בן מיכאל כתב:אתה ציני או מה?
את הנושא של הפסול לעדות דוקא הבאתי לו בתור העדפה של הגברים (לא חשבתי על זה בצורה שאתה כתבת) אבל הוא טען על זה טענה מענינת הוא אומר שגם איש לא נאמן לעדות לבד ואי אפשר אפילו להגיד ששנים הם יותר אמינים מאחד כי למה עדות המיוחדת פסולה?המעיין כתב:אוסיף עוד.
איש שראה דבר חייב לבא לבית הדין להעיד (אם זה חבר או קרוב שלו זה יכול לגרום לקשיים נפשיים לא קטנים) אשה הולכת הביתה ודי.
חמר גמל כתב:שלום לידידים,
יש לי מכר בעל תשובה לא כ"כ טרי שמסתובב ברוח מוטרדת ולב מקרקש על הרבה דינים בתורה ומאמרי חז"ל שלדעתו מצביעים על אי שוויון מגדרי בצורה שקשה לו כאדם שחי במאה העשרים ואחת לקבל. להלן רשימה (חלקית) שעשיתי מהדברים המטלטלים את נפשו, אשמח לכל בדל של עזרה איך ומה לענות לו (אין לי אפשרות לשלוח אותו למישהו אחר, גם ככה לקח זמן עד שהוא הסכים לפתוח בפני את מה שהוא מגדיר כמחשבות כפירה ויש לו תחושות אשמה בקשר לזה).
יחס התורה לגברים
א. האיש צריך לתת לאשה טבעת כשמתחתנים
ב. מחוייב בשאר כסות ועונה
ג. אשה יכולה להגיד איני ניזונת ואיני עושה
ד. אזהרות חז"ל להזהר בכבוד אשתו ובהונאתה בלי שום השוואה לאזהרות האשה לכבד את בעלה
ה. בזכות נשים צדקניות נגאלו, לא מצאתי אזכור דומה על גברים
ו. הגבר מחוייב בהרבה יותר מצוות, ובכל זאת גדולה ההבטחה לנשים יותר מלאנשים
ז. הגבר מחוייב בכתובה לאשתו ואי אפשר להגיד שזה בגלל שהוא יכול לגרש בעל כרחה כי גם היום שאי אפשר לגרש בעל כרחה יש את החיוב הזה
ח. אשה יכולה להתחתן עם כל גבר שאינו ערוה עליה ואיש לא יכול להתחתן עם אשת איש
ט. באונס ומפתה התורה מענישה את האיש ולא את האשה אפילו אם אשה אנסה קטן
י. בשני החטאים הגדולים של עם ישראל בחז"ל כתוב שנשים לא היו בחטא העגל ולא בחטא המרגלים אפילו שזה לא מפורש בפסוקים ונראה קצת שזה דעתם הכללית של חז"ל על נשים
יא. גם המצווה המשותפת לבית בהדלקת נרות שבת אפילו שגם הבעל מחוייב בה היא "שייכת" לאשה
יב. אפילו בפסולי חיתון יש אפליה משמעותית של הנשים "עמוני ולא עמוני מואבי ולא מואביה"
יג. השייכות לעם היהודי נקבעת לפי האם ולא לפי האב.
יד. במדרש כתוב כה תאמר לבית יעקב ותגד לבני ישראל שה' אמר למשה שישכנע את הנשים והם כבר ישכנעו את הגברים ורואים מזה שחז"ל התייחסו לגבר כיצור נחות ונתון להשפעתה של אשתו. וככה גם כתוב על צדיק וצדקת שהתגרשו והצדיק נישא לרשעית והרשיע והצדקת נישאה לרשע ונעשה צדיק.
טו. אשה שבעלה מת יכולה להתחתן מייד אחרי ל' יום ואיש צריך לחכות ג' רגלים
ניסיתי להביא לו מאמרי חז"ל או פסוקים נגדיים ומקומות שבהם העדיפו את הגברים אבל הוא לא משתכנע כי הוא אומר שזה לא מוחק את מה שכתוב נגד הגברים.
אנא עזרתכם הדחופה!
עזריאל ברגר כתב:מי אמר שצריך להיות שוויון?
או בלשון העם: "כולם שווים, אבל יש כאלו ששווים יותר...".
פרנקל תאומים כתב:הרב עקביה, לפלא עליך שלא תפסת...
חמר גמל כתב:שלום לידידים,
יש לי מכר בעל תשובה לא כ"כ טרי שמסתובב ברוח מוטרדת ולב מקרקש על הרבה דינים בתורה ומאמרי חז"ל שלדעתו מצביעים על אי שוויון מגדרי בצורה שקשה לו כאדם שחי במאה העשרים ואחת לקבל. להלן רשימה (חלקית) שעשיתי מהדברים המטלטלים את נפשו, אשמח לכל בדל של עזרה איך ומה לענות לו (אין לי אפשרות לשלוח אותו למישהו אחר, גם ככה לקח זמן עד שהוא הסכים לפתוח בפני את מה שהוא מגדיר כמחשבות כפירה ויש לו תחושות אשמה בקשר לזה).
יחס התורה לגברים
א. האיש צריך לתת לאשה טבעת כשמתחתנים
ב. מחוייב בשאר כסות ועונה
ג. אשה יכולה להגיד איני ניזונת ואיני עושה
ד. אזהרות חז"ל להזהר בכבוד אשתו ובהונאתה בלי שום השוואה לאזהרות האשה לכבד את בעלה
ה. בזכות נשים צדקניות נגאלו, לא מצאתי אזכור דומה על גברים
ו. הגבר מחוייב בהרבה יותר מצוות, ובכל זאת גדולה ההבטחה לנשים יותר מלאנשים
ז. הגבר מחוייב בכתובה לאשתו ואי אפשר להגיד שזה בגלל שהוא יכול לגרש בעל כרחה כי גם היום שאי אפשר לגרש בעל כרחה יש את החיוב הזה
ח. אשה יכולה להתחתן עם כל גבר שאינו ערוה עליה ואיש לא יכול להתחתן עם אשת איש
ט. באונס ומפתה התורה מענישה את האיש ולא את האשה אפילו אם אשה אנסה קטן
י. בשני החטאים הגדולים של עם ישראל בחז"ל כתוב שנשים לא היו בחטא העגל ולא בחטא המרגלים אפילו שזה לא מפורש בפסוקים ונראה קצת שזה דעתם הכללית של חז"ל על נשים
יא. גם המצווה המשותפת לבית בהדלקת נרות שבת אפילו שגם הבעל מחוייב בה היא "שייכת" לאשה
יב. אפילו בפסולי חיתון יש אפליה משמעותית של הנשים "עמוני ולא עמוני מואבי ולא מואביה"
יג. השייכות לעם היהודי נקבעת לפי האם ולא לפי האב.
יד. במדרש כתוב כה תאמר לבית יעקב ותגד לבני ישראל שה' אמר למשה שישכנע את הנשים והם כבר ישכנעו את הגברים ורואים מזה שחז"ל התייחסו לגבר כיצור נחות ונתון להשפעתה של אשתו. וככה גם כתוב על צדיק וצדקת שהתגרשו והצדיק נישא לרשעית והרשיע והצדקת נישאה לרשע ונעשה צדיק.
טו. אשה שבעלה מת יכולה להתחתן מייד אחרי ל' יום ואיש צריך לחכות ג' רגלים
ניסיתי להביא לו מאמרי חז"ל או פסוקים נגדיים ומקומות שבהם העדיפו את הגברים אבל הוא לא משתכנע כי הוא אומר שזה לא מוחק את מה שכתוב נגד הגברים.
אנא עזרתכם הדחופה!
אוצר החכמה כתב:סתם הערה טכנית לדברי הרב פרנקל תאומים חמר גמל כותב בפורום משנת 2014. אמנם כתב רק 13 הודעות מאז.
פרנקל תאומים כתב:זה מאד מעניין. כל היום חופרים בראשינו שהתורה מעדיפה את הגבר ומפלה את האשה או מזלזלת בה. והנה בעל התשובה שלך מוטרד נואשות בדיוק להיפך, שהתורה מפלה את הגברים לרעה ומעדיפה את הנשים על פניהם...
גבר יר"ש צריך כל בוקר להקדיש בערך שעתיים מזמנו רק בשביל תפילת שחרית (תפילה ותפילין בעי גוף נקי, התעטפות בטלית כהלכה, בדיקת שחרות רצועות התפילין והנחתן כהלכה, ברכות השחר ופסוק"ד כראוי, קר"ש כהלכה לרבות כוונה כדבעי בפס' ראשון ובשכמל"ו ופרשה ראשונה, תפילת שמו"ע כהלכה לרבות כוונה כדבעי בברכה ראשונה ובברכת מודים ועוד), וכל זה לא פוטר אותו מלעזור טובא עם השכמת הילדים ושליחתם למוסדות... ואילו האשה.. איך כתבו כאן? סוגרת את העניין של 'שחרית' בשבע דקות בתחנת אוטובוס...
חמר גמל כתב:ו. הגבר מחוייב בהרבה יותר מצוות, ובכל זאת גדולה ההבטחה לנשים יותר מלאנשים
זבולון כתב:פרנקל תאומים כתב:זה מאד מעניין. כל היום חופרים בראשינו שהתורה מעדיפה את הגבר ומפלה את האשה או מזלזלת בה. והנה בעל התשובה שלך מוטרד נואשות בדיוק להיפך, שהתורה מפלה את הגברים לרעה ומעדיפה את הנשים על פניהם...
גבר יר"ש צריך כל בוקר להקדיש בערך שעתיים מזמנו רק בשביל תפילת שחרית (תפילה ותפילין בעי גוף נקי, התעטפות בטלית כהלכה, בדיקת שחרות רצועות התפילין והנחתן כהלכה, ברכות השחר ופסוק"ד כראוי, קר"ש כהלכה לרבות כוונה כדבעי בפס' ראשון ובשכמל"ו ופרשה ראשונה, תפילת שמו"ע כהלכה לרבות כוונה כדבעי בברכה ראשונה ובברכת מודים ועוד), וכל זה לא פוטר אותו מלעזור טובא עם השכמת הילדים ושליחתם למוסדות... ואילו האשה.. איך כתבו כאן? סוגרת את העניין של 'שחרית' בשבע דקות בתחנת אוטובוס...
וכל זה מתגמד כמובן לעומת ההעדפה הברורה שיש לגויים שחייבים רק בשבע מצוות, וההעדפה המוחלטת לכלל הבע"ח שפטורים מה-כ-ל...
חמר גמל כתב:ו. הגבר מחוייב בהרבה יותר מצוות, ובכל זאת גדולה ההבטחה לנשים יותר מלאנשים
אוצר החכמה כתב:כך אתה חושב שנשים אין להם חלק לעולם הבא כגויים ואינן קמות לתחיית המתים
או אולי אתה מאלה שסוברים שבהמות קמות לתחיית המתים כמו שהתבאר כבר בפורום
פרנקל תאומים כתב:גם אם יש לגויים חלק לעוה"ב, ברור שהנצח וקירבת ה' המובטחים לבני ובנות ישראל הם כהנה וכהנה.
לא הבנתי מה אתה בא לומר עם העבדים כנענים, וכי הם לא יזכו לעוה"ב ככל בני ישראל?
זבולון כתב:פרנקל תאומים כתב:גם אם יש לגויים חלק לעוה"ב, ברור שהנצח וקירבת ה' המובטחים לבני ובנות ישראל הם כהנה וכהנה.
לא הבנתי מה אתה בא לומר עם העבדים כנענים, וכי הם לא יזכו לעוה"ב ככל בני ישראל?
הם כן על אף שהם מקיימים רק חלק מהמצוות כנשים, וא"כ מוכח שגם העבדים הם בדרגה יותר מהישראלים כשם שהנשים הם בדרגה יותר מהאנשים.
פרנקל תאומים כתב:זבולון כתב:פרנקל תאומים כתב:גם אם יש לגויים חלק לעוה"ב, ברור שהנצח וקירבת ה' המובטחים לבני ובנות ישראל הם כהנה וכהנה.
לא הבנתי מה אתה בא לומר עם העבדים כנענים, וכי הם לא יזכו לעוה"ב ככל בני ישראל?
הם כן על אף שהם מקיימים רק חלק מהמצוות כנשים, וא"כ מוכח שגם העבדים הם בדרגה יותר מהישראלים כשם שהנשים הם בדרגה יותר מהאנשים.
כלומר- אתה רומז שכשם שלא מסתבר לומר שמיעוט החובות הרוחניות המוטלות על ע"כ (אפי' שהעוה"ב שלו הוא כמו של ישראל רגיל) מורה על היותו בעל דרגה גבוהה יותר משל ישראל רגיל. כך לא מסתבר לומר כן באשר לנשים.
בסדר. הראיה שלך לנקודה הזאת היא חביבה ובפשטות גם נכונה. א. מיעוט עול המצוות המוטל על כתפיהם לא מורה על דרגה גבוהה יותר. אבל גם לא מורה להיפך. מה שהוא מורה זה רק על שוני בתפקיד המוטל עליהם ע"י הבורא.
ב. עדיין, הקב"ה כביכול מפלה את הנשים ואת הע"כ לטובה... שהרי כנ"ל הגם שהם זכאים לעוה"ב ככל ישראל רגיל, אעפ"כ בעוה"ז הם "משוחררים" מעולן של הרבה מצוות...
אגב, בעבר שמעתי מדרשן מפורסם שכן אי' במהר"ל שנשים מושלמות יותר מטבען ולכן אינן זקוקות למצוות עשה להשלים את עצמן. אבל דומני שאי"ז מהמהר"ל, חיפשתיהו ולא מצאתיהו, ואדרבה מדברי המהר"ל בכמה דוכתי משמע להיפך.
זבולון כתב:פרנקל תאומים כתב:כלומר- אתה רומז שכשם שלא מסתבר לומר שמיעוט החובות הרוחניות המוטלות על ע"כ (אפי' שהעוה"ב שלו הוא כמו של ישראל רגיל) מורה על היותו בעל דרגה גבוהה יותר משל ישראל רגיל. כך לא מסתבר לומר כן באשר לנשים.
בסדר. הראיה שלך לנקודה הזאת היא חביבה ובפשטות גם נכונה.
א. מיעוט עול המצוות המוטל על כתפיהם לא מורה על דרגה גבוהה יותר. אבל גם לא מורה להיפך. מה שהוא מורה זה רק על שוני בתפקיד המוטל עליהם ע"י הבורא.
ב. עדיין, הקב"ה כביכול מפלה את הנשים ואת הע"כ לטובה... שהרי כנ"ל הגם שהם זכאים לעוה"ב ככל ישראל רגיל, אעפ"כ בעוה"ז הם "משוחררים" מעולן של הרבה מצוות...
אגב, בעבר שמעתי מדרשן מפורסם שכן אי' במהר"ל שנשים מושלמות יותר מטבען ולכן אינן זקוקות למצוות עשה להשלים את עצמן. אבל דומני שאי"ז מהמהר"ל, חיפשתיהו ולא מצאתיהו, ואדרבה מדברי המהר"ל בכמה דוכתי משמע להיפך.
א. אכן מיעוט החיוב במצוות לא בהכרח מורה דרגה נמוכה, אבל מכיון שידוע לנו שעבד פחות מישראל, וידוע לנו שחיוב מצוות דעבד שווה לשל אשה, רגלים לדבר שיש קשר בין הדברים.
ב. כמובן וא"צ לפנים שעצם ההסתכלות כביכול המצוות הם עול שעדיף "להשתחרר" ממנו סותר את כל התורה.
פרנקל תאומים כתב:זבולון כתב:פרנקל תאומים כתב:כלומר- אתה רומז שכשם שלא מסתבר לומר שמיעוט החובות הרוחניות המוטלות על ע"כ (אפי' שהעוה"ב שלו הוא כמו של ישראל רגיל) מורה על היותו בעל דרגה גבוהה יותר משל ישראל רגיל. כך לא מסתבר לומר כן באשר לנשים.
בסדר. הראיה שלך לנקודה הזאת היא חביבה ובפשטות גם נכונה.
א. מיעוט עול המצוות המוטל על כתפיהם לא מורה על דרגה גבוהה יותר. אבל גם לא מורה להיפך. מה שהוא מורה זה רק על שוני בתפקיד המוטל עליהם ע"י הבורא.
ב. עדיין, הקב"ה כביכול מפלה את הנשים ואת הע"כ לטובה... שהרי כנ"ל הגם שהם זכאים לעוה"ב ככל ישראל רגיל, אעפ"כ בעוה"ז הם "משוחררים" מעולן של הרבה מצוות...
אגב, בעבר שמעתי מדרשן מפורסם שכן אי' במהר"ל שנשים מושלמות יותר מטבען ולכן אינן זקוקות למצוות עשה להשלים את עצמן. אבל דומני שאי"ז מהמהר"ל, חיפשתיהו ולא מצאתיהו, ואדרבה מדברי המהר"ל בכמה דוכתי משמע להיפך.
א. אכן מיעוט החיוב במצוות לא בהכרח מורה דרגה נמוכה, אבל מכיון שידוע לנו שעבד פחות מישראל, וידוע לנו שחיוב מצוות דעבד שווה לשל אשה, רגלים לדבר שיש קשר בין הדברים.
ב. כמובן וא"צ לפנים שעצם ההסתכלות כביכול המצוות הם עול שעדיף "להשתחרר" ממנו סותר את כל התורה.
א. נאך א מאהל: גם ע"כ הינו בעל מעמד פחות משל ישראל רגיל בעוה"ז, זכויותיו וחובותיו שונות והתפקיד שלו שונה.
אבל אם הע"כ יעשה בשלמות את חובותיו כלפי בוראו הרי שמעמדו בעולם האמת יהיה לא פחות ממעמדו של כהן גדול שעשה בשלמות את חובותיו בעוה"ז כלפי בוראו.
הנקודה היא שבעוה"ז ישנם תפקידים שונים ומהם נגזרים מעמדות שונים: כהן, לוי, ישראל, גברים, נשים, גרים, עבדים וכו'. אבל כלפי קוב"ה כל העושה את רצונו חשוב בעיניו באותה מידה ובעולם האמיתי שהוא העולם הבא הוא יטול שכרו משלם באותה מידה כמו האחרים שעשו רצון קונם.
ב. כמובן. אינך מבין פשרן של שלוש נקודות...? הדברים נכתבו בהקשר ישיר לטענות (המחוייכות משהו) של פותח האשכול על כך שיכול בעל תשובה כביכול לטעון מדוע הוא כגבר נזקק לעמול כ"כ על קיום המצוות בשביל חלקו בעוה"ב, משא"כ אשתו שע"י קיומן של מעט מצוות יכולה להגיע לאותה תוצאה.
דרומי כתב:הרב פ"ת, כמדומני שיש לך טעות בתפיסה שבה אתה תופס את עולם האמת.
נכון ששם יינתן השכר על מה שעבדו בעולם הזה, אבל מסתבר לי בפשטות שגם שם יהיו חילוקי מעמדות. ואינו דומה ה'עולם הבא' של חסידי אומות העולם ל'עולם הבא' של ישראל, וכן על זה הדרך.
[בעיניי זה פשוט ביותר, אבל אם יש צורך אולי אחפש מ"מ].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים