מכון חכמי ספרד כתב:יאיר כתב:סד"ל!
ספיקא דרבנן לקולא?
ספיקא דאורייתא לחומרא?
סוף דנב לתלייה?
סלקא דעתך למימר
סבור דאתי למימר
סבא דוד לייב
סייעתא דשמיא לכולכם
מכון חכמי ספרד כתב:יאיר כתב:סד"ל!
ספיקא דרבנן לקולא?
ספיקא דאורייתא לחומרא?
סוף דנב לתלייה?
אוצר החכמה כתב:נריה אור כתב:למעשה הויכוח שנוצר באשכול זה רק מראה עד כמה באמת שא"א להכריע בדבר כלל!!!
זה בעד רבנות וזה שולל לגמרי וכן הלאה.
מה שלמעשה חשבתי זה שהכי כדאי לקחת רב אחד ומה שיגיד אעשה בלי לשמוע לשום רב אחר וכעניין שנאמר "עשה לך רב"
אלא שבעצם הבחירת רב כבר מאוד קשה להחליט כי ההלכה מישתנת מרב לרב כנז' לעיל.
אך עלכ"פ זהו הפתרון היחד שנראה לענ"ד כשהאדם לא יכול לבדוק בעצמו...
אף פעם לא הבנתי את הרעיון הזה וכי בגלל שמישהו החליט שפלוני יהיה רבו עכשיו הוא נפטר מאחריות על מעשיו וגם אם יחטא בשוגג יוכל לגלגל עליו את האחריות?
אם מישהו נשמע לאדם שלפי הבנתו הוא באמת חכם ויודע הגיוני שיכול לבוא ולומר אני נהגתי כדין כי כה אמר לי מישהו שלדעתי ראוי שאסמוך עליו גם בבירור המציאות.
אם מדובר בפסיקת הלכה תלמיד יכול להשמע לרבו אפילו אם חביריו של רבו חולקים עליו (כמו שביאר החזו"א) אבל מדובר ברבו באמת וכך היא דרכה של תורה שתלמיד לומד מרבו.
אבל בתור פטנט מנין שזה עובד?
חיימשה כתב:יח''ד כתב:חיימשה כתב:ימחלו כל אלו שהפליגו בשבח כושרות.
אכן מדובר באתר שעושה עבודה רצינית ויש שם מידע מעניין.
אבל ניכר בהחלט שיש להם אג'נדה, כאשר חיזוק הרבנות הראשית הוא בראש מעייניהם, ואילו' 'שארית' לדוגמא, מדורג אחרי בית יוסף וחוג פ''ת...
הרשימה אינה ע"פ סדר עולה או יורד..
וודאי שהם מקווים שהרבנויות השונות יקפידו יותר, אך ברמה הגבוהה של הבשר והעוף הם לא ממליצים כמעט על רבנויות.
(גם במסעדות וכו' ברוב מוחלט של המומלצים על ידם יש גם בד"צ, והם חטפו על זה הרבה אש בתוך הציבור הד"ל.)
תבדוק ותראה שזה מאד מגמתי. שארית כמעט לא במומלצים... ואילו בית יוסף וחוג פ''ת מככבים.
חיימשה כתב:נריה אור כתב:למעשה הויכוח שנוצר באשכול זה רק מראה עד כמה באמת שא"א להכריע בדבר כלל!!!
זה בעד רבנות וזה שולל לגמרי וכן הלאה.
מה שלמעשה חשבתי זה שהכי כדאי לקחת רב אחד ומה שיגיד אעשה בלי לשמוע לשום רב אחר וכעניין שנאמר "עשה לך רב"
אלא שבעצם הבחירת רב כבר מאוד קשה להחליט כי ההלכה מישתנת מרב לרב כנז' לעיל.
אך עלכ"פ זהו הפתרון היחד שנראה לענ"ד כשהאדם לא יכול לבדוק בעצמו...
זה שיש כמה איטנרסנטים ממש לא משנה את התמונה הכללית, שהיא די ברורה.
אם תשאל 50 אנשים יראי שמים, תקבל תשובות דומות מאד.
נריה אור כתב:חיימשה כתב:תבדוק ותראה שזה מאד מגמתי. שארית כמעט לא במומלצים... ואילו בית יוסף וחוג פ''ת מככבים.
אתה מחליט ששארית הכי טוב ובית יוסף וחוג פ"ת פחות (בגלל שזה ה'דיבור' במחננו) ותמה על מש"כ הם, אולי הנייעס החרדי טועה?? לא חשבת על כך???
