... והרי אנו פושטים אלו תשובת הטענות ונאמר, כי כל המצוות שהן תלויין בסברא ובאובנתא דליבא כבר הכל מתחייבים בהן מן היום אשר ברא אלקים אדם על הארץ עליו ועל זרעו אחריו לדורי דורים
וא"ת, איך נענשו דור המבול מאחר שלא נצטוו מצות? אלא י"ל, יש כמה מצות שחייבים בני אדם לשומרן מכח סברת הדעת אף על פי שלא נצטוו עליהם ולפיכך נענשו
קראקובער כתב:אחד מחשובי רבני הונגריה כותב משהו קצת בסגנון דומה, שלפני שהוא כותב תשובה ופותח ספרי הלכה הוא חושב לעצמו קודם כל האם זה מסתדר עם שכל הישר.
דמשק כתב:ראיתי באמת ליעקב להגאון רבי יעקב קמנצקי על נ"ך, האם זו דעה רווחת?
(אגב, הספר הזה מיוחד בטעמו המיוחד ובמקוריותו של הגרי"ק, הידועים משאר ספריו, אבל ביתר שאת, כי חלקו הגדול הוא מתוך הקלטות ומובאים שם גם משיחת חולין של הגר"י. מחכה ומצפה לכרך השני)
והעורך ציין שם שכ"כ בספר דור רביעי בפתיחה לחולין,
ולדעתי דמיון זה אינו נכון, כי בפשטות דיבר הגר"י קמנצקי לדידן שנפסק ברמ"א סי' ע"ט ס"א דאסור לאכול בשר אדם, ועדיין יש חידוש בדבר כי בשר אדם אינו רק איסור עשה ונבילה עשה ול"ת, אבל הדו"ר כתב דבריו גם לשיטת הרשב"א שבשר אדם מותר, מ"מ מצד "חוק הנימוס המקובל בכלל האנושי" הגיע למסקנה זו, ודברים אלו צרמו לאזני, (ואינני יודע איך מתייחסים להנ"ל בעניני השקפה ואכמ"ל)
זסבה כתב:ועל אותה שעה נחתם גזר דינם.
בהגהות יעבץ שם כתב - על שראו ולא מחו אותם שהיה בידם למחות, שלא היו חושבין אותו לעוון, שאפשר לא קלקל עמה רק בתחבולה של רמאות עשה, ובהיתר נשאה, ואפילו אם גירשה בעלה מתחלה על מנת שתנשא לו לזה, מותרת לו בדיעבד, עיין להלן פ"ד ע"א
מכאן נראה ברור שיש עוון שאינו מפורש ולא מבואר בשום מקום, והוא חמור מאד, ושנאוי בעיני המקום יותר מעבירות חמורות מפורשות להעניש הרבים בעבורו בשביל שאין חוששין לו כלל, עם היותם מתנגדים לשכל והוא בכלל דסני לך לחברך לא תעביד.
למה נתחייבו ישראל כליה? מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע
אבי 1000 כתב:לענ"ד העניין תמוה מאוד
וכי איסור אחותו יהיה חמור יותר מאיסור אשת איש מחמת שבני אדם חושבים שזה מאוס יותר מאשת איש.
וכן אסור אבר מן החי שהוא דבר נבזה [כמבואר במעשה עם נבוכדנצר] יהיה חמור יותר מאיסורים אחרים.
ומה הכלל בזה
1 איסורי היגיון
2 איסורים מאוסים
וצ"ע בדבריו.
וזל"ק רבנו הרמב"ן [דברים ו, יח]:דורשי יחודך כתב:איה"נ...
אז מה עושים למעשה? איך מכריעים את השאילות האלו?
ועשית הישר והטוב בעיני ה' - על דרך הפשט יאמר וכו'... ולרבותינו בזה מדרש יפה, אמרו זו פשרה ולפנים משורת הדין. והכוונה בזה, כי מתחלה אמר שתשמור חקותיו ועדותיו אשר צוך, ועתה יאמר גם באשר לא צוך תן דעתך לעשות הטוב והישר בעיניו, כי הוא אוהב הטוב והישר.
וזה ענין גדול, לפי שאי אפשר להזכיר בתורה כל הנהגות האדם עם שכניו ורעיו וכל משאו ומתנו ותקוני הישוב והמדינות כלם, אבל אחרי שהזכיר מהם הרבה, כגון 'לא תלך רכיל', 'לא תקום ולא תטור', 'ולא תעמוד על דם רעך', 'לא תקלל חרש', 'מפני שיבה תקום', וכיוצא בהן, חזר לומר בדרך כלל שיעשה הטוב והישר בכל דבר, עד שיכנס בזה הפשרה ולפנים משורת הדין, וכגון מה שהזכירו בדינא דבר מצרא, ואפילו מה שאמרו פרקו נאה ודבורו בנחת עם הבריות, עד שיקרא בכל ענין תם וישר.
.ומצאנו בענין אנשי סדום שהיו רעים לה' מאד בכמה עלילות נשחתות כמו הגזל והחמס ועיוות הדין וגלוי עריות. עם כל זה הזכיר הכתוב כי אבדו ונשמדו בעון בטול הצדקות. שנאמר (יחזקאל טו) הנה זה היה עון סדום אחותך גאון שבעת לחם וגו' ויד עני ואביון לא החזיקה
קראקובער כתב:אחד מחשובי רבני הונגריה כותב משהו קצת בסגנון דומה, שלפני שהוא כותב תשובה ופותח ספרי הלכה הוא חושב לעצמו קודם כל האם זה מסתדר עם שכל הישר.
שו"ת מנחת יצחק חלק ט סימן קנ
...והוא עפ"י אשר קבלתי מהגאון הגדול מראדימישלא זצ"ל, אשר אז בעת בחורותי הייתי מתאבק הרבה אצלו, והרבה שאלות עגונות באו לפניו, הי' אומר כללו, ואח"כ ראיתי שכן כתב גם בספר בשו"ת חבצלת השרון מדודו הגאון הגדול זצ"ל (א"ע סי' כ"ח), וז"ל: מראש כל אמינא להו מה ששמעתי מפי הרב הגאון מוה"ר דובעריש ראפיפארט ז"ל אבד"ק ראווא, שהי' מקובל מפי רבו הגאון בעמח"ס נודע בשערים אבד"ק לובלין ז"ל שבבואו לפניו איזה שאלה, מקודם הוא שוקל בשכלו על אמיתת הענין לפי שכל אנושי שהדבר אמת, אז הוא מעיין עפ"י חוקי תוה"ק מה משפטו, וכן הוא אצלי וכו' עכ"ל.
קראקובער כתב:כנראה שעל הסיפור הזה לא שמעת.
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7 ... 7%90%D7%99
קראקובער כתב:במצב שהבינו שאין סיכוי כנראה שכן.
דמשק כתב:ראיתי באמת ליעקב להגאון רבי יעקב קמנצקי על נ"ך, האם זו דעה רווחת?
(אגב, הספר הזה מיוחד בטעמו המיוחד ובמקוריותו של הגרי"ק, הידועים משאר ספריו, אבל ביתר שאת, כי חלקו הגדול הוא מתוך הקלטות ומובאים שם גם משיחת חולין של הגר"י. מחכה ומצפה לכרך השני)
עושה חדשות כתב:האם יש למישהו את הספר המדובר (אין באוצר) ויכול בבקשה לסרוק את הקטעים הקודמים?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 184 אורחים