הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוקטובר 03, 2018 1:55 pm
מים עליונים – אוצר טוב
[יא] ובכללות הענין של מים עליונים ומים תחתונים היה נראה להוסיף עוד בהקדם דברים נפלאים שכתב בספר פרשת דרכים (דרך השם דרוש אחד ועשרים; מובא בפמ"ג או"ח סי' קיד) וזה תורף הדברים.
איתא בב"ב (כה, ב): א"ר חסדא מיום שחרב בית המקדש אין הגשמים יורדים מאוצר טוב שנאמר יפתח ה' לך את אוצרו הטוב בזמן שישראל עושין רצונו של מקום וישראל שרויין על אדמתם גשמים יורדים מאוצר טוב, בזמן שאין ישראל שרויין על אדמתם אין גשמים יורדים מאוצר טוב.
נמצינו למדים, דלירידת גשמים מאוצר טוב בעינן ב' תנאים, חדא שיהיו עושים רצונו של מקום, וזאת שנית שיהיו שרויים על אדמתם.
הכלל העולה דאיכא שני אוצרות דגשמים, אוצר טוב ואוצר שאינו טוב. וא"כ אפשר לומר דהא דאמרינן דמפתח של גשמים לא נמסר לשליח, היינו דוקא מפתח דאוצר טוב, אבל אידך מפתח דגשמים שאינם מאוצר טוב נמסר לשליח, דהא קרא דמיניה ילפינן דמפתח הגשמים לא נמסר לשליח לא מיירי אלא בגשמים דאוצר טוב, כדכתיב יפתח ה' לך את אוצרו הטוב לתת מטר ארצך.
ומלבד שהדברים הללו מצד עצמם ניתנו להאמר, עוד יש להכריח חילוק זה מההיא דאמרינן פ"ק דתעניות, תנו רבנן ארץ ישראל נבראת תחלה וכל העולם כולו לבסוף כו', ארץ ישראל משקה אותה הקדוש ברוך הוא בעצמו וכל העולם כולו ע"י שליח שנאמר הנותן מטר על פני ארץ ושולח מים על פני חוצות. הרי הדבר מבואר שמפתח של גשמים של כל העולם נמסר לשליח.
וטעמא דמילתא, משום דודאי הא דאמרינן דא"י משקה אותה הקדוש ברוך הוא בעצמו, הוא דוקא בזמן שישראל שרויין על אדמתם, לא בזמן שזרים אוכלים נחלותיה, דלא יתכן שהקב"ה בעצמו ישקה לגוים המרקדים בהיכלו. וכיון דישראל שרויין על אדמתם ועושין רצונו של מקום הגשמים הם מאוצר טוב, ומשום הכי הקדוש ברוך הוא משקה בעצמו משום דמפתח זה דאוצר טוב לא נמסר לשליח. אבל כשהוא משקה לכל העולם דאינם מאוצר טוב, אפילו בזמן שישראל עושין רצונו של מקום, כדכתיב ארצך דהיינו ארץ ישראל, משקה ע"י שליח, משום דגשמים הללו שאינם מאוצר טוב מפתח שלהם נמסר לשליח.
ובספ"ג דתעניות (כה, ב) אמרינן, אמר רבה לדידי חזי לי האי רידיא כו', ופירש רש"י האי רידיא מלאך הממונה על הגשמים כך שמו. הרי מבואר שיש מלאך הממונה על הגשמים. וכן בפ"ק דיומא אמרינן ויש אומרים אף רידיא, ופירש רש"י מלאך הממונה על השקאת הארץ כו', יע"ש.
וראיתי לתוספות בפ"ב דנדה שהביאו אגדה זו דשלשה מפתחות לא נמסרו לשליח, וכתבו בסוף דבריהם ואף ברי שהוא שר מיטרא אינו עושה אלא ברשות הקדוש ברוך הוא.
ודבריהם תמוהים הם בעיני, דאטו ירקומי שר של ברד וגבריאל שר של אש הם עושים דבר שלא ברשות, חלילה שיעשה דבר בשמים ממעל ועל הארץ מתחת בלתי רשות אדון הכל, וא"כ מה הפרש יש בין ברי שר המטר לשאר השרים.
אך לפי מה שאמרנו ניחא, דמאי דאמרינן דמפתח של גשמים לא נמסר לשליח הוא מפתח דאוצר טוב, אבל גשמים דשאר אוצרות נמסרו לשליח, ואפשר דאותו השליח ברי שמו או רידיא. ומאי דאמרינן דלכל העולם חוץ מא"י משקה ע"י שליח הוא ע"י אלו דהיינו ברי או רידיא.
ובגמרא דפרק קמא דתעניות תניא ר' אליעזר אומר כל העולם כולו ממימי אוקינוס שותה שנאמר ואד יעלה מן הארץ. א"ל ר' יהושע והלא מימי אוקינוס מלוחים הם, א"ל מתמתקים הם בעבים, ר' יהושע אומר כל העולם כולו ממים העליונים הוא שותה שנאמר למטר השמים תשתה מים, ע"כ.
ולפי מה שאמרנו אלו ואלו דברי אלהים חיים, שהגשמים שהם מאוצר טוב שהם ע"י הקדוש ברוך הוא הם ממימי העליונים שאינם צריכים תיקון שהם מתוקים מעצמם, והגשמים שאינם מאוצר טוב שהם ע"י שליח הם ממימי אוקיינוס והם מלוחים ומתמתקים בעבים.
וראיתי בילקוט פרשת בראשית עלה דקרא ואד יעלה מן הארץ דבזמן שישראל עושים רצונו של מקום הם שותים ממים העליונים, אך בזמן שאין ישראל עושים רצונו של מקום הם שותים ממימי אוקינוס, והן הן הדברים שאמרנו. עכ"ד הנחמדים.
ולפי מהלכו הנפלא היה נראה לבאר כפילות הענין שמצינו בדין על המים ועל האדם, דהנה המחבר בשו"ע (סימן תרסד סעיף א) כתב, ומרבים קצת בנרות כמו ביה"כ... לפי שבחג נדונים על המים. ובביאור הגר"א "כמש"ו לפי שבחג כו' ועט"ז ס"ק א' וכ"ה בטור וכמ"ש בפ"ק דר"ה נסכו מים לפני כדי כו' וקי"ל כת"ק דניסוך המים אינו אלא שבעה ולכך עושין במקצת כיה"כ...
ועל דברי הרמ"א שם, כתבו הראשונים ז"ל שיש סימן בצל הלבנה בליל הושענא רבה מה שיקרה לו או לקרוביו באותה השנה, ביאר הגר"א "שאז גמר דין של האדם גם כן עם המים שהמים חיים לעולם ואמרו עשרה דברים נקראו חיים כו' וכתיב ונסו הצללים סר צלם מעליהם".
ולעומת זאת מצינו בזוה"ק פר' ויחי ובדברי קדמונים שהחיתום הסופי וכן הגז"ד על המים הוא בשמיני עצרת, ונאמרו בזה כמה מהלכים ואופנים.
ולפי דברי הפרשת דרכים הנ"ל בצירוף כל האמור היה נראה דאמנם החתום של גמר דין על המים ועל האדם במהלך הרגיל של הבריאה הנמסר למלאכים ולטבע הוא בהושענא רבא, וזהו הנידון על שנוכל לקבל את השפעת המים התחתונים, וע"ז הוא דאהניא זכות ניסוך המים בחג שעניינה מורה על חיבור עליונים ותחתונים וכו', אולם בשמיני עצרת זהו נידון שונה לגמרי על קבלת השפעה מן האוצר הטוב – מים עליונים ממרום ללא שום התערבות של מים תחתונים. ועי'.