פרנקל תאומים כתב:"נשא אדם אשה בילדותו ישא אשה בזקנותו, היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו, שנא' בבוקר זרע את זרעך ולערב אל תנח ידך כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה ואם שניהם כאחד טובים" (יבמות ס"ב:).
עיקר מצוות "לערב" היא לשאת אשה אף בזקנותו להעמיד ממנה צאצאים, ולא כפי המקובל היום לחשוב שמצוות "לערב" היא בעיקר העמדת צאצאים נוספים מאשתו הראשונה אחרי שכבר קיימו פו"ר דאו'.
בעבר היו מקיימים מצווה זו כפשטותה, ואנשים זקנים ממש (במונחים של אותם ימים) היו נישאים בזיוו"ש לאשה בת בנים ומעמידים ממנה צאצאים.
כך נהגו למעשה הנצי"ב, הבית הלוי, הח"ח, הד"ח מצאנז ואף נכדו רבי צבי הירש מרודניק (שבנו הרבי מקלויזנבורג נולד לו לעת זקנה מזיוו"ש), ה'אמרי אמת' מגור (בנו ה'פני מנחם' כנ"ל), ר' יצחק שבדרון אב"ד חאצמער (בנו ר' שלום כנ"ל) ועוד ועוד. מעניין שלפעמים ניתן להיווכח שהשם והשארית של אותם גדולים (במובן הרוחני ו/או במובן החומרי) הינו בעיקר מהצאצאים שנולדו להם בזיוו"ש לעת זקנה, ממש כמאמר הכתוב "כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה".
כיום, דומה שאף הנישאים בזקנותם אינם נושאים אשה בת בנים ואינם מעמידים ממנה צאצאים, והעושה כן כמתמיה יחשב. ומה עם מצוות "לערב"?
אשר177 כתב:אני נזכר באמו של האדמו"ר מבעלזא שליט"א שאכן חיתה כאלמנה שנים רבות מאוד, ומצד שני היא הסיבה להמשך של כל השושלת הזאת. דילמה לא פשוטה.
פרנקל תאומים כתב:אשר177 כתב:אני נזכר באמו של האדמו"ר מבעלזא שליט"א שאכן חיתה כאלמנה שנים רבות מאוד, ומצד שני היא הסיבה להמשך של כל השושלת הזאת. דילמה לא פשוטה.
אגב, לבילגורייא רב היו ילדים מזיוו"ר שנעק"ה בשואה?
משוש דורים כתב:בתנאי החיים של לפני השואה, אלמנה היתה נידונית לחרפת רעב, ולכן היו אלמנות צעירות שנישאו לאלמנים מבוגרים, או לחילופין, אלמנה צעירה שנישאת לרב מפורסם, או מחמת שיקולי מעמד וכדו', או משום שרצתה את הזכות להיות לעזר כנגדו.
בתנאי החיים של היום קשה להאמין על אלמנה צעירה שתסכים להנשא לבוגר ממנה באופן משמעותי, וכ"ש לזקן, ואך לפני מספר שבועות רעשו אתרי האינטרנט למיניהם, על אחד מאנשי צפת שאירס אשה הצעירה ממנו ב30 שנה, בעוד שבעבר היה זה דבר מקובל.
פרנקל תאומים כתב:כך נהגו למעשה הנצי"ב, הבית הלוי, הח"ח, הד"ח מצאנז ואף נכדו רבי צבי הירש מרודניק (שבנו הרבי מקלויזנבורג נולד לו לעת זקנה מזיוו"ש), ה'אמרי אמת' מגור (בנו ה'פני מנחם' כנ"ל), ר' יצחק שבדרון אב"ד חאצמער (בנו ר' שלום כנ"ל) ועוד ועוד. מעניין שלפעמים ניתן להיווכח שהשם והשארית של אותם גדולים (במובן הרוחני ו/או במובן החומרי) הינו בעיקר מהצאצאים שנולדו להם בזיוו"ש לעת זקנה, ממש כמאמר הכתוב "כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה".
ידוע תדע כתב:האם שמעתם על רבי אשר ורנר מצפת ?
אשר177 כתב:פרנקל תאומים כתב:אשר177 כתב:אני נזכר באמו של האדמו"ר מבעלזא שליט"א שאכן חיתה כאלמנה שנים רבות מאוד, ומצד שני היא הסיבה להמשך של כל השושלת הזאת. דילמה לא פשוטה.
אגב, לבילגורייא רב היו ילדים מזיוו"ר שנעק"ה בשואה?
כן, רעייתו וילדיה נעקד"ו הי"ד.
פרנקל תאומים כתב:דוגמא יפה.
רבינו החת"ם סופר אמנם לא היה בן 60 וכיו"ב כשהוא נישא בזיוו"ש לבת בנים. אבל הוא היה בן 49, ובאותם ימים היה זה גיל מבוגר למדי. ואכן כל 11 ילדיו נולדו מרעייתו זו. חמיו מרנא רעק"א היה מבוגר ממנו בשנה אחת, ונלב"ע שנתיים לפניו.
אגב, עשרים שנה לאחר נישואיו בזיווג שני, עם פטירתה גם של רעייתו זו בהיותו קרוב לגיל 70, הוא שב ונישא בשלישית (אמנם מזיווג זה לא נולדו לו צאצאים). והנה דווקא רעייתו ואם ילדיו שהיתה צעירה ממנו בקרוב לשלושים שנה, נלב"ע 8 שנים לפניו.
הולך בטל כתב:ידוע תדע כתב:האם שמעתם על רבי אשר ורנר מצפת ?
בוודאי, הגה''צ רבי אשר זצ''ל רבה של 'טבריא',
הוא נישא לבתו של ר' אהרן לוריא,
שהיתי צעירה ממנו שנים רבות.
חיים שיש בהם כתב:על נישואיו השלישיים של ה'בית הלוי' לאלמנה שהיתה מטופלת בשמונה ילדים (!) מספרים כי התבטא בבדיחותא ואמר שבנישואין אלו הרי הוא מקיים "היתר עגונה", כי חזקה על אלמנה עם שמונה ילדים שתשב גלמודה ועגונה עד יום מותה...
אפרים זלמן כתב:להבילגורייער רב היו שתי בנות, אחת מהן נפטרה לפני המלחמה והשניה נהרגה בשואה.
(ואגב בעלז: אדמו''ר ר' יהושע נשא בשנית אשה בת בנים כשהיה קרוב לגיל השישים ונולד לו ממנה בן.)
עתניאל בן קנז כתב:אפשר גם להזכיר את האדמו"ר מפיסעצנא - בעל 'חובת התלמידים' ועוד. ואחיו ר' ישעיה, שנולדו לאביהם לעת זקנתו.
האדמו"ר היה חתנו של אחינו.
שמשון כתב:גם עיקר השם והשארית מהחפץ חיים הם מבתו, זאקס, שנולדה מזיוו"ש
אשר177 כתב:אני נזכר באמו של האדמו"ר מבעלזא שליט"א שאכן חיתה כאלמנה שנים רבות מאוד, ומצד שני היא הסיבה להמשך של כל השושלת הזאת. דילמה לא פשוטה.
פרנקל תאומים כתב:נזכרתי גם באחים רבי ק"ק שפירא מפיאסעצ'נה מח"ס 'חובת התלמידים' הי"ד ורבי ישעיה שפירא ה'אדמו"ר החלוץ', שנולדו לאביהם רבי אלימלך מגרודז'יסק זצ"ל מזיוו"ש לעת זקנותו. ובאמת אביהם נלב"ע בעודם פעוטות, והם גדלו אצל אחיינם(!) למחצה, רבי ירחמיאל משה הופשטיין האדמו"ר מקוז'ניץ, בן אחותם הגדולה, ולימים רבי ק"ק אף נישא לבתו ונעשה חתן של אחיינו...
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שמשון כתב:גם עיקר השם והשארית מהחפץ חיים הם מבתו, זאקס, שנולדה מזיוו"ש
לא נכון, הרבה צאצאים נשארו מזיוו"ר, יראים ושלמים. תמיד הבן\בת זקונים עומד במרכז העניינים אחרי הפטירה, אבל מזיוו"ר נשארו כמה ילדים נכדים ונינים.אשר177 כתב:אני נזכר באמו של האדמו"ר מבעלזא שליט"א שאכן חיתה כאלמנה שנים רבות מאוד, ומצד שני היא הסיבה להמשך של כל השושלת הזאת. דילמה לא פשוטה.
הבילגורייא רב נפטר בגיל צעיר, היא לא ציפתה לזה. וה׳שושלת׳ של בית בעלזא לא היו לשמחת לבה, כידוע. אבל בנים נכדים ונינים אכן ראתה על ידי הזיווג הזה.
בעל אחריות כתב:יצחק בן אברהם אבינו
בעל אחריות כתב:יצחק בן אברהם אבינו
שמשון כתב:האדמו"ר רבי אלימלך מגרודזיסק שנשא אשה בגיל מבוגר נולדו לו בניו החובת התלמידים מפיאסצנה ואחיו ר' ישעי' המכונה האדמו"ר החלוץ
שמשון כתב:הרה"ק הדברי חיים מצאנז שנשא אשה בזיווג רביעי ונולדו לו לעת זקנותו: הרה"ק רבי ישעי' מטשחיוב הי"ד והרה"ק רבי שלום אליעזר מראצפערט הי"ד שניהם נהרגו בשואה (הרה"ק מצאנז נפטר בתרל"ו)
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים