בברכה המשולשת כתב:פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.
הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?
אכן, הובאו שם תשובות נוספות, של הגריש"א ושל הרב שמחה קוק [ובספרו נדפס עם הוספות] ועוד.
בהפנייתי התכוונתי בעיקר לנקודה אחת, שהרב מלכה במאמרו דן בגדרי מצוות תוכחה, ובתגובה טענו הרב אלישיב והרב זילברשטיין שבמקרה הזה זו לא הסוגיה הנכונה.
זו לשון הגריש"א:
אנא לא ידענא מה ענין מצות תוכחה לכאן... המטרה של ההפגנות היא לעצור את מגיפת התפשטות הרס השבת, וזה מה שנשאר ביד יראי ה' החרדים על דברו, למחות ולהפגין בעד קדושת השבת.
וזו לשון הרב זילברשטיין:
ההפגנה אינה מדין אפרושי מאיסורא של החוטאים, או מדין מצות תוכחה, אלא מטעם שלא יהא הדבר למכשול לדורות, ולא יגררו אחריהם ותהי' השבת נרמסת חלילה ברבים כפי שיתבאר להלן. יש בזה משום העמדת הדת על תילה, וכל מצוה שמסרו ישראל נפשם עליה נתקיימה בידם (שבת קל,א). כשאנו מפגינים אנו מבקשים איפוא למעננו עצמנו "לא תבערו אש בכל מושבותיכם", שלא תהיה השבת שלנו נרמסת. ואין זה רק למען החוטאים, להפריש אותם מאיסור. מותר ואף חייבים להפגין כדי לא לאבד את רשות הרבים ואת השבת, שחלולה בפרהסיא היא גדולה מנשוא ביום ד'. וזאת למרות שיש בזה מכשול לשוטרים וכל הנלוים עליהם.