והלכתא: עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל - הולד כשר, בין בפנויה בין באשת איש.
לפני כמה מן הראשונים, היתה כאן בגמרא תוספת (שצריכה ביאור רב):
והני מילי באונס אבל ברצון לא.
וכן הוא גם בכמה כתבי יד של התלמוד (המסומנים בדק"ס השלם הוצאת מכון התלמוד הישראלי).
יש מן הראשונים שהביאו גירסה זו, ושלללוה, וכתבו דלא גרסינן לה. (ריב"ן וראמ"ה ליבמות שם).
וראה זה נמצא בתשו' יכין ובועז (ח"א סי' ק"ז):
בפ' האומר בקידושין ובפ' החולץ מוכח שהגוי הבא על בת ישראל הולד כשר בין בפנויה בין בא"א בין באונס בין ברצון ואעפ"י שיש גורסין וה"מ באונס אבל לא ברצון, וליתא, וכתבו התוס' דמשום שנאה שנו הגמ'. והרי"אף וכל הפוסקים ז"ל פסקו בין באונס בין ברצון וכ"כ הרמב"ם ז"ל בפט"ו מהלכות איסורי ביאה גוי ועבד הבא על בת ישראל הולד כשר בין בפנויה בין בא"א בין באונס בין ברצון ע"כ
זה מריח עניייני צנזורה, אבל לא לגמרי מובן, וכמובן שלא נמצא כן בתוס' שלפנינו.
תודה מראש לכל המשתדלים והמסייעים הע"י.