מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גם זה יעבור גז"י

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

גם זה יעבור גז"י

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' נובמבר 06, 2017 4:37 pm

ב"יתד השבוע" של יתד נאמן, עש"ק פ' וירא, י"ד חשון תשע"ח, עמ' 32, נתפרסם מכתב מאת הרב ישראל דן, בו הוא מגיב על גילוי חותם עתיק בטורקיה שהארכיאולוגים רוצים לייחס לשלמה המלך. ועל זה הוא כותב שיש מסורת קדומה שחותמו של שלמה המלך אמור לשאת כיתוב: גז"י [= גם זה יעבור], וא"כ אם הכיתוב הזה לא נמצא בחותם שהתגלה, יש לדחות את ייחוסו לשלמה המלך.
יש להבהיר שלמסורת זו אין מקור בחז"ל, אך נזכרה בכמה ספרים.
הוא מביא ס' חדרי בטן להגאון החיד"א, עמ' ע"ט אות ל"א, שכותב: 'כמו שאמרו ששלמה המלך היה לו חותם וכתב עליו "גם זה עבר" כי העולם אין'.
ולכאורה אין משם שום ראיה שזו מסורת מבוססת, כי הביטוי "כמו שאמרו" יכול להתאים גם לסיפור עממי בלי בסיס.
ואח"כ הוא מביא ס' "עבודת ה'" (ירושלים תרמ"ד, הפטרת מקץ): 'ואמרו רבותינו שטבעת היה לשלמה המלך ע"ה והיה חקוק עליה: גזי, ראשי תיבות: גם זו יעבור ...".
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =79&hilite
אך גם מזה אין ראיה כי הביטוי "רבותינו" אינו מרמז בהכרח על חז"ל, אלא נהוג לכותבו גם על ראשונים ואחרונים.
ולאחר מכן הוא מעתיק את הסיפור (הדמיוני?) המובא באריכות יתר בס' "חידושי תורה" (לרבי מאיר צבי הירש זאכמאן, מונקאטש תרפ"ט), פרשת ויקרא, (עמ' 89-92), עיי"ש.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =94&hilite
והוא מסיים בציטוט מתוך ס' עוד יוסף חי - דרשות (לבעל בן איש חי) פ' צו: 'מלך אחד אמר לחכם אחד שיביא לו דבר אחד אשר כשרואהו בעת צרה ישמח ויתנחם ואם יראהו בעת טובה יעצב. מה עשה החכם הביא לו טבעת אחת שכתוב עליה ג' תיבות אלו שהם "גם זה יעבור", ואז ...".
בדברי הבן איש חי אין שום רמז שמדובר בשלמה המלך, אלא ב"מלך אחד".
וכן נראה (בבדיקה באוצר החכמה) שרוב רובם של המביאים סיפור זה אינם מייחסים אותו לשלמה המלך.
ומסתבר שהגדרת סיפור זה הוא בין "משל" ל"סיפור עממי", (ואינו מסורת חז"ל).
וראה "סיני" כרך ק"ח, עמ' רעה-רעח, מאמר שהתפרסם בענין זה.
ויתכן שבמשך הזמן "הדביקו" את הסיפור לשלמה המלך, וכך שמע אותו הגאון החיד"א, אשר מביא אותו בהסתייגות בלשון "כמו שאמרו".
נערך לאחרונה על ידי וונדרבר ב ג' נובמבר 07, 2017 8:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: גם זה יעבור גז"י

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' נובמבר 06, 2017 5:26 pm

באלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא בההדרת הרב סטל יש אריכות דברים בענין.

במשנת חכמים להרב המני"ח במעלת קבלת היסורין מביא ג"כ מעשה זה, זהו לכאורה המקור היהודי הקדום למשפט זה, (לא צוין שם, הערתי על כך בזמנו להרב סטל).

פלגינן
הודעות: 3236
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: גם זה יעבור גז"י

הודעהעל ידי פלגינן » ב' נובמבר 06, 2017 6:08 pm

וונדרבר כתב:ב"יתד השבוע" של יתד נאמן, עש"ק פ' וירא, י"ד חשון תשע"ח, עמ' 32, נתפרסם מכתב מאת הרב ישראל דן, בו הוא מגיב על גילוי חותם עתיק בטורקיה שהארכיאולוגים רוצים לייחס לשלמה המלך. ועל זה הוא כותב שיש מסורת קדומה שחותמו של שלמה המלך אמור לשאת כיתוב: גז"י [= גם זה יעבור], וא"כ אם הכיתוב הזה לא נמצא בחותם שהתגלה, יש לדחות את ייחוסו לשלמה המלך.
יש להבהיר שלמסורת זו אין מקור בחז"ל, אך נזכרה בכמה ספרים...

[בקיצור, כבודו תמצת את הכתבה..]
עם כל הכבוד לידידי הרב דן[דרוביץ], והכתבה שלו באמת יפה ומיוחדת כדרכו, אך נאיבי לעמת את האגדה המשונה [ובעיקר המאוחרת] הזו עם תגליות ארכאולוגיות. וכבר שמעתי ליצן אחד שאמר שגם הכיתוב הזה עבר..

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: גם זה יעבור גז"י

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' נובמבר 06, 2017 8:19 pm

מחולת המחנים כתב:באלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא בההדרת הרב סטל יש אריכות דברים בענין.
במשנת חכמים להרב המני"ח במעלת קבלת היסורין מביא ג"כ מעשה זה, זהו לכאורה המקור היהודי הקדום למשפט זה, (לא צוין שם, הערתי על כך בזמנו להרב סטל).

האם אפשר לציין בס' משנת חכמים, בתוך המעלה הכ"ד קבלת היסורין, באיזה סימן?

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: גם זה יעבור גז"י

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' נובמבר 07, 2017 9:11 pm

וונדרבר כתב:
מחולת המחנים כתב:באלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא בההדרת הרב סטל יש אריכות דברים בענין.
במשנת חכמים להרב המני"ח במעלת קבלת היסורין מביא ג"כ מעשה זה, זהו לכאורה המקור היהודי הקדום למשפט זה, (לא צוין שם, הערתי על כך בזמנו להרב סטל).

האם אפשר לציין בס' משנת חכמים, בתוך המעלה הכ"ד קבלת היסורין, באיזה סימן?

בינתים לא מצאתי את המעשה הזה שם, אך אפשר למצוא שם את הרעיון באופן כללי ש"הכל עובר".
ראה במשנת חכמים, מעלה כ"ד קבלת היסורין, סי' תרפ"ג, שכותב בתוך דבריו:
"אל תשמח בם אם יטיבו, גם אל תדאג אם ירעו, כי הטובות גם הרעות כאשר יחנו כן יסעו".
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 260&hilite


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 369 אורחים