ושלא ח"ו תחשוב לרגע שאני מגן על ארגון 'כושרות' רק תמהתי על תמיהתך...
עמקן כתב:נריה אור כתב:חיימשה כתב:תבדוק ותראה שזה מאד מגמתי. שארית כמעט לא במומלצים... ואילו בית יוסף וחוג פ''ת מככבים.
אתה מחליט ששארית הכי טוב ובית יוסף וחוג פ"ת פחות (בגלל שזה ה'דיבור' במחננו) ותמה על מש"כ הם, אולי הנייעס החרדי טועה?? לא חשבת על כך???
ושלא ח"ו תחשוב לרגע שאני מגן על ארגון 'כושרות' רק תמהתי על תמיהתך...
לא צריך להיות תמים. ברור לכל מי שמתעניין בכשרות שאין דמיון כלל בין שארית לחוג פ"ת או בד"ץ ב"י.
וזאת לדעת, אני איני אוכל שארית. וכ"ש שאיני שייך לכל הפוליטיק שלהם.
ואם הבנתי נכון מתגובות של חיימשה, בטח גם הוא אינו שייך להפולוטיק של שארית, ובמחנה שלו אין להם ענין מיוחד לחבב שארית.
יאיר כתב:סד"ל!
יאיר כתב:יאיר כתב:סד"ל!
הודעתי התייחסה להודעה שלפני ואם כותבה (קודמי) לא היה עורכה ומשנה לגמרי,
היה פשוט ל-מה כוונתי [ספק דאורייתא לחומרא].
עמקן כתב:נריה אור כתב:חיימשה כתב:תבדוק ותראה שזה מאד מגמתי. שארית כמעט לא במומלצים... ואילו בית יוסף וחוג פ''ת מככבים.
אתה מחליט ששארית הכי טוב ובית יוסף וחוג פ"ת פחות (בגלל שזה ה'דיבור' במחננו) ותמה על מש"כ הם, אולי הנייעס החרדי טועה?? לא חשבת על כך???
ושלא ח"ו תחשוב לרגע שאני מגן על ארגון 'כושרות' רק תמהתי על תמיהתך...
לא צריך להיות תמים. ברור לכל מי שמתעניין בכשרות שאין דמיון כלל בין שארית לחוג פ"ת או בד"ץ ב"י.
וזאת לדעת, אני איני אוכל שארית. וכ"ש שאיני שייך לכל הפוליטיק שלהם.
ואם הבנתי נכון מתגובות של חיימשה, בטח גם הוא אינו שייך להפולוטיק של שארית, ובמחנה שלו אין להם ענין מיוחד לחבב שארית.
חיימשה כתב:יאיר כתב:יאיר כתב:סד"ל!
הודעתי התייחסה להודעה שלפני ואם כותבה (קודמי) לא היה עורכה ומשנה לגמרי,
היה פשוט ל-מה כוונתי [ספק דאורייתא לחומרא].
תיקנתי שגיאת הקלדה גרידא ואיני יודע מה אתה סח
נריה אור כתב:חיימשה כתב:נריה אור כתב:למעשה הויכוח שנוצר באשכול זה רק מראה עד כמה באמת שא"א להכריע בדבר כלל!!!
זה בעד רבנות וזה שולל לגמרי וכן הלאה.
מה שלמעשה חשבתי זה שהכי כדאי לקחת רב אחד ומה שיגיד אעשה בלי לשמוע לשום רב אחר וכעניין שנאמר "עשה לך רב"
אלא שבעצם הבחירת רב כבר מאוד קשה להחליט כי ההלכה מישתנת מרב לרב כנז' לעיל.
אך עלכ"פ זהו הפתרון היחד שנראה לענ"ד כשהאדם לא יכול לבדוק בעצמו...
זה שיש כמה איטנרסנטים ממש לא משנה את התמונה הכללית, שהיא די ברורה.
אם תשאל 50 אנשים יראי שמים, תקבל תשובות דומות מאד.
כבר כתבתי כמה פעמים ואחזור שוב תלוי איזה 50 אנשים יר"ש תשאל..נסה ותבדוק...
אני מאמין שאתה מסכים שיש 50 אנשים יר"ש בכל ציבור וציבור (ליטאי, ספרדי, חבדני"ק,חסיד (למינהם) מזרוחניק (זה אני בספק))
וא"כ תראה שכ"א יגיד משהו אחר.
והסיבה היא פשוטה כי אף אחד מאלו לא באמת בדק הוא ניזון ע"פ שמעות והנייעס שבקהילתו ,ולכן כ"א אומר אחרת...
חיימשה כתב:יח''ד כתב:חיימשה כתב:ימחלו כל אלו שהפליגו בשבח כושרות.
אכן מדובר באתר שעושה עבודה רצינית ויש שם מידע מעניין.
אבל ניכר בהחלט שיש להם אג'נדה, כאשר חיזוק הרבנות הראשית הוא בראש מעייניהם, ואילו' 'שארית' לדוגמא, מדורג אחרי בית יוסף וחוג פ''ת...
הרשימה אינה ע"פ סדר עולה או יורד..
וודאי שהם מקווים שהרבנויות השונות יקפידו יותר, אך ברמה הגבוהה של הבשר והעוף הם לא ממליצים כמעט על רבנויות.
(גם במסעדות וכו' ברוב מוחלט של המומלצים על ידם יש גם בד"צ, והם חטפו על זה הרבה אש בתוך הציבור הד"ל.)
תבדוק ותראה שזה מאד מגמתי. שארית כמעט לא במומלצים... ואילו בית יוסף וחוג פ''ת מככבים.
חיימשה כתב:[
טענתך אינה נכונה.
אם ניקח 50 ספרדים יר''ש, הרמה העליונה שביניהם, תמצא שכולם אוכלים עד''ח, כמעט כולם אוכלים הרב לנדא, רובם אוכלים הרב רובין, וע"כ זה דומה להפליא למה שמקובל במחנינו. רק כיוון שיש להם השתייכות קהילתית, אזי חלקם אוכלים הרב מחפוד, ( אולי רובם, ) ומיעוט מבוטל אוכלים ב''י!
כנ"ל 50 חסידים יר''ש, כולם אוכלים הרב לנדא ועד''ח, רובם הרב רובין, חלקם - שארית אגו''י, בעלזא, חוג ב''ב, מיעוט מבוטל אוכלים גם מחפוד וחוג פ'' ת, ואף אחד לא יגע בב''י.
50 ליטאים יר''ש, כולם עד'ח ושארית או יראים, רובם הרב רובין, ומיעוטם הרב לנדא ומחפוד, וכמעט לא.תמצא ביניהם אוכלי ב''י ופ''ת. וכן הלאה.
ההבדל הוא בעיקר בהכשר שיש אליו נטיה קהילתית פוליטית חיובית או שלילית שבזה יש איזה שינוי מחוג אחד למשנהו.
כל הליטאים יודעים שהרב לנדא הכשר מצוין, והחסידים שלא אוכלים שארית לא עושים את זה מטעמי כשרות אלא מטעמים קהילתיים.
גם העדיפות של העדה החרדית נובעת מכך שאין חוג שמתנזר ממנה, שלא כהרב לנדא ושארית. יתכן בהחלט שאם כשרות של הרב רובין היתה מוקדמת בזמן וקיימת לפני המחלוקות הנוכחיים, היא היתה ממוקמת במקום הראשון אצל היראים.
אפילו חסידי חב"ד, שבדרך כלל עושים שבת לעצמם בכל העניינים, דומני שהסולם שלהם דומה למדי, אלא שיש להם גם שחיטת חב"ד ורבנויות מסויימות הקשורות לחב"ד, וכמובן שלא יטעמו עוף שנמלח במלח עם חותמת של שארית...
יש גם דרך פשוטה נוספת לבירור העניין.
העדה החרדית מאפשרת שימוש כמעט רק בחומרי גלם עם ההכשר שלה עצמה וממעטת להסתמך על כל הכשר אחר. כנ"ל הרב לנדא שבעניינים רבים מחמיר הרבה יותר.
שארית והרב רובין ברוב המקרים מאפשרים להשתמש בחומרים של העדה החרדית.
אגודת ישראל וכנראה גם בעלזא, מאפשרת להשתמש בכל הנ"ל. אף אחד מהם לא יסתמך אפילו בדיעבד על חומר שבהשגחת ב''י או חוג חתם סופר פ"ת... ואילו הרבנויות, גם מהדרין, כמעט כולם, יסתמכו על כל הרשימה בעיניים עצומות, והרבה יותר מזה.
בקיצור, לא צריך להיות חכם גדול כדי להסיק מסקנות. התמימות כאן מיותרת.
חיימשה כתב:ועדיין אינני שוטה, וגם אינני ניזון מנייעס אלא מבדיקת השטח וכמשנת''ל, וע"כ ברור לי, למרות התלונות הנכונות על שארית, כי מי ששם אותם בסל אחד עם פ''ת וב''י, איננו נאמן עוד להעיד על טיבם של הכשרים.
נריה אור כתב:אני מאמין שאתה מסכים שיש 50 אנשים יר"ש בכל ציבור וציבור (ליטאי, ספרדי, חבדני"ק,חסיד (למינהם) מזרוחניק (זה אני בספק))
חיימשה כתב:יח''ד כתב:חיימשה כתב:ימחלו כל אלו שהפליגו בשבח כושרות.
אכן מדובר באתר שעושה עבודה רצינית ויש שם מידע מעניין.
אבל ניכר בהחלט שיש להם אג'נדה, כאשר חיזוק הרבנות הראשית הוא בראש מעייניהם, ואילו' 'שארית' לדוגמא, מדורג אחרי בית יוסף וחוג פ''ת...
הרשימה אינה ע"פ סדר עולה או יורד..
וודאי שהם מקווים שהרבנויות השונות יקפידו יותר, אך ברמה הגבוהה של הבשר והעוף הם לא ממליצים כמעט על רבנויות.
(גם במסעדות וכו' ברוב מוחלט של המומלצים על ידם יש גם בד"צ, והם חטפו על זה הרבה אש בתוך הציבור הד"ל.)
תבדוק ותראה שזה מאד מגמתי. שארית כמעט לא במומלצים... ואילו בית יוסף וחוג פ''ת מככבים.
עובר ושב כתב:זה הולך כך: אם "כושרות" מדרג את הבד"צים לפי איך שאני בעצמי מדרג אותם, אז הוא אתר מצויין וטוב להיעזר בו. אבל אם הוא מדרג אותם לפי איך שנראה לו, ובכלל, אם הוא מעיז לדרג את הבד"ץ הספרדי לפני הבד"ץ האשכנזי (!!) אז בוודאי שהוא אתר גרוע מאוד וד"ל ואכמ"ל, ויש לבדוק אחריו אם הוא מין, ואם מת יתעסקו בו עממין.
חיימשה כתב:...מכיוון שאני מצוי מעט בתחום, ובדקתי את הדברים אישית, וכך סבור כל מי שמצוי בתחום, הרי מי שיכול לומר על שחור לבן, ולהפוך את היוצרות, . איננו כלל בגדר עד.
ההוכחה שהבאתי מהיחס של נותני ההכשרים בינם לבין עצמן גם היא ראיה מספקת.
אני בהחלט חושב שיש הבדל בין ספרדים לאשכנזים בנושא זה, והעובדה היא שרוב הספרדים יר''ש מעדיפים הכשר אשכנזי...
מכון חכמי ספרד כתב:אני רוצה להציב עוד מראה בנוגע להכשרים.
כשאתה רואה הכשר קטן, שבשנה אחת פתאום נותן הכשר לעשרות מוצרים מסובכים בפסח (לרבות ביסלי, ופלים ועוגות בחושות), אתה חושב עליו פעמיים כל השנה.
אתה מבין שיש יד קלה על ההדק.
מכון חכמי ספרד כתב:אני רוצה להציב עוד מראה בנוגע להכשרים.
כשאתה רואה הכשר קטן, שבשנה אחת פתאום נותן הכשר לעשרות מוצרים מסובכים בפסח (לרבות ביסלי, ופלים ועוגות בחושות), אתה חושב עליו פעמיים כל השנה.
אתה מבין שיש יד קלה על ההדק.
אבי עזרי כתב:מכון חכמי ספרד כתב:אני רוצה להציב עוד מראה בנוגע להכשרים.
כשאתה רואה הכשר קטן, שבשנה אחת פתאום נותן הכשר לעשרות מוצרים מסובכים בפסח (לרבות ביסלי, ופלים ועוגות בחושות), אתה חושב עליו פעמיים כל השנה.
אתה מבין שיש יד קלה על ההדק.
כנ"ל בתי מלון והארחה בעונות החופש: הכשרים שלא פעילים כמעט בכלל במהלך השנה, לפתע מעניקים הכשרים לבתי מלון ואירוח עד אין מספר, ועל פני כל הגלובוס, ובפרט שידוע הדבר כמה קשה להכשיר מקומות כאלו בעונות מסוימות בלבד.
ולפלא הדבר שאברכים ויהודים יר"ש אוכלים במקומות אלו ללא כל מחשבה שניה.
דרומי כתב:כאן אולי המקום לשאול - איזה כשרות בדיוק יש במלון ניר עציון?
תוכן כתב:אם רוצים לדעת איכות הכשרויות למיניהם, אפשר לבדוק לפי החנויות שהם מעניקים להם כשרות. יש כשרויות שמעניקים הכשר רק ליראים ושלימים, ויש גם ליהודים דתיים, ויש גם למסורתיים, ויש גם לחילונים. יש שדורשים משגיח תמידי, ויש שלא. יש כשרויות שהמשגיח נמצא, ויש כאלו שהוא אף פעם לא נוכח. כשאני רואה מסעדות וכדומה, עם בעלים מפוקפקים, וכל הזמן מככבים שם אותם כשרויות, ואין אף משגיח באיזור, אז אני מגבש דעה לגבי איכות הכשרויות האלו.
מכון חכמי ספרד כתב:תוכן כתב:אם רוצים לדעת איכות הכשרויות למיניהם, אפשר לבדוק לפי החנויות שהם מעניקים להם כשרות. יש כשרויות שמעניקים הכשר רק ליראים ושלימים, ויש גם ליהודים דתיים, ויש גם למסורתיים, ויש גם לחילונים. יש שדורשים משגיח תמידי, ויש שלא. יש כשרויות שהמשגיח נמצא, ויש כאלו שהוא אף פעם לא נוכח. כשאני רואה מסעדות וכדומה, עם בעלים מפוקפקים, וכל הזמן מככבים שם אותם כשרויות, ואין אף משגיח באיזור, אז אני מגבש דעה לגבי איכות הכשרויות האלו.
דבר חידוש אמרת.
כל הירקנים של בני ברק "יראים ושלימים", עד שיש להם תעודה של הרב לנדא?
שלא לדבר על מפעלי ענק עם הכשרי העדה"ח והרב רובין.
ואולי לא הבנתי טוב כוונתך.
אבי עזרי כתב:מכון חכמי ספרד כתב:אני רוצה להציב עוד מראה בנוגע להכשרים.
כשאתה רואה הכשר קטן, שבשנה אחת פתאום נותן הכשר לעשרות מוצרים מסובכים בפסח (לרבות ביסלי, ופלים ועוגות בחושות), אתה חושב עליו פעמיים כל השנה.
אתה מבין שיש יד קלה על ההדק.
כנ"ל בתי מלון והארחה בעונות החופש: הכשרים שלא פעילים כמעט בכלל במהלך השנה, לפתע מעניקים הכשרים לבתי מלון ואירוח עד אין מספר, ועל פני כל הגלובוס, ובפרט שידוע הדבר כמה קשה להכשיר מקומות כאלו בעונות מסוימות בלבד.
ולפלא הדבר שאברכים ויהודים יר"ש אוכלים במקומות אלו ללא כל מחשבה שניה.
שמש כתב:הטענה הנפוצה של 'קשה מאוד להכשיר מלון בחו"ל' אינה נכונה בכל המקרים, מאחר ויש לא מעט מלונות באירופה שאינם פעילים כלל בחורף ופותחים שעריהם רק בקיץ וכאשר חברת נופש חרדית תופסת אותם מפסח זה רווח נקי שלהם. כך שהמשגיח שמגיע להכשיר מקבל מלון ריק לחלוטין עם שניים-שלושה מטבחים (לפחות, כך שמחלקים חלבי/בשרי/דגים בקלות) שגם הם נקיים לחלוטין כך שעבודת ההכשרה אינה מסובכת במיוחד (גסטרונומים וכד' מביאים בד"כ מהארץ) גם הסחורה ומוצרי הגלם מובאים רק ע"י החברה ומאוחסנים תחת השגחה במחסני המלון הריקים כך שאין כל חשש שייכנס לאוכל חומר לא כשר וכד' כך שעיקר הדגש שיש לבדוק הוא על רמת ההכשרים למוצרים בהם משתמשים וכמובן רמת ההקפדה (והידע) של המשגיח בשטח (למשל, שהוא נמצא במטבח ולא נוסע לטייל עם הנופשים, כפי שכבר קרה) ולאו דווקא הקושי להכשיר את המקום.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים