איש_ספר כתב:בגמ' ברכות ה, א:
ואמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש: מאי דכתיב +שמות כ"ד+ ואתנה לך את לחת האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם, לחות - אלו עשרת הדברות, תורה - זה מקרא, והמצוה - זו משנה, אשר כתבתי - אלו נביאים וכתובים, להורותם - זה תלמוד; מלמד שכולם נתנו למשה מסיני.
ומבואר שיש ברית מיוחדת על האמור בלוחות יותר מכל האמור בתורה. וכן ראיתי בעבר לאחד מגאוני בית הלוי ואיני זכור עתה.
וכמו כן מצינו במטבע תפילת שחרית של שבת:
ושני לוחות אבנים הוריד בידו, וכתוב בהן שמירת שבת, וכן כתוב בתורתך.
שוב אנו רואים שלוחות יש בהם יותר מתורה.
בר ששת כתב:האם ישנו כלל או הסבר, מפני מה נאמרו דווקא מצוות אלו, והאם יש בהם תוספת קדושה או חיוב?!
אם בדיברות הראשונות, ישנם דברים כוללים לכל התורה כולה, לא כך הדבר בדיברות האחרונות שיש בהן רק פרטי איסורים,
מה אם כן, ייחודיותן, מעמדן של הדיברות?!
ראה בחומת הדת לח"ח פרק יב שהביא בשם הראשונים שכל התורה כלולה בהם. אני מאמין שגם בתורה שלמה פר' יתרו יש חומר בנושא, ולא מכבר יצא ספר מקיף על עשרת הדברות ש/ל מפעל תרי"ג מצוות. אגב, הגר"א כותב שכל עשרת הדברות מרומזות בפרשה ראשונה של שמע, מורה ג"כ על המרכזיות, ודוק. וכבר נמצא כן במדרשים להדיא.
למדנו מזה שצריך אדם לקרא שלש פרשיות אלו בכוונת הלב למצוה מן המובחר וכאלו קרא עשרת הדברות שהם עיקר הדת ודכוות' אמרינן בסוף פ"ק דברכות אמר ר' יהדה אמר שמואל אף בגבולין בקשו לומר עשרת הדברות בכל יום אלא שכבר בטלום מפני תרעומת המינים.
בר ששת כתב:ועדיין יש לשאול (ואני מתחנן לבל נסיט את האשכול לשם) כלום, האם בתורה יש עונש שאינו בעולם הזה?
וכבר הקשו הראשונים בהאי עניינא מדוע לא הוזכרו ייעודי העולם הבא, ותירצו בכמה וכמה אופנים,
וא"כ מה התפיסה בתורה? כלומר מה חילוק יתכן, וכי נאמר שכל עניין הקללות והשכר והעונש המוזכרים בק"ש
נוגעים רק לעשרת הדיברות?
פשיטא שגם אם כל התורה ניתנה בסיני , לא ניתנה כולה לישראל במעמד הר סיני, אלא משה בלבד שהיה בעל כח נבואי רב היקף קיבלה במשך ארבעים יום ואח"כ לקח לו למוסרה לישראל ארבעים שנה. במעמד הר סיני נמסרו רק עשרת הדברות, (וממילא יש לעיין בטעם לאכילת מאכלי חלב שהובא במ"ב, שלפי זה בטל).
השאלה היא למה נמסרו דוקא עשרת הדברות ביום מתן תורה. אם בגלל מרכזיותן, אם בגלל שהם מהוות ליבה או מבחן כניסה.
מצינו בחז"ל שהקב"ה דחה את המלאכים ע"י ציטוטים מעשרת הדברות דווקא. וכן אומות העולם [מה כתיב בה לא תרצח וכו']. אך אין בכך כדי להכריע האם זה רק מבחן כניגסה לאמור מי ראוי לקבל את התורה או שאלו העיקרים שיש להודיעם ביום הלימודים הראשון.
תולעת ספרים07 כתב:כבר כתבנו באשכול אחר שגם משה רבינו ע"ה לא קיבל את כל התורה בהר סיני - וכפי שכתב רש"י ככלותו לדבר עמו שלימדו פרשת משפטים - תרומה תצווה קיבל רק לאחר חטא העגל ככפרה על עוון העגל - קרבנות קיבל באוהל מועד ולא בהר סיני - פרשת בהר גם כן לכאו' קיבל בהר סיני וכפי שכבר האריך בה החזו"א - כך שגם אם נאמר כדברי רס"ג שכל התורה רמוזה בעשרת הדברות - אין הכוונה כפשוטן - וברי לי שגם משה רבינו ע"ה לא קיבל את כל התורה בהר סיני.
מעיין כתב:.....
ועי' בכד הקמח ערך שבועות
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים