מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סימני החג - עצה מעשית

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 13, 2017 10:18 pm

לאחר שנחלשה סבתי (הירושלמית) נתקעתי בערב החג בלי קרא ורוביא.
אובד עצות הלכתי לירקן לקנות קרא, ולחנות התבלינים לקנות רוביא, אך מתכון - אין!
בס''ד בתושיה של רגע, מתוך לחץ ההכנות לחג, פשוט הכנסנו אותם לסיר של המרק, וירא כי טוב!!!
תמיד הייתי 'עושה טובה' ומתאמץ לאכול את המטוגנים-מסוכרים האלו טיפ-טיפה, ועכשיו עונג יו''ט אמיתי! עד סוף החגים עוד שמתי רוביא במרק...
אותו דבר הגזר. פשוט בתחילת הסעודה מוציאים מהמרק גזר קרא ורוביא, הידור במנהג, קל להכנה טעים לאכילה.

ראש של דג, יש מקור שצריך דוקא קרפיון? יש כאלה שלא מסוגלים לאכלו. ניתן לאכול דניס או מקרל, והראש מכבד את החג.

במיגו דזכי, חפשתי בגוגל 'מתכון כרישה' 'מתכון עלי סלק' ומצאתי דברים ראויים לכתחילה לקיום דברי חז''ל (פתוחים בנטפרי).

ובצאתי מן הקודש, אזכיר כי ראשוני אשכנז כתבו להקפיד על דבש דבורים דוקא, ולא של פרחים.
ואחרון חביב, השו''ע פוסק כרש''י שהרוביא הוא תלתן, והן אמנם שהגאונים פירשו דהיינו פול המצרי, והעיד החיד''א שכן הוא מנהג ירושלים עיה''ק תובב''א בלוביא, אך מן הראוי לכל אחד להדרמולדקדק לסימן טוב על תלתן דוקא - חילבה, ניתן לקנות את גרגרי החילבה בחנות תבלינים. לדידן, האשכנזים שקשה לנו לאוכלו, ניתן רק לראותו וכהגירסא בגמ' 'למיחזי בריש שתא', יש להעיר אולי לדידן הוא מוקצה, שאינו עומד לבישול, ורק ראוי לאוכלים אותו, ולכן יניחנו על מדף מבעוד יום.
שנה טובה ומתוקה!!!

חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' ספטמבר 13, 2017 10:20 pm

אולי הגיע הזמן לפתוח תת-פורום מיוחד בענייני בישול? (במיוחד שנתרבו האברכים המקיימים את מאמר החכם "לעזור לאשה לעזור לי ללמוד"..)

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' ספטמבר 13, 2017 10:50 pm

לענין כתב:ובצאתי מן הקודש, אזכיר כי ראשוני אשכנז כתבו להקפיד על דבש דבורים דוקא, ולא של פרחים.

לא מובן, דבש דבורים הוא דבש שהדבורים מייצרות מפרחים. לא ידוע לי על שני סוגי דבש. איפה הראשונים כתבו דבר כזה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 13, 2017 11:05 pm

סילאן

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 13, 2017 11:09 pm

לקט יושר ח''א עמ' ר''פ -
דבש חי סימן טוב לאכול בר''ה, ודבש דבורים מן המובחר, כי הדבורים דמי למשפט כי עושים לפעמים נקמה כמו שמוכח מן הפסוקים, ומה שיוצא מהן הוא מתוק, וסימן לדבר שאנו יוצאין ממדת הדין למידת הרחמים.
מה שכתבתי בטעות אור זרוע, הוא מתייחס לחלק הראשון של 'דבש חי' (הל' ר''ה סי' רנ''ז), אבל לא לדבש דבורים. כיום אין דבש חי כי חובה להרתיח אותו.
אז כשכבודו מגיע לחנות ועומדים על המדף 'דבש דבורים' ו'דבש פרחים' (כך כתוב על האריזות), אומר לו הלקט יושר לקחת את של הדבורים. במידה והדבש שאינו של הדבורים הוא חי יל''ע הי מינייהו עדיף, ולכאו' עדיפה קפידת האו''ז שהיה גדול טפי.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' ספטמבר 13, 2017 11:16 pm

בברכה המשולשת כתב:סילאן

זה מתמרים, מה הקשר?

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' ספטמבר 13, 2017 11:17 pm

יש להעיר שחלק מבני ספרד נוהגים שלא לאכול דבש בר"ה, יען שרומז לדין, וכן דבש מצאת אכול דייך כתיב. אלא אוכלים תפוח מבושל בסוכר.
ראה בן איש חי.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שמש » ד' ספטמבר 13, 2017 11:19 pm

לענין כתב:לקט יושר ח''א עמ' ר''פ -
דבש חי סימן טוב לאכול בר''ה, ודבש דבורים מן המובחר, כי הדבורים דמי למשפט כי עושים לפעמים נקמה כמו שמוכח מן הפסוקים, ומה שיוצא מהן הוא מתוק, וסימן לדבר שאנו יוצאין ממדת הדין למידת הרחמים.
מה שכתבתי בטעות אור זרוע, הוא מתייחס לחלק הראשון של 'דבש חי' (הל' ר''ה סי' רנ''ז), אבל לא לדבש דבורים. כיום אין דבש חי כי חובה להרתיח אותו.
אז כשכבודו מגיע לחנות ועומדים על המדף 'דבש דבורים' ו'דבש פרחים' (כך כתוב על האריזות), אומר לו הלקט יושר לקחת את של הדבורים. במידה והדבש שאינו של הדבורים הוא חי יל''ע הי מינייהו עדיף, ולכאו' עדיפה קפידת האו''ז שהיה גדול טפי.

'דבש פרחי בר' הכוונה לדבש שהדבורים מפיקות אותו מצוף של פרחי בר (ולא פרחי הדרים למשל)...

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' ספטמבר 13, 2017 11:24 pm

לענין כתב:לקט יושר ח''א עמ' ר''פ -
דבש חי סימן טוב לאכול בר''ה, ודבש דבורים מן המובחר, כי הדבורים דמי למשפט כי עושים לפעמים נקמה כמו שמוכח מן הפסוקים, ומה שיוצא מהן הוא מתוק, וסימן לדבר שאנו יוצאין ממדת הדין למידת הרחמים.
מה שכתבתי בטעות אור זרוע, הוא מתייחס לחלק הראשון של 'דבש חי' (הל' ר''ה סי' רנ''ז), אבל לא לדבש דבורים. כיום אין דבש חי כי חובה להרתיח אותו.
אז כשכבודו מגיע לחנות ועומדים על המדף 'דבש דבורים' ו'דבש פרחים' (כך כתוב על האריזות), אומר לו הלקט יושר לקחת את של הדבורים. במידה והדבש שאינו של הדבורים הוא חי יל''ע הי מינייהו עדיף, ולכאו' עדיפה קפידת האו''ז שהיה גדול טפי.

לא הבנתי, תכל'ס מה ההבדל בין דבש דבורים לדבש פרחים חוץ מהכיתוב על האריזה?
באמת שאני לא מבין גדול בדבש, אבל אם הבנתי נכון דבש חי הוא דבש דבורים רגיל, אלא שהוא עדיין עם השעווה, או שאינו מבושל. [ואחד הספרים האחרונים שאפשר לדקדק בלשונותיו הוא לקט יושר].
מה כתוב בהערות ללקט יושר החדש?

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי מענה איש » ד' ספטמבר 13, 2017 11:36 pm

חד ברנש כתב:אולי הגיע הזמן לפתוח תת-פורום מיוחד בענייני בישול? (במיוחד שנתרבו האברכים המקיימים את מאמר החכם "לעזור לאשה לעזור לי ללמוד"..)

אני מתקשה לראות את הללו כפופים לרשימת רכיבים כלשהי או לאופן ההכנה...

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 390
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ה' ספטמבר 14, 2017 1:49 am

שש ושמח כתב:[ואחד הספרים האחרונים שאפשר לדקדק בלשונותיו הוא לקט יושר].


אכן??!

אין בידי להסביר לו איזה קטנונית מונח בהנחה זו, אך אם יש מן החברים הרבנים מי שידו משגת להסביר מה זה ראשון ומה זה ס׳ לקט יושר, מה זה ביאור הגר"א והגהות רעק"א, ואפי׳ מה זה ספר חזון איש, שיבוא בשליחותא דידן, שלא יאמרו ש"מ ניחא לן, ויהיה משכורתו שלמה מאת ה׳.

ואם מישהו יוכל להצביע על דיון באתרא הדין או בכל מקום אחר על אודות ספר לקט יושר אשמח אם ילנקקו או יעלנו.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי לענין » ה' ספטמבר 14, 2017 2:03 am

הרבנים שמש ושש ושמח,
לתומי חשבתי כי דבש פרחים מיוצר באופן סינטטי של ע''י דבורים, ואם שגיתי אתי תלון משוגתי. ניסיתי לברר בויקי' וכנראה שאתם צודקים. אבל למה באמת מה שכתוב עליו 'דבש דבורים' יקר בהרבה ממה שנכתב עליו 'דבש פרחי בר'.
דבש חי, כפה''נ הוא שאינו מבושל, מה שאינו שכיח במחוזותינו מחמת הפיסטור והסינון.
ואפשר דהכוונה לדבש שבתוך השעוה, וכמו שהיה מקפיד הרה''ק מקאריץ, אלא שבזה יש חשש שבד''כ אוכל קצת שעוה, ולדעת הגרי''י פישר בעל אבן ישראל הדבר אסור. עוד מכשול יש, מצד מלאכת דש, שהוא איסור תורה, וצריך לברר היטך אוכלים זה - לא ראיתיו אלא פ''א לפני כחמש עשרה שנה.

חלילה אף א' לא פקפק בגדלותו ועוצמתו של רבינו הלקט יושר. כוונת שש ושמח היתה שלפעמים הלשון שם אינה כפי המקובל, וההבנה בדבריו היא לא כמו שנראה בהשקפה שטחית, וכידוע סגנונו הנפלא של בעל לקט יושר שברמז קטן אפשר ללמוד מדבריו הקדושים הלכות מרובות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 14, 2017 9:03 am

שש ושמח כתב:
בברכה המשולשת כתב:סילאן

זה מתמרים, מה הקשר?


זה הדבש של הפסוק

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 14, 2017 9:06 am

שש ושמח כתב: מה כתוב בהערות ללקט יושר החדש?

הערה 87:... דבש חי יתכן לפרשו בלי תערובות אחרות כעין יין חי שמוזכר בפסחים קח, ב עיי"ש ברשב"ם ובתוס'. ויתכן לפרשו שאינו מבושל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' ספטמבר 14, 2017 9:12 am

לענין כתב:חלילה אף א' לא פקפק בגדלותו ועוצמתו של רבינו הלקט יושר. כוונת שש ושמח היתה שלפעמים הלשון שם אינה כפי המקובל, וההבנה בדבריו היא לא כמו שנראה בהשקפה שטחית, וכידוע סגנונו הנפלא של בעל לקט יושר שברמז קטן אפשר ללמוד מדבריו הקדושים הלכות מרובות.

אם אתה לא חושב כמוני תגיד שאני מדבר שטויות, אין צורך לומר שלא התכוונתי למה שכתבתי. ידוע שלשונו של הלקט יושר [כמו הרבה מחכמי אשכנז כמו מהרי"ל למשל] אינה צחה כ"כ, אם תרצה תאמר שאי"ז חסרון אלא שלא רצו להשקיע בזה, אבל זו המציאות. והלקט יושר הוא לא רבינו ואף אחד לא הכיר בגדלותו ועוצמתו, הוא אינו אלא המשמש של התרוה"ד. אולי היה קצת ת"ח ואולי לא.

בברכה המשולשת, ידוע שסילאן הוא דבש תמרים והוא דבש של התורה, אבל זה לא קשור לד' הלקט יושר כלל, שבודאי שלא התכוין לדבש תמרים שלא היה מצוי במקומו כלל. ותודה על הציטוט מההערות.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 14, 2017 11:17 am

בברכה המשולשת כתב:
שש ושמח כתב:
בברכה המשולשת כתב:סילאן

זה מתמרים, מה הקשר?


זה הדבש של הפסוק

אתה צודק שזה הדבש של הפסוק אבל מקור המנהג לאכול דבש בראש השנה אינו בפסוק ובדברי חז"ל והראשונים כשכתבו דבש סתם דבש הוא דבש דבורים
חוץ מזה לאכול תמרים בליל ר"ה הוא כבר מהגמרא וקדם למנהג לאכול תפוח בדבש

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 14, 2017 4:52 pm

כדכד כתב: אתה צודק שזה הדבש של הפסוק אבל מקור המנהג לאכול דבש בראש השנה אינו בפסוק ובדברי חז"ל והראשונים כשכתבו דבש סתם דבש הוא דבש דבורים
חוץ מזה לאכול תמרים בליל ר"ה הוא כבר מהגמרא וקדם למנהג לאכול תפוח בדבש


אכן, כתר"ה צודק לחלוטין, ולכך היתה גם כוונתי, אלא שניסחתי את דברי בצורה קצרה הרבה יותר מדי.
ייש"כ על התיקון החשוב.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 14, 2017 5:55 pm

בברכה המשולשת כתב:
שש ושמח כתב:
בברכה המשולשת כתב:סילאן

זה מתמרים, מה הקשר?


זה הדבש של הפסוק

תלוי של איזה פסוק.
דבש שבשבעת המשקין - הוא דווקא דבש דבורים.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 14, 2017 6:15 pm

שבעת המשקין לא כתובים בפסוק אלא בחז"ל וע"ז גם הוא מודה שדבש זה דבש דבורים

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 14, 2017 6:17 pm

שש ושמח כתב:
לענין כתב:חלילה אף א' לא פקפק בגדלותו ועוצמתו של רבינו הלקט יושר. כוונת שש ושמח היתה שלפעמים הלשון שם אינה כפי המקובל, וההבנה בדבריו היא לא כמו שנראה בהשקפה שטחית, וכידוע סגנונו הנפלא של בעל לקט יושר שברמז קטן אפשר ללמוד מדבריו הקדושים הלכות מרובות.

אם אתה לא חושב כמוני תגיד שאני מדבר שטויות, אין צורך לומר שלא התכוונתי למה שכתבתי. ידוע שלשונו של הלקט יושר [כמו הרבה מחכמי אשכנז כמו מהרי"ל למשל] אינה צחה כ"כ, אם תרצה תאמר שאי"ז חסרון אלא שלא רצו להשקיע בזה, אבל זו המציאות. והלקט יושר הוא לא רבינו ואף אחד לא הכיר בגדלותו ועוצמתו, הוא אינו אלא המשמש של התרוה"ד. אולי היה קצת ת"ח ואולי לא.
.

איך אפשר לכתוב כזה דבר?
הלקט יושר היה תלמידו המובהק של התרוה"ד ולא סתם איזה משב"ק
גדלותו התורנית ניכרת בכתביו ובמה שהביאו ממנו הפוסקים אחריו.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' ספטמבר 14, 2017 10:09 pm

מתוך הקדמת הלקט יושר
ואני לא הגעתי עדיין לקראות אותי לא רב ולא חבר וכבר הגעתי למ' שנה ויותר

וכן מוכח מהרבה מקומות בספרו.
אבל חבל שאני מביא מקורות לענין, כי בכך נראה שאני מסכים להנחה המופרכת שכל מי שהיה בתקופת הראשונים והגיע אליו כתב ידו הוא ת"ח עד שיוכח אחרת. ברור שנקודת המוצא היא שכל מי שאין לנו ידיעה ברורה על היותו ת"ח אין לנו להחשיבו ככזה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי דרומי » ה' ספטמבר 14, 2017 10:13 pm

יפה אמרת ובעתו אמרת, אך אנו לוקחים את דבריך בערבון מוגבל מאוד כל עוד לא הוכחת את היותך תלמיד חכם

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 14, 2017 11:15 pm

כדכד כתב:שבעת המשקין לא כתובים בפסוק אלא בחז"ל וע"ז גם הוא מודה שדבש זה דבש דבורים

לא נכון. דרשו אותם מפסוקים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי משולש » ה' ספטמבר 14, 2017 11:42 pm

שש ושמח כתב:מתוך הקדמת הלקט יושר
ואני לא הגעתי עדיין לקראות אותי לא רב ולא חבר וכבר הגעתי למ' שנה ויותר

וכן מוכח מהרבה מקומות בספרו.
אבל חבל שאני מביא מקורות לענין, כי בכך נראה שאני מסכים להנחה המופרכת שכל מי שהיה בתקופת הראשונים והגיע אליו כתב ידו הוא ת"ח עד שיוכח אחרת. ברור שנקודת המוצא היא שכל מי שאין לנו ידיעה ברורה על היותו ת"ח אין לנו להחשיבו ככזה.

לפי דברי הבלע שלך גם אברהם אבינו היה סתם אדם פשוט ששווה כמו עפר ואפר כמו שמוכח בתורה. וכן דוד היה במדרגה של תולעת ולא של איש, והיה סתם "חרפת אדם ובזוי עם" ח"ו. (וכן עוד רבים מגדולי ישראל).
דברי הלקט יושר מובאים כמה וכמה פעמים ברמ"א (ובספר המנהגים?) ובעוד הרבה פוסקים שדנים בדבריו ומביאים ממנו הלכות.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' ספטמבר 14, 2017 11:57 pm

הלקט יושר לא מובא בשום פוסק עד שנדפס מכת"י בשנת תרס"ג.
וגם אלו שמביאים אותו אח"כ לא הביאוהו בתור פוסק אלא בתור יהודי כשר שמעיד על הנהגות רבינו התרוה"ד, שעד אחד נאמן באיסורין.
ומכאן תלמד ערך שאר דבריך.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 15, 2017 12:18 am

שש ושמח כתב:הלקט יושר לא מובא בשום פוסק עד שנדפס מכת"י בשנת תרס"ג.
וגם אלו שמביאים אותו אח"כ לא הביאוהו בתור פוסק אלא בתור יהודי כשר שמעיד על הנהגות רבינו התרוה"ד, שעד אחד נאמן באיסורין.
ומכאן תלמד ערך שאר דבריך.


דרכי משה הקצר אורח חיים סימן תפו

ושמעתי שמהרא"י (לקט יושר ח"א עמ' 7 - 86) נהג לשטוף הכוס לכל כוס וכוס


דרכי משה הקצר אורח חיים סימן תרפה

מצאתי כתוב (הגהות מנהגים ר"א טירנא מנהגי ארבע פרשיות אות מז עמ' קנב) בשם מהרי"ש (לקט יושר ח"א עמ' 154) אותם שאינם יכולים לבא למנין לפרשת זכור יש להם ליזהר לומר אותה בניגון ובטעמים עכ"ל:


ב"ח אורח חיים סימן תעג

וכן השיגו מהרא"י בסדר שולחן שלו (לקט יושר ח"א עמ' 88)


ספר המנהגים (טירנא) הגהות המנהגים חודש אב

מהר"ש היה שותה יין עד שבעה באב דאז נכנסו להיכל, מהרי"ש (לקט יושר א' 109).



ספר המנהגים (טירנא) הגהות המנהגים עשרת ימי תשובה

מי שנזהר מפת של נכרי כל ימות השנה אין רשאי לאכול פת שהוכשר ע"י קיסם, מהרי"ש - (לקט יושר א' 132).


ספר המנהגים (טירנא) הגהות המנהגים יום כיפור

מהרי"ש (לקט יושר א' 141) אסר לעמוד על כרים של עור ביו"כ אבל על אחרים יכולים לעמוד


ספר המנהגים (טירנא) הגהות המנהגים חנוכה

וכן כתב מהרי"ש (לקט יושר א' 152)


ספר המנהגים (טירנא) הגהות המנהגים חנוכה

השיב מהרי"ש (לקט יושר א' 151): אם כבה נר חנוכה (קודם) שדלק שיעורו [אין צריך לחזור ולהדליק]


ספר המנהגים (טירנא) הגהות המנהגים חודש טבת

וכן כתב מהרי"ש (לקט יושר א' 41) בשם מהר"ש (סי' קס"ט),


ספר המנהגים (טירנא) הגהות המנהגים ארבע פרשיות

כתב מהרי"ש (לקט יושר א' 154) אותם שאינם יכולים לבא למנין בפרשת זכור יש ליזהר לאמרה בנגון ובטעמים וכו'



ספר המנהגים (טירנא) הגהות המנהגים דיני קדיש יתום

מהרי"ש (לקט יושר א' 47) פסק כתוספות

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' ספטמבר 15, 2017 12:54 am

סיכום דבריך: אף אחד לא מביא שום דבר בשם לקט יושר. מצאנו בהגהות מנהגים (מי זה?) שמביא כמה דברים בשם התרוה"ד שנמצאים גם בלקט יושר, ולא מביאם בשמו. אחד מהמקומות האלו הובא גם בד"מ. וכן מצאנו בב"ח שמביא בשם "סדר שולחן" של התרוה"ד, שהוא חיבור שנכתב ע"י התרוה"ד עצמו והועתק בלקט יושר, והיה מצוי גם בהעתקים אחרים וכמו שהובא בשו"ת מהרש"ל סי' פ"ח.
תודה על הסיוע.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 15, 2017 1:03 am

שש ושמח כתב:סיכום דבריך: אף אחד לא מביא שום דבר בשם לקט יושר. מצאנו בהגהות מנהגים (מי זה?) שמביא כמה דברים בשם התרוה"ד שנמצאים גם בלקט יושר, ולא מביאם בשמו. אחד מהמקומות האלו הובא גם בד"מ. וכן מצאנו בב"ח שמביא בשם "סדר שולחן" של התרוה"ד, שהוא חיבור שנכתב ע"י התרוה"ד עצמו והועתק בלקט יושר, והיה מצוי גם בהעתקים אחרים וכמו שהובא בשו"ת מהרש"ל סי' פ"ח.
תודה על הסיוע.

סיכום ממש לא נכון.
א. הבאתי פעמיים בדרכי משה, אחד מהגהות מנהגים ואחד מעצמו.
ב. ה"כמה דברים" האלו לא נמצאים גם בלקט יושר אלא רק בלקט יושר. (וזה שלא מציין שם החכם לא אומר כלום, מצוי מאוד בהרבה פוסקים).
ג. לא אמרתי שהמקורות שהבאתי הם כל המקורות הקיימים ומסתמא חיפוש נוסף יעלה עוד מקורות.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' ספטמבר 15, 2017 1:13 am

א. אם הד"מ מביא בשם "שמעתי" מה שנמצא בלקט יושר זו הוכחה שלא היה לפניו הספר. וחוץ מזה שהלקט יושר שצויין שם אינו אלא סדר הפסח שהזכרתי לעיל שהוא חיבור נפרד של התרוה"ד בעצמו.
ב. אם הגרח"ק כותב משהו בשם החזו"א זה מוכיח שהוא ראה ספר "דינים והנהגות חזו"א"?
ג. יש לשער שחיפוש נוסף לא יעלה שום מקור, כיון שבהקדמה ללקט יושר החדש [פתוח במקוון בתוך 40 עמ' ראשונים] לא מצאו כזה, וכמדומני שהם כותבים מפורש כדברי.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 15, 2017 1:30 am

שש ושמח כתב:א. אם הד"מ מביא בשם "שמעתי" מה שנמצא בלקט יושר זו הוכחה שלא היה לפניו הספר. וחוץ מזה שהלקט יושר שצויין שם אינו אלא סדר הפסח שהזכרתי לעיל שהוא חיבור נפרד של התרוה"ד בעצמו.
ב. אם הגרח"ק כותב משהו בשם החזו"א זה מוכיח שהוא ראה ספר "דינים והנהגות חזו"א"?
ג. יש לשער שחיפוש נוסף לא יעלה שום מקור, כיון שבהקדמה ללקט יושר החדש [פתוח במקוון בתוך 40 עמ' ראשונים] לא מצאו כזה, וכמדומני שהם כותבים מפורש כדברי.

א. איני יודע.
ב. החזו"א קרוב לגרח"ק, מניין לך שהגהות מנהגים יכל לקבל את מנהגי התה"ד באופן ישיר בלי ר' יוזל?
ג. איפה הם מביאים שם רשימה של איזכורים?
הם לא כותבים כדבריך אלא שהוא "לא היה מבחירי תלמידיו" אבל להיפך בכל התיאור של תולדותיו עולה רושם של תלמיד מובהק שלמד גם אצל רבים מגדולי הדור, ואמנם לא הגיע לדרגה של הוראה בעצמו, אבל ספרו נחשב באופן כללי כבר סמכא, והוא מביא שם בהערה מהגרש"ד מונק ש"אע"פ שלא היה בעל הוראה הוה דייק טובא בשמעתתא ושימש רבו באמונה, וקרא לפניו רוב מה שכתב, והגיה ככל אשר ציוהו".

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' ספטמבר 15, 2017 1:41 am

ב. זה הבעיה כאן, שאתה מניח הנחות בלתי מבוססות ושואל אותי מנין לי הפוך.
ג. הנני להעתיק את כל רשימת האיזכורים בשלמותה (עמ' 21 באוצר)
"כאמור הספר הזה וכן מחברו לא הוזכרו בשום מקום עד שנמצא כתה"י במינכן"

ומה שכותב הגרש"ד בתחילת דבריו הוא ממש מה שכתבתי, שהמחבר לא היה בעל הוראה. ולכן בודאי שכשמעיד על עובדות חד משמעיות אפשר לסמוך עליו, אך לא שייך לדקדק בלשונותיו.
ומה שכותב בסוף דבריו שקרא לפני רבו רוב מה שכתב וכו', לשונו אינו מדוקדק, התרוה"ד הגיה רק הל' שמחות וכמו שכתוב בסוף חלק יו"ד שקרא לפני רבו רוב הל' שמחות והגיה בהם קצת ולכן יש לסמוך עליהם וכו', ואדרבא משם משמע שרק בהל' שמחות עשה כן ולא בשאר הספר. [גם בנידון הגרש"ד מדובר על ענין שמופיע גם בהלכות שמחות].

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 17, 2017 10:20 am

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:שבעת המשקין לא כתובים בפסוק אלא בחז"ל וע"ז גם הוא מודה שדבש זה דבש דבורים

לא נכון. דרשו אותם מפסוקים.

בדקתי במפרשי המשנה (מכשירין ו, ד) ומצאתי שנחלקו הדעות אם לומדים אותם מפסוקים (תוספתא) או שכל משקה חשוב נכלל ב"אשר ישתה" ונחלקו ר"א ור"י בתרומות יא, ב אם שבעת המשקין דוקא או כל משקה חשוב. גם לדעות שלומדים מפסוקים יש אומרים שזו אסמכתא

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: סימני החג - עצה מעשית

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' ספטמבר 17, 2017 1:27 pm

לפי הניסיון כבר היו בדורנו שני אנשים שהיו בשיעור אחד ושמעו דברים הפוכים! ואין לסמוך על שמועות בזמן הזה, שהשומעים אינם מקפידים על הדיוק.

בעל לקט יושר לא קיבל תואר חבר בחיי תרומת הדשן (אבל כנראה קיבל אחרי שנפטר). אבל נראה דייקן.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים