מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 10, 2018 3:32 pm

משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
כאמור, לצערי, עדיין לא ראיתי את הספר, ולכן ייתכן שלכל הערותי יש התייחסות שם. אני מגיב רק לציטוט שהובא כאן:
א. תוס' (ד"ה קרקפתא) היו ספרדים?
ב. דברי הרשב"י הם באמת אזהרה חמורה, לא הפחדה סתם.
ג. מותר להעריך גם גדול"י שלא סוברים כמנהגי ארץ אשכנז.
(ד. גילוי נאות: אני הקטן לא הנחתי תפילין בחוה"מ גם כשגרתי בחו"ל בצעירותי, כהנהגת אדוננו הגר"א.)

א. מה בדברי התוס' נראה לכב' ספרדי? הנה לשונו: קרקפתא דלא מנח תפלין - אם עוסק בתורה כמניח תפלין דמי דאמר במכילתא העוסק בתורה פטור מן התפלין ורבינו תם מפרש דהכא כשהמצוה בזויה עליו שמגונות עליו רצועות של תפלין שבראשו אבל אם ירא להניח משום דבעינן גוף נקי כאלישע בעל כנפים כדאיתא בריש במה טומנין (שבת דף מט. ושם) והוא דואג כל שעה שמא לא יוכל להזהר לשמרה בטהרה ובקדושה הא ודאי אין עליו דין פושעי ישראל בגופן וכל הני דשמעתין בשלא עשה תשובה אבל עשה תשובה אמרינן ביומא (דף פו.) דתשובה תולה ומיתה ממרקת.

ב. בסעיף זה כבודו מתווכח רק על הניסוח ולא על תוכן הדברים. בכל זאת אביא דוגמא ממה שהביא מ"סדר משנה" (יש שם עוד מקורות כאלו) "למה זה היה צריך מרן ז"ל (הב"י) להפחיד אותנו במה שרבי שמעון בר יוחאי ע"ה מפליג באיסורו בדברים שהם מעלומי עין השכל האנושי".

ג. מי לא העריך?

ד. האם כב' נוהג כגר"א לכל עניין, למשל חתימה בשם ב'בורא נפשות' ו'מודים דרבנן'?


א. כוונתי היתה לרמוז שהפחד מהנחת תפילין (בכל יום) היה נחלת יהודים רבים בצרפת באותה מידה שהיה כך בספרד.
ב. נכון, זו היתה הערה ניסוחית. ולא כל סגנון שמותר לסדר משנה לנקוט בו מותר גם לבני דורינו.
ג. ליחס לחכמי ספרד (ואיטליה) פחד לא הגיוני זה לא להעריך. אפשר היה לכתוב באותה מידה שמנהג ספרד השתנה בגלל האזהרה החמורה שבזוה"ק, בלי להציע כיוונים שמשתמע מהם שהיתה זו החלטה לא רציונלית.
ד. בודאי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 10, 2018 3:34 pm

משולש כתב:ב. בסעיף זה כבודו מתווכח רק על הניסוח ולא על תוכן הדברים. בכל זאת אביא דוגמא ממה שהביא מ"סדר משנה" (יש שם עוד מקורות כאלו) "למה זה היה צריך מרן ז"ל (הב"י) להפחיד אותנו במה שרבי שמעון בר יוחאי ע"ה מפליג באיסורו בדברים שהם מעלומי עין השכל האנושי".

המחבר כותב כך:
המהפך הספרדי שנישא על כנפי פחד קיומי עורר פליאה ואף הסתייגות ברורה, וביטא זאת בעל סדר משנה: כל חכמי ובני ספרד מיום שראו את ספר הזוהר חיל ורעדה יאחזמו מאימות מות נפלה עליהם לזה ראו כי טוב בחוה"מ להזניחן.., למה זה היה צריך מרן ז"ל (הב"י) להפחיד אותנו במה שרבי שמעון בר יוחאי ע"ה מפליג באיסורו בדברים שהם מעלומי עין השכל האנושי.
(ההדגשות במקור).
עד כאן הועתק בספר מדברי בעל סדר משנה. הבה נראה את הדברים בשלמות:
סדר משנה.PNG
סדר משנה.PNG (82.65 KiB) נצפה 9102 פעמים


כלומר, אין כאן התנגדות, פליאה והסתייגות ברורה מ'הפחדות' ע"פ הזוהר, אלא שאלתו היא למה הוצרך הב"י בנד"ד לאזהרת הזוהר, הלא ממ"נ, אם מכוין לשם מצוה יש עליו (לדעת האוסרים) איסור רב ועצום (ומפחיד) של לאו דאורייתא דלא תוסיף, ואם אינו מכוין לשם מצוה גם אזהרת הזוהר אינה.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ג' אפריל 10, 2018 3:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 3:38 pm

אחרון התלמידים כתב:
משולש כתב:יהודי ספרד היו נתונים להשפעות סותרות, בעד ונגד, תהפוכות לכאן ולכאן, פעם נטיה לפסקו של הרשב"א, ופעם ציות כנוע לפסקו ההפוך של הרא"ש, ולבסוף נטישה מוחלטת בגין דברי הזוהר. היות ובספרד הנחת תפילין לא היתה מושרשת דיה, נקל היה לנווט את ענין התפילין בקרב הצבור המוגבל שהניחון בכל יום אם לצד זה אם לצד אחר. המכנה המשותף הוא הפחד. בכל ימות השנה פחדו שמא אין גופם נקי, ובחוה"מ פחדו שמא יעברו עבירה חמורה של זלזול באות מלך העולם שדינה מות, כדברי הזוהר. פחדם של הספרדים חלחל במרוצת הדורות גם לבני עדות אחרות שחדלו מהנחתן בחוה"מ, כבני איטליה. את הפחד הזה תארו חכמים אשכנזים אחדים שניסו להפיגו. המהפך הספרדי שנישא על כנפי פחד קיומי עורר פליאה ואף הסתייגות, וביטא זאת המשכנות יעקב, וכן בעל סדר משנה שהאריך ברוח הרגעה, וקבע בבטחון שחיי המניחים אינם בסכנה. (עמ' 162-168).


לדעתי זהו סיכום המציאות ולא הסבר פסיכולוגי.
בס"ד
וישנם דעות שלא זה ולא זה... וכמובן יש בזה יחס ראוי לזוה"ק... אבל נניח לזה כאן. דרך אגב, ענין זה כבר דובר בתשובות הגאונים, ולא למשב הרוח בבני ספרד. וכמובן הכל בהבאת צד אחד בלבד, וזו זכותו כנ"ל.
ובכל אופן לרב משולש שליט"א, ישנו קצת הבדל בין שינוי מנהג הבא מפ"ק של שרפי קודש עליונים הגר"א והבעש"ט, לבין המחבר שכמובן ראוי הוא לכל כבוד אבל הוא לא בדרגתם, ולא נראה שאם היה יוצא כזה ספר בזמנו להוכיח שלא להניח תפילין היו יושבי א"י משנים ממנהגם לכבודו.
עכ"פ הדברים של המחבר בחוסר כבוד לזוה"ק ראוי להשליכם לא לגניזה אלא לאשפה ואף לשריפה!!!

איזה יחס לא ראוי? כבר אמרתי לעיל שניסוח זה עניין של טעם ודעות קדומות,
"הכל בהבאת צד אחד" מי אמר לך? גם גאוני בבל הובאו שם.
שינוי מנהג הוא שאלה של "לא תתגודדו" ובזה יש משפט אחד לכם ולגר הגר אתכם, ומה שמותר לגר"א לעשות מותר גם לאלקסיי העגלון. וגם לי הקטן בבית הכנסת שאני מתפלל בו בא"י.
כמה פעמים אצטרך לומר שהספר לא בא אלא לתת אינפורמציה בלבד. וכל אחד יעשה אתה מה שהוא רוצה.
ועדיין איני מצליח להבין מדוע דנת את הספר לשריפה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 10, 2018 3:48 pm

משולש כתב:
אחרון התלמידים כתב:
משולש כתב:
בס"ד
ד. "לא אעשה בפורום זה" מרא דעלמא, הרי אתה משמיץ בפורום אבל להוכיח את השמצותיך אינך מוכן?

אם יש אפשרות לשלוח לך באישי, ללא דוא"ל אשלח לך, ואז תראה שאינו מן הראוי לכתוב זאת.
ולאחר הציטוט של משנ"נ נראה שהדברים ברורים. ולא בא לדון לגבי האיש ח"ו הוא איש יקר עשה עבודות מדהימות, איש בעל שאר רוח שבבקיאות מדהימה ועבודה נפלאה ערך לפני הקורא כשולחן ערוך סוגיות שאדם מהשורה לא יכול להגיע אליהם. כל מה שדיברנו על ענין הוראה למעשה, ויחס לזוה"ק, ששגה בזה.

כאן המקום להתלונן שגם התיבה האישית שלי בפורום התקלקלה ואינה מקבלת הודעות אישיות (והמנהלים לא יוכלו להושיע).
אם זה נכתב בספר שהופץ באלף עותקים, אז לא נורא אם כמה עשרות גולשים כאן יראו את זה.
ומה ברור מהמשנ"ב? (שהובא בספר לפחות 22 פעמים)?
איך יכול לשגות בהוראה למעשה אם לא הורה כלום, רק ליקט מקורות??
ואיפה שגה ביחס לזוה"ק בזמן שלא התייחס כלום מעצמו אלא אסף כל המקורות הדנים בעניין מכל הצדדים??


לצערי אין לנו מישהו פנוי לטפל בבעייה הזאת כרגע. בעייה שנמשכת כבר זמן.

לכן אני מציע פתרון זמני. לך ולאחרים שהתלוננו על העניין מעל דפי הפורום כמו פרנקל תאומים ולאחרים שיש להם את הבעייה ולא כתבו עליה.
פיתחו לכם ניק חדש בשם משולש_פרטי ותודיעו לי ואאשר אותו. ובו ישלחו לכם את ההודעות עד שנטפל בבעייה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 3:55 pm

מה שנכון נכון כתב:
משולש כתב:ב. בסעיף זה כבודו מתווכח רק על הניסוח ולא על תוכן הדברים. בכל זאת אביא דוגמא ממה שהביא מ"סדר משנה" (יש שם עוד מקורות כאלו) "למה זה היה צריך מרן ז"ל (הב"י) להפחיד אותנו במה שרבי שמעון בר יוחאי ע"ה מפליג באיסורו בדברים שהם מעלומי עין השכל האנושי".

המחבר כותב כך:
המהפך הספרדי שנישא על כנפי פחד קיומי עורר פליאה ואף הסתייגות ברורה, וביטא זאת בעל סדר משנה: כל חכמי ובני ספרד מיום שראו את ספר הזוהר חיל ורעדה יאחזמו מאימות מות נפלה עליהם לזה ראו כי טוב בחוה"מ להזניחן.., למה זה היה צריך מרן ז"ל (הב"י) להפחיד אותנו במה שרבי שמעון בר יוחאי ע"ה מפליג באיסורו בדברים שהם מעלומי עין השכל האנושי.
(ההדגשות במקור).
עד כאן הועתק בספר מדברי בעל סדר משנה. הבה נראה את הדברים בשלמות:
סדר משנה.PNG


כלומר, אין כאן התנגדות, פליאה והסתייגות ברורה מ'הפחדות' ע"פ הזוהר, אלא שאלתו היא למה הוצרך הב"י בנד"ד לאזהרת הזוהר, הלא ממ"נ, אם מכוין לשם מצוה יש עליו (לדעת האוסרים) איסור רב ועצום (ומפחיד) של לאו דאורייתא דלא תוסיף, ואם אינו מכוין לשם מצוה גם אזהרת הזוהר אינה.

(אתה מתכוין לרמוז שהמחבר השמיט קטעים בכוונה כדי להטעות את הקורא, בניגוד לרב שוחט שטוען בדיוק הפוך שגם ככה הציטוטים כאן הם "אריכות מייגעת בכפל ציטוטים משווע" ואציין שספר "סדר משנה" הובא בספר לא פחות מעשר פעמים!!)

לגוף העניין, מה לא נכון כאן? הסדר משנה מציין את הפלגת הפחד (חיל ורעדה יאחזמו מאימות מות נפלה עליהם), ושואל מדוע הוצרך הב"י להפחיד באיסור קבלי הרי יש איסור דאורייתא שהוא חמור יותר. וזה מה שהמחבר כתב במילים אחרות. וכבר אמרתי כמה פעמים שניסוח שנראה לך קיצוני לצד אחד, נראה לשני קיצוני לצד אחר, ומה יעשה הרב המחבר שעומד בתווך ולא יודע לאיזה "מומחה לשון" עליו לשמוע? בסופו של דבר יכתוב איך שהוא מתנסח!

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 10, 2018 3:57 pm

מלבד הסדר משנה הובא בספר חכם אשכנזי נוסף שהתפלא על פחדם הקיומי של הספרדים, וכך כותב המחבר:
פחד זה הפליא גם את בעל משכנות יעקב ששאל בתקיפות "למה יחרדו כל כך מן העונש המוזכר בזוהר, ולא ילבש חרדה מביטול שמנה מצוות עשה לדעת כל הפוסקים והמכילתא וירושלמי?... ולמה נשליך אחר גוונו כל דברי הפוסקים". (עמ' 168).
(ההדגשות במקור).
גם כאן כדאי לראות בפנים ולהשוות.
משכנות יעקב.PNG
משכנות יעקב.PNG (67.42 KiB) נצפה 9074 פעמים


היות ונשאלתי באישי, אפרט:
המשכנות יעקב אינו מתפלא על מי שמפחד מהזוהר! הוא כותב בדיוק כסדר משנה:
מחד יש אזהרת הזוהר וכן איסור בל תוסיף. מאידך הפוסקים והראיות וכו' שמחייבים להניח, ואפשר לצאת ידי שניהם ע"י הנחה בתנאי. א"כ איך יתכן שלא לעשות כך, ולמה נחשוש רק לזוהר ולא נחשוש גם לאידך גיסא לבטול עשה.
זה רחוק מאד מהצורה ומהאוירה שבה הובאו דבריו בספר ע"י ציטוט חלקי.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ג' אפריל 10, 2018 4:51 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אפריל 10, 2018 4:29 pm

משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. ולמאן דאית ליה שאין תנאי במצוות מאי איכא למימר?
ב. איך זה יעלה ארוכה לאזהרת הרשב"י בזוה"ק?

מי הם הסוברים שאין תנאי במצוות? בספר דנן (616) מביא רשימת פוסקים שמביאים את האפשרות של תנאי (וחלקם כתבו בפירוש שמועיל גם לשיטת הזוהר) : הריטב"א, הפמ"ג, סדר משנה, משכנות יעקב, ר' פנחס מקוריץ, הרב מבוטשאטש (דעת קדושים), חתן סופר, רי"ד במברגר, ומשנ"ב.

הט"ז בהלכות ספירת העומר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 10, 2018 4:35 pm

משולש כתב:
מה שנכון נכון כתב:
משולש כתב:ב. בסעיף זה כבודו מתווכח רק על הניסוח ולא על תוכן הדברים. בכל זאת אביא דוגמא ממה שהביא מ"סדר משנה" (יש שם עוד מקורות כאלו) "למה זה היה צריך מרן ז"ל (הב"י) להפחיד אותנו במה שרבי שמעון בר יוחאי ע"ה מפליג באיסורו בדברים שהם מעלומי עין השכל האנושי".

המחבר כותב כך:
המהפך הספרדי שנישא על כנפי פחד קיומי עורר פליאה ואף הסתייגות ברורה, וביטא זאת בעל סדר משנה: כל חכמי ובני ספרד מיום שראו את ספר הזוהר חיל ורעדה יאחזמו מאימות מות נפלה עליהם לזה ראו כי טוב בחוה"מ להזניחן.., למה זה היה צריך מרן ז"ל (הב"י) להפחיד אותנו במה שרבי שמעון בר יוחאי ע"ה מפליג באיסורו בדברים שהם מעלומי עין השכל האנושי.
(ההדגשות במקור).
עד כאן הועתק בספר מדברי בעל סדר משנה. הבה נראה את הדברים בשלמות:
סדר משנה.PNG


כלומר, אין כאן התנגדות, פליאה והסתייגות ברורה מ'הפחדות' ע"פ הזוהר, אלא שאלתו היא למה הוצרך הב"י בנד"ד לאזהרת הזוהר, הלא ממ"נ, אם מכוין לשם מצוה יש עליו (לדעת האוסרים) איסור רב ועצום (ומפחיד) של לאו דאורייתא דלא תוסיף, ואם אינו מכוין לשם מצוה גם אזהרת הזוהר אינה.

(אתה מתכוין לרמוז שהמחבר השמיט קטעים בכוונה כדי להטעות את הקורא, בניגוד לרב שוחט שטוען בדיוק הפוך שגם ככה הציטוטים כאן הם "אריכות מייגעת בכפל ציטוטים משווע" ואציין שספר "סדר משנה" הובא בספר לא פחות מעשר פעמים!!)

לגוף העניין, מה לא נכון כאן? הסדר משנה מציין את הפלגת הפחד (חיל ורעדה יאחזמו מאימות מות נפלה עליהם), ושואל מדוע הוצרך הב"י להפחיד באיסור קבלי הרי יש איסור דאורייתא שהוא חמור יותר. וזה מה שהמחבר כתב במילים אחרות. וכבר אמרתי כמה פעמים שניסוח שנראה לך קיצוני לצד אחד, נראה לשני קיצוני לצד אחר, ומה יעשה הרב המחבר שעומד בתווך ולא יודע לאיזה "מומחה לשון" עליו לשמוע? בסופו של דבר יכתוב איך שהוא מתנסח!


בקטע שהביא הרב משנ"נ הקורא מבין שהסדר למשנה התלונן על הבית יוסף שהפחיד את הציבור בדבר שהוא עלום מהשכל האנושי. ומשמעות הדברים שלא ראוי להפחיד את הציבור באופן כזה.
לעומת זאת בסדר משנה כפי שהביאו כתוב להיפך שראוי להפחיד את הציבור בדבר יותר חמור.
זה משמעויות הפוכות.
אם הציטוט שהביא מש"נ מהספר אינו מדוייק או חסר אולי תביא ציטוט יותר מדוייק.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 4:41 pm

אוצר החכמה כתב:לצערי אין לנו מישהו פנוי לטפל בבעייה הזאת כרגע. בעייה שנמשכת כבר זמן.

לכן אני מציע פתרון זמני. לך ולאחרים שהתלוננו על העניין מעל דפי הפורום כמו פרנקל תאומים ולאחרים שיש להם את הבעייה ולא כתבו עליה.
פיתחו לכם ניק חדש בשם משולש_פרטי ותודיעו לי ואאשר אותו. ובו ישלחו לכם את ההודעות עד שנטפל בבעייה.

רעיון מצויין. תודה

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי קראקובער » ג' אפריל 10, 2018 4:45 pm

לדעתי השם 'מרובע' יותר הולם..

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי סעדיה » ג' אפריל 10, 2018 4:47 pm

בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. ולמאן דאית ליה שאין תנאי במצוות מאי איכא למימר?
ב. איך זה יעלה ארוכה לאזהרת הרשב"י בזוה"ק?

מי הם הסוברים שאין תנאי במצוות? בספר דנן (616) מביא רשימת פוסקים שמביאים את האפשרות של תנאי (וחלקם כתבו בפירוש שמועיל גם לשיטת הזוהר) : הריטב"א, הפמ"ג, סדר משנה, משכנות יעקב, ר' פנחס מקוריץ, הרב מבוטשאטש (דעת קדושים), חתן סופר, רי"ד במברגר, ומשנ"ב.


התכוונתי לפוסקים שכתבו זאת לגבי סוגיות אחרות (לי זכור לגבי ספירת העומר וק"ש)
ייש"כ על ההפניות. אעיין בעז"ה (אבל זה יקח כמה שבועות לפחות)

גם למ"ד אין תנאי במצוות, מ"מ שלא בזמנן מהני תנאי [כמבואר בעונג יו"ט סי' ב'].

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 4:48 pm

אוצר החכמה כתב:
בקטע שהביא הרב משנ"נ הקורא מבין שהסדר למשנה התלונן על הבית יוסף שהפחיד את הציבור בדבר שהוא עלום מהשכל האנושי. ומשמעות הדברים שלא ראוי להפחיד את הציבור באופן כזה.
לעומת זאת בסדר משנה כפי שהביאו כתוב להיפך שראוי להפחיד את הציבור בדבר יותר חמור.
זה משמעויות הפוכות.
אם הציטוט שהביא מש"נ מהספר אינו מדוייק או חסר אולי תביא ציטוט יותר מדוייק.

מה שמוסכם על כולם שהסדר משנה מתפלא למה להפחיד באיסור קבלי (ולא באיסור תורה)
החלק של איסור תורה כנראה לא רלוונטי לנושא הדיון (הפחד מהאיסור הקבלי). ולכן לא צוטט שם בספר. (אדרבה, פחד מאיסורי תורה לכו"ע הוא חיובי גם הסדר משנה מודה בזה, השאלה היא רק על פחד מאזהרות קבלה).
לא עקבתי בספר אם הציטוט מדוייק, אבל אני מניח שהוא מדויק ואיני רואה צורך לבדוק את זה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 4:49 pm

קראקובער כתב:לדעתי השם 'מרובע' יותר הולם..

א. זה באמת הבסיס לשם "משולש".
ב. אני אכן מרובע ומשתכנע רק מהוכחות ולא מהתקפות אישיות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 10, 2018 5:50 pm

משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:
בקטע שהביא הרב משנ"נ הקורא מבין שהסדר למשנה התלונן על הבית יוסף שהפחיד את הציבור בדבר שהוא עלום מהשכל האנושי. ומשמעות הדברים שלא ראוי להפחיד את הציבור באופן כזה.
לעומת זאת בסדר משנה כפי שהביאו כתוב להיפך שראוי להפחיד את הציבור בדבר יותר חמור.
זה משמעויות הפוכות.
אם הציטוט שהביא מש"נ מהספר אינו מדוייק או חסר אולי תביא ציטוט יותר מדוייק.

מה שמוסכם על כולם שהסדר משנה מתפלא למה להפחיד באיסור קבלי (ולא באיסור תורה)
החלק של איסור תורה כנראה לא רלוונטי לנושא הדיון (הפחד מהאיסור הקבלי). ולכן לא צוטט שם בספר. (אדרבה, פחד מאיסורי תורה לכו"ע הוא חיובי גם הסדר משנה מודה בזה, השאלה היא רק על פחד מאזהרות קבלה).
לא עקבתי בספר אם הציטוט מדוייק, אבל אני מניח שהוא מדויק ואיני רואה צורך לבדוק את זה.


אני לא מבין את זה כך.
הגע עצמך שראובן יגיד זה לא מוסרי לעשות מעשה מסויים.
ויכתוב עליו שמעון למה הוא טוען שאינו מוסרי כשזה ממש איסור דאורייתא.
ויבא לוי ויצטט את דבריו ויאמר ששמעון שואל על ראובן למה הוא טוען שאינו מוסרי?
הגם אז תבא ותסכם שמוסכם על כולם ששמעון שאל למה הוא טוען שאינו מוסרי?
הלא שמעון התכוון לומר שוודאי שהדבר אינו מוסרי רק היה לו להעלות טיעון חזק יותר שהוא איסור תורה. אבל מדברי לוי משמע ששמעון מערער על אי המוסריות של הפעולה. כלומר משמעויות הפוכות.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 5:55 pm

אוצר החכמה כתב:
אני לא מבין את זה כך.
הגע עצמך שראובן יגיד זה לא מוסרי לעשות מעשה מסויים.
ויכתוב עליו שמעון למה הוא טוען שאינו מוסרי כשזה ממש איסור דאורייתא.
ויבא לוי ויצטט את דבריו ויאמר ששמעון שואל על ראובן למה הוא טוען שאינו מוסרי?
הגם אז תבא ותסכם שמוסכם על כולם ששמעון שאל למה הוא טוען שאינו מוסרי?
הלא שמעון התכוון לומר שוודאי שהדבר אינו מוסרי רק היה לו להעלות טיעון חזק יותר שהוא איסור תורה. אבל מדברי לוי משמע ששמעון מערער על אי המוסריות של הפעולה. כלומר משמעויות הפוכות.
תראה את ההמשך של השאלה שלו, הוא טוען שזה לא איסור דאורייתא ולא איסור קבלי, כי אפשר להניח לשם תכשיט ואין איסור. וממילא ההפחדה מיותרת לגמרי

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 10, 2018 6:02 pm

על זה כבר כתב משנ"נ.

היות ונשאלתי באישי, אפרט:
המשכנות יעקב אינו מתפלא על מי שמפחד מהזוהר! הוא כותב בדיוק כסדר משנה:
מחד יש אזהרת הזוהר וכן איסור בל תוסיף. מאידך הפוסקים והראיות וכו' שמחייבים להניח, ואפשר לצאת ידי שניהם ע"י הנחה בתנאי. א"כ איך יתכן שלא לעשות כך, ולמה נחשוש רק לזוהר ולא נחשוש גם לאידך גיסא לבטול עשה.

זה מאד שונה מאיך שמבינים מהציטוט בספר הסדר משנה מתלונן על הב"י שמפחיד בדברים עלומים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:05 pm

מה שנכון נכון כתב:מלבד הסדר משנה הובא בספר חכם אשכנזי נוסף שהתפלא על פחדם הקיומי של הספרדים, וכך כותב המחבר:
פחד זה הפליא גם את בעל משכנות יעקב ששאל בתקיפות "למה יחרדו כל כך מן העונש המוזכר בזוהר, ולא ילבש חרדה מביטול שמנה מצוות עשה לדעת כל הפוסקים והמכילתא וירושלמי?... ולמה נשליך אחר גוונו כל דברי הפוסקים". (עמ' 168).
(ההדגשות במקור).
גם כאן כדאי לראות בפנים ולהשוות.
משכנות יעקב.PNG


היות ונשאלתי באישי, אפרט:
המשכנות יעקב אינו מתפלא על מי שמפחד מהזוהר! הוא כותב בדיוק כסדר משנה:
מחד יש אזהרת הזוהר וכן איסור בל תוסיף. מאידך הפוסקים והראיות וכו' שמחייבים להניח, ואפשר לצאת ידי שניהם ע"י הנחה בתנאי. א"כ איך יתכן שלא לעשות כך, ולמה נחשוש רק לזוהר ולא נחשוש גם לאידך גיסא לבטול עשה.
זה רחוק מאד מהצורה ומהאוירה שבה הובאו דבריו בספר ע"י ציטוט חלקי.

לא רק כאן אלא בכל הציטוטים המובאים בספר מומלץ לכל אחד להסתכל בפנים, כי אם המחבר היה מביא ציטוטים מלאים היה צריך להוציא שמונה כרכים כאלו בשביל להכיל את כל דברי הפוסקים בעניין. (אני מזכיר שוב שכבר מתלוננים על הציטוטים הקיימים שהם כבר מידי ארוכים)

בע"ה במהדורה הבאה אני מקווה שהמחבר יצטט עד סוף הקטע שהביא הרב משנ"נ, ואז יבוא "חכם" אחר ויתלונן למה ציטטו רק עד שם ולא עוד עמוד או שנים ששם יש עוד פרט חשוב לקורא? (הרי יש ב'סדר משנה' לפחות עשרה עמודים על תפילין בחול המועד, אז ב"ה תמיד יהיה אפשר לטעון שזה "ציטוט חלקי").

אני מציע שקודם כל נפתח אשכול בפורום: "הניסוח הראוי של שרשי מנהג אשכנז" ולאחר שכל חברי הפורום יסכימו על ניסוח מתאים לכל קטע וקטע בספר, נתן את האור הירוק למחבר להדפיס את ספרו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:10 pm

אוצר החכמה כתב:על זה כבר כתב משנ"נ.

היות ונשאלתי באישי, אפרט:
המשכנות יעקב אינו מתפלא על מי שמפחד מהזוהר! הוא כותב בדיוק כסדר משנה:
מחד יש אזהרת הזוהר וכן איסור בל תוסיף. מאידך הפוסקים והראיות וכו' שמחייבים להניח, ואפשר לצאת ידי שניהם ע"י הנחה בתנאי. א"כ איך יתכן שלא לעשות כך, ולמה נחשוש רק לזוהר ולא נחשוש גם לאידך גיסא לבטול עשה.

זה מאד שונה מאיך שמבינים מהציטוט בספר הסדר משנה מתלונן על הב"י שמפחיד בדברים עלומים.

אני מסביר שוב את שאלת המשכנות יעקב:
למה פוחדים בכלל מאזהרת הזוהר הרי הנחה בתנאי פותרת את הבעיה! ואם כן אין מה לפחד. אז זה נכון שהב"י מפחיד בדברים שאין צורך לפחד מהם. (במקום להפחיד מהדבר האמיתי: ביטול שמונה עשה).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:12 pm

בן מיכאל כתב:
משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. ולמאן דאית ליה שאין תנאי במצוות מאי איכא למימר?
ב. איך זה יעלה ארוכה לאזהרת הרשב"י בזוה"ק?

מי הם הסוברים שאין תנאי במצוות? בספר דנן (616) מביא רשימת פוסקים שמביאים את האפשרות של תנאי (וחלקם כתבו בפירוש שמועיל גם לשיטת הזוהר) : הריטב"א, הפמ"ג, סדר משנה, משכנות יעקב, ר' פנחס מקוריץ, הרב מבוטשאטש (דעת קדושים), חתן סופר, רי"ד במברגר, ומשנ"ב.

הט"ז בהלכות ספירת העומר.

אשמח שתבאר לי את הט"ז.
וזה לשון ט"ז אורח חיים סימן תפט

מונה עמהם בלא ברכה. - פי' ודעתו תהיה שלא לצאת בכך עד שיברך בלילה בביתו וכמ"ש רמ"א ע"ז ואיני יודע א"כ מה תועל' יש לו במה שמונ' עם הקהל בשלמא למ"ש ב"י בשם אבודרהם תחל' שפיר דהיינו שמימר אמר אם אזכור בלילה בביתי אחזור ואברך כדין ונמצא שלא ברכתי לבטלה ואם אשכח הרי מניתי כבר אבל הוא עצמו כ' ע"ז דמדברי הרמב"ם משמע דאם מנה בלא ברכה יצא וכן עיקר ממילא משמע דתנאי זה אינו נכון דאין להתנות בתנאי שזכר תחל' דאין נמנה למצו' מספק א"כ קשה למה מונה כלל עם הצבור ונראה שעושה כן כדי שלא יחשדוהו שהוא אינו רוצה לספור לגמרי וק"ל למה מונין הקהל בעוד יום אטו ברשיעי עסקי' ונראה דלאו דוקא מבע"י אמר אלא בספק חשיכה כמ"ש בסמוך והוא רוצה לחזור ולברך בצ"ה:

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 10, 2018 6:16 pm

כשמדברים על ביטול עשה צריך לזכור שזה תלוי בשאלה האם יש חיוב להניח 'כל יום'.

ומתוך מאמר הביקורת הנ"ל הסקתי שבספר עצמו האריך בזה יפה, עדיין לא ראיתי.

אם לא הובא שם אזי יש להוסיף: הרמב"ם מביא את מנהג מקצת החסידים שלא להניח תפילין בת"ב, לכאו' זה מוכיח שהוא סבר שאין עשה של הנחת תפילין כל יום. (כמדומה שמעתי פעם מהגרד"ל).

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 10, 2018 6:17 pm

מבקורתו של הרב שוחט.
ורק לאחר 51 עמודים של ביוגרפיה (!, עמ' 246–296) מגיע המחבר לעמדתו של האריז"ל בנושא התפילין בחוה"מ (על פני 25 עמודים בלבד, כמחצית מאורך ההקדמה!) כשבפועל מביא המחבר מדברי מיודענו ר"י גולדהבר שלמרבה הפלא, האריז"ל כלל לא הביע עמדה מפורשת בסוגיה זו.

ליתר דיוק:
בשער הכוונות לח ע"ד מפורש "ולפיכך אין מניחין תפילין בחוה"מ כלל". אלא שהמחבר טוען:
א. הדברים נזכרים בדרך אגב ובלא הפחדה. הרוגע הזה של גדול המקובלים בתוך האוקיינוס הסוער של מתנגדי הנחת תפילין בחוה"מ, מעורר השתאות עצומה. וכן גורי האר"י שאספו את הנהגותיו כתבו בשפה רפה "אין מניחין תפילין בחוה"מ". (עמ' 296-7, 169).
ב. ככלל אין לנו ידיעה איך נהג האר"י עצמו. בכתבי האר"י נאמרו הדברים שלימד האר"י את תלמידו הספרדי הרח"ו לפי מנהגו של התלמיד (בד"כ), אך את נוסח תפלתו האישי של האר"י כנראה לא נדע לעולם, כי גלוייו היו ממוקדים בתלמידו הספרדי ובעבודת ה' שלו ומותאמים לצרכיו, אך הוא עצמו יתכן שנהג בחלק או ברוב הדברים באופן אחר - כמנהג אבותיו האשכנזים, וממילא יתכן שהאר"י הניח תפלין בחוה"מ, (שלא כאמור בזוהר), ורק לתלמידו הספרדי הורה שלא להניח.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:30 pm

בברכה המשולשת כתב:
א. כוונתי היתה לרמוז שהפחד מהנחת תפילין (בכל יום) היה נחלת יהודים רבים בצרפת באותה מידה שהיה כך בספרד.
ב. נכון, זו היתה הערה ניסוחית. ולא כל סגנון שמותר לסדר משנה לנקוט בו מותר גם לבני דורינו.
ג. ליחס לחכמי ספרד (ואיטליה) פחד לא הגיוני זה לא להעריך. אפשר היה לכתוב באותה מידה שמנהג ספרד השתנה בגלל האזהרה החמורה שבזוה"ק, בלי להציע כיוונים שמשתמע מהם שהיתה זו החלטה לא רציונלית.
ד. בודאי.

א. בתוס' לא כתוב שהיה אי מי בצרפת שעשה כן, ואולי בכלל הוא מדבר על ספרדים. לעומת זאת המקורות על ספרד הם ברורים ומפורשים עי"ש שמביא סמ"ג והחינוך והריטב"א ורבנו בחיי ועוד פוסקי זמנם.
ב. האם לדעת כב' מותר למחבר להביא ציטוט מהסדר משנה ולהסביר אותו?
ג. האם הפחד הלא הגיוני יוחס לחכמי ספרד או להמון העם? (אולי הגיע הזמן שכב' יקנה את הספר? אין לי רווחים מזה, בחנויות זה 60 ובנקודות מכירה בב"ב ובירושלים וביתר (ועוד) אפשר ב-50).
ד. אם כן כב' תלמיד הגר"א יותר מאשר הגר"ח מולוזין בעצמו שאפי' בפניו בירך בורא נפשות בלי חתימה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:32 pm

עושה חדשות כתב:כשמדברים על ביטול עשה צריך לזכור שזה תלוי בשאלה האם יש חיוב להניח 'כל יום'.

ומתוך מאמר הביקורת הנ"ל הסקתי שבספר עצמו האריך בזה יפה, עדיין לא ראיתי.

אם לא הובא שם אזי יש להוסיף: הרמב"ם מביא את מנהג מקצת החסידים שלא להניח תפילין בת"ב, לכאו' זה מוכיח שהוא סבר שאין עשה של הנחת תפילין כל יום. (כמדומה שמעתי פעם מהגרד"ל).

אכן, בספר הובאו עשרות מקורות שחובה להניח כל יום.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' אפריל 10, 2018 6:34 pm

קראקובער כתב:לדעתי השם 'מרובע' יותר הולם..

אגב, זה היה השם המקורי שלו [בפורום שכן] (בהיותו 'יעקע') ורק לאחר שעמד הגנאי שבדבר החליט לשנותו. כנראה שעמדת על דעתו...

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 10, 2018 6:34 pm

משולש כתב:ג. האם הפחד הלא הגיוני יוחס לחכמי ספרד או להמון העם?

אכן, למי יוחס הפחד?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:35 pm

מה שנכון נכון כתב:הרוגע הזה של גדול המקובלים בתוך האוקיינוס הסוער של מתנגדי הנחת תפילין בחוה"מ, מעורר השתאות עצומה.
ובראש האוקיינוס הזה עומד הזוה"ק בעצמו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 10, 2018 6:36 pm

א. הדברים נזכרים בדרך אגב ובלא הפחדה. הרוגע הזה של גדול המקובלים בתוך האוקיינוס הסוער של מתנגדי הנחת תפילין בחוה"מ, מעורר השתאות עצומה. וכן גורי האר"י שאספו את הנהגותיו כתבו בשפה רפה "אין מניחין תפילין בחוה"מ". (עמ' 296-7, 169).


זה ציטוט מהספר??

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 10, 2018 6:36 pm

אוצר החכמה כתב:
א. הדברים נזכרים בדרך אגב ובלא הפחדה. הרוגע הזה של גדול המקובלים בתוך האוקיינוס הסוער של מתנגדי הנחת תפילין בחוה"מ, מעורר השתאות עצומה. וכן גורי האר"י שאספו את הנהגותיו כתבו בשפה רפה "אין מניחין תפילין בחוה"מ". (עמ' 296-7, 169).


זה ציטוט מהספר??

אות באות תיבה תיבה.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי עמקן » ג' אפריל 10, 2018 6:37 pm

קראקובער כתב:לדעתי השם 'מרובע' יותר הולם..

לדעתי עקיצות אישיות אינן מעלות רמת הדיון.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:43 pm

שינוי השם לא היה מחמת גנאי אלא מחמת סיבה שנתבארה שם מיד עם הצטרפותי בפעם השניה. (אך יתכן שע"פ תורת הפסיכולוגיה אפשר לחקור צפונות לב).

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 10, 2018 6:44 pm

משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
א. כוונתי היתה לרמוז שהפחד מהנחת תפילין (בכל יום) היה נחלת יהודים רבים בצרפת באותה מידה שהיה כך בספרד.
ב. נכון, זו היתה הערה ניסוחית. ולא כל סגנון שמותר לסדר משנה לנקוט בו מותר גם לבני דורינו.
ג. ליחס לחכמי ספרד (ואיטליה) פחד לא הגיוני זה לא להעריך. אפשר היה לכתוב באותה מידה שמנהג ספרד השתנה בגלל האזהרה החמורה שבזוה"ק, בלי להציע כיוונים שמשתמע מהם שהיתה זו החלטה לא רציונלית.
ד. בודאי.

א. בתוס' לא כתוב שהיה אי מי בצרפת שעשה כן, ואולי בכלל הוא מדבר על ספרדים. לעומת זאת המקורות על ספרד הם ברורים ומפורשים עי"ש שמביא סמ"ג והחינוך והריטב"א ורבנו בחיי ועוד פוסקי זמנם.
ב. האם לדעת כב' מותר למחבר להביא ציטוט מהסדר משנה ולהסביר אותו?
ג. האם הפחד הלא הגיוני יוחס לחכמי ספרד או להמון העם? (אולי הגיע הזמן שכב' יקנה את הספר? אין לי רווחים מזה, בחנויות זה 60 ובנקודות מכירה בב"ב ובירושלים וביתר (ועוד) אפשר ב-50).
ד. אם כן כב' תלמיד הגר"א יותר מאשר הגר"ח מולוזין בעצמו שאפי' בפניו בירך בורא נפשות בלי חתימה.


א. כת"ר באמת חושב כך? זה לא יעלה על לב איש שהר"ש משנץ (!) יביא את דברי ר"ת (!) בכדי להצדיק את המנהג בספרד, שאינה נזכרת בתוס' כמעט.
ב. כן, תוך הקפדה גדולה על ציטוט הולם וראוי והסבר מאופק ומכבד.
ג. (לא הייתי בירושלים או בב"ב או בביתר מאז שיצא הספר. וכאן אין חנויות ספרים...)
ד. יש עוד כמה נושאים שמרנא הגר"ח לא נהג כאדוננו הגר"א.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:50 pm

בברכה המשולשת כתב:

משולש כתב:
א. בתוס' לא כתוב שהיה אי מי בצרפת שעשה כן, ואולי בכלל הוא מדבר על ספרדים. לעומת זאת המקורות על ספרד הם ברורים ומפורשים עי"ש שמביא סמ"ג והחינוך והריטב"א ורבנו בחיי ועוד פוסקי זמנם.
ב. האם לדעת כב' מותר למחבר להביא ציטוט מהסדר משנה ולהסביר אותו?
ג. האם הפחד הלא הגיוני יוחס לחכמי ספרד או להמון העם? (אולי הגיע הזמן שכב' יקנה את הספר? אין לי רווחים מזה, בחנויות זה 60 ובנקודות מכירה בב"ב ובירושלים וביתר (ועוד) אפשר ב-50).
ד. אם כן כב' תלמיד הגר"א יותר מאשר הגר"ח מולוזין בעצמו שאפי' בפניו בירך בורא נפשות בלי חתימה.


א. כת"ר באמת חושב כך? זה לא יעלה על לב איש שהר"ש משנץ (!) יביא את דברי ר"ת (!) בכדי להצדיק את המנהג בספרד, שאינה נזכרת בתוס' כמעט.
ב. כן, תוך הקפדה גדולה על ציטוט הולם וראוי והסבר מאופק ומכבד.
ג. (לא הייתי בירושלים או בב"ב או בביתר מאז שיצא הספר. וכאן אין חנויות ספרים...)
ד. יש עוד כמה נושאים שמרנא הגר"ח לא נהג כאדוננו הגר"א.

א. איני חושב כך בכלל. אני חושב שתוס' מדבר על אפשרות תיאורטית (שהובאה כבר בגאונים) אך אינו משקף מנהג קיים. (וגם יכול להיות שמדבר על איזה שנים שלושה פורקי עול) ואינו מעיד על מנהג קיים. (זה עכ"פ על פי רף ההוכחות של מחבר הספר וכ"ש של מבקריו אניני הטעם).
ב. נכון, אך חשוב להסביר במדוייק ולא לסובב את הקורא למשמעות שונה. (אגב, בזה תשובה לרב שוחט על טענתו בעניין הרב קוק. גם שם כמו כאן מדובר בביאור מדוייק של דבריו).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:53 pm

מה שנכון נכון כתב:
משולש כתב:ג. האם הפחד הלא הגיוני יוחס לחכמי ספרד או להמון העם?

אכן, למי יוחס הפחד?

למיטב הבנתי להמון העם. אולי בהמשך אצלם את העמודים הרלוונטיים ואעלה לכאן. וישפטו הקוראים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:55 pm

אחרון התלמידים כתב:
משולש כתב:
בס"ד
ד. "לא אעשה בפורום זה" מרא דעלמא, הרי אתה משמיץ בפורום אבל להוכיח את השמצותיך אינך מוכן?

אם יש אפשרות לשלוח לך באישי, ללא דוא"ל אשלח לך, ואז תראה שאינו מן הראוי לכתוב זאת.
ולאחר הציטוט של משנ"נ נראה שהדברים ברורים. ולא בא לדון לגבי האיש ח"ו הוא איש יקר עשה עבודות מדהימות, איש בעל שאר רוח שבבקיאות מדהימה ועבודה נפלאה ערך לפני הקורא כשולחן ערוך סוגיות שאדם מהשורה לא יכול להגיע אליהם. כל מה שדיברנו על ענין הוראה למעשה, ויחס לזוה"ק, ששגה בזה.

שלח לי באישי ל"משולש_פרטי"

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי הגהמ » ג' אפריל 10, 2018 6:55 pm

משולש כתב:שמו של הספר הוא 'שרשי מנהג אשכנז', אלא שכרך זה מוקדש לנושא של הנחת תפילין. ספר כזה מעצם טבעו אינו ניטרלי, אך בניגוד לספרים אחרים המתמקדים במסורת של עדה מסויימת ולא מתייחסים בכלל למנהגי עדות אחרות, נוקט ספר זה בהתחשבות יוצאת מן הכלל בהביאו את כל השיטות האחרות הנוגדות את העדה שהוא מייצג. יואיל נא המבקר להצביע על ספר אחד הדומה לו.

לא נראה לי שזו תופעה כ"כ נדירה, וכמה וכמה מן הספרים המתמקדים על מנהגי קהילות שונות שנתחברו בזמן האחרון עוסקים בין השאר גם בחקר מנהגי עדות שונות (כפי מיטב יכולתם של המחברים איש איש כברכתו). והנה לדוגמא אחדים שאני נזכר בהם כרגע: כתר שם טוב לרש"ט גאגין; מנהגי הקהילות לר"י גולדהבר; מנהגי החיד"א לר"ר עמאר; דברי שלום ואמת לר"ש טולידאנו.

(ובכל אופן אציין שיש ומתקבל הרושם אצלי שייצוג השיטות האחרות לא תמיד נועד להורות שאלו ואלו דברי אלקים חיים, אלא להיפך כדי להראות שהשיטות ה"נוכונות" רבה עליהן על השיטות האחרות ומבטלן).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 10, 2018 6:59 pm

אב בבינה כתב:
משולש כתב:
אב בבינה כתב:
וכבר נכב"ב אם בכלל יש ענין של מנהג אבותיו, ועל הצד שלא, ברור שאם בפועל נוהגים כאיזה דיעה בראשונים זה נחשב מנהג שמכריע המחלוקת אם לא שנוכיח שהמנהג הוא מנהג טעות מעיקרא, ובנידון דידן כמעט אי אפשר לעשות כן מאחר שכבר בגאונים וראשונים יש דיעה שחוה"מ פטור מתפילין.

התנצלות: לא ראיתי את הספר.
viewtopic.php?f=17&t=22099
viewtopic.php?f=7&t=23837

נראה מדבריך שקיים כלל כזה ש"אם נוהגים כדעה כלשהי בראשונים זה מכריע את המחלוקת" אשמח למקורות לכלל הזה. ועל כך שהוא תקף גם במקום שברור שהמנהג הקדום היה להיפך ובאים לשנות כדעת איזה ראשונים, אז לשינוי יהיה תורת "מנהג" שמכריע את המחלוקת.

אביא לדוגמא את דעת הרעק"א שכל האשכנזים מחוייבים בהנחת תפילין בחו"ה והמשנים עשו שלא כדין ומחוייבים לחזור בהם, ואם לא חזרו חייבים צאצאיהם לחזור.

ואין נ"מ שיש דעה כזו בראשונים אחרי שכל הפוסקים באשכנז, צרפת, פולין, ליטא, וכו', כמעט כולם מחייבים הנחת תפילין.

במשנה מבואר שהולכים אחר מנהג המקום, והולך ממקום למקום ואין דעתו לחזור עליו לעשות כמנהג מקומו החדש. תוקפו של מנהג להכריע מבואר בפרק מקום שנהגו ובראשונים שם שזה נלמד מאיסור לא תתגודדו. ולכן פשוט וברור שהדבר תלוי מה שנהוג בפועל, כי על מה שנהוג בפועל שייך לומר "ואל ישנה מפני המחלוקת", ולכאורה אין נפק"מ איך נהגו מלפני כמה שנים [בתנאי שהמנהג היום אינו מנהג טעות, כמש"כ תוס' פסחים נ. ועי"ש בריטב"א].

הנושא של מנהג מקום, ובפרט בארץ ישראל בה יש כל העדות הוא נושא ארוך מאוד שגם הובא בספר. במציאות בשום דבר אין מנהג אחיד בארץ ישראל. ואף אחד אינו יודע איזהו "מנהג א"י" שיכפה את עצמו על כל העדות. האם הספרדים או האשכנזים, אולי החסידים או התימנים וכו' וכו'.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' אפריל 10, 2018 7:12 pm

משולש כתב:הנושא של מנהג מקום, ובפרט בארץ ישראל בה יש כל העדות הוא נושא ארוך מאוד שגם הובא בספר. במציאות בשום דבר אין מנהג אחיד בארץ ישראל. ואף אחד אינו יודע איזהו "מנהג א"י" שיכפה את עצמו על כל העדות. האם הספרדים או האשכנזים, אולי החסידים או התימנים וכו' וכו'.

כתבתי שיש מנהג שנהוג בפועל לא להניח תפילין בחוה"מ, ומנהג זה מבוסס, זהו. זה לא משנה אם יש יותר ממנהג אחד או לא, עדיין יש תוקף למנהג אצל אלו שנוהגים כן.
מכל מקום בניד"ד דווקא כמדומה יש מנהג אחד בכל א"י, ופשוט שגם אם יש כמה קהילות ושני בתי דינים בעיר אחת, מכל מקום בדבר שיש מנהג אחד עדיין שייך לא תתגודדו, זאת אומרת שיש תוקף להמנהג, ומי שעובר דירה מחו"ל לא"י עליו לקבל המנהג שלא להניח תפילין בחוה"מ [אם לא שלדעתו המנהג מנהג טעות].

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי סעדיה » ג' אפריל 10, 2018 7:23 pm

אב בבינה כתב:ומי שעובר דירה מחו"ל לא"י עליו לקבל המנהג שלא להניח תפילין בחוה"מ [אם לא שלדעתו המנהג מנהג טעות].

להעיר מדברי הגרי"ז שאי"ז מידי דתליא במנהגא (פניני רבנו הגרי"ז עמ' ס"ב).

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' אפריל 10, 2018 7:30 pm

סעדיה כתב:
אב בבינה כתב:ומי שעובר דירה מחו"ל לא"י עליו לקבל המנהג שלא להניח תפילין בחוה"מ [אם לא שלדעתו המנהג מנהג טעות].

להעיר מדברי הגרי"ז שאי"ז מידי דתליא במנהגא (פניני רבנו הגרי"ז עמ' ס"ב).

וצע"ג מה הפשט בזה, הלא מנהג מכריע גם שאלות של איסורי דאורייתא כמבואר בחולין יח:

מכל מקום לדברי הגרי"ז ודאי אין נפק"מ מה היה המנהג לפני מאה שנה וכדו', כיון שהוא שאלה בהלכה אין נפק"מ מה היא המנהג, אלא הדבר יוכרע מהסוגיא, ונפלא פיתא בבירא, שאין שום קשר בין מורשת אשכנז לתפילין בחוה"מ.

וכעין דברי הגרי"ז איתא בתשובת בית יצחק ,וז"ל:
שו"ת בית יצחק יורה דעה ב סימן פח

ג. ומה שיש להסתפק אי רשאי לשנות ממנהג אבותיו שהי' נוהגין להניח תפילין אי לית בי' משום אל תטוש תורת אמך הנה בענין אם מותר לשנות מנוסח התפלה מאשכנז לספרד כבר האריך בתשו' שארי בחסד לאברהם סי' ט' בחלק או"ח ושורש דבריו עפ"י דברי רש"ל בתשו' סי' י' דהיכא דבדיעבד מותר והיא מצוה משום מדת חסידות מותר לשנות וה"ה בנוסח התפלה כיון דבדיעבד יצא אף אם משנה מנוסח הברכה כמ"ש הכ"מ פ"א מק"ש ה"ז אם החתימה הי' כדין וזה ל"ש בהנחת תפילין בחוה"מ אבל לפענד"נ דעד כאן ל"א דהבן חייב לנהג במנהג אביו משום אל תטוש הוא דוקא בדבר שאין בו טעם מצד הדין רק משום חומרא וזהירות כהך דבני ביישן דל"ה אזלי במעלי שבתא וכן שאר מנהגים אבל כהך דתפילין בחוה"מ דהיא מחלוקת הראשונים ויש לו מקור בהלכה אם אביו נהג כמנהג אשכנז והבן נוהג במנהג ספרד אין בכך כלום ומה שמבואר בסי' רי"ד דקבלת הרבים חלה עליהם ועל זרעם היא ג"כ בחומרות שקבלו עליהם, וכן מה שמשמע בראשונים דקבלת בני אשכנז המחמירים בפסח בענין חוזר וניער חלה עליהם ועל זרעם ואין יכולין לשנות שמא הוא ג"כ קבלה מצד חומרא דפסח והוא כעין סיג וגדר ע' פחד יצחק אות מנהגי איסור וכל דיניהם שהאריך בכעין זה בתשו' גינת ורדים אבל לא בעניני מחלוקת התלוים בדין ופלוגתא דתנאי ואמוראי. ואין בו משום נדר וקבלה ובדבר זה צריך להתישב, אך לענין תפילין בחוה"מ ראיתי הרבה מבני עלי' שהיו אבותיהן מניחין והם אין מניחין. ע"כ צ"ל כדכתיבנא ובענין זה אמרינן הנח להם לישראל כמ"ש בפחד יצחק שם בענין נוסח ספרד שאין ללכת אחר מנהג אבותיהם הואיל והוא יותר צח וברור עיין שם סוף כלל מנהגי איסור:
נערך לאחרונה על ידי אב בבינה ב ג' אפריל 10, 2018 8:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ספר חדש: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אפריל 10, 2018 7:47 pm

מה שנכון נכון כתב:ב. ככלל אין לנו ידיעה איך נהג האר"י עצמו. בכתבי האר"י נאמרו הדברים שלימד האר"י את תלמידו הספרדי הרח"ו לפי מנהגו של התלמיד (בד"כ), אך את נוסח תפלתו האישי של האר"י כנראה לא נדע לעולם, כי גלוייו היו ממוקדים בתלמידו הספרדי ובעבודת ה' שלו ומותאמים לצרכיו, אך הוא עצמו יתכן שנהג בחלק או ברוב הדברים באופן אחר - כמנהג אבותיו האשכנזים, וממילא יתכן שהאר"י הניח תפלין בחוה"מ, (שלא כאמור בזוהר), ורק לתלמידו הספרדי הורה שלא להניח.

לא מסתבר שהאר"י היה נאה דורש ולא נאה מקיים, או שטרח להסביר לתלמידו מדוע מנהג התלמיד נכון/מה הטעם למנהג התלמיד, בזמן שהוא אישית נהג אחרת, בפרט בנוגע לאזהרת הזוהר, שאם האר"י לא חש לו מי יחוש לו.
אלא אם כן התכונת בציניות.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 237 אורחים