעבד אביון עומד לפני רבו באימה? זה לא דבר שאמור למשוך תשומת לב מאחרים.

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ספטמבר 13, 2017 6:10 pm

אבא יודן כתב: אבל תפלה כבמקורות יהודיים עינים לארץ וקול תחנונים כעני בפתח כעומד לפני הקב"ה ממש מילה במילה במתינות לא שמעתי ולא ראיתי.

צר לי עליך אחי

הסלסולים, בבחינת 'סלסלה ותרוממך' - מביאים את האדם לידי הבחנה והרגשה.

ואף על זאת ישנם יהודים יראים ושלמים, מי כעמך ישראל, שאינם מתחברים. וכל אחד בדרגתו הוא מחפש לעבוד את קונו.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי אברהם » ד' ספטמבר 13, 2017 7:12 pm

אחד האשכולות העצובים שראיתי בפורומנו -

מנסים לסייע למקטרג ולמצוא פגמים בבניו של מקום.

עקוב הלב מכל ואנוש הוא, מי ידענו, אני ה' חוקר לב בוחן כליות גו'.

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי מנצפך » ד' ספטמבר 13, 2017 8:02 pm

ספרים וועלט כתב:במאמר מוסגר:
"הנץ" - לא "נץ" ואף לא "ה'נץ'".

כך: הָנֵץ

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' ספטמבר 13, 2017 9:09 pm

איזה מזל היה לחזו"א שלא חי בתקופתם של המבקרים והנוטרים כרמיהם של אחרים ...
דינים והנהגות חזו"א פכ"א אות ז'
העיר על מה שמאריכים בישיבות בר"ה יותר מדאי בתפלות ואמר הרי צריך ללמוד

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ד' ספטמבר 13, 2017 9:18 pm

קאצ'קלה כתב:
פרנקל תאומים כתב:ולא ב13:30-13:45 - - -

ובבתי מדרשות של החסידים [אלה שאני מכיר] מסיימים את התפילה בראש השנה קרוב לשעה 16:00, וכבר נזדמן לי להתפלל בראש השנה בבית מדרש שסיימו את תפילת המוסף בשעה 17:30! גם עליהם יש לשאול את שאלת פותח האשכול: האם הקב"ה רווה נחת וכו'?

במקומות שמסימים ב16:00 יש קידוש בחוץ, קוגל וכו' וכו', וכולם עורקים לשם באמצע. שלא תעיז להיכנס לפה שלהם שמה.

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי שעת הכושר » ד' ספטמבר 13, 2017 9:33 pm

זוית אישית.
בעבר הייתי מתפלל באחת הישיבות החשובות בשכונתי, ובשנים האחרונות עברתי לביהכנ"ס הקרוב לבית, תפילה כותיקין.
בישיבה היתה התפילה מסתיימת קרוב לשעה 3, ואילו כעת בסביבות 11.30
לא ברחתי מתפילה ארוכה, ובטח לא מניגוניה המרגשים והמעוררים, (הרואה, די לקנטור, הדמעות של ונתנה תוקף זה לא על פרקי אצבעותיו המלוחים של רבי אמנון), סיבות אחרות היו להחלפה, כמו למשל התחשבות בצרכי הבית, וכן הקושי בצפיפות ובדוחק שהיו בישיבה, ועוד.
המעלה של תפילת נץ היתה כמין נחמה מסויימת, אמנם לא אזכה לרוב עם וכו', אבל אזכה לייראוך עם שמש, ובפרט שבביהכנ"ס שבו אני מתפלל, קבע בו אחד מגדולי וחכמי הדור זצ"ל את תפילתו, וזה גם היה סוג של הכשר.
ואמנם בפעם הראשונה, חשתי מועקה קלה להתיישב לסעודה קודם חצות היום, באכילת משמנים ושתית ממתקים, בזמן שבני אדם אומרים לפניו מלכויות ומעלים זכרונותם לטובה, בשפיכת לב כמים באימה מול ארון הקודש.
אלא, שבבדיקה נוספת ראיתי שבס"ד לא קיצרתי במקום שאמרו להאריך, כי הנה אמירת 'למנצח' היתה אצלינו בשעה 8.15 ואילו בישיבה הנ"ל בשעה 11.30, זאת אומרת שהמדובר בס"ה על החילוק בין שלוש וחצי שעות מוסף, לשלוש ורבע, חילוק מזערי.
הפער הגדול יותר נגרם כפי הנראה מריבוי מי שברך, והיציאה והחזרה מההפסקה, (אצלינו אין בכלל), וכו', אבל לא ח"ו בשל היותינו -מתפללי הנץ- קהי חושים.
זאת ועוד, הרי לא נהיגי גבן לישון בר"ה, וא"כ תיכף אחר הסעודה אפשר לפנות שוב אל ביהכ"נ, ללימוד תורה ואמירת תהילים, ח"ו להוציא היום בבטלה.
נא ונא, אל תקטרגו, היו נא קרובים בליבכם אל כל עם ישראל, וגם לאלו המעתירים בעד הכלל בשעות מוקדמות, מקמיה דליפוש חרון אף.

-------------------

ואף אתה שש ושמח, אל תלעג למקטרים ולנוטרים, אמנם כפי הנראה משים אתה את עצמך כסניגור של החזו"א ובית מדרשו, אבל בלי משים נהפך אתה לקטיגור של שאר בני התורה והמון העם. וכי לרבותינו מרביצי התורה והיראה לא היו שיקולים ראויים להשיב על הנאמר ב'דינים-והנהגות'? עשה נא כעצתי וכמנהגי, קרא את הביקורת הנאמרת, תפיק ממנה במידת האפשר גם תועלת, אבל אל תשגר חיצים בחזרה. הן כך היתה דרכו של מרן זי"ע, וכנודע המעשה עם חיים גראדה, ואכמ"ל. מכתיבתך ניכר כי ת"ח הינך, ולא יאה לחכם להשיב מילים דוקרות, בהשחלת ביקורת מרומזת על כל אשר לא ישר בעיניו, כפי שנהגת לאחרונה בכמה אשכולות. אלא אדרבה, עשות פרי בנועם יפעת האצילות, קוות הטוב ויחול העריבות, בל יגרר למהלומות אש זרה.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי תוכן » ד' ספטמבר 13, 2017 9:36 pm

נוטר הכרמים כתב:לענ"ד, כדאי לבודד את הדיון ולמקדו על הנקודה המכוונת בטענת פותח האשכול ולא לדון כאן על מכלול מניעי ודחפי משכימי קום.
אין ספק שהתופעה הזאת של 'זריזין מקדימין' לגמור עם המצוות קיימת בינות למתפללי הנץ. אין כאן חיקור לב וכליות, אלא הם בעצמם טורחים להביע זאת בכל מיני אמירות או בשביעות רצון מוגזמת. אך כאן יש להבדיל בין התופעה כפי שהיא קיימת בשבתות השנה לבין שמחת תורה וק"ו ראש השנה.

בכל ימות השנה, אין בנוהג כזה או אחר שמישהו נוהג באופן אישי, משום עקירת המקובל, דרגתו הפרטית של כל יחיד ברוחניות בכלל ובעבודה שבלב בפרט היא נחלתו הבלעדית, וכבר פסו במקומותינו אוהבי תוכחות ומי שיודע להוכיח וראוי להוכיח. אין זה מתפקידנו לתהות על קנקנם של אנשים והעדפותיהם, מפני מה, וכיצד. יתפללו הללו היכן ובצורה שיתפללו, ואל תחלש דעתנו מפני קורת רוחם וזחיחותם הנוטפת של מתפללי הנץ. ניטול תחילה קורות וברקנים מבין שבילי אורחותינו.

המנהג של אריכות התפילה בראש השנה מושרש ומוטבע בדם התמצית של רוב עדות וקהילות ישראל, ונזכר רבות בהלכה. למשל, לגבי הדין של ברית מילה בר"ה שהיא לאחר קריאת התורה (רמ"א סי' תקפד), ולא לאחר תפילת מוסף כנהוג בכל שבתות השנה, וכתבו הלבוש ובשבות יעקב שטעם הדבר משום שסיימו את התפילה לאחר חצות, ואז מפסידים כליל את מעלת זריזין.

יתכן שמלבד נשגבות הימים הנוראים, הטעם לאריכות התפילה במיוחד היה כי ר"ה הוא יום של תפילה, וידוע דברי מדרש שוח"ט על 'תפילת הערער' שזוהי תפילה אחת שמתפללים לפני בראש השנה ויום הכיפורים. וכבר העירו בזה הדרשנים, דה"ל ב' תפילות, ר"ה ויוה"כ. אלא שזה סוג ומין של תפילה אחרת, תפילה שונה במהותה, 'ימים נוראים'דיג. לפיכך מצוי היה גם בין קהילות הליטאים והספרדים, שלא לדבר על החסידים ההולכים אצל חצרות רבותיהם, שמשנים את מקום תפילתם בימים אלו ממקום תפילתם בכל ימות השנה, בדרך כלל למעליותא. ביתר רצינות וכובד ראש, ולרוב גם ביתר מתינות ואריכות.

התפשטות המנהג של הנץ בר"ה יש בה משום שינוי מגמה והחלפת אוירה.

ה'אי אי אי' זה סימפטום שולי בכבוד ובכבידות שהתפילות של ראש השנה התעטרו והתעטפו בהם בכל אתר ואתר לפי הענין, נהרא נהרא ופשטיה. זו סוגיא בפני עצמה 'כיצד מאריכין' בתפילה, אם בתפילת לחש או בחזרת הש"ץ, בסלסולי פאר או באנקות בכי. אלו ואלו לדבר אחד נתכוונו, 'ודבר דבר', שלא יהא דיבורך ותפילתך בראש השנה כאלו של כל ימות השנה, ויודעי ח"ן הגדילו לאמור כי תפילות אלו מעלות את כלל תפילותינו ואמרי פינו בכל ימות השנה מעמקי קליפותינו אל כתרו של מלך עליון.

מכאן הכאב והביקורת על הפגנת הקוצר רוח ורווחי הזמן וה'סדר יום' הנשפכים מאותם משכימים חד - פעמיים. יש אנשים שממאנים להתאמץ קימעא ולהתחבר לחוייה הגדולה של התפילות הארוכות והמתונות. תמיד תשמע אותם מתלוצצים ומתבדחים על הסחבת ועל הניגונים, על שלשה ספרים נפתחים (שפתי חיים, עבודת התפילה, והשאר) מתחת למחזור, ומציינים בסיפוק את ניצול הזמן שלהם. אותם אנשים בד"כ מאוד סובלים וסולדים מאוירת ה'פלצות' והדוחס הנשימתי באלול ובעשי"ת. מנין הנץ מספק מענה להכל ביחד.

בשמחת תורה זה לא הרווח של השעות. את רובם לא תראה רצים לחטוף עוד כמה דפי גמרא או להשלים שנים מקרא, זה פשוט חוסר חיבור לשמחה המתמשכת והחונקת. קשה להם לרקוד ולפזז. לפעמים זו בריחה מהקהילתיות הנלווית להקפות הארוכות. מי שלא מחובר לזה, מתעייף מהר.

בצדק, ישנם כאלו שקשה להם לשאת את קהות החושים והאדישות שנושבת מכיוונם של החוסכים, אבל שומה עליהם להפנים שלאו כל אנפין שוים, וגם בעבודה הרוחנית ישנו מרחב גדול, על מה לשים דגש, ומה 'תופס' את האדם. הכל לפי מה שהוא אדם. מנגד, נתבעים החוסכים שלא להחצין ולהתרברב בהישגיהם המשונים.


שפתים ישק.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 13, 2017 9:49 pm

צדק הנוטר
אך בשמחת תורה הנקודה היא אחרת.
אני שמח בהקפות, וגם אם יקחו חמש שעות - כל עוד לא נצום עד חצות (כי לא אקדש קודם מוסף שמא אוכל יותר מכביצה, ולטעום לפני התפילה מאן דכר שמיה), אבל עיקר המשיכה היא סביב קריאת התורה בצורה מוגזמת ביותר (למה לחתן תורה ומפטיר צריכים כל ה'בתים' להתאסף למנין הראשי עד שיואיל בטובו לגמור להעלות את כל ילדי השכונה כן ירבו בלי עין הרע. אם כל 'בית' היה עושה חתן תורה ומפטיר, ואולי אפי' מוסף לא היינו מתחילים סעודת יו''ט בשלש וחצי).
אני משתדל בס''ד כהנהגת האר''י הקדוש להרבות בהקפות בכל בתי הכנסת שבאזור, בלילה אחרי הסעודה בישיבות שבאזורי, אחרי קידוש - שאחר מוסף כמובן, אני הולך עם הקטנים שיחיו לבית הכנסת המרכזי ושוב עושה את כל ההקפות בשמחה, אפי' אחה''צ אני הולך לספרדים, קרוב לשקיעה שוב במרכזי, ובלילה באהבת שלום, אבל את הבזבוז זמן הנ''ל לא אדע.
ובלבד שיכוין לבו לשמים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: האם הקב"ה רווה נחת ממתפללי הנץ בימים נוראים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ספטמבר 13, 2017 11:14 pm

מענין רבינו החזו"א ובית מדרשו בקשר לענין 'הנץ' ועוד, סוגיא רחבה. ורק מראה מקום אני לך, ישנו ת"ח חשוב ומבוגר בכולל חזון איש ורבי יהודא פרנקל שמו, מותיקי הלומדים. לאחרונה יצאו לאור מכתביו שני ספרים 'אמרי פי' בהלכה ו'הגיון לבי באגדה'. הספר באגדה ובמוסר מרתק מאוד ומפתיע במקוריותו ובחן וטעם זקנים שנוצקו בו. ביקורת שזורה הלוך ושוב בספר על כמה ממנהגי חוג תלמידי החזו"א שקנו שביתה עמוקה בתוכם ללא הגיון וריח. בכמה מקומות הוא מביע כאב על ה'תפילתך קבע' של מתפללי הנץ בזמנינו, שהינם כלשונו, זריזין מקדימין לגמור עם המצוות, וכן על על ההיעדרות ההמונית מתפילת קבלת שבת. דברים חוצבים ונוקבים.

* * *

בשולי הדיון על התפילה בימים הנוראים, ברצוני לעורר תשומת לב לטעות נפוצה מאוד משני הכיוונים, הן של המאריכים והן של המקצרים, והיא חוסר החיבור לחוויית הימים הנשגבים כשלעצמם. מתוך שהורגלנו לחפש בכל דבר את התועלת האישית המיידית, רוחנית כחומרית, ולהפיק תוצאות מכל מאמץ או הזדמנות, אנו מוותרים מראש על החוויה העמוקה של ה'חפצא' בעצמו, כלומר, היום המקודש, נשגבותו ורוממותו, בלי כל קשר למד העצמי שלנו, מה התקדמנו, ואיפה אנחנו מוצאים את עצמנו בו, מבחינת המדרגה וההרגשה.

את תמצית הפיספוס הזה העליתי לפני כמה שנים במכתב לידיד, הרי הדברים ככתבם מאז:

בענין זה של חויה מהלימוד, ברצוני להרחיב היריעה במעט התבוננות.

א' בכל עניני עבודת השי"ת, ובפרט בלימוד התורה, כאשר ישנו איזה יעד ומסומנת מטרה להגיע לאיזה דרגה, אזי יש לשית לב כי לא תהיה כל העבודה רק 'היכי תימצי' להגיע לאותה דרגה, אלא בעצם כל נתח של עבודת ה' היא התכלית והמטרה, ובפרט בלימוד התורה כך.

ויש בזה הרבה נפ"מ בכל הגישה, ומלבד שיש בזה מהפך בחשיבות של כל פרט וכל התקדמות קטנה, כל מעשה וכל פעולה, כל לימוד בכל רגע נתון, וכמו שנתבאר בעבר. וכמו"כ באופן כזה יש יותר סיכוי להגיע ל'לשמה' שכן ההסתכלות הזו מבודדת כל רגע ורגע וכל מעשה ומעשה, ויש לפעמים ועשיה בודדת קל יותר לעשות לשם שמים, לעשיית רצונו ית"ש ונח"ר לפניו.

הנפ"מ לעניננו היא יותר עמוקה, כך אפשר יותר בנקל 'לחוות' את הלימוד, את קיום המצוה, את התפילה, את השבת או את היו"ט, וכן ע"ז הדרך. להתחבר למצוה או ללימוד מתוך יתר שלוה ורוגע, יותר שמחה וסיפוק, ולא ל'חשב' כל הזמן תוכניות ויעדים, ולאחוז כל העת במחר.

ועוד עומק בזה, שכך אותה מצוה ועשיה מנותקת מהדרגה שהאדם מציב את עצמו באופן כללי בעיני רוחו, זה 'מתאים' לי או לא, ונותן לאדם תעצומות נפש להתעלות מעל עצמו בכל מיני זמנים ירודים ומצבים רוחניים שונים, וכך בכח העשיה ההיא יכול לפעול ממילא השתנות על עצמו.

ב' לפעול פחות עם 'לחץ'; יותר עם הכדאיות בסדר זה ומה שמוטל עתה, ופחות עם מה ש'אמור לצאת'. בכלל הלחץ תמיד שם את הדגש על ה'אחרי', לסמן את ה'וי', וכך מפספסים את החויה של ההויה.

המחשה עוצמתית לזה, הרבה פעמים בזמני שמחה, ה'עול' והמחויבויות של ה'בעל שמחה' גוברים על תחושת העונג והשמחה שלו ואינו מסוגל להפיק הנאה מהשמחה כדבעי, הוא כבר מצפה לצאת בשלום מהשמחה, וכמו שפעם אמרה א"מ שתחי' שהכי קל לשמוח בחתונה של אחיין...

ומזה יש להקיש לעיתות המקודשים, יש אדם שחושב כל הזמן, ו'סוחב' על עצמו עול עצום: איך להוציא מה'ר"ה' או היו"ט הזה הכי הרבה שאפשר?

ולא זו הדרך, כמובן שההכנה הראויה היא שיכול להפיק כמה שיותר, ויכול גם להקדיש זמנים לחשוב כיצד לשמר את התועליות הנשגבות של הימים לאורך זמן ולקנות מהם קנינים בנפשו, אבל לכל לראש, המחשבות בעיצומו של יום צריכות להיות בכיוון של היאך להתחבר ליום ולהתקרב יותר, כיצד לחוש ולמשש את התוכן והפנימיות של היום, ודוק.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים