לענין כתב:
היות ומשמשמים ובאים הימים בהם נהגו ישראל להצפין
לענין כתב:וכידוע ד' הרמב"ן והרשב"א שלא לצאת גם מגבול עולי בבל.
קו ירוק כתב:[b]]
קו ירוק כתב:אני מעלה מפה של גבול עולי בבל בצפון
עקביה כתב:פעם שאלתי להדיא את ר' חיים קניבסקי על יציאה מגבול עולי בבל לגבול עולי מצרים והשיב שמסתבר שמותר.
עושה חיל כתב:בלי להיכנס לפרטי התחומים, אביא שני צדדים נוספים להקל לטייל באזורים שונים ב'מדינת' ישראל:
א. שיטת הירושלמי [שביעית ריש פ"ו, וכן בתוספתא בכ"מ] דכל מקום שקונים (או כובשים) ישראל, הרי הוא מתקדש (ולכאו' היינו על מקום שכבר קידשו עולי מצרים). "והטיבך והרבך מאבותיך אבותיך פטורים היו ונתחייבו ואתם פטורים הייתם ונתחייבתם אבותיכם לא היה עליהם עול מלכות ואתם אע"פ שיש עליכם עול מלכות אבותיכם לא נתחייבו אלא לאחר ארבע עשרה שנה שבע שכיבשו ושבע שחילקו אבל אתם כיון שנכנסתם נתחייבתם אבותיכם לא נתחייבו עד שעה שקנו כולה אבל אתם ראשון ראשון קונה ומתחייב".
ב. הרב יהושע בן מאיר שליט"א שאל את מורו ורבו הגרשז"א לגבי יציאה לאילת, האם מותר הדבר. וענה לו הגרשז"א, דמותר לגור שם משום חיזוק היישוב בא"י, דבעינן לשמור את הגבולות ולהרחיקם מידי אוייבינו (דומיא דחשיבות הספר). שאל התלמיד, הא ניחא כאשר מתיישב שם, אבל האם מותר לבקר (לטייל) שם? ענה לו הגרשז"א, ישוב שא"א לבקר ולטייל שם, לא יכול להתקיים!
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:קו ירוק כתב:אני מעלה מפה של גבול עולי בבל בצפון
יש מפות מפורטות בסו"ס מנוחת אמת להגר"מ גרוס שם הגבול הוא הרבה יותר למטה.
תוכל לפרט מה יסוד 'המחלוקת' בינך לבינו?
קו ירוק כתב:
א. שיטת רבי יוסי בר חנינא בירושלמי - שהזכיר מע"כ, הכוונה כשיש שלטון ישראל וזו הנקראת 'חזקה', רק קולתה בכך שאף שעול מלכות עליהם. אבל זה רק בכיבוש בזמן שהיה סנהדרין, ולא כיבוש ע"י ישראל בזה"ז דיכא סנהדרין שיקדשו! וקיצרתי.
קו ירוק כתב:סתמת דבריך.
משמע לא כמו מה ? ואיפה משמע ?
קו ירוק כתב:אין לי כח להאריך פה.
גם מסברא שום קידוש לא חל בלי סנהדרין, ואלו דברים פשוטים בכל האחרונים.
עין חולין ו: בית שאן נכבשה ע"י עולי בבל (מלכי חשמונאי) כמו דכתי' במגילת תענית. אבל הניחוה רבנן מלקדשה.
ואמנם אומרת הגמ' שם ע"ז הרבה כרכים כבשום עו"מ ולא כבשום עו"ב, אבל כבר דייק החזו"א שהכוונה כבשום ולא קדשום, שהרי אלו שלא כבשום כלל, כי ישבו שם נכרים, כלומר מכזיב ועד הנהר ועד אמנה - דינים שונים בתכלית יש להם.
והרבה אחרונים לא עמדו על נקודה זו, והמשנת יוסף הוא זה שפירסם את ההבחנה המופלאה של החזו"א בזה.
עושה חיל כתב:א. שיטת הירושלמי [שביעית ריש פ"ו, וכן בתוספתא בכ"מ] !
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